Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan ik met alleen een IP-adres een FTP server benaderen?

Pagina: 1
Acties:

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 20:55
Ik wil op mijn Server (lees: een 24/7 draaiende XP-pro machine) tijdelijk een FTP servertje laten draaien, die ik op afstand kan benaderen.

Ik wil daarvoor mijn modem/router portforwarden zodat alle FTP aanvragen doorgezet worden naar die server.

Tot zover heel standaard en niets bijzonders. :*)

Echter...
Ik moet dat kunnen met een PC waar mogelijk geen FTP software op zit.
En deze FTP alleen middels een IP adres kunnen benaderen.

Kan dat?
Ik heb al wat gezocht op servU en Gene6 die hier en daar goed aangeprezen staan.
Maar of ik die middels slechts een IP adres kan benaderen vanuit een simpele PC, weet ik niet.

Reden is dat ik soms tegen PC's aanloop die een DNS probleem hebben, dat ik alleen kan oplossen met een tooltje dat ik direct op de FTP server wil zetten.
Ik kan dan dmv het IP van de FTP server dit tooltje downloaden waarmee ik het probleem kan oplossen.

Denk ik onmogelijk of kan mijn theorie werken? :?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Ja, dat kan. Je kan FTP-en met je internetbrowser (ftp://123.456.789.000 of mooier: ftp://user@1.2.3.4 of zelfs: ftp://user:pass@1.2.3.4) of met een commandline FTP-client. Keuze genoeg.
Voor de server maakt het niet uit met welke client je probeert te connecten.

Je zou dat tooltje overigens ook gewoon op een USB-stickie mee kunnen nemen... :)

[ Voor 12% gewijzigd door Reptile209 op 24-12-2008 17:10 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Hoe wil je anders een andere pc bereiken?
Een DNS naam verwijst ook alleen maar naar een IP.

Reptile209 laat trouwens ftp://user:pass@ als voorbeeld zien maar dat werkt al een paar jaar niet meer (standaard) in IE wegens een veiligheidsupdate.

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-11 02:26
Met deze link kan ik prima een ftp-server benaderen, geheel zonder DNS-taferelen. En als ftp'en via een browser je te min is, op mijn Windowsbakkie lukt het ook prima met ftp.exe via de commandline. Dat had je toch ook zelf even kunnen proberen?

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
In XP zit ook de gerenommeerde IIS FTP server, welke uitermate geschikt is hiervoor. Scheelt je het gedoe van extra software zoeken, en bijhouden :) Ook kan Windows verkenner je sites goed benaderen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

sanfranjake schreef op woensdag 24 december 2008 @ 17:46:
Ook kan Windows verkenner je sites goed benaderen :)
Dat kan als het goed is met elke FTP-server, want Windows Verkenner gebruikt gewone FTP commando's hoor ;) Waar je wel op moet letten is de hoeveelheid toegestane aanmeldpogingen als je anonymous toegang niet toestaat, want dan wilt Windows verkenner zo af en toe wel eens meerdere keren proberen anoniem aan te melden. Zelf had ik eens 1 keertje mn wachtwoord verkeerd getypt en was toen al door mn 5 pogingen heen...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
dcm360 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 17:54:
[...]

Dat kan als het goed is met elke FTP-server, want Windows Verkenner gebruikt gewone FTP commando's hoor ;)
Misschien is het niet duidelijk maar dat is ook wat ik bedoel ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Fantomaz
Dus als ik het goed begrijp kan ik in de verkenner (vanaf een andere PC) ook het IP adres invoeren waardoor het systeem dat ziet als een map?

Gaat dat ook op wanneer ik met een Win98(se) die FTP-site wil kunnen benaderen?

En hoe komt dat met die Windows FTP optie in XP...
Kan ik dan de juiste poort (was het niet 25?) forwarden naar het interne IP van de (ftp)server?

Wat het USBstick verhaal betreft:
Ik ben niet altijd ter plekke en meerdere mensen moeten kunnen inloggen op die FTP server voor dat progje.
Daar komt bij dat dit idee getriggerd werd doordat we vandaag met een W98 machine zaten die geen USB accepteerde zonder de drivers.
En omdat het altijd PC's van anderen zijn, ga ik niet ook nog eens met drivers op CD of diskette lopen. :)

Ik zal dat WinXP progje eens proberen te doorgronden.
Merci tot zover. _/-\o_

Oja! @RolfLobker:
Ik begrijp het doel van de DNS, maar die is niet altijd bereikbaar. Da's de hele crux van het verhaal.
Om het tooltje op een specifieke server te zetten, heb je een uniek IP nodig. En dat lukt niet.
Dus dan maar een FTP server achter mijn eigen IP adres... ;)

[edit -> Leekmodus]
Eeehhh waar vind ik dat IIS FTP? :?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34
Hoewel IIS al 'in XP zit', vind ik het een dermate brakke FTP-server (of met name: users en rechten instellen) dat ik (en mijn collega's zijn dat roerend met me eens :P ) overal Filezilla Server gebruik.

Goed, je moet het downloaden in plaats van via "Add/Remove Windows Components" installeren maar dat weegt ruimschoots op tegen het gemak waarmee je users aanmaakt en rechten geeft/ontneemt.

Misschien zie ik _de_ beheerstool voor IIS FTP over het hoofd, maar ADUC, de IIS Admin en de NTFS-rechten van een map vallen daar bij mij niet onder :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Fantomaz
OK... Ik heb dat XP FTP programma IIS geinstalleerd.
Maar waar vind ik het cq hoe start ik het op?

