Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel2007] Automatische factuur vanuit ander werkblad

Pagina: 1
Acties:

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10 18:31
Ik hou me boekhouding bij in een excelsheet, en tik altijd me facturen uit in word. Nu kan ik dit volgens mij doen allebei doen in excel, alleen ik loop vast. Mega-lastig om dit duidelijk uit te leggen, maar ik zal mijn best doen, hoop dat iemand mij kan helpen.

Hier mijn excelsheet. (excel 2007, NL versie).
Hier nogmaals (geconverteerd naar 97-2003 formaat)

Ik heb 2 werkbladen, geleverde diensten en automatische factuur. In het eerste werkblad hou ik al me geleverde diensten bij, en in het tweede tabblad wil ik een automatische factuur laten genereren.

Met hele simpele verwijzingen naar het eerste tabblad, lukt de eerste factuur prima. Nu wil ik de tweede ook automatisch laten genereren, dus mijn idee was om te filteren op één factuurnummer, zodat ik alleen de diensten voor de tweede factuur in mijn automatische factuur te zien zou krijgen.

Helaas is dit niet de manier. Als ik in het eerste werkblad alleen de tweede factuur aanklik, dan wordt de nummering anders, en is cel 2, niet meer C2 maar C5.

Weet iemand een oplossing?

(een workaround die ik heb gevonden is om alles te deleten behalve het juiste factuurnummer, dan klopt de nummering van de verwijzing namelijk wel weer, maar dat is wel heel omslachtig)

[ Voor 4% gewijzigd door Timmeah op 24-12-2008 00:22 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43

Reptile209

- gers -

Kan je sheet hier niet openen (heb Excel 2003), maar even een wilde gooi:

Ik neem even aan dat je factuurnummers in je 2e sheet hebt staan. Laat de gebruiker in de factuur een factuurnummer invullen (mooier: via een drop-down, zie Data > Validation) en gebruik vervolgens in de hele factuur VLOOKUP()'s (NL: Vert.Zoeken() ) om de gegevens op te halen.
Je zou eventueel - buiten het afdrukbereik van de factuurpagina - eerst alle gegevens uit de 2e sheet kunnen ophalen zodat de verwijzingen in de factuur zelf wat eenvoudiger worden.

Zo scherp als een voetbal!

• Timmeah
Reptile209 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 00:13:
Kan je sheet hier niet openen (heb Excel 2003), maar even een wilde gooi:

Ik neem even aan dat je factuurnummers in je 2e sheet hebt staan. Laat de gebruiker in de factuur een factuurnummer invullen (mooier: via een drop-down, zie Data > Validation) en gebruik vervolgens in de hele factuur VLOOKUP()'s (NL: Vert.Zoeken() ) om de gegevens op te halen.
Je zou eventueel - buiten het afdrukbereik van de factuurpagina - eerst alle gegevens uit de 2e sheet kunnen ophalen zodat de verwijzingen in de factuur zelf wat eenvoudiger worden.
Hi, dank voor je antwoord. Heb hem even opgeslagen in 97-2003 formaat. Ik heb me factuurnummers alleen in de eerste sheet staan.

• Timmeah
Ik ben er even mee verder gegaan. Maar ik loop vast.

Is het mogelijk om in een werkblad een IF-statement te maken die vanuit een ander werkblad een datum aanroept voor in het andere werkblad?

De volgende formule werkt namelijk niet:

=ALS(B7='Geleverde diensten'!C:C;'Geleverde diensten'!D:D;"Fout")

Terwijl de volgende formule wel werkt voor de eerste factuur.

=ALS(B7='Geleverde diensten'!C2;'Geleverde diensten'!D2;"Fout")

(bijbehorend bestand)

[ Voor 5% gewijzigd door Timmeah op 24-12-2008 13:36 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43

Reptile209

- gers -

ALS() kan je niet zomaar op een hele kolom loslaten, dat werkt niet op die manier. Zoals ik al hintte, kijk eens naar VERT.ZOEKEN. Je hebt iets als VERT.ZOEKEN(FactuurNr, HeleFactuurDataBereik, KolomnummerMetDatum) nodig om de datum van FacuurNr als resultaat te krijgen.

Let op: de facuurnummers moeten wel oplopend gesorteerd zijn en in de eerste kolom van HeleFactuurBereik staan, zie ook de help van Excel.

Edit: zie net in je Excel97-2003 voorbeeld dat hetzelfde factuurnummer vaker voorkomt voor meer artikelen op één factuur. Dat gaat wel gecompliceerd worden met VERT.ZOEKEN. Je zit nu complete database-implementaties in Excel te bouwen, en dat is nou niet de makkelijkste oplossing. Overweeg het gebruik van Acces.

[ Voor 27% gewijzigd door Reptile209 op 24-12-2008 13:51 ]

Zo scherp als een voetbal!