Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Memorice
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 02:37
Ik vroeg me af of het volgende concurrentiebeding, relatiebeding en nevenwerkzaamheden redelijk zijn voor een bijbaan van 12 uur per week. Gezien ik zelf hier geen ervaring me heb, hoop ik dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Overigens weet ik nu al dat de kans groot is dat ik hier over 6 maanden mee stop.
(de naam van het bedrijf heb ik vervangen door BedrijfX)

Concurrentiebeding
Voor u geldt een concurrentiebeding dat luidt als volgt:

Tijdens het dienstverband en gedurende 12 maanden na het einde van het dienstverband –
ongeacht de wijze waarop en de redenen waarom het dienstverband tot een einde is gekomen-
zal het u zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van BedrijfX, niet zijn toegestaan om:

a) op enigerlei wijze, direct of indirect, gehonoreerd of ongehonoreerd werkzaam of
betrokken te zijn bij enige persoon, instelling, vennootschap of onderneming die
concurrerende, soortgelijke of aanverwante activiteiten ontplooit als BedrijfX of de aan
haar gelieerde vennootschappen, te weten het ontwerpen, realiseren en leveren van
oplossingen met informatie- en communicatietechnologie, het adviseren over ICT en het
verlenen van projectmanagement diensten,dan wel daarin of daarbij enig belang te
hebben;
b) op enigerlei wijze, direct of indirect, gehonoreerd of ongehonoreerd werkzaam of
betrokken te zijn bij enige persoon, instelling, vennootschap of onderneming die
producten of diensten ontwikkelt, produceert of op enigerlei wijze op de markt brengt,
laat brengen of verkoopt, die concurrerend, soortgelijk of aanverwant zijn aan één of
meer van de producten of diensten waarop de activiteiten van BedrijfX op de aan haar
gelieerde vennootschappen betrekking hebben, dan wel daarin of daarbij enig belang te
hebben;
c) werknemers of personen die in de periode van de 2 jaar voorafgaand aan het einde van
het dienstverband met u een dienstbetrekking hebben of hebben gehad met BedrijfX en/of
met de aan haar gelieerde vennootschappen, te bewegen het dienstverband met BedrijfX
te beëindigen, en/of in dienst te nemen en/of op andere wijze samen te werken dan wel
hen te bewegen in dienst te treden bij een onderneming die gelijksoortige activiteiten
verricht als - of concurrerend is met BedrijfX of aan haar gelieerde ondernemingen.

Relatiebeding
Voor u geldt een relatiebeding dat luidt als volgt:
Het is niet toegestaan, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van BedrijfX, gedurende
een periode van 12 maanden na het eindigen van de arbeidsovereenkomst, direct noch indirect,
op welke wijze en in welke vorm dan ook, al dan niet gehonoreerde werkzaamheden te
verrichten voor opdrachtgevers (inclusief gelieerde ondernemingen) van de BedrijfX groep van
maatschappijen en/of hen te benaderen.

Nevenwerkzaamheden
Het is u verboden om tijdens uw dienstverband met BedrijfX gehonoreerde of niet-gehonoreerde
nevenactiviteiten te verrichten, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van BedrijfX.
Verder dient u zich te onthouden van alle activiteiten die afbreuk kunnen doen aan het aanzien
van de onderneming van BedrijfX, waaronder begrepen de aan haar gelieerde ondernemingen,
dan wel kunnen leiden tot verstrengeling van belangen van BedrijfX enerzijds en de belangen die
met uw activiteiten gediend zijn anderzijds.

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Relatiebeding en nevenwerkzaamheden klinken redelijk normaal. Alleen is dat concurrentiebeding mijns inziens veel te zwaar, dat zou betekenen dat je een jaar lang eigenlijk nergens meer kunt werken.

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 10:56
concurrentiebeding ligt natuurlijk aan de functie, maar tenzij je hele specifieke kennis krijgt van de onderneming die van grote waarde is voor een concurrent zal dit voor de rechter zelden stand houden

relatiebeding over een functie van 12 uur lijkt me sowieso vrij onzinnig. Jij krijgt in 12 uur per week vast de grote accounts die alleen drijven op jouw kennis/relatie...

Nevenwerkzaamheden verbod op een functie van 12 uur? Hoop dan wel dat het een heel goed betaalde (bij)baan is :-)

Ik zit niet zo in het recht, maar lijkt me dat 'redelijk & billikheid' hier aardig scheef lopen en daardoor bovenstaande voorwaarden niet snel stand zullen houden voor een rechter. Dus je kan accepteren of principieel weigeren, maar veel voorstellen zal het niet.

Red een boom, eet een bever

• Memorice
Zo komt dat ook op mij over, zijn er meer mensen die dit kunnen bevestigen?

En wat zou ik hier het beste tegen kunnen doen?

