Veranderen van volume/disk

Pagina: 1
Acties:

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:30
Hallo

Compleet nieuw in Linux, wel wat bekend met DOS

Hoe verander ik van drive/schijf of weet ik hoe het heet in linux.

In dos is het d: om naar de d schijf te gaan, hoe gaat dit in linux?

Verwijderd

Schijven bestaan niet in Linux. Alles is een sub-directory van "/". Removable drives zullen als een sub-directory in "/media" terechtkomen, maar als je tijdens de installatie van je Linux-distributie bepaalde interne hardeschijven een functie hebt gegeven, zoals bijvoorbeeld een aparte schijf waarop je /home zet, dan zal je de bestanden van die schijf onder "/home" vinden.

Met de terminal kan je naar die bepaalde mappen navigeren door 'cd' te gebruiken.
cd /
cd /home
cd /media/MP3_SPELER_VAN_DOT

Met een grafische filebrowser zoals Nautilus kan je gewoon telkens een niveau omhoog gaan totdat je in "/" terecht bent gekomen. Vanaf daar kan je overal bij komen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2008 01:17 ]

• maartend
Oke, is er dan een manier om ze dan vanuit XP te benaderen?

Ik heb een file gedelete die absoluut terugmoet. En ik heb hem wel op een andere plaats op die schijf staan.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kun je de file niet gewoon terug halen in Linux dan?

zie hier voor benaderen van ext2/ext3 onder Windows:
[ext2 op windows] Ext2Fds of Ext2 ifs
ext3 recoveren via Windows Vista

Verwijderd

maartend schreef op woensdag 24 december 2008 @ 01:21:
Oke, is er dan een manier om ze dan vanuit XP te benaderen?

Ik heb een file gedelete die absoluut terugmoet. En ik heb hem wel op een andere plaats op die schijf staan.
Wat bedoel je met een andere plaats? Een andere partitie of gewoon een andere map? Naar een andere map kan je simpelweg navigeren met 'cd' of een grafische filebrowser.

Een andere partitie zal je moeten mounten. Met een beetje geluk staat op je desktop een icoontje naar de unmounted volumes, waar je dan gewoon op kan dubbelklikken (die komt dan in /media terecht). Anders kan je met de Gnome Partition Editor het volume mounten.

• maartend
Ik heb met IFS drives letters gegeven aan die drives, dus XP ziet ze nu wel, kan er natuurlijk nog nix mee. Ander FS. Hoe nu verder?

[ Voor 140% gewijzigd door maartend op 24-12-2008 01:58 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Kun je antwoord geven op de vragen van DOT? Daar komen we denk ik verder mee.

• maartend
Oops, DOT had geantwoord terwijl ik ook aan het typen was.

Oke, zal het uitleggen

Heb een WBMybook World, 1TB.
Daar zitten 2 schiven in, op 1 schijf staat er een partitie met een linux distributie. Ik heb daar met mijn suffe kop een verkeerde file weggehaald uit libs. Maar voor dat ik dat deed had ik wel die file ergens anders op die partitie gezet.

HD is uit die Mybook gehaald en nu via een SATA-USB aan mijn PC gekoppeld.

Ik zit nu Linux, maar kan ook zo XP opstarten

En ik heb geen graphische filebrowser gevonden op die UBUNTU, maf eigenlijk moet er staan.
En als ik gewoon op de normale manier copieer, blijk ik geen rechten te hebben tot die libs map (via copy/paste dus)

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 24-12-2008 02:08 ]

Verwijderd

Dat je geen rechten hebt in 'libs' (ik neem aan /usr/lib ofzo?) is niet zo gek. Die mappen mag je als normale user niet aanraken, omdat je dan weleens per ongeluk de boel kan slopen... :P

Als je je commands met "sudo" begint krijg je administrative rights, na het invullen van je wachtwoord. Met de grafische filebrowser Nautilus (te vinden in Places » Home Folder) kan je standaard geen extra rechten krijgen. Je kan Nautilus wel met extra rechten starten door Alt+F2 in te tikken, en dan "gksudo nautilus" uit te voeren.

Je hebt die file dus gewoon ergens anders staan. Is dit gewoon een gevalletje "waar heb ik die file nu neergezet"? Met een find over "/" moet je die wel kunnen terugvinden denk ik zo.
find / -name 'bla*'

Dit zoekt naar alle files die beginnen met "bla".

