Twijfels over prestaties Momentus 7200.3 harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:01
Recentelijk heb ik een nieuwe harde schijf voor mijn notebook gekocht. Hoewel de snelheid prima is (5,9 in Vista voor een notebook harde schijf, kan slechter), maak ik mij toch zorgen. Ten eerste vanwege het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2pq56z9.png
Hier is de snelheid zoals eerder gezegd prima, maar de grafiek vertoont wel erg veel dipjes en pieken. Ik gebruik Vista, maar momenteel indexeert mijn harde schijf niks en ik heb ook geen achtergrondprocessen (naar ik weet) aanstaan die de harde schijf gebruiken.

Dan het tweede, bad sectors (volgens mij):
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2e1aemh.png
Voor een harde schijf die slechts 322 uur dienst heeft gedaan vind ik een reallocated sector count van 5 nogal veel :/ . Temeer omdat dit een paar dagen geleden nog maar 1 was, en nu al 5. Kan het zijn dat ik met een goede format of een chkdsk het aantal reallocated sectors kan verminderen? Ik lees altijd dat bad sector permanente schade zijn aan de harde schijf, maar een reallocated sector ontstaat bij een lees- of schrijffout, dit hoeft niet per sé aan een bad sector te liggen lijkt mij?

Mijn vraag aan jullie, is deze harde schijf nou wel goed? Ik heb er weinig trek in om straks met een stervende 320GB harde schijf te zitten :{. Typenummer van de harde schijf is ST9320421AS, zoals ook in de screenshot te zien is. Bij voorbaat dank ;( .

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Test de schijf eens met SeaTools (DOS versie), deze staat eventueel ook op de UBCD (altijd handig om te hebben).

• MarcoC
De DOS-versie voor SeaTools had ik ook al gevonden, maar was nog aan het zoeken naar een manier om die via USB-stick te booten. UBCD kan dat, dus ik ben je dankbaar :) .

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb hier dezelfde schijf, maar dan met een extra G aan het einde van het typenummer.

Ik haal dezelfde scores in HDTune en heb niet echt het idee dat m'n laptop traag is.
Maximum: 91MB
Minimum: 8MB
Seektime: 16.9ms

De lage minimum komt waarschijnlijk omdat uTorrent en Winamp ook aanstaan.

Opstarten kan sneller, maar het is Vista hè... ;) Daarom slaapt m'n laptop altijd in plaats van helemaal uit.

Reallocated sectors is trouwens 0, en het aantal uren actief is 1367.

[ Voor 15% gewijzigd door PD2JK op 25-12-2008 04:34 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• MarcoC
Vannacht de lange test gedaan in SeaTools for DOS, hij heeft wat dingen gerepareerd. Rallocated sector count is alleen nog steeds 5, dus ik vraag me af wat hij dan gedaan heeft?

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De slechte sectoren zijn gemarkeerd en worden niet meer gebruikt.
Zelfs 1 slechte sector is onaanvaardbaar dus ik zou de HD terugbrengen.
Ook de seek error rate is veel te hoog.

• MarcoC
Ik heb hem bij Informatique gekocht, zou ik dan meteen een nieuwe krijgen als ik hem wegbreng? Heb weinig zin om weken op een nieuwe harde schijf te wachten :{ .

Verwijderd

komt er op dat er 13dagen aan zal hebben gestaan als je die 24uur heb gebruik.

Maar goed hoe heet word deze harddisk.
Als deze slecht gekoelt word omdat jouw laptop de warmte niet kwijd kan .
Dan gaat je harddisk ook kapot.
Zelf mee gemaakt met een harddisk 40gb ide in een losse behuizing die 24uur achter elkaar aan stond.

• MarcoC
Zoals je op het plaatje kan zien was deze 39°C. Dit lijkt me een prima temperatuur.

• MarcoC
Harde schijf omgeruild, nu 0 bad sectors. Opgelost, slotje? Nog vrijwilligers voor een IBTL ;) ?
Pagina: 1