Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:54

Foto bewerkingsopdracht - week 52 - RAW bewerking v3

In overleg met de liefste modjes van GoT mocht ik weer een nieuwe "RAW bewerkings week opdracht" neerzetten.

Het was duidelijk de vorige keren, het bewerken van een RAW-afbeelding is in goede aarde gevallen. Daarom deze laatste week van het jaar nog even snel een bewerkingsopdracht in FGW! Zie het als kerstcadeau van GoT / mij ;)

Ditmaal dus weer een RAW-plaat van mij (GerardHenninger). Heb je een RAW waarvan je denkt (of weet) dat hij ook in deze serie past, neem dan contact op een van de Fotografie modjes. Zonder de nieuwe RAW's verwatert de opdracht weer.

Wat is de bedoeling precies?
Afbeeldingslocatie: http://temp.gerardhenninger.nl/forum/contest/20081221_lc129.jpg

Bovenstaande jpg is wat Lightroom 2.2 er van maakt me alle default instellingen. Het copyright op de foto blijft uiteraard bij mij liggen. Je mag deze foto alleen gebruiken binnen deze contest.

Afbeeldingslocatie: http://temp.gerardhenninger.nl/forum/contest/20081221_lc129_setup.jpg

Op verzoek de (simpele) setup van deze foto.

Klik om te downloaden (9+mb).

Jij gaat proberen d.m.v. RAW-processing hier het beste resultaat uit te halen. Deel dit -en de manier waarop je hiertoe gekomen bent- met ons, zodat iedereen er van kan leren :)

Een paar regeltjes
Een aantal dingen die je moet vermelden bij je foto:
  1. Vermeld welke RAW converter je hebt gebruikt.
  2. Geef een stapsgewijze uitleg wat je hebt gedaan om tot het eindresultaat te komen. Vermeld hierbij de gebruikte waarden (kleurtemperatuur, exposure correction, etc.). Ga je veel met curves aan de slag, probeer die er dan ook bij te plaatsen.
  3. Ga je ook met Photoshop aan de slag, vermeld dan uiteraard ook wat je daarin precies doet, en waarom. Je mag er hierbij wel van uitgaan dat de basistechnieken (zoals bijvoorbeeld het gebruik van adjustmentlayers en layermasks) bekend zijn.
  4. Indien mogelijk, probeer het eindresultaat online te zetten zodat men het kan downloaden en de instellingen bekijken. In Lightroom bijvoorbeeld kan je een foto exporteren als DNG (Adobe's universele RAW-formaat), waardoor je als het goed is alle aanpassingen kan zien.
Verder:
  • Gebruik van Photoshop is (dus) toegestaan, maar vermeld daarbij wel wat je precies gedaan hebt.
  • Plaats alleen het eindresultaat, geen work in progress foto's.
  • Max 600px brede thumb in het topic met eventueel een link naar een grotere foto.
  • Foto's zijn te posten tot woensdag (31ste) 23:59 uur. Uiteraard mag er, zeker met deze RAW opdracht, daarna nog wel verder gediscussieerd worden over de gebruikte technieken, etc.
  • Opmerkingen, vragen en suggesties hierover kan je kwijt in FGS feedback topic evenals ideëen voor thema's voor toekomstige weekopdrachten, dit topic is puur voor de foto's zelf plus de commentaren bedoeld :)

Winnaars?
In tegenstelling tot de maandopdracht zijn er geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury :)

Dit is puur voor de fotografische uitdaging om een beeld te maken bij het thema, te leren van de commentaren die men levert op je foto en natuurlijk van je eigen oordeel/ervaring bij de foto ;)

Aangezien er niks te winnen of stemmen valt en er geen jury is, mag iedereen meedoen: zowel crew als users dus!

Laatste opmerking van Gerard
Het lijkt misschien een simpele foto, maar ik denk dat als je eenmaal aan de slag gaat dat het dan best tegenvalt; laat je de buik van het model zo? wat doe je met het stukje achtergrond aan de rechterkant ? Laat je het studiopapier zo vies?

Wil je je bewerking nou trots laten zien op je weblog/portfolio/ander forum, dan mag dat, het model en ik hebben daar geen problemen mee, zolang je :
  • Maar linkt naar dit topic.
  • Mijn naam vermeldt, niet doen alsof je zelf de foto hebt gemaakt :)
  • Het ons hier laat weten als je jouw bewerking trots laat zien ergens anders op het internet.
Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet! Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/smileys/foto-ani.gif En ohja, iedereen een hele fijne kerst!

