Meer dan 4 fans op een Kazemaster/MFC2

Pagina: 1
Acties:

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Topicstarter
Ik wil binnenkort een fancontroller (Scythe KazeMaster of Zalman MFC2) kopen voor mijn 4x 80mm casefans.
Ik weet echter niet of ik in de toekomst nog meer fans aan wil sluiten op de fancontroller.
Ook hoef ik niet iedere fan apart te kunnen regelen, per 2 of per 4 mag wat mij betreft ook.

Alleen kan ik nergens vinden of ik bijv. 2 fans op 1 kanaal van de fancontroller kan aansluiten. Met een beetje soldeerwerk of verloopjes moet dat in principe natuurlijk kunnen, maar als ik de fancontroller op bijv. 1400rpm zet, draaien beide fans dan op 1400 rpm of op 700 rpm? M.a.w. hoe zit het met serie/parallel-schakelingen, opgenomen vermogens e.d.

Of moet ik me niet zo druk maken en het gewoon aansluiten?

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-01 09:52

Iska

In case of fire, use stairs!

Mijn vermoeden is dat als je 2 fans PARALLEL op 1 poort zet, het wel gaat werken. Een fancontroller regelt namelijk het voltage, niet de stroom

Maar zoals je al zei, gewoon proberen.. 90% zeker dat het werkt

-- All science is either physics or stamp collecting

• N1ks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-03-2025
Hier heb ik kunnen vinden dat dit ding 1A per kanaal kan verstoken. Stel dat een fan ongeveer 5W verstookt (dit is miss ruim genomen), dan geldt er P=U*I.

Voor een 12V fan geldt er dan I = P/U = 5/12 = 0,42A. Je kan dus 2 fans op 12V laten lopen per kanaal.

Meer kan ook, maar ik weet niet wat dit met de elektronica gaat doen. Je zou moeten kijken of de stroom via transistors of draaiweerstanden wordt geregeld. Indien er transistors aan te pas komen kunnen er zich 2 situaties voortdoen:
- Er wordt teveel stroom getrokken door de fans, waardoor de transistors oververhit raken
- Er kan maximaal 1A geleverd worden, waardoor bijv 3 fans op 0,33A (of 4 fans op 0,25A) gaan lopen.

Hoop dat dit wat inzicht heeft gegeven. Je moet dit voor je eigen fans wel nagaan natuurlijk, wanneer je 2W of 3W fans hebt kan je er meerdere per kanaal aansluiten (mochten deze gemaakt zijn ofc).