Edit: Oh, en aangezien je waarschijnlijk geen GUI hebt geïnstalleerd (die MyBook dient als server, right?) zal Nautilus niet geïnstalleerd staan. Je kan files kopiëren met cp:
sudo cp /pad/naar/je/gevonden/file /doel/directory

De doel-directory is waarschijnlijk /usr/lib

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2008 02:47 ]

• maartend
Oke, dat zoeken snap ik wel, maar ik kom met geen mogelijkheid op betreffende partitie

Hij heet /dev/sdd4

En als ik daar een cd naar doe, dan kentie hem niet
dus cd /dev/sdd4
Ik krijg dan Not a directory

Ter info, ik zie hem enkel in mijn partition manager, niet in mijn grafische browser

[ Voor 49% gewijzigd door maartend op 24-12-2008 02:59 ]

Verwijderd

maartend schreef op woensdag 24 december 2008 @ 02:47:
Oke, dat zoeken snap ik wel, maar ik kom met geen mogelijkheid op betreffende partitie

Hij heet /dev/sdd4

En als ik daar een cd naar doe, dan kentie hem niet
dus cd /dev/sdd4
Ik krijg dan Not a directory

Ter info, ik zie hem enkel in mijn partition manager, niet in mijn grafische browser
Oh op die manier. Ik dacht dat je van die schijf bootte. Je hebt dus op je PC een Linux-installatie staan? Je moet wel duidelijk zijn natuurlijk. Hoe had ik alles wat ik nu weet van jouw situatie kunnen lezen uit je eerste post?

Je zal de schijf moeten mounten. Ik merk dat een volume niet op de desktop komt te staan als het om een interne hardeschijf gaat. Je kan de partitie echter wel zien in het "Places" menu. Daar zie je dan iets als "1 TB Media". Als je die opent, wordt het volume automatisch gemount en kan je erop navigeren.

Als het volume ook daar niet in staat zal je toch echt handmatig moeten mounten:
sudo mount /dev/sdd4 /mnt

Nu kan je de schijf benaderen via /mnt. Het kan overigens wel zijn dat je de schijf alleen met administrative rights kan benaderen. In dat geval run je Nautilus als root (Alt+F2, "gksudo nautilus /mnt").

• maartend
Hij staat niet in places en als ik hem probeer te mounten krijg ik het volgende bericht terug

unknown filesystem type 'linux_raid_member'

Via GPartEd zie ik staan;

Schijf heet dev/sdd
Als ik die mount krijg ik unknown filesystem type 'linux_raid_member'

Daarop staan 5 partities ; sdd1 t/m sdd4 en 1 stuk unallocated van 23,5 MB

En op die SDD1 krijg ik dus bovenstaande melding

Dit gedaan ; sudo mount -t ext3 /dev/sdd1 /mnt
Kreeg geen melding terug, Wel staat hij binnen GPrtEd wel als /mnt

er staat wel een hangslotje voor sdd1 en sdd2

en als ik dan intype cd dev/sdd1 krijg ik weer Not a directory

Edit ; ben weer wat verder, had hem natuurlijk /mnt genoemd
Zit er nu in.

Nu kijken of ik er naar kan kopieren.

Ik stop ermee, de HD lijkt beschadigd te zijn. Hij gaat RMA.

[ Voor 80% gewijzigd door maartend op 24-12-2008 13:32 ]

Verwijderd

Hmm, ik denk dat die twee schijven in je MyBook ooit in Linux Raid stonden. Dat zou verklaren waarom het mounten van /dev/sdd die melding geeft.

Je hebt dus 4 filesystems op je harddisk staan. Misschien heb je je Linux-installatie op de MyBook ingedeeld in 4 partities? Eentje voor "/", eentje voor /home, eentje voor swap, eentje voor /boot... zoiets. Ik zou ze gewoon allemaal eens proberen te mounten, en kijken waar je file staat.

Waarom lijkt de HD beschadigd te zijn?

• maartend
De indeling op de Mybook is zoals hij is gedaan door WD zelf, kan ik dus nix aan wijzigen. En ja, is dus raid.

Ik kon er uiteindelijk op, deed een soort chkdsk (sorry voor de dos omschrijving) en die kwam me toch met een soort fouten. Tevens stond er een soort unallocated space op Voor de andere partities.
Afijn, RMA aangevraagd
Pagina: 1