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:33

Tjark

DON'T PANIC

lijkt me een beetje heftig, 2 jaar voor 12 uur/week, zie ook:

http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=69683
Voorbeelden
Marketinggegevens
Een werknemer werkt twee dagen per week bij een grote uitgeverij op de afdeling marketing. Bij de aanvang van de dienstbetrekking heeft hij een concurrentiebeding ondertekend. Hierin is onder meer bepaald dat hij een jaar vanaf het einde van de dienstbetrekking niet bij de concurrent mag gaan werken. Hij kan een betere functie bij de concurrent krijgen. Het concurrentiebeding belemmert hem echter de functie te aanvaarden.
De werknemer stapt naar de rechter met het verzoek het concurrentiebeding buiten werking te stellen of te matigen. De rechter beperkt de werking van het concurrentiebeding. De werknemer werkte immers maar twee dagen per week. Om deze reden kan de rechter zich niet voorstellen dat deze kennis die hij in die tijd heeft opgedaan zo omvangrijk is dat gedurende een jaar concurrentie te vrezen zou zijn. Het concurrentiebeding zal slechts twee maanden gelden.
*disclaimer: ben geen jurist...

*insert signature here

• Memorice
Ten eerste is het geen top contract, wel is het een goed betaalde bijbaan. Tevens is het een leuke baan met veel uitdaging. Het desbetreffende bedrijf is vrij specifiek bezig binnen de IT branche en richt zich op zoek technologie. Alleen wil ik zelf niet te gebonden zijn aan dit bedrijf, vanwege een mogelijke studie in het buitenland. Ook zit ik er eigenlijk niet op te wachten om zoiets tegen die tijd voor een rechter te gooien (mocht het problemen geven), ongeacht wat mijn kansen dan zijn. Daarom lijkt het mij verstandig om hierover te onderhandelen met dit bedrijf. Zeker gezien ik deze baan niet perse nodig heb (het bedrijf heeft mij gevraagd ipv dat ik gesoliciteerd heb) en ik met mijn cv ook prima ergens anders aan de slag kan. Er zijn namelijk nog wel een aantal andere werkzaamheden die net zo goed verdienen, maar net iets minder uitdagend zijn, waarbij ik zekerheid heb dat ik aangenomen wordt en geen vervelende dingen in mijn contract heb.

Mijn vraag is nu dus wat ik nu het beste kan doen? Is contact opnemen met dit bedrijf en vermelden dat ik deze voorwaarden onacceptabel vind en vragen of ze dit kunnen/willen aanpassen een goed idee of...?

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:49

-Stef-

Slainthe!

MEMORICE schreef op woensdag 24 december 2008 @ 13:25:
(...) Zeker gezien ik deze baan niet perse nodig heb (het bedrijf heeft mij gevraagd ipv dat ik gesoliciteerd heb) en ik met mijn cv ook prima ergens anders aan de slag kan. Er zijn namelijk nog wel een aantal andere werkzaamheden die net zo goed verdienen, maar net iets minder uitdagend zijn, waarbij ik zekerheid heb dat ik aangenomen wordt en geen vervelende dingen in mijn contract heb.

Mijn vraag is nu dus wat ik nu het beste kan doen? Is contact opnemen met dit bedrijf en vermelden dat ik deze voorwaarden onacceptabel vind en vragen of ze dit kunnen/willen aanpassen een goed idee of...?(...)
Een non-concurrentiebeding is net als elke arbeidsvoorwaarde onderhandelbaar. Natuurlijk zetten zij hoog in, alles wat zij meepakken is voor hen winst. Hoewel dit voor een non-cuncurrentiebeding maar beperkt op gaat aangezien een kantonrechter het beding niet alleen kan matigen maar ook geheel kan vernietigen. Te hoog inzetten kan dus voor de werkgever nadelig uitpakken, wanneer het gehele beding niet van toepassing wordt verklaard, maar goed dat is toekomstmuziek.

Zoals je zelf al aangeeft heeft het bedrijf jou gevraagd en ziet dus kennelijk toekomst in jouw werkzaamheden voor hen. Dat betekent dat jij (redelijke) eisen kan stellen, waaronder het schrappen of matigen van het non-concurrentiebeding en het verbod op nevenwerkzaamheden. Dat laatste slaat natuurlijk ook nergens op wanneer je 12 uur per week voor hen werkt.

