Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[FTP]Serv-U Server opzetten, Enkel lokaal bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik probeerde onlangs een FTP Server op te zetten met Serv-U maar nu zit ik met het probleem dat ik de FTP Server alleen via het netwerk kan bereiken, buiten het netwerk is de server niet bereikbaar.

Ben niet zo heel erg 'bekend' met het opzetten / gebruiken van FTP Servers..

Ik heb de FTP Server voor het gemak op poort 21 gezet.
In de firewall staan poort 20-21 open voor het gebruik van de FTP Server en ook staat in de Router configuratie ( onbekend merk knake routertje B) ) poort 20-21 geforward voor mijn lokale ip ( 192.168.1.100 ).

Tevens staat de DMZ ingesteld op 192.168.1.100 ( mijn lokale ip ) want anders was de FTP Server ook lokaal niet bereikbaar.

Als ik in Serv-U mijn lokale ip instel om te gebruiken lukt het om de server online te zetten maar zodra ik het op mijn normale ip adres zet ( 94.210.*.* ) dan lukt dit niet en krijg ik de volgende meldingen:
1] Tue 23Dec08 23:21:29 - SERVER IS NOT LISTENING ON IP 94.210.*.*: Trying to use non-existent IP address?
[1] Tue 23Dec08 23:21:30 - SERVER IS NOT LISTENING ON IP 94.210.*.*: Trying to use non-existent IP address?
[1] Tue 23Dec08 23:21:30 - SERVER IS NOT LISTENING ON IP 94.210.*.*: Trying to use non-existent IP address?
Iemand een idee wat ik fout doe of wat ik mis dat de server enkel lokaal bereikbaar is?

Extra info:
Server Client: Serv-U FTP Server 6.4.0.6
Firewall: AVG Internet Security
Router: Onbekend knakeding B)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DMZ is niet nodig. Sterker nog, het brengt alleen maar onnodige veiligheidsrisico's met zich mee.

Portmap van poort 20 & 21 moet in principe volstaan. Wellicht moet je serv-u als passive instellen. Daar kun je dus nog even naar kijken. Doe ook even een portscan op je lokale ip om zeker te weten of de poort open staat en server draait.

zie ook: Externe toegang FTP problemen Serv-u

[ Voor 11% gewijzigd door Noork op 23-12-2008 23:57 ]

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Heb je alleen lokaal geprobeerd om je externe IP-adres te bereiken? Een Speedtouch heeft daar over het algemeen moeite mee. Het is beter om het van buitenaf te testen.

@ hieronder: ah, interessante sites; dank! :)

[ Voor 12% gewijzigd door pven op 24-12-2008 00:02 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Noork
  • Niet online
pven schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 23:56:
Heb je alleen lokaal geprobeerd om je externe IP-adres te bereiken? Een Speedtouch heeft daar over het algemeen moeite mee. Het is beter om het van buitenaf te testen.
Idd dat ook, je kan b.v. testen met:
https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
en/of een webbased ftp client: http://www.webftp.co.uk/

[ Voor 7% gewijzigd door Noork op 24-12-2008 00:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
pven schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 23:56:
Als ik ( zoals hierboven beschreven ) DMZ instel en dergelijke dan kan ik lokaal wel mijn Externe IP bereiken... maar van buitenaf niet, ik heb het bij andere mensen thuis geprobeerd om erop te komen maar dat werkte niet..

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 23:55:
DMZ is niet nodig. Sterker nog, het brengt alleen maar onnodige veiligheidsrisico's met zich mee.

Portmap van poort 20 & 21 moet in principe volstaan. Wellicht moet je serv-u als passive instellen. Daar kun je dus nog even naar kijken. Doe ook even een portscan op je lokale ip om zeker te weten of de poort open staat en server draait.

zie ook: Externe toegang FTP problemen Serv-u
Serv-U staat als Passive ingesteld.
DMZ heb ik uitgezet.

via o.a. http://www.t1shopper.com/tools/port-scanner/ heb ik even een portscan gedaan op 20-21 en krijg ik dit resultaat:

94.210.73.85 isn't responding on port 20 (ftp-data).
94.210.73.85 isn't responding on port 21 (ftp).

