• robilonk
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
Goedendag,
Ik ben voor m n bedrijfje op zoek naar een goede backup oplossing.
Omdat wij meestal met grote bestanden werken (video avi en MXF) is het niet zo n goed plan om te back uppen maar lijkt het mij beter om te syncroniseren, omdat we het over een totaal van Ca 5 Tb hebben.
We hebben net een LAcie 5-big aangeschaft (5X1,5 Tb) en gaan deze als backup/sinc "server" gebruiken.

Nu ben ik alleen bang voor het volgende en mijn vraag is of deze angst rechtvaardig is.
Stel er zijn op mijn lokale pc 2 schijven kapot (raid5 machine), mijn angst is dat het sync programma denkt dat de bestanden zijn gewist en zal hierdoor ook de bestanden op de Lacie verwijderen.

Heeft iemand nog ideeen over het programma dat ik hiervoor moet gebruiken?
Ik heb intego back up manager pro 8 en genie backup manager pro 8 erbij gekregen.

Alvast bedankt en prettige feest dagen.
Shrekk :)

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 19:38

DvE

ORA-00000

Dat zou een zeer slecht sync programma zijn aan gezien hij totaal niet bij de schijf kan waar de data op moet staan.
Lees de handleiding even goed door en/of vraag de makers hoe daar precies mee omgegaan wordt.

Daarnaast heeft mijn sync programma (SyncBackSE) de optie om aan te geven hoe lang het bestand nog op de 'backup' locatie moet blijven bestaan na verwijdering op de sourcelocatie. Zet dit hoog genoeg en je bent er ook. (let dan alleen wel weer op dat je genoeg ruimte hebt :) )

[ Voor 0% gewijzigd door DvE op 25-12-2008 06:32 . Reden: typo ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou dit nooit doen, tenminste niet zonder ook nog eens een backup. Wat nou als het pand affikt, of je pc en nas tegelijk crashen? Of als blijkt bij een restore dat de NAS al weken corrupte data heeft weggeschreven?

Lijkt mij dat je beter eventueel incrementele backups kan doen, met een extra sync naar die nas er naast. Maar het is toch ook vast niet zo dat er elke dag 5TB aan data verandert?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nope, geen goed plan. Stel nou dat je per ongeluk een bestand wist, wordt netjes gerepliceerd, dus op beide lokaties bestand weg. Beetje zelfde scenario wat jij schets, maar dan een stuk realistischer. Daar sta je dan met je 'backup'.

Ik begrijp dat het budget beperkt is, maar je zal je toch aan een paar basisprincipes moeten houden voor een fatsoenlijke backup.

Hoeveel van die 5TB wijzigt er wekelijks/maandelijks? Met een beetje geluk is dat maar 1TB. Dan kan je relatief goedkoop die 4TB op simpele harde schijven op 2 lokaties opslaan. Dan ben je al vrij zeker.

Vervolgens verzin je voor die overige 1TB een backupoplossing met verschillende versies zodat je dagen/weken terug kan. Desnoods met syncback elke dag een backup maken en deze van de afgelopen 5 dagen bewaren. Met de 1TB schijven tegenwoordig (de 1,5TB waren nog onbetrouwbaar hoorde ik) is een simpele raid5 of 6 van vele TB's niet duur meer, op topsnelheid moet je dan natuurlijk niet rekenen.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Een sync is geen back-up!

Een back-up wil je sowieso off-site hebben. Een enkele NAS / SAN valt dus af.
Gezien de omvang is het wellicht een goede oplossing om alleen gewijzigde data te back-uppen naar een verwisselbaar schijfstation waarvan je elke dag de harde schijf van afgelopen nacht mee naar huis neemt. Een goede oplossing daarvoor hoeft niet duur te zijn en eens per maand maak je dan bv een complete back-up op DVD.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
RolfLobker schreef op donderdag 25 december 2008 @ 13:42:
Een goede oplossing daarvoor hoeft niet duur te zijn en eens per maand maak je dan bv een complete back-up op DVD.
5 TB op DVD :? Heb je niet GB ipv van TB gelezen? Anders heb je nogal veel DVD's nodig en ben je even bezig :P

Ontopic: Inderdaad is syncen als backup geen goed idee. Ik kan me niet voorstellen dat er dagelijks 5TB veranderd. Is het niet zo dat het grootste deel zelden of nooit veranderd? Zo ja dan zou je dat in een "archief" kunnen zetten en dat je dat dan slechts 1 keer per week backupt op een storage en die backup offsite bewaard. Voor de overige data kun je dan een plan bedenken met dat er elke dag een backup wordt gemaakt en dat er elke dag een backup mee naar huis wordt genomen door iemand...