Archief
[list=1]
Foto-opdracht week 22 - RAW bewerking v1
Foto-opdracht week 23 - RAW bewerking v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Leuk initiatief! Zoals net over MSN met Gerard besproken, mochten mensen geen hosting ruimte/bandbreedte hebben voor de PSD's / RAWs dan bied ik bij deze een snelle server aan met voldoende ruimte.

EDIT: Uploaden niet meer mogelijk.

URL: http://contest.intellit.nl/

Iedereen kan er gebruik van maken, dus houd het netjes. Ik ga ervanuit dat mensen geen
bestanden, behalve die van zichzelf, gaan verwijderen.

Er is geen limiet aan de grote van de bestanden, dus upload gerust je volledige PSD's.

[ Voor 61% gewijzigd door J3roen op 12-02-2009 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 07:57

Donnie

AKA DonCorleone

Heel gaaf initiatief idd Gerard, ik ga denk ik ook wel mee doen ;-) Even kijken of het me gaat lukken!!!

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
J3roen schreef op woensdag 24 december 2008 @ 15:25:
Er is geen limiet aan de grote van de bestanden, dus upload gerust je volledige PSD's.
Thanks voor je hulp!

Mijn PSD bestanden zijn gemiddeld 1.5GB.. weet je het zeker? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

GerardHenninger schreef op woensdag 24 december 2008 @ 16:31:
[...]

Thanks voor je hulp!

Mijn PSD bestanden zijn gemiddeld 1.5GB.. weet je het zeker? :P
lol...van mij mag het; bandbreedte genoeg en nog 7.5GB ruimte over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Leuk!
Om dan maar meteen de sprong in het diepe te wagen:

Afbeeldingslocatie: http://contest.intellit.nl/chaser2600/chaser2600_small.jpg
Full size: http://contest.intellit.nl/chaser2600/chaser2600.jpg

Eigenlijk redelijk wat standaard bewerkingen gedaan...
- Crop
- Iets wat minder exposure
- Saturation iets naar beneden
- Vibrancy redelijk wat omhoog
- Vignetting
- Plaatselijk wat meer saturation, met name op de haren om daar wat meer de nadruk op te leggen.

Ben benieuwd naar de reacties :)

Oh, raw converter is de interne van Apterture

[ Voor 4% gewijzigd door AP3X op 24-12-2008 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Afbeeldingslocatie: http://e.imagehost.org/0174/wolver1ne_thumb.jpg
klik voor grotere versie

Lightroom
- Grayscale mode
- Crop/rotate
- Clarity flink omlaag voor een platte look
- Selective edit met Adjustment Brush en Graduated Filter voor highlights, shadows en wat scherpte hier en daar
- Post-crop vignetting
- Split toning (donker oranje en cyaan)

Photohop
- Laatste scherpte aanpassingen
- Skin smoothing

Anoniem: 159799

Afbeeldingslocatie: http://contest.intellit.nl/ruigbloem/20081221_lc129.jpg

Hierbij de aanpassingen (LR2)

- Croppen
- Witbalans naar Flash
- Graduated filter om de rechterbovenhoek donker te maken (exposure -1,20)
- Spotremoval bij de rits van d'r jaszak wat weggehaald
- wat scherpte aanpassingen voor de rechterhand (mislukt)
- via postcrop de rechterhand 'verborgen'
- wat fill lights (+58)
- wat blacks (+15)
- klein beetje vibrance (+5)
- camera profile aangepast

[ Voor 226% gewijzigd door Anoniem: 159799 op 25-12-2008 11:36 . Reden: eindelijk de foto in beeld... ]

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:32

djkooij

voorheen Facemodder

Hierbij mijn versie:

Afbeeldingslocatie: http://www.kooij.info/GoT/20081221_lc129.jpg
klik hier voor de LR DNG

Ik heb ervoor gekozen om het model te laten zoals het is. Geen poetswerk, uitgezonderd een min waarde op de huid voor clarity. Klein beetje poetswerk wellicht, maar het valt weg in het totaal.
Aangezien ik hou van het ruwere werk heb ik getracht een soort urban/industriële sfeer te creëren met een analoge over-de-datum look. Basis daarvoor is CWP-Boost preset, welke ik (hoewel inmiddels flink customized naar mijn eigen smaak) veel gebruik.

