Help met raid 1 setup

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik zit met een probleem. Ik heb hier een Intel Server board met een ingebouwde raid controler. Het gaat hier om een ICH7 controler maar hij wordt gebruikt als LSI controler. Omdat hij zegt dat hij in reduced mode (raid) opstart ben ik gaan kijken waarom dat zo is. Heb daarvoor Matrix Storage Manager geinstalleerd. Nu moest ik daarvoor de server rebooten. Dat heb ik dus gedaan, vervolg: windows bootschreen > direct reboot. Wat heb ik gedaan, ik heb de foute disk losgekoppeld. En weer geprobeerd te starten. Gevolg beide disken worden nu op offline gezet. of ik er nou 2, of 1 aansluit, de array gaat in offline.

Nu vermoed ik dat de matrix storage manager de boosdoener was dat hij bij het opstarten in de reboot gaat. Blijkbaar gaat dat niet samen met LSI logic. Maar dat nu de array gebroken is begrijp ik nix van.
Het gekke is dat beide disken herkent worden tijdens het opstarten, echter blijft de boel offline en start het systeem dus niet meer op!

Wie kan mij helpen dit weer op gang te krijgen, gelukkig heb ik wel een systemstate backup gemaakt voordat ik de reboot ging doen. Maar het liefst wil ik dit oplossen zonder al mijn kerstdagen er mee bezig te zijn!

[ Voor 6% gewijzigd door Dnc1n op 25-12-2008 10:43 ]

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
zover ik weet zijn die onboard inteltjes geen echte raids en dus vrijwel compleet nutteloos (software raid is uhm... net zo snel sinds 't software raid is ;))

maar voor jouw probleem, kan je windows nog in safe mode krijgen? draaide het os op de raid? e.d.

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• Dnc1n
teh_twisted schreef op donderdag 25 december 2008 @ 03:24:
zover ik weet zijn die onboard inteltjes geen echte raids en dus vrijwel compleet nutteloos (software raid is uhm... net zo snel sinds 't software raid is ;))

maar voor jouw probleem, kan je windows nog in safe mode krijgen? draaide het os op de raid? e.d.
Nee zo ver kom ik niet eens, dan krijg ik boot failed. Scanning for port 0: herkent ie een disk. Scanning voor port 1 ook goed.Vervolgens zet hij ze niet meer in raid. Het enige wat ik kan doen is ze geforceerd online zetten, of in hot spare mode.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Dnc1n schreef op donderdag 25 december 2008 @ 02:25:
Nu vermoed ik dat de matrix storage manager de boosdoener was dat hij bij het opstarten in de reboot gaat. Blijkbaar gaat dat niet samen met LSI logic. Maar dat nu de array gebroken is begrijp ik nix van.
Nu weet ik niet het fijne van dat LSI verhaal, maar normaliter maak je in de bios RAID beschikbaar, waardoor de ICH7 bios -online- komt en tijdens het booten via CTRL+I jou de mogelijkheid geeft een raidset te configureren. All well .. en je gaat daar dan vervolgens Windows of een ander OS op installeren met de betreffende Intel drivers. Onder Windows heb je dan tenslotte nog de mogelijkheid de Intel Matrix Storage Controller-software te gaan installeren zodat je ook vanonder Windows de boel kunt monitoren en eventueel configureren.

In dat hele verhaal komt het woord LSI niet voor. Ik kán me voorstellen dat je iets gedaan hebt op de LSI-manier, maar dan ben je wellicht ook LSI-software hiervoor nodig. Ik zie niet hoe de Intel Software zich hiermee zou moeten gaan bemoeien. Vanuit Intel oogpunt is er misschien helemaal geen RAID bekend. Iedere raid-chipset gebruikt zijn eigen config-bestanden die hij érgens op de hardeschijven plaatst die lid zijn van de Raid array. Dat zal nu wel ontrbeken en dus snapt hij er niets van ..

Maargoed, ik ken de LSI-mogelijkheden niet i.c.m. ICH chipsets, dus wellicht gaat het allemaal prima samen .. maar ik zou het niet weten iig. Enlighten me :)

edit: hebben we het over jouw bord uit je sig?
http://www.asus.com/produ...07&model=1295&modelmenu=1

In al die specs die daar staan komt ook het woord LSI niet voor.

edit2: het gaat kennelijk over een ander model. Hierover heb ik nu wel wat kunnen vinden ..
http://communities.vmware.com/message/907141

Hierin wordt inderdaad aangegeven dat je moet kiezen uit de ICH7 of LSI Megaraid oplossing .. en niet een mix daarvan! Dus dan zou jij je heil moeten gaan zoeken in de "LSI Megaraid Storage Manager" software.

[ Voor 14% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-12-2008 10:06 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Dnc1n
Idd ik denk dat ik zo stom ben geweest om verkeerde drivers te installeren. Heb wel beter nieuws!

Ik kan beide schijven single drive booten! Ik heb gewoon een disk aangesloten, verolgens foce online aangezet in de raid settings.

Tenminste 1tje (1) die loopt een tijd te pruttelen (wel windows 2003 scherm!) en loopt vervolgens niet door.

De andere (2) gaat precies in de reboot op het moment dat hij dus deed toen ik het systeem rebooten en vervolgens dus niet meer wou opstarten. (na een korte weergave van het windows2003 logo)

Conclusie van het verhaal: De disk (2) die gelijk na windows 2003 scherm de reboot ingaat is de meest up to date disk en moet ik dus mee aan de slag.

Wat is de beste aanpak om over te gaan naar de nieuwe Array. Want dat is dus wat ik wil doen. De Samsung disken vervangen door 2 nieuwe Western Digital disks.

Dus heb 2 zaken wat moet gebeuren.

Hoe kan het beste het systeem weer aan het opstarten krijgen?
Hoe krijg ik het systeem gemigreerd naar de 2 nieuwe hardeschijven?

Het is een servertje voor thuis maar het liefste los ik het op zonder herinstallatie.

[ Voor 16% gewijzigd door Dnc1n op 25-12-2008 11:00 ]

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

hoever kom je met veilige modus op ieder van de beide disken?

En als hij reboot, dan komt dat waarschijnlijk door een BSOD, dus kijk ook eens of je dat kunt uitschakelen, zodat je de foutmelding kunt uitlezen.

[ Voor 55% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-12-2008 11:47 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Pagina: 1