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 25-12-2008 14:09 ]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kijk eens naar Duplicity: het principe van (r)sync, met de voordelen van (incrementele) backups. Je kan het over diverse protocollen - waaronder SSH/SCP - naar je (remote) NAS sturen.

Edit: whoops, je hebt vermoedelijk een Windows oplossing nodig? Mogelijk werkt Duplicity onder Cygwin...

[ Voor 43% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 25-12-2008 14:20 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• robilonk
DvE schreef op donderdag 25 december 2008 @ 06:31:
Dat zou een zeer slecht sync programma zijn aan gezien hij totaal niet bij de schijf kan waar de data op moet staan.
Lees de handleiding even goed door en/of vraag de makers hoe daar precies mee omgegaan wordt.

Daarnaast heeft mijn sync programma (SyncBackSE) de optie om aan te geven hoe lang het bestand nog op de 'backup' locatie moet blijven bestaan na verwijdering op de sourcelocatie. Zet dit hoog genoeg en je bent er ook. (let dan alleen wel weer op dat je genoeg ruimte hebt :) )
Ik ga het programma meenemen in de keuzes die ik moet maken, dank je vriendelijk!!

• robilonk
sanfranjake schreef op donderdag 25 december 2008 @ 12:04:
Ik zou dit nooit doen, tenminste niet zonder ook nog eens een backup. Wat nou als het pand affikt, of je pc en nas tegelijk crashen? Of als blijkt bij een restore dat de NAS al weken corrupte data heeft weggeschreven?

Lijkt mij dat je beter eventueel incrementele backups kan doen, met een extra sync naar die nas er naast. Maar het is toch ook vast niet zo dat er elke dag 5TB aan data verandert?
Tja daar heb je zeker een punt dat reeds overwogen is en voor de toekomst op het verlang lijstje staat, maar we hebben voor nu besproken dat het risico acceptabel is (er zit een verdieping tussen de back up en de originelen en er is 95% van de tijd iemand aanwezig) ik geloof zeker dat het binnen aanzienbare tijd ook een stuk makelijker en goedkoper zal worden om extern zoveel data te back uppen (kijk maar naar de 120 Mbit UPC pakketten die zijn gekomen).

Er werden regelmatig ext hdd's gebruikt om te backuppen maar dit is niet lekker werkbaar (ben soms wat chaotisch :))
Vriendelijk bedankt voor je reactie!

[ Voor 6% gewijzigd door robilonk op 26-12-2008 04:50 ]

• robilonk
Aikon schreef op donderdag 25 december 2008 @ 13:25:
Nope, geen goed plan. Stel nou dat je per ongeluk een bestand wist, wordt netjes gerepliceerd, dus op beide lokaties bestand weg. Beetje zelfde scenario wat jij schets, maar dan een stuk realistischer. Daar sta je dan met je 'backup'.

Ik begrijp dat het budget beperkt is, maar je zal je toch aan een paar basisprincipes moeten houden voor een fatsoenlijke backup.

Hoeveel van die 5TB wijzigt er wekelijks/maandelijks? Met een beetje geluk is dat maar 1TB. Dan kan je relatief goedkoop die 4TB op simpele harde schijven op 2 lokaties opslaan. Dan ben je al vrij zeker.