Aanpassingen in LR 2.2:

Basic:
Color Temp naar: 4600
Color Tint: -2
Recovery: 33
Fill Light: 48
Blacks: 39
Brightness: +16 (tov origineel)
Contrast: 25 (default)
Clarity: 51
Cibrance: -15
Saturation: -42
ToneCurve:
Highlights: 51
Lights: 36
Darks: 27
Shadows: 13
Color:
Red Hue: 4
Red Saturation: 13
Red luminance: 0
Orange Hue: -13
Orange Saturation: 27
Orange Luminance: 0
Yellow hue: -25
Saturation: 0
Yellow Luminance: 0
Green Hue: 25
Green Saturation: -13
Green Luminance: 54
Aqua Hue: 2
Aqua Saturation: 100
Aqua Luminance: 100
Blue, Purple en Magenta zijn allemaal 0
Split Toning: geen
Detail:
Sharpening Amount: 16, radius: 1, Detail: 25, Masking: 0
Noise Reduction Luminance: 26, color 0
CA: geen
Vignettes:
Amount: -17
Midpoint: 7
Camera Calibration:
Alleen Blue Saturation: 38

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://contest.intellit.nl/ozkilator/20081221_lc129.jpg

Ff wat simpels geprobeerd:
  • Importer Photoshop (standaard settings alleen exposure +0.35)
  • Gezicht iets donkerder gemaakt (onderbelichte raw gemengd met bovenstaande)
  • USM
  • Skin smoothing (highpass/surfaceblur/dodge&burn/clone)
  • B/W via channel mixer (50 , 30 , 20)
  • Levels (12 , 1.04 , 213)
  • Contrast +4
  • Achtergrond gesmooth (surface blur/solid color)
@wolver1ne: je crop vind ik niet echt mooi zo (i.v.m. afgehakte ledematen), kleuren zijn wel mooi zo

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:33

Zoefff

❤ 

Leuk dat je deze opdracht weer tevoorschijn hebt getoverd Gerard!

Nadat ik al m'n presets op de volledige foto had losgelaten, kwam er nog geen inspiratie voor een goede bewerking opborrelen. Daarom ben ik maar voor een andere aanpak gegaan: hoe crop ik deze plaat zodat je er niets meer van terug herkent :P

Het ligt vast aan mij, maar ik kan niet zo veel met de volledige plaat. Daarom dus maar een crop van het deel wat ik het mooiste vind:

Afbeeldingslocatie: http://kraagjes.nl/dump/20081221_lc129-3.jpg

Aanpassingen:
  • Crop (dûh).
  • Kleine aanpassing in belichting / blacks.
  • Adjustment brush op het gezicht met een negatieve clarity, om een wat zachtere huid te krijgen.
  • Adjustment brush op de achtergrond met een exposure van -4 om de achtergrond zwart te maken. Lekker laf, lekker lui ;)
De XMP kan je hengelen om de aanpassingen in LR (of een andere raw-processing tool die hier mee om kan gaan) te zien :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:11

Markie

Voorheen BBE

Photoshop raw:
- wat aanpassingen in licht en donker,
- ietsje meer contrast,
- wat minder verzadiging,
- wat vignetering,

Photoshop:
- rechterhand (voor haar links) op juiste kleur gemaakt,
- retoucheren + skin healing op been en buik,
- gezicht wat lichter gemaakt,
- crop,
- formaat 600px + usm.

Afbeeldingslocatie: http://img523.imageshack.us/img523/3076/20081221lc129auy1.jpg

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:18

polthemol

Moderator General Chat
Afbeeldingslocatie: http://pictureplease.nl/tweakers/fotoopdracht/20081221_lc129.jpg

DNF-file te downloaden op: http://pictureplease.nl/t...dracht/20081221_lc129.dng (is een 30 MB)

mijn bewerking (lightroom v2)

- skin smoothing op benen en gezicht
- pukkeltje weggewerkt op kin en een zwart puntje op haar rechterbeen met clonestamp
- handen gemasked en met saturation wat minder rood laten worden (rechterhand is wel nog altijd fubar, blijkbaar liet gerard ze in een ietwat ongemakkelijke houding poseren :P )
- bij de schoenen waren ook nog 2 rode streepjes te zien, die ook weggewerkt met saturation mask

Bij basic:

Temp: 4813 (iets meer naar het gele)
Tint: -2
exposure: 0
recovery: 0
fill light: 0
blacks: +13
brightness :50
contrast:+25

saturation :-23

HSL: saturation
red: +65
aqua: +16
blue: -100
magenta: +21

En dat was het maar een beetje. Zat voor de rest geen echt idee achter ivm welke bewerking, gewoon begonnen tot het er toonbaar uitzag als bewerking en mijn zin over was.

