E5200 met een core constant dezelfde temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• mbrunek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 20:58
Gisteren kreeg ik blij de onderdelen voor mijn nieuwe PC binnen. Snel in elkaar zetten natuurlijk. Na windows geinstalleerd te hebben keek ik even in Realtemp wat de temperaturen deden: Core0 - 36, Core1 - 23. Het gekke is dat deze 23 helemaal niet veranderd. Maakt niet uit of ik stress, Core0 gaat omhoog, terwijl Core1 23 graden blijft.

Systeem:
- Intel E5200
- Asus P5QL-E
- Scythe Mugen
- OCZ PC-6400 2x1GB Platinum 2
- Goedkope voeding van Pixmania 480w

Is mijn E5200 defect? Of kan het aan Realtemp, BIOS versie of andere onderdelen liggen?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:05
Gewoon een kapotte sensor, van mijn X3350 zijn er ook 2 sensoren kapot en 2 werken wel. De sensor die wel werkt geeft je wel een goede indruk van de temp.

Niets om zorgen over te maken :)

• mbrunek
Ok, maar welke core geeft meestal een hogere temperatuur aan? Core0 toch, omdat die bij single-thread applicaties meer gebruikt wordt? Dan weet ik of ik nog een marge moet aanhouden voor de load temperatuur.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je je processor belast met software zoals Orthos of Intelburn Test Utility dan worden alle cores gelijk belast en kan je toch een goede indicatie krijgen van de temperatuur. :) Veel verschillen die cores doorgaans niet wanneer je ze belast met speciale software.

• mbrunek
Ik heb nu een kwartier gestresst met Prime95 op maximum heat. Core0 zit dan in Realtemp op 44 graden (idle 36), en Core1 op 27 (idle 23).

Dit is ook best vreemd. Delta bij Core0 is 8 graden en delta Core1 is 4 graden. En er zit nog eens 13-17 graden tussen.

Geen idee welke 'normaal' is en ik bij overclocken aan moet houden.

Verwijderd

Geen idee welke 'normaal' is en ik bij overclocken aan moet houden.
Ben bang dat ze alle twee niet kloppen. ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2008 18:22 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Je gebruikt een Asus moederbord, zeg je ?
Dan moet je wel Asus PC Probe II gebruiken.

Ik heb hier ook een TUSL2-C (Pentium III) mobo liggen, en met alle programma's geeft hij aan dat de CPU op 16°C zit, terwijl Asus PC Probe netjes 40°C aangeeft (overklokte Celeron) dus ik zou eens met Asus PC Probe proberen...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Petervanakelyen schreef op woensdag 24 december 2008 @ 22:25:
Geeft die niet de Tcase temp weer?
Dat is een andere sensor iig. De Tcase sensor zit tussen de cores in.
CoreTemp en Realtemp lezen de Tjunction sensor uit die zit in de cores.

• mbrunek
Ok, maar die temps van Core0 lijken toch wel realistisch: 36 idle en 44 load. Of niet?

• mbrunek
En PC Probe II geeft trouwens idle 23 graden aan en load 34.

Het zou best kunnen dat Probe de Tcase aangeeft omdat hij maar 1 temperatuur aangeeft.

Verwijderd

mbrunek schreef op woensdag 24 december 2008 @ 23:21:
Ok, maar die temps van Core0 lijken toch wel realistisch: 36 idle en 44 load. Of niet?
Zit veel te weinig verschil in volgens mij.
Je hebt een veel te hoge idle temp en te lage full load temp.
Ik heb bijvoorbeeld een E7200 CPU als ik het voltage op 1,48 Volt zet en hem klok op 4,275GHz.
Dan zit ik op een idle temp van zo'n 38 graden. Full load is alleen 80+ te warm dus. Dit is met een Arctic Freezer 7 Pro.
Op 4GHz met 1,34V zit ik idle op zo'n 28 graden en full load zo'n 60.
Zoals je ziet dit zijn veel grotere verschillen dan dat jij hebt.
Load temp zou misschien wel kunnen kloppen, dit zou je bijvoorbeeld kunnen testen door de fan even niet te laten draaien. Waarschijnlijk kan de koeler de CPU namelijk ook wel passief draaien de temp zal alleen wel wat hoger oplopen tot zo'n 60 graden of meer. Als Core 0 dus de 60 graden haalt dan en de PC is nog steeds stabiel dan zou de load temp wel eens kunnen kloppen.
Als je snapt wat ik bedoel met m'n weer eens niet zo duidelijk verhaal. :P

• mbrunek
Met welk programma zijn deze temps dan gevonden? Coretemp, realtemp of Probe?

• mbrunek
Ik heb zitten overclocken tot 300*12,5=3,750GHZ op 1,36875v. Als ik stress met intel burn test zijn de temps weer wel gelijk ongeveer. Zo geeft realtemp ongeveer 55 graden aan, coretemp ongeveer 60 en speedfan ongeveer 65 voor beide cores. Bij idle verschillen ze echter weer.

Verder nog iets. Met overclocken voor een 24/7 overclock moeten de stress temps onder de 55-60 graden blijven dacht ik. Ik weet nu niet wat ik moet vertrouwen: realtemp, coretemp of speedfan. Iets zegt me speedfan voor de zekerheeid omdat deze de hoogste temps aangeeft. Maar ze zeggen dat realtemp het beste de temperatuur weergeeft. Ik weet het echt niet meer.