Het non-concurrentiebeding bevat geen geografische beperking (bv binnen een straal van X km van de werkgever of binnen NL) en er wordt geen vergoeding betaald ivm het beperken van je werkzaamheden. Dit zijn omstandigheden die de kantonrechter kan doen bewegen het beding te vernietigen of te matigen maar goed dat weet je nooit en is achteraf. Maar met deze wetenschap kan je uiteraard in onderhandeling gaan om het een of ander voor elkaar te krijgen bij je aspirant werkgever.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:59
MEMORICE schreef op woensdag 24 december 2008 @ 13:25:
Mijn vraag is nu dus wat ik nu het beste kan doen? Is contact opnemen met dit bedrijf en vermelden dat ik deze voorwaarden onacceptabel vind en vragen of ze dit kunnen/willen aanpassen een goed idee of...?
Voor een bijbaantje van 12 uur jezelf zo enorm beperken zou ik nooit doen. Als het even kan ervoor zorgen dat ze alledrie geschrapt worden. En wat doe je de overige 28 uur van de week? Je mag dus niet nog een dergelijk bijbaantje erbij hebben.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Wat bedoelen ze met gehonoreerde nevenactiviteiten zonder toestemming :?

Eerdere verwante topics.

LinkedIn WoT Cash Converter

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zou het nevenactiviteitenbeding en het concurrentiebeding geheel laten schrappen; die zijn echt onredelijk en onzinnig. Wat jij buiten die 12 uur voor hun aan activiteiten ontplooit hebben zij geen zak mee te maken, en als het gewoon een bijbaantje heb denk ik niet dat jouw kennis of kunde dermate specifiek is dat zij schade zouden lijden als jij bij de concurrent gaat werken.

Een relatiebeding vind ik zelf meestal wel redelijk opzich, dus daar moet je zelf maar van verzinnen of je het niet te wollig of te breed vindt :)

Eventueel zou je die er ook gewoon uit kunnen laten halen; lekker makkelijk :)

• Memorice
Bedankt voor de reacties allemaal, ik denk dat ik idd ga onderhandelen want het is me nu wel duidelijk dat dit niet echt redelijk is, zoals ik al vermoedde.

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-11 23:08
-Stef- schreef op woensdag 24 december 2008 @ 23:40:
Een non-concurrentiebeding is net als elke arbeidsvoorwaarde onderhandelbaar. Natuurlijk zetten zij hoog in, alles wat zij meepakken is voor hen winst. Hoewel dit voor een non-cuncurrentiebeding maar beperkt op gaat aangezien een kantonrechter het beding niet alleen kan matigen maar ook geheel kan vernietigen. Te hoog inzetten kan dus voor de werkgever nadelig uitpakken, wanneer het gehele beding niet van toepassing wordt verklaard, maar goed dat is toekomstmuziek.
-knip-
Bijzonder goede analyse! Misschien helpt het TS om naar een (recente) uitspraak in de rechtspraak te verwijzen?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:17
eamelink schreef op donderdag 25 december 2008 @ 01:15:
Ik zou het nevenactiviteitenbeding en het concurrentiebeding geheel laten schrappen; die zijn echt onredelijk en onzinnig. Wat jij buiten die 12 uur voor hun aan activiteiten ontplooit hebben zij geen zak mee te maken, en als het gewoon een bijbaantje heb denk ik niet dat jouw kennis of kunde dermate specifiek is dat zij schade zouden lijden als jij bij de concurrent gaat werken.

Een relatiebeding vind ik zelf meestal wel redelijk opzich, dus daar moet je zelf maar van verzinnen of je het niet te wollig of te breed vindt :)
Eens met mijn waarde collega.

Alternatief is om het nevenactiviteitenbeding wel te laten staan en dat ze je betalen voor 40 uur (voor 12 uur werk), maar daar zal de werkgever vast niet in meegaan ;) Concurrentiebeding is in elke vorm onacceptabel voor jan modaal en daaronder (de aspecten die wel enigszins redelijk zijn zijn afgedekt door het relatiebeding).

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Exocet schreef op woensdag 24 december 2008 @ 12:53:
Relatiebeding en nevenwerkzaamheden klinken redelijk normaal. Alleen is dat concurrentiebeding mijns inziens veel te zwaar, dat zou betekenen dat je een jaar lang eigenlijk nergens meer kunt werken.
Sterker nog: gezien het
ongeacht de wijze waarop en de redenen waarom het dienstverband tot een einde is gekomen
mag je zelfs als je ontslagen wordt een jaar lang geen nieuw werk zoeken!
Oftewel dit zal dan door de rechter waarschijnlijk nietig worden verklaard.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Laat minimaal het concurrentie beding veranderen dat het alleen ingaat als je zelf weggaat.
Tijdens het dienstverband en gedurende 12 maanden na het einde van het dienstverband –
ongeacht de wijze waarop en de redenen waarom het dienstverband tot een einde is gekomen-
zal het u zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van BedrijfX, niet zijn toegestaan om:
Straks ontslaan zij je en dan mag je nog een jaar lang nergens werken zonder hun toestemming... Ik ben het nog nooit in deze vorm tegengekomen
Pagina: 1