Gerard, kun je trouwens ook eens jouw bewerking erop zetten tegen het einde ? Wel leuk om te zien hoe het origineel "verkracht" wordt en wat de maker van de foto in zijn hoofd had / ervan maakt :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130843

Afbeeldingslocatie: http://contest.intellit.nl/fransvh/20081221_lc129-600px.jpg

grote versie

Hey leuk idee, al een tijd geen foto's van modellen bewerkt, even kijken of in het nog een beetje kan.

Ok, RAW beeld geconverteerd in ACR 5.2
- temp 4400
- tint 0

- exposure +0.90
- recovery 0
- fill lig 32
- blacks 3
- brightness +26
- contrast +28

- sharpening 108
- radius 1
- detail 38
- masking 55

- nr luminance 41
- color 47

- red/cyan fringe -10
- blue/yellow fringe -11
- defringe all edges

geimporteerd als 16 bits, in PS CS4

- vlekjes, plooien etc weggewerkt, maar niet tot een barby geretouceerd.
- achtergrond geburred
- origineel gekopieerd > sharpening laag 70% opacity voor de details in de highlights
- origineel gekopieerd > gaussian blur 33% in overlay mode
- ogen versterkt
- lippen meer saturatie
- photo filter cooling 82 57% opacity met alle huidsdelen gemaskerd
- huidtint bewerkt met hue/sat
- handen minder rood gemaakt
- beetje gepielt met een curves laag
- achtergrond geburred
- lagen gemerged
- buikje en dijbeen bewerkt, met o.a dodge and burn en liquify
- dodge and burn om de vormen te versteken
- highlight blur lagen
- vigneting toegepast

check het PSD file.... as je interesse hep

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 130843 op 29-12-2008 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Mijn eerste gedachte was om iets als Zoefff te doen aangezien er nogal wat minder charmante elementen in de foto zitten. Maar omdat de opdracht over bewerken gaat en ik ook wel eens iets meer extreem wou doen (ben normaal niet zo van het zwaar bewerken van mensen) leek het mij een leuke oefening.

Afbeeldingslocatie: http://contest.intellit.nl/djengizz/20081221_lc129_600.jpg
en groter.

In Lightroom heb ik voornamelijk het dynamisch bereik verhoogd omdat ik toch van plan was veel PS werk te doen en ik hiervoor zoveel mogelijk headroom wil. Vooral fill light, recovery, contrast verlaagd en een curve. Daarnaast clarity verlaagd om wat betere huid te krijgen en wat aan de kleuren gedaan (Adobe Standard profiel en een lichte splittoning). Voor de geïnteresseerden: de LR preset en het resultaat.

Vervolgens in PS een hoop gedaan:
-Huid opgeschoond en wat pondjes verwijderd door de schaduwen te verminderen, heal en cloon en een heel klein beetje liquify. Geprobeerd het ietwat realistisch te houden
-Gedestaureerd
-Dodge en Burn m.b.v. een curve
-Contrast aangepast
-Vignetting
-Leer v/d jas bewerkt met een soort USM / Grunge bewerking
-Kleuren (neutrals) aangepast
-Achtergrond geblurred (door de bewerkingen met gradient masks en veel curve werk was er banding opgetreden).
-Splittoning aangebracht (blauw / oranje)
-Finale curve

en opnieuw voor de geïnteresseerden: de TIFF (300+ mb).
(niet alle masks liggen even netjes maar voor dit formaat vind ik het acceptabel).

Verder dan wat ik persoonlijk zou gaan bij mensen maar wel een leuke vingeroefening. Gerard bedankt voor het beschikbaar stellen van de pic en J3roen voor het hosten.