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-11 11:03
Als jij toch het IP weet, kun je hem dan niet gewoon uploaden naar een website? Dan kun jij zelf tijdelijk een aanpassing doen in het hosts bestand zodat je het alsnog kunt downloaden... Lijkt me stukken makkelijker eigenlijk dan een complete ftp server opzetten!

• Fantomaz
I-King schreef op donderdag 25 december 2008 @ 00:13:
Als jij toch het IP weet, kun je hem dan niet gewoon uploaden naar een website? Dan kun jij zelf tijdelijk een aanpassing doen in het hosts bestand zodat je het alsnog kunt downloaden... Lijkt me stukken makkelijker eigenlijk dan een complete ftp server opzetten!
Ik wilde eerst ook zoiets doen, maar dan moet je een website met eigen IP beheren.
En die heb ik niet.
Kijk, als ik een website op mijn server kan laten draaien, vind ik het ook best.
Maar ik dacht dat een FTP gemakkelijker is omdat het -in mijn leken optiek- een map-op-afstand is, toch?

Ik sta open voor suggesties en ideeen. _/-\o_
Momenteel heb ik IIS geinstalleerd (of geactiveerd vanaf de XP cdrom) en zoek ik een manier om dit werkend te krijgen. :)

• Fantomaz
Na wat zoekwerk hier de "missing link".
Over hoe je de boel installeerd (wat ik al door had) maar vooral hoe je hem start. :)

http://www.razorx.com/tutorials/IISonXPPro/

Met mijn complimenten voor de schrijver. _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Fantomaz op 25-12-2008 13:01 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Fantomaz schreef op donderdag 25 december 2008 @ 00:05:
OK... Ik heb dat XP FTP programma IIS geinstalleerd.
Maar waar vind ik het cq hoe start ik het op?
Zoals vele onderdelen binnen Windows, word het waarschijnlijk automatisch opgestart; als een service dus.
Waar het beheer er van zit weet ik niet, zal wel ergens in configuratie scherm zijn.

Die handleiding die je geeft, is enkel over het opzetten van IIS als HTTP-server, niet als FTP.

offtopic:
Als je met een half uur weer wilt reageren, zou ik gewoon het bericht hebben aangepast, dit voorkomt ergenis bij anderen omtrent het kicken van topics

Overigens kan dat username:password@domain gewoon nog met Internet Explorer. Ook met versie 7, alleen moet je dan eerst wel toestaan om FTP's als verkenner te openen.

'explorer ftp://user:pass@domain.tld' in je Run / Uitvoeren window werkt 100% sure, mits FTP up is en de credentials kloppen uiteraard.

[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 05-01-2009 20:59 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34
Opstarten: Start veel kans al samen met Windows op.

Instellen doe je bij Start -> Instellingen -> Configuratiescherm -> Systeembeheer (Administrative Tools in het Engels) -> Internet Information Services (IIS) Manager.

Als je je computer in die lijst uitklapt staat daar als ik het goed heb "FTP Sites" tussen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-11 15:07
Ik heb in de IIS FTP Server nog nooit kunnen vinden waar je een passive port range kunt instellen. Ik weet niet hoe het met je FTP server machine zit die aan het internet hangt, maar vergeet niet die poorten door te mappen als dat nodig is. IE geeft nou niet bepaald de makkelijkste foutmeldingen terug als je dat niet doet.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 23:40
RolfLobker schreef op woensdag 24 december 2008 @ 17:12:
Reptile209 laat trouwens ftp://user:pass@ als voorbeeld zien maar dat werkt al een paar jaar niet meer (standaard) in IE wegens een veiligheidsupdate.
Werkt prima hoor...hoe kom je hierbij ?

@TS, FTP in Windows werkt net als websites, alleen FTP:// gebruiken ipv HTTP://
Kan met IE of verkenner. Wel moet IIS draaien maar daar was je al uit zie ik.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Yippie schreef op donderdag 25 december 2008 @ 13:37:
[...]

Werkt prima hoor...hoe kom je hierbij ?

@TS, FTP in Windows werkt net als websites, alleen FTP:// gebruiken ipv HTTP://
Je hebt deels gelijk, het werkt inderdaad wel voor FTP alleen niet voor HTTP.
Ik had iets te snel mijn reactie geplaatst, alleen bij HTTP werkt dit niet meer.

• Fantomaz
Yippie schreef op donderdag 25 december 2008 @ 13:37:@TS, FTP in Windows werkt net als websites, alleen FTP:// gebruiken ipv HTTP://
Ja, ik ben nu een paar stappen verder... :D
De IIS FTP pagina "zie" ik wanneer ik in IE naar FTP://localhost ga.
Ik kan nu geen bestanden naar die map(?) schrijven, wat ik wel begrijp omdat anders kan jan-en-alleman zijn rommel bij mij kan dumpen. (Vanaf een extern IP bestanden plaatsen is overigens ook niet mijn einddoel hoor :P)

Wat echter wél de bedoeling is, is dat ik bestanden kan downloaden vanaf die FTP.
Maar hoe zet ik in eerste instantie die bestanden daar neer? :?

GOTTIT!!
Ik zat nog in de HTTP "omgeving" en moest natuurlijk in de FTP hoek zoeken.
Volgens mij lukt het nu.
tenminste... Via de localhost.
Ik zal het nu eens proberen via mijn IP adres, er vanuitgaande dat ik mijn router goed heb gerouteerd naar de juiste PC. (FTP poort 21) 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Fantomaz op 25-12-2008 14:15 ]

• Fantomaz
Het had even wat voeten in aarde om de router te laten doen wat ik wil, maar nu kan ik de FTP site bereiken via mijn externe IP adres.
Bedankt voor de assistentie :)
Pagina: 1