Hier overigens screenshots van de Firewall / Router:

Afbeeldingslocatie: http://www.mobiles40.com/AVG.jpg

&

Afbeeldingslocatie: http://www.mobiles40.com/ROUTER.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2008 00:04 ]

• Noork
  • Niet online
Disable tijdelijk eens je Firewall. Misschien staat iets niet goed ingesteld (richting in/uit?? lokale port 0-65535??). Staat de Windows Firewall ook uit?

Klopt je lokale ip-adres in de portforward wel? Kan het zijn dat je door dhcp een andere krijgt toegewezen?

[ Voor 4% gewijzigd door Noork op 24-12-2008 00:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op woensdag 24 december 2008 @ 00:08:
Disable tijdelijk eens je Firewall. Misschien staat iets niet goed ingesteld (richting in/uit?? lokale port 0-65535??). Staat de Windows Firewall ook uit?

Klopt je lokale ip-adres in de portforward wel? Kan het zijn dat je door dhcp een andere krijgt toegewezen?
GRC geeft inmiddels aan dat Port 21 wel open staat maar dat Port 20 nog steeds Stealth is...

Lokale ip-adres klopt ( 192.168.1.100 ).

Ook als de firewall uit is lukt het niet, inmiddels lukt een lokale verbinding naar mijn externe IP ook niet meer..

[00:11:14] [R] Connecting to Home FTP -> IP=94.210.*.* PORT=21
[00:11:35] [R] Connection failed (Connection timed out)

Windows firewall staat ook uit.

Met de firewall uit geeft GRC aan dat Port 21 open staat en Port 20 op Closed

• Noork
  • Niet online
Is de Firewall echt uit of is alleen de gui afgesloten? (ik ken de avg firewall niet, maar check eens de draaiende services) Ik zie nl. verschillende instellingen in jouw screenshot voor poort 20 en 21.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op woensdag 24 december 2008 @ 00:15:
Is de Firewall echt uit of is alleen de gui afgesloten? (ik ken de avg firewall niet, maar check eens de draaiende services) Ik zie nl. verschillende instellingen in jouw screenshot voor poort 20 en 21.
Afbeeldingslocatie: http://www.mobiles40.com/FW1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mobiles40.com/FW2.jpg

Lijkt me wel dat het uitstaat zo

• Reptile209
  • Laatst online: 00:43

Reptile209

- gers -

1) Kan je Serv-U wel bereiken binnen je eigen netwerk (als in: vanaf je eigen PC en vanaf een andere PC in het netwerk)? Zo nee: dat eerst fixen door firewall en Serv-U goed in te stellen. Nog makkelijker: gooi de firewall er even tussenuit, dat voorkomt onnodige complicaties.
2) Heb je alleen de genoemde 'knakenrouter', of heeft je ADSL/Kabelmodem ook nog een ingebouwde router? Indien het modem ook een router heeft, moet je daar ook poorten gaan forwarden, of je gewone router in de DMZ van het modem zetten en daar alles in regelen.
3) Ik weet niet zeker of poort 20 actief op de probe van een poortscan moet reageren als er nog geen FTP-verbinding opgezet is. Staar je daar dus niet al te blind op. Dat 21 open staat is een goed begin en moet meer bruikbare informatie opleveren bij een verbindingspoging.
4) Let op bij het connecten van een web-2-ftp pagina dat daar de active/passive instellingen kloppen met die van je server! Post eventueel de output van een mislukkende verbinding hier. En kijk in de logs van Serv-U of die iets registreert van de verbinding.