PS: ik zie trouwens dat ie een stuk lichter is in IE dan in Firefox.8777

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
En nog wat commentaar:
@Chaser2600: subtiel en redelijk naturel. Goeie keus.
@wolverine: de split smaakt mij wel, de crop vind iets te extreem zo dwars door haar hoofd.
@RuigBloem: Nette oplossing voor de hand. Ik vind hem links nu iets te donker en de huid is wat oranje.
@djkooij: mooie kleuren en goeie preset idd (heb hem even opgezocht). Wel zorgt het zware contrast nu voor heel fel licht in haar gezicht en wat extra nadruk op de niet zo charmante schaduwen (bijv op haar been).
@ozkilator: goeie z-w conversie, was ik ook eerst voor gegaan. Shopwerk aan de huid vind ik in de grote versie iets te smooth.
@Zoefff: slim alternatief en qua foto nu de beste voor mij. Had je ook gekeken naar een crop in portretstand?
@BBE: contrast en kleur van de achtergrond is mooi. Wel erg felle hooglichten. Jasje komt er mooi uit zo.
@polthemol: nette versie en het gedesatureerde doet het hier goed.
@fransvh: Één van de betere voor mij met name wat betreft detail en huid. In het groot is het haar wel erg hard verscherpt en het lichte glow effect vind ik iets te eighties ;).

Allemaal mijn smaak natuurlijk, zeker omdat het om de bewerkingen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Erg leuk om te zien dat iedereen zo'n verschillende stijl heeft!

Hierbij mijn inbreng; ik kom later met commentaar op anderen en zal in het kort posten
wat ik heb gedaan, maar ik heb nu helaas geen tijd. Het komt er wel aan in ieder geval :)

In de tussentijd:

Afbeeldingslocatie: http://contest.intellit.nl/j3roen/gerard.jpg

Voor de PSD (+- 180MB) klikkerdeklik hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27
Ik kan hier zelf niks van; maar het valt me toch op dat (bijna) niemand iets met het buikje doet, terwijl dit mij toch wel een beetje stoort(ook al is ze absoluut niet dik) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34095

leuk zo'n opdracht, maar goed het is voor de fotografische uitdaging toch ? de basis (lees: de foto) is al niet goed, heel veel "probleem-areas" had je tijdens het schieten al kunnen oplossen, had je uren van shopwerk kunnen schelen - voorbereiding en kijken is het halve werk.

de shopwerkjes hierboven zijn ook leuk, goed shoppen is een vak apart, een uur of 10 aan een beeld zitten is niet ongebruikelijk voor modebeelden, dat is niet met wat curvjes, leveltjes wat doen.

Ik zou eens beginnen met liquifyen, want model der benen komen nu niet bepaald gunstig over en dat heeft ze liever wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Doe't ons voor richard! :) leren we alleen maar van ;) of doneer een wel goede foto voor volgende keer ;)

Afbeeldingslocatie: http://contest.intellit.nl/timo/20081221_lc129-timo.jpg

http://contest.intellit.nl/timo/20081221_lc129-timo.psd

Enige waar'k gewoon niet goed in ben is huid, heb 'r buik dus ook met rust gelaten ;)

[ Voor 85% gewijzigd door Timo op 01-01-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:22

Ethirty

Who...me?

Sluitingsdatum is allang geweest, maar ik wilde me er toch eens aan wagen al was het maar voor eighen leering ende vermaeck. Feedback van de pro's of de vrouw voor of man achter de camera op deze (en bovenstaande foto's natuurlijk) wordt wel op prijs gesteld O-)

Afbeeldingslocatie: http://www.verhulst.ws/got/opdracht52.jpg

Lightroom 2.0 ACR 4.4, op het oog gecalibreerd scherm.
Niet echt charmante houding, dus gecropped tot ik het interessant vond.

Settings
Basic
Color temp: 4500
Exposure: +0.5
Blacks: 8
Clarity: +10
Vibrance: +21
Saturation: +12
Vignettes
Postcrop amount: -20

Lekker basic gehouden dus. XMP

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 22:06

Nik

Hier ook nog even een poging gedaan, na sluiting.

Afbeeldingslocatie: http://www.partyfocus.nl/20081221_lc129.jpg

Hoe? Met Lightroom 2.

Croppen
Exposure aangepast, naar een veel te hoge (+3) setting. Puur om te kijken wat bruikbare en onbruikbare delen zijn. Het lichaam ben ik niet goed in, dus ik ben voor een crop gegaan. Hierbij heb ik gekozen voor een crop, precies ter hoogte van haar borsten. Daar begint voor mij het gedeelte waar ik namelijk liever niet aan bewerk. De hoogte van de crop is bepaald door de 2/3 regel.