Vervolgens verzin je voor die overige 1TB een backupoplossing met verschillende versies zodat je dagen/weken terug kan. Desnoods met syncback elke dag een backup maken en deze van de afgelopen 5 dagen bewaren. Met de 1TB schijven tegenwoordig (de 1,5TB waren nog onbetrouwbaar hoorde ik) is een simpele raid5 of 6 van vele TB's niet duur meer, op topsnelheid moet je dan natuurlijk niet rekenen.
Tja ik snap je, ik heb de fout gemaakt dat ik met het idee rond liep dat ik direct naar de lacie zou gaan back uppen, dit is niet het geval want ik moet mijn locale pc's met de gerepareerde Linux Gentoo Samba server syncen (ik was bijna alles kwijt waarna de lacie is besteld) deze moet op de achtergrond op een slimme manier gaan syncen met de lacie en verder niets.

Op deze manier denken we behoorlijk veilig te zijn, de gangbare projecten staan dan drie keer in een raid 5 en de andere bestandenstaan in een soort van mirror raid 5.

Dat de 1,5 Tb schijven niet goed zijn mag ik niet hopen er staat een 5x 1,5 Tb Lacie5big (ik heb gehoord als de seagates met de laatste firmware zijn geleverd dat dit opgelost is)

Vriendelijk bedankt volgens mij krijg ik steeds meer een goed gevoel bij het resultaat dat ik voor ogen had met deze aanschaf (er werd voorheen te veel op een raid 5 en ext hdd vertrouwd).

[ Voor 8% gewijzigd door robilonk op 26-12-2008 04:52 ]

• robilonk
ik222 schreef op donderdag 25 december 2008 @ 14:08:
[...]

5 TB op DVD :? Heb je niet GB ipv van TB gelezen? Anders heb je nogal veel DVD's nodig en ben je even bezig :P

Ontopic: Inderdaad is syncen als backup geen goed idee. Ik kan me niet voorstellen dat er dagelijks 5TB veranderd. Is het niet zo dat het grootste deel zelden of nooit veranderd? Zo ja dan zou je dat in een "archief" kunnen zetten en dat je dat dan slechts 1 keer per week backupt op een storage en die backup offsite bewaard. Voor de overige data kun je dan een plan bedenken met dat er elke dag een backup wordt gemaakt en dat er elke dag een backup mee naar huis wordt genomen door iemand...
Nee klopt, er zal wekelijks 500 tot 750 Gb daadwerkelijk veranderen, er zal (ben ik bang :)) een veel betere mappen structuur uitgedacht en gebruikt moeten gaan worden.
Maar de externe hdd zullen nu meer een soort van laatste rustplaats voor hele oude bestanden worden O-)

Bedankt!

• robilonk
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 25 december 2008 @ 14:15:
Kijk eens naar Duplicity: het principe van (r)sync, met de voordelen van (incrementele) backups. Je kan het over diverse protocollen - waaronder SSH/SCP - naar je (remote) NAS sturen.

Edit: whoops, je hebt vermoedelijk een Windows oplossing nodig? Mogelijk werkt Duplicity onder Cygwin...
Dit in combinatie met een betrouwbaar windows sync programa zou misschien wel eens de oplossing kunnen zijn (ik weet alleen niet of Gentoo er geschikt voor is).

Iedereen vriendelijk bedankt als als er nog ideeen of opmerkingen zijn hoor ik ze graag!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > WSS

Tijd voor een nieuwe sig..

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik pas je topic titel nog even aan (tenzij 'Sinc' een programma is?) :)

Verwijderd

Voor onze linux-servers gebruik ik rsync om de data te synchroniseren met een backup-server. Die backup-server synchroniseert dagelijks de data en maakt daarna met tar/gzip archieven van de data. Die gecomprimeerde archieven gaan vervolgens toch nog steeds naar de ouderwetse LTO-tapes om de backups off-site op te kunnen slaan (bankkluis). Ik heb op de backup-server eigenlijk altijd een complete week aan archieven staan, waar ik dus ook direct bij kan. We restoren eigenlijk nooit van tapes. Als de gebruiker iets mist, is dit eigenlijk altijd nog wel aanwezig op de disks van de backup-server. We doen natuurlijk wel 2x per maand een test-restore van tape. (Wil er niet na 4 maanden pas achterkomen dat de tape-drive het toch niet helemaal goed meer doet.)

Je kunt zo'n constructie ook best gebruiken voor user-data op Windows servers. Je zult de data dan alleen moeten benaderen via SMB (Windows shares), die je mount in het filesystem van je backup-server.
Pagina: 1