Toon posts:

1 falende schijf in mijn RAID 5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Zojuist heeft één van de schijven in mijn RAID 5 configuratie een 'failure' status gekregen. Ik ben na onderzoek tot de conclusie gekomen dat ik deze moet vervangen. Het probleem is echter dat ik niet weet welke van de vier schijven dit is. In de RAID configuratie is te zien dat dit de vierde schijf is maar ik heb geen idee welke schijf dit is in mijn computer. Aangezien er al één schijf een failure heeft kan ik niet zomaar schijven eruit gaan trekken en kijken welke de kapotte is. Aangezien als ik probeer te booten met één schijf niet aangesloten, er een rebuild wordt getriggerd. Er is al één schijf die het niet meer doet dus als ik niet in één keer de goede schijf eruit haal, zal ik al mijn data kwijt zijn.

Ik heb dus een manier nodig om te zien welke fysieke schijf deze virtuele 'schijf nummer 4' precies is. Zonder dat ik het systeem opstart of één van de schijven die het wel doen op wat voor manier dan ook verander.Ik hoop dat jullie wat weten.

Alvast bedankt,

Martijn Michael

EDIT:
Ik gebruik een de Intel Matrix Storage Console. Het gaat allemaal via mijn moederbord. een Gigabyte X48 DQ6

EDIT 2:
Is het erg als ik een week of twee met een degraded raid 5 array blijf booten? Het duurt een tijdje voordat de bestelde schijf binnen is. Ik vroeg me af of dit schadelijk zou zijn of of ik misschien data zou kunnen verliezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2008 22:56 ]

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:05
Word dat niet met een ledje op de schijf aangegeven? Bij een oude Compaq Proliant werkte het wel op die manier. Dus misschien moet je even aangeven welk systeem we het hier over hebben.

Hail to the king baby!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als het goed is kan je in het bios van je raid controller het serienummer/fw-level van de schijf die failed is bekijken en dat vergelijken met de info op het etiket. Maar aangezien je verder niet aangeeft wat voor raidcontroller je hebt kunnen we je daar niet echt verder mee helpen :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:09

BCC

hardware of software raid?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een de Intel Matrix Storage Console. Het gaat allemaal via mijn moederbord. een Gigabyte X48 DQ6

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:52

TheBorg

Resistance is futile.

Er wordt duidelijk aangegeven in dat Intel programmatje welke SATA poort dat is en welk serienummer de schijf heeft. Gewoon het kabeltje volgen van je mobo naar de schijf...

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dankje. :D

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-02 19:57
Volgens mij kun je rechtsklikken bij de intel matrix tool in Windows op de falende schijf en het ledje op de schijf aanzetten, zo kun je denk ik wel zien welke schijf er failed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een screenshot van de software en de falende schijf:

http://img230.imageshack.us/img230/8260/captureqn6.jpg

Waar moest ik nou precies op letten?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2008 16:43 ]

• Kalush
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-02 01:22
In het screenshot staat een serienummer, deze staat ook op de falende schijf.
En poort 5 bij je s-ata aansluitingen, waarschijnlijk. Maar het makkelijkste is zoeken op serienummer..

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 20:38
De poorten zijn toch gewoon genummerd op je moederboard? Pak anders even je boekje erbij, daar staat het zeker in.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:15
zou je niet eerst beginnen met je data te backuppen?

zoals al in veel topics aangegeven: raid is geen backup

Maar idd, serienr van de defecte hdd staat erbij, dus dat lijkt me dan eenvoudig te achterhalen welke drive dat is

[ Voor 33% gewijzigd door DJSmiley op 24-12-2008 16:56 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

DJSmiley schreef op woensdag 24 december 2008 @ 16:55:

Maar idd, serienr van de defecte hdd staat erbij, dus dat lijkt me dan eenvoudig te achterhalen welke drive dat is
Wel mee uitkijken
Windows begint met kanalen tellen meestal bij 0
Mobo's beginnen meestal bij 1

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• martijn_me
DJSmiley schreef op woensdag 24 december 2008 @ 16:55:

Raid 5 is redelijk veilig hoor, nwe disk erin en rebuilden...