Belichting
De exposure heb ik terug naar 0 gebracht. Van daar uit ben ik weer gaan verhogen, tot +1,5. Dit was iets té, dus ik ben iets lager gaan zitten. Uiteindelijk kwam ik op +0.95 uit. De blacks heb ik minder gemaakt, aangezien Lightroom deze standaard op +6 zet, kun je daar iets naar beneden. Door het mindere zwart komt de achtergrond weer terug, waardoor je meer contrast met het haar krijgt. De hightlights moesten ook minder (-7). De huid wilde ik wat neutraal maken (om zo de exposure te compenseren) dus deze ging naar -29. De darks kregen +7 en de shadows +36, om het contrast weer terug te krijgen. Het contrast zelf ging naar +50.

Kleuren / toning
De witbalans naar auto, vandaar gaan schuiven. Temperatuur op 4857, tint naar +4. Clarity naar +14 voor wat meer uitdrukking in de foto. Vibrance naar +10, maar saturation naar -17 (om dit weer neutraal te krijgen).

De lippen van het model werden erg bleek, dus heb ik de rode hue aangepast, -24. De huidtint (oranje) naar -5. Vervolgens split toning toegepast voor de achtergrond en algemene tint, schaduwen hue op kleur 206 (blauw) en saturation helemaal omhoog. Vervolgens een bijpassende gele tint gezocht voor de hightlights. Hue 47, met 100 saturation. Van daaruit saturation omlaag gehaald, naar een mooie kleurtint. Eerst de shadows, daarna de hightlights.

Post crop
Simpele crop toegepast met veel feather (spreekt voor zich).

Tot slot nog even dat donkere vlekje in haar nek weggepoetst met de spot removal tool.

Dat wassem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

j3roen heeft gewonnen.

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

want?
GerardHenninger schreef op woensdag 24 december 2008 @ 15:19:
In tegenstelling tot de maandopdracht zijn er geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury :)
Iets meer argumenten waarom jij dat vind zijn hier wel op zijn plaats schat ik zo

@Nik: oeh, jij had een beetje hetzelfde idee met deze foto, maar dan toch net weer even anders. Persoonlijk vind ik op mijn scherm de huid iets te bleek worden. Maar verder helemaal mijn smaak!

En dan ook nog wat commentaar op de rest: ik vind het knap dat enkelen van jullie het buikje zo netjes hebben kunnen krijgen, al vind ik wel dat je het bij elke blijft zien dat er iets niet klopt. Die van fransvh is daarbij het best gelukt. De mensen die met hoog contrast zijn gaan werken benadrukken hiermee het buikje vreselijk en ik vind dat zonder uitzondering erg lelijk (daarmee bedoel ik niet dat de bewerking an sich lelijk is, maar het resultaat. Sommige bewerkingen zal het model niet echt waarderen vermoed ik :+ )

Persoonlijk vind ik die van Zoefff de meest geslaagde, meest ook omdat hij ook heeft besloten te gaan croppen.

[ Voor 49% gewijzigd door Ethirty op 09-01-2009 00:37 . Reden: puntje verduidelijkt ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Het was al vermeld, de hele foto was niet echt..charming ;)
Ook ik heb dus gekozen voor een crop en ben uitgekomen in de richting die Zoefff al voor mij was gegaan. Ik nadruk gelegd op dat wat niet zichtbaar was, namelijk haar borsten en dat waar ze zo verlangend naar kijkt :)

Dit heb ik gedaan door de crop zo te plaatsen dat je ogen gaan zoeken, daarnaast heb ik gezorgd voor een duidelijk verschil tussen voor / achtergrond. De kleuren heb ik expres koel gelaten / gemaakt, omdat de kleding en het kapsel hier al op hinten. Moeilijk was om de huidtint goed te krijgen, uiteindelijk heb ik deze dan ook een beetje terug gedraaid mbt. saturatie, ook weer om het koele effect te geven.

Ik heb een masker over het hele plaatje gelegd om de aandacht naar haar gezicht en lichaam te trekken, als laatste heb ik met behulp van wat extra sharpening het model nog verder los gehaald van de achtergrond, hetgeen het plaatje prettiger maakt om naar te kijken.

tools: GIMP + raw plugin

Afbeeldingslocatie: http://arjanhouben.nl/20081221_lc129.jpg

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 22:06

Nik

Ethirty schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:09:
[...]

