Toon posts:

Waarom hardwarereviews niet en gamereviews wel een cijfer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Simpele vraag (met misschien wel een simpel antwoord), waarom krijgen van de reviews: de hardwarereviews geen cijfer maar de gamereviews wel?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2008 12:47 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Mag je een HD Ready-scherm een 10 geven terwijl het geen Full HD-scherm is? Een moederbord kan maar twee pci-slots hebben, zodat 'ie nutteloos is voor iemand die er per se drie wil hebben, of een Intel-cpu ondersteunen terwijl de lezer nog een AMD'tje heeft liggen, etc. etc. etc. Je zou voor elk stuk hardware moeten afbakenen hoe groot het terrein is waarbinnen het cijfer gegeven wordt - mag je voor mobo's dan wel of niet meerekenen welk geheugentype er ondersteund wordt? Voor de een is ecc een pre, voor de ander een kostenpost. Wij vertellen liever dat het ding wel/geen ecc ondersteunt :)

Kortom: bij hardwarereviews gaat het veel meer om de functionaliteit, bij games gaat het meer om een subjectieve waardering. Die waardering kan veel minder makkelijk in de tekst verpakt worden en vaak verkeerd geinterpreteerd worden (en hoe erg is het dat je in het ene spel wel kan vliegen terwijl je in het andere spel tot auto's bent veroordeeld), dus wordt daar een 'leukheidsoordeel' aan gehangen. Dat cijfer dus :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-02 16:06
Toch zie je vaak bij games en verscheidene andere soorten reviews plus en minpunten. Dit zou ik wel graag bij alle reviews. Waarom (zoals bij de mediatanks de laatste tijd) zie je dat daar niet?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hecht je echt zoveel waarde aan een cijfer dat de reviewer geeft? Ik zie dat als de persoonlijke mening, terwijl de conclusie (die onderbouwd dient te worden) veel interessanter is. Als daar nadelen bij staan die jij geen nadelen vindt, kan een slecht ontvangen product voor jou toch interessant zijn, terwijl het cijfer je misschien in eerste instantie een andere kant op zou duwen.

Maar goed, er is volgens mij geen echte reden waarom we bij hardwarereviews zelden of nooit cijfers geven. 't Is op dit moment volgens mij de persoonlijke voorkeur van de reviewer, al weet ik niet of ik ergens interne afspraken hierover heb gemist ;)

edit:
Edit: In m'n eerste alinea doel ik dus op cijfers bij hardwarereviews

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 28-12-2008 19:24 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Skerekrow schreef op donderdag 25 december 2008 @ 21:00:
Toch zie je vaak bij games en verscheidene andere soorten reviews plus en minpunten. Dit zou ik wel graag bij alle reviews.
Die staat toch altijd (?) in de conclusie vermeld?

LinkedIn WoT Cash Converter

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik vind het zelf altijd erg lastig om aan de hardware die ik review een cijfer te hangen. Wat ik compleet klote vind om mee te werken zal een ander wellicht heel fijn vinden.

Ik probeer altijd zoveel mogelijk pluspunten en zoveel mogelijk minpunten boven tafel te halen en deze uiteraard ook te relativeren. Een moederbord wat een minder logische indeling heeft waardoor installatie wat lastiger is kan natuurlijk nog steeds de beste keus zijn voor iemand, als die hem 1 keer installeert is het 1 keer wat lastiger en daarna nooit meer.

Conclusies geef ik het liefste op zo'n manier dat mensen deze kunnen gebruiken om hieruit zelf hun conclusie te trekken of het wel of niet bruikbaar is voor ze. En een cijfer past daar niet bij, de reden dat ik dat nooit gebruik.
Pagina: 1