• martijn_me
heuveltje schreef op woensdag 24 december 2008 @ 17:11:
[...]

Wel mee uitkijken
Windows begint met kanalen tellen meestal bij 0
Mobo's beginnen meestal bij 1
Jep, inderdaad.

Trek anders de sata kabel er even uit en boot in Windows, dan zie je gelijk of je de goeie hebt..

Maaruh, kunt je dit tijdens het opstarten niet al zien dat die schijf niet goed is?
Tijdens post komt je raidcontroller toch ook langs?? :?

Verwijderd

Topicstarter
Is het erg als ik een week of twee met een degraded raid 5 array blijf booten? Het duurt een tijdje voordat de bestelde schijf binnen is. Ik vroeg me af of dit schadelijk zou zijn of of ik misschien data zou kunnen verliezen.

• MuisM4t
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 december 2008 @ 22:56:
Als er nog een schijf kapot gaat verlies je al je data.

Maar je had natuurlijk al lang een backup gemaakt ;)

Verwijderd

Topicstarter
dus alleen als er nog een schijf faalt gaat er iets mis? Het booten met 1 missende schijf kan geen corruptie of desynchronisatie o.i.d. veroorzaken?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 december 2008 @ 23:04:
dus alleen als er nog een schijf faalt gaat er iets mis? Het booten met 1 missende schijf kan geen corruptie of desynchronisatie o.i.d. veroorzaken?
Als je in 1x de falende schijf eruit trekt dan draait het in principe door, maar wel degraded (stuk langzamer, plus als er nog een schijf stuk gaat kan je je hele array weggooien). Wanneer je echter een goede schijf eruit trekt is je array stuk. Of dit permanent of tijdelijk is hangt af van je controller.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Topicstarter
OKay thanks.

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:44

nFo

Denk nummer 5, gigabyte begint ook met 0.
Die paarse aansluiting is een JMicron / Wannabe Gigabyte controller.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcper.com/images/reviews/533/sata.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door nFo op 26-12-2008 10:43 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op donderdag 25 december 2008 @ 22:56:
Een ongeluk komt nooit alleen.

Zegt iemand die in een week tijd 2 schijven uit zijn RAID 10 kapot zag gaan ;)

Maar dat kwam door een warmteprobleem, het waren de 2 middelste schijven omdat de fan vol stof zat.

[ Voor 10% gewijzigd door Resistor op 26-12-2008 11:29 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Resistor schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 11:28:
[...]

Een ongeluk komt nooit alleen.

Zegt iemand die in een week tijd 2 schijven uit zijn RAID 10 kapot zag gaan ;)

Maar dat kwam door een warmteprobleem, het waren de 2 middelste schijven omdat de fan vol stof zat.
Klinkt niet best, is dit iets waar ik rekening mee kan houden? Bedoelde je de fans die voor de hard drives zitten? Daar kom ik nogal moeilijk bij namelijk.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 15:17:
[...]

Klinkt niet best, is dit iets waar ik rekening mee kan houden? Bedoelde je de fans die voor de hard drives zitten? Daar kom ik nogal moeilijk bij namelijk.
Van mij was het gewoon domme pech. Alles wat beweegt en/of warm wordt gaat een keer kapot, alleen warmte kan dat proces versnellen.

Voel gewoon voorzichtig als de computer een tijd aan staat hoe warm de schijven worden, ik kon in ieder geval niet lang mijn vinger tegen de schijven aan houden, maar dat waren dan ook heethoofdige Maxtors, en mijn stoffilters zaten vol stof. En voordat mensen 'speedfan' gaan roepen: dat werkt niet met Intel Storage Manager, ik zie ik ieder geval geen schijftemperaturen met mijn Asus P5WD2.
Ik weet niet wat voor kast je hebt, maar een stofzuiger tegen de ventilatie-openingen houden terwijl de computer uit staat kan geen kwaad.

Maar je kan nooit voorzichtig genoeg zijn, backup je belangrijke bestanden ergens anders heen (dus niet naar een andere partitie zoals ik ooit deed :X ), en ga niet te veel gekke dingen doen met je computer zoals waarbij de schijven veel te doen hebben zoals downloaden.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1