@Nik: oeh, jij had een beetje hetzelfde idee met deze foto, maar dan toch net weer even anders. Persoonlijk vind ik op mijn scherm de huid iets te bleek worden. Maar verder helemaal mijn smaak!
Te bleek? Is je scherm correct? De mijne heb ik gedaan met een Spider 3. De voor en na calibratie op de foto loslaten, geeft wel duidelijk verschil (voor calibratie is de huid idd te bleek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zoals ik bij mijn eigen foto al had gezet werk ik niet gecalibreerd. Wel kan ik alle helderheidswaarden van wit naar zwart per 5% onderscheiden (zegt ook niet veel natuurlijk). Ter referentie: op mijn scherm heeft mijn foto een natuurlijke huidskleur.

Maar goed, als jij wel gecalibeerd werkt, dan ligt het aan mij, al zal dan de meerderheid ook een te lichte huid zien.

@Arjan: ik weet niet of het de sharpening is of de compressie, maar haar gezicht en het haar hebben wat van hun zachtheid verloren. Ondanks dat ik de kleuren wel goed vind gelukt, maakt dit de foto imho niet echt een succes.

[ Voor 24% gewijzigd door Ethirty op 09-01-2009 21:39 . Reden: foutje + comment ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:36

Japie.G

Colour Classic

ver na sluiting, maar had niets te doen...

Ik vind deze foto weinig bewerking nodig hebben, beetje smoothening, toning, blacks iets omhoog en sharpness aanpassen. Ik kom tot het volgende resultaat. (ben overigens nog bewerkings-n00b, maar leer gestaag bij)

Afbeeldingslocatie: http://www.vluggejapie.nl/images/Cases/Bewerking/gh1_na.jpg

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 31-05 11:50
En nog eentje die veel te laat dit topic tegenkwam ;)

Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/Fotografie/RAWcontest/20081221-20081221_lc129-Edit.jpg
(groot formaat)

Hier in mijn browser (Google Chrome) ziet 'ie er wel iets donkerder uit dan in Lightroom. Ik heb 'm wel met Adobe-pro-photo geexporteerd.

De stappen:
In Lightroom:
Highlight recovery +18
Temperature +614 (naar 5214K)
Clarity +48
Black Clipping +6 (naar 11)

en de curve is wat S-vormiger geworden door:
Highlight Tones +14
Light Tones +19
Dark Tones +2
Shadow Tones -14
Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/Fotografie/RAWcontest/Tone-curve.png

Daarna in Photoshop aan het editen geweest.
Eerst heb ik met color-select het gezicht aangepakt Alles wat overbelichte huidskleur heeft geselecteerd, nog een feather om de randen te verzachten en toen de kleur wat warmer gemaakt en de levels wat aangepast zodat het niet zo overbelicht was.
Daarna de buik wat "gepatched". Eerst de piercing naar een 2e layer gekopieerd en daarna alle rimpels weggepatched met andere delen van de buik.
Ook het stukje over de rand van de broek wat weggewerkt door de schaduw minder breed te maken.
Als laatste (in Photoshop) heb ik de benen (en rechter hand, links op de foto :) ) geselecteerd, net als het gezicht en dat op gevoel wat warmer gemaakt.

Als laatste in Lightroom nog een paar kleine dingen:
Vibrance +2
Clarity +10
Highlight Recovery +27
Black Clipping +1
Crop Angle +1,21
en dan rechts de rand van het grijze doek wat weggehaald, zodat je die niet ziet.

Mijn beide monitoren zijn wel gekalibreerd (Spyder 3 Elite), maar op de rechter zag het er toch wat roder uit dan op de linker (beide op DVI, Samsung 940BF) Huidkleur blijft heel lastig.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie

Donnie

AKA DonCorleone

Klein kickje, sorry Gerard ;)

Ik vroeg me af wanneer we de volgende opdracht krijgen, vond deze wel leuk namelijk! Dusse doker Gerard kom maar door met die foto opdracht!!! ;)

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

*klein* kickje? ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Reuze kick! Damn :P

Wist niet dat er vraag was naar een nieuwe opdracht......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzer
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Xyzer

Valid XHTML & CSS.

GerardHenninger schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:39:

Het regent buiten!

Hier komt ooit nog wat te staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

GerardHenninger schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:39:

:Y

Kom maar op :9

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie

Donnie

AKA DonCorleone

Zoals je ziet Geer, animo genoeg :) we zien het topic dus graag tegemoet, beetje leven in de brouwerij hier in het workflow gedeelte, gebeurt te weinig helaas!!!

Pagina: 1