Verwijderd

Je moet zo'n 25 graden van de Tjunction max af blijven dan zit je veilig.
En dan geven alle programma's ook dezelfde temp weer. Ze gaan namelijk alle 3 uit van een andere Tjunction max.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op woensdag 24 december 2008 @ 22:25:

Ik heb hier ook een TUSL2-C (Pentium III) mobo liggen, en met alle programma's geeft hij aan dat de CPU op 16°C zit, terwijl Asus PC Probe netjes 40°C aangeeft (overklokte Celeron) dus ik zou eens met Asus PC Probe proberen...
Voor de coresensoren is dit niet meer van toepassing. Jouw Pentium III heeft geen eigen sensor in de core en de waarden die je uitleest komen dus van een sensor op het moederbord, vlak onder de processor. Asus heeft er een hand van weg om speciale sensoren te gebruiken of deze alternatief uit te lezen dus vandaar dat het in jouw geval alleen maar met PC Probe werkte.

De sensoren in de core van deze processor zouden gewoon uitgelezen moeten kunnen worden met standaard software.

• mbrunek
Ik weet dat Intel dit niet bevestigd heeft, maar voor de E5200 (Wolfwale-2M) is de Tj Max 100 graden. Dacht ik.

Realtemp stond op 95. En na deze op 100 gezet te hebben geeft hij hetzelfde als Coretemp aan. Alleen Speedfan geeft 5 graden hoger aan bij alles. Speedfan zou dus als Tj Max 105 graden ingesteld moeten hebben.

Hoe verander ik de Tj Max in Speedfan?

[ Voor 53% gewijzigd door mbrunek op 28-12-2008 20:25 ]

Verwijderd

mbrunek schreef op zondag 28 december 2008 @ 18:56:
Ik weet dat Intel dit niet bevestigd heeft, maar voor de E5200 (Wolfwale-2M) is de Tj Max 100 graden. Dacht ik.

Realtemp stond op 95. En na deze op 100 gezet te hebben geeft hij hetzelfde als Coretemp aan. Alleen Speedfan geeft 5 graden hoger aan bij alles. Speedfan zou dus als Tj Max 105 graden ingesteld moeten hebben.

Hoe verander ik de Tj Max in Speedfan?
Intel zei dat elke CPU een andere Tjunction max had en dat ze zelf ook niet weten wat de Tjunction max is.
Aangezien elke CPU andere eigenschappen heeft (bijvoorbeeld andere VID) is het niet te zeggen waar de Tjunction max voor elke CPU zit. ;)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 18:14

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je zou ook is kunnen kijken wat de 'Sensor Movement' is met Realtemp.

Dan kan je aflezen hoe deze sensoren reageren op belasting e.d. Zelf heb ik E7300 met ook een niet goed werkende sensor (zonde :().

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 16:49
Het kan misschien ook aan je koelpasta liggen, is die wel mooi egaal over de proccesor verdeeld? Ik had namelijk (met de koelpasta die bij aankoop al op mijn i7 920 zat) dat de koelpasta niet egaal over de proccesor verdeeld zat. Dat kan een verschil van 4 graden verklaren. Ik weet niet zeker of dat het is, je temparaturen zijn daar wat laag voor namelijk.

Je temperaturen van stressed < 45 graden zijn op zich wel goed maar dan eigenlijk met een stock koeler. Aangezien je een andere CPU koeler hebt is het wel wat aan de hoge kant, hij had wel wat lager moeten zitten denk ik maar het is nog steeds geen gevaar voor je systeem. Het kan zijn dat je sensor kapot is (dat zal wel vervelend zijn) maar het kan ook zijn dat je koelpasta niet helemaal egaal verdeeld is waardoor de ene core warmer wordt dan de andere.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• mbrunek
Ja, maar 3,7ghz met Arctic Silver 5 en een Scythe Mugen op 1,36v moet toch wel kunnen lijkt mij voor zo'n 45nm E5200tje.

Zo zag het eruit:
Afbeeldingslocatie: http://img392.imageshack.us/img392/2956/img5084dv6.th.jpg
Groot

[ Voor 54% gewijzigd door mbrunek op 31-12-2008 00:38 . Reden: plaatje ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:38

The Third Man

The Third Jellyfish

Dat is wel aan de dikke kant, het hoort ook egaal aangebracht te worden. Ik gebruik vaak een oud pasje of een caselabel die je toch niet op je case plakt :P

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op woensdag 31 december 2008 @ 11:12:
Dat is wel aan de dikke kant, het hoort ook egaal aangebracht te worden. Ik gebruik vaak een oud pasje of een caselabel die je toch niet op je case plakt :P
Een stipje in het midden werkt veel beter. ;)
Heb je namelijk geen last van lucht die ertussen komt, wordt er namelijk tussen uit geknepen.

Stipje AS5 in het midden koeler er goed op drukken en wat heen en weer bewegen.
Haal de koeler eraf en kijk als het mooi verspreid is. Niet mooi ga je nog even verder met heen en weer bewegen terwijl je hard drukt op de koeler.
Succes verzekerd. :P

• Admiral Freebee
  • Niet online
Bij de instructies van Arctic Silver 5 raden ze aan om een streepje langsheen de core te trekken. Dit omdat bij een Core 2 Duo de core niet mooi rechthoekig is. Zelf heb ik dit zo gedaan maar de temperaturen zijn gelijk aan toen ik een soort koperen pasta van GEIL gebruikte dus of het echt helpt weet ik niet ;) Je kan het in ieder geval wel makkelijker aanbrengen dan als je het helemaal uitsmeert ;)
Pagina: 1