Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Display aansturen via een PLC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben een leerling van het 6de jaar Elektrische Installatietechnieken (TSO) en heb voor mijn GIP de opdracht gekregen om via 4 uitgangen van een PLC naar een elekktronische schakeling te gaan die met behulp van bepaalde IC's een 7 segment display aanstuurt waarop het hexadecimale talstelsel op verschijnt.

Ik heb in heel mijn 'schoolcarière' bijna geen leerstof gekregen i.v.m. elektronica dus heb ik al veel informate zelf gaan opzoeken.

Wat ik al weet is dat ik 4 uitgangen van de PLC nodig heb voor de display. Deze uitgangen zijn als er een logisch 1 signaal is 24V en logisch 0 signaal 0V.

De IC's daarentegen werken op 5V. Dus zal ik moeten omvormen van 24V naar 5V. Ik dacht hierbij aan zenerdiode die in serie staat met een weerstand waarover een spanningsval van 19V valt waardoor er aan de zenerdiode 5V staat zodat deze zal geleiden.

Het type IC dat ik gevonden heb voor het hexadecimale stelsel is DM9368.
( www.datasheetcatalog.org/datasheet/fairchild/DM9368.pdf )
Deze IC wordt gebruikt voor het aansturen van een common cathode led display.

Nu mijn vraag is kan ik rechtstreeks van mijn PLC (eerst natuurlijk signaal van 24V - 5V omvormen) naar mijn DM9368 gaan en dan naar mijn 7 segment display? Of moet er voor die 9368 nog een BCD to decimal decoder zoals bv de DM7442 om het BCD signaal van de PLC naar de decimale decoder te sturen (hier dus de 9368) en of er tussen de 9368 en de 7 segment display nog een soort van schakelelement tussen moet die de segmenten apart schakelt zoals bv ULN2803?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten

Kevin V.H.

Technology is so much fun but we can drown in our technology. The fog of information can drive out knowledge.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hoi en welkom op GoT. Ten eerste even een hint: je kan je signature in je profile instellen, hoef je 't niet steeds onder je post te zetten ;)

Die DM9368 ziet er inderdaad prima uit; als je 'm op de juiste manier aansluit kan je er een binaire code opzetten en zorgt 'ie er volautomagisch voor dat de juiste digit op je LED-schermpje verschijnt; geen BCD->decimaal-conversie nodig. Ook een ULN2803 is bij een standaard display niet nodig; als je led-segmenten iets in de trand van 20mA trekken heb je aan de DM9368 genoeg,

Om van 24V naar 5V toe te gaan zou je idee met een zener moeten werken, ik snap alleen je 'in serie' niet goed. Voor de juiste orde: zo is hoe zo'n clamp het vaakst uitgevoerd word. Voor de weerstand kan je een redelijk hoge weerstand pakken, 10K is mijn standaardwaarde voor dat soort geintjes. De zener wil je waarschijnlijk in een 5V-uitvoering hebben maar die bestaan vaak niet; ga dan voor een 4.8V-versie.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Ja zo bedoelde ik het eigelijk zoals op je schema :)
Bedankt voor je informatie!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Volgens de datasheet zijn alle spanningen tussen 2 en 5.5V goed voor je zener, dus als de handel waar je heen gaat geen 4.8 heeft kan je ook prima 3.6 of 5.1 ofzo nemen.

Heb je trouwens een 5V voeding erbij of wil je dat van de 24V van de plc aftappen, zo ja, een 7805 zou wel genoeg vermogen leveren (je hebt iets van 150mA nodig, 7805 kan 500 leveren) maar je verstookt wel ruim 3W in je regelaar.
Met zo weinig kennis kan je denk ik beter niet een schakelende regelaar maken maar zou je kunnen kijken naar of het in meerdere stappen verlagen (eerst naar 15V bijvoorbeeld) of een kant-en-klaar geschakelde regelaar halen, die zijn er ook.

• michielske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-10 08:06
Ik heb recent ook een display aangestuurd met een plc, dit waren 3 segmenten en ik heb dit als volgt opgelost. ik heb een 7805 aangesloten op de voeding van de plc om zo 5V voeding op de ic en de display te zetten. De omvorming van signalen heb ik gedaan met 5 weerstanden in serie te zetten. De ene kant aan de 24 V en de andere kant aan de grond (dezelfde grond als die van de IC). vervolgens moet je een aftakking maken tussen de 4 de en 5 de weerstand naar de ingang van je IC. Voorwaarde is wel dat je 5 identieke weerstanden neemt (mijne ware er van 4,7K). Zo deel je je 24 signaal van de plc tot +-5V. Als je dan 24 V uitstuurt met de plc is de ingang van de IC hoog. Stuur je niets dan wordt de ingang over 1 weerstand naar de grond getrokken en heb je 0 aan de ingang van de IC.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarchijnlijk zitten er relais in je plc ?

Dan moet je wel rekening houden met contact-dender die roet in het eten kan gooien. in dit geval niet wat er wordt niks geklokt enzo

een zener is omho een beetje overkill als de 24 volt constant is . 2 gewone weerstandjes (spaningdeler) doen ook wonderen dan (22K / 5k6)

Iperf

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

fish schreef op maandag 29 december 2008 @ 01:13:
...
een zener is omho een beetje overkill als de 24 volt constant is . 2 gewone weerstandjes (spaningdeler) doen ook wonderen dan (22K / 5k6)
Bwa, kleine moeite om een zener te steken. Dan ben je 100% zeker dat je spanning mooi 5V is. Dat kan handig zijn mocht je je display + bijhorende schakeling eens ergens anders op willen aansluiten met bv 12V of zo. Met die zener heb je dan nog wat stof bij om over te zwanzen in je GIP :P

Bij een spanningsdeler met 2 weerstanden zal je spanning trouwens afhankelijk zijn van wat je er op aansluit. Normaal mag dit met de gebruikte IC's geen probleem zijn, maar vanaf je enkele mA's uit die PLC zou trekken zal je 4.87V die je zou verwachten snel dalen.

[ Voor 20% gewijzigd door flux_w42 op 29-12-2008 11:34 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Contactdender maakt trouwens niks uit als je alleen een BCD -> 7 segment chipje eraan hebt hangen, die paar millisecondes dat het scherm een verkeerde waarde aan zou geven zijn toch te kort om het met je ogen te kunnen zien.
Als je er een ander stuk electronica mee aanstuurt dan kan die wel aardig over de zeik raken van niet-ontdenderde ingangen.
Pagina: 1