[ Voor 5% gewijzigd door Reptile209 op 24-12-2008 00:23 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Reptile209 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 00:22:
1) Kan je Serv-U wel bereiken binnen je eigen netwerk (als in: vanaf je eigen PC en vanaf een andere PC in het netwerk)? Zo nee: dat eerst fixen door firewall en Serv-U goed in te stellen. Nog makkelijker: gooi de firewall er even tussenuit, dat voorkomt onnodige complicaties.
2) Heb je alleen de genoemde 'knakenrouter', of heeft je ADSL/Kabelmodem ook nog een ingebouwde router? Indien het modem ook een router heeft, moet je daar ook poorten gaan forwarden, of je gewone router in de DMZ van het modem zetten en daar alles in regelen.
3) Ik weet niet zeker of poort 20 actief op de probe van een poortscan moet reageren als er nog geen FTP-verbinding opgezet is. Staar je daar dus niet al te blind op. Dat 21 open staat is een goed begin en moet meer bruikbare informatie opleveren bij een verbindingspoging.
4) Let op bij het connecten van een web-2-ftp pagina dat daar de active/passive instellingen kloppen met die van je server! Post eventueel de output van een mislukkende verbinding hier. En kijk in de logs van Serv-U of die iets registreert van de verbinding.
1 - Ja, ik kan Serv-U bereiken via mijn PC en een andere PC binnen het netwerk.

2 - Alleen de router, mijn modem ( Motorola modem ( Ziggo ) ) heeft geen Firewall

3 ) Ow oke :P

4 ) Ik gebruik FlashFXP voor het connecten naar mijn FTP Server

En wat ik misschien helemaal vergeten te melden ben... :$ ( bedacht me net opeens )

Ik heb een aantal jaren terug wel eens een FTP Server gehad maar dat was toen ik er nog geen router tussen had zitten... :X

• Noork
  • Niet online
Reptile209 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 00:22:
Dat is zeker een goed punt. Had ik zelf niet over nagedacht, maar er draait natuurlijk niet direct een service op deze poort. Stealth o.i.d. is dus idd niet direct fout.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op woensdag 24 december 2008 @ 00:28:
[...]

Dat is zeker een goed punt. Had ik zelf niet over nagedacht, maar er draait natuurlijk niet direct een service op deze poort. Stealth o.i.d. is dus idd niet direct fout.
Ahke,

Het klopt wel neem ik aan dat de router ingesteld staat op: DHCP : Server ?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 00:37:
[...]

Ahke,

Het klopt wel neem ik aan dat de router ingesteld staat op: DHCP : Server ?
Da's toch best wel belangrijk voor het uitdelen van lokale IP's in je LAN :+ En heeft verder geen invloed op je FTP-server.

By the way:

[b][green]gerjan@flaptop [/][blue]~ $ [/][/]telnet 94.210.73.85 21
Trying 94.210.73.85...
Connected to 94.210.73.85.
Escape character is '^]'.
220 Serv-U FTP Server v6.4 for WinSock ready...

Werkt probleemloos?

[ Voor 25% gewijzigd door Osiris op 24-12-2008 01:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op woensdag 24 december 2008 @ 00:59:
[...]

Da's toch best wel belangrijk voor het uitdelen van lokale IP's in je LAN :+ En heeft verder geen invloed op je FTP-server.
Hehe, okee.

Nee ik dacht ik vraag het maar :P Voordat het zoiets lulligs is als dat fout staat :9

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op woensdag 24 december 2008 @ 00:59:
[...]

By the way:

[b][green]gerjan@flaptop [/][blue]~ $ [/][/]telnet 94.210.73.85 21
Trying 94.210.73.85...
Connected to 94.210.73.85.
Escape character is '^]'.
220 Serv-U FTP Server v6.4 for WinSock ready...

Werkt probleemloos?
Hmzz :/

• Noork
  • Niet online
Kun je de instellingen van de ftp client aanpassen? Hier met filezilla moet ik hem soms expliciet op passive zetten om te kunnen connecten (of fall back to passive mode).

[ Voor 10% gewijzigd door Noork op 24-12-2008 01:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op woensdag 24 december 2008 @ 01:20:
Kun je de instellingen van de ftp client aanpassen? Hier met filezilla moet ik hem soms expliciet op passive zetten om te kunnen connecten (of fall back to passive mode).
Ik zal eens in de instellingen loeren

Verwijderd

Topicstarter
Heb de server inmiddels door verschillende mensen laten proberen en werkt allemaal goed.
Het schijnt nu dus opgelost te zijn.
Pagina: 1