Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

APC Smart UPS 1250VA doet raar

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Ik heb hier een APC SmartUPS 1250VA staan, deze heb ik 2e hands gekocht, met dooie accu's (2x 12V 17Ah). Ik heb er zelf 2x 12V 7Ah in gedaan, en zo draait de UPS al bijna een jaar.

Ik heb hem laatst meegehad naar een LAN Party, omdat ze daar een aggregaat hadden, en omdat er lolbroeken waren die de stekkers er soms uit trokken.....

Daar viel het me al op dat de UPS er zomaar ineens uit flikkerde toen hij op accu draaide. Dit kan er mee te maken hebben dat de batterij stekker niet goed aangesloten zat (ik had de UPS de dag voor de LAN nog opengehad, om te kijken of alles goed zat e.d.) Dit uitvallen is maar 1x gebeurt, verder niet weer.

Nu was ik zonet bezig met m'n Xenon beamer (zie signature). Ik had de Xenon ballast aangesloten op een ATX voeding (draadje op groen en grijs, en klaar is je testvoeding). De Xenon lamp wou niet starten, dus ik tikte de draden van de ballast een keer of 10 in de molex stekker, om te kijken of hij wel wou starten.

De voeding was ondertussen een beetje vaag aan het piepen, maar ik had daar geen erg in, mede doordat een xenon ballast nogal veel stroom gebruikt (10A bij opstarten) en ik dacht dat het normaal was.

Alleen toen de lamp nogsteeds niet wou starten, en ik nog een beetje met de draden aan/uit deed, klapte ineens de UPS uit.

Ik zette hem opnieuw aan, en alles leek goed, totdat hij de zelftest doet (2sec op accu draaien)

Ik heb er een filmpje van gemaakt:

[YouTube: http://nl.youtube.com/watch?v=OGeN8sP83eY]
Alles voor 0:17 is normaal, hoort bij het opstarten, maar vanaf 0:17 is dus het probleem.

Ik dacht dat het misschien aan de accu's lag, maar met 2 andere accu's is het precies hetzelfde.

In de handleiding staat overigens, bij de beschrijving dat alle lampjes knipperen, dat de UPS is uitgeschakeld door een PC (kan niet, heb er geen kabel naar PC aanzitten), of dat de UPS intern kapot is (dit kan wel).

Er komt trouwens geen stroom uit de UPS, als ik een PC, of een lamp ofzo aansluit...

Wie helpt mij? Want die UPS is toch wel erg handig voor mij :)

• ThinkPad
Oke, WTF !?

Ik wist niet dat APC zo degelijk is, de UPS werkt namelijk alweer 8)7

Maar waar ligt/lag het nou aan :?

(Wel dom trouwens, ik heb wel eens vaker gehad dat iets raar deed/kapot was, en dan opende ik een topic erover, en vlak daarna werkt het ineens weer |:( )

Verwijderd

Misschien een thermische zekering die er even geen zin meer in had.

Mijn idee over degelijkheid is overigens toch iets anders dan "random uitvallen" :+

• ThinkPad
Er zit ook zo'n wit palletje (ook een zekering) achterop, die stond nog op de normale stand. Dus niet naar buiten, als teken dat hij geactiveerd was.

En random uitvallen, zo vaak is het ook weer niet :P, en het ding staat hier voor de lol, ik woon niet in een huis waar de stroom om de 10minuten uitvalt ofzo :P

Verwijderd

Vette disco-show zo :+

Waarschijnlijk is ie even overbelast geweest.

Ik heb er een van 1000VA en sinds ik daar nieuwe accu's in heb gedaan doet ie altijd een zelftest. Wat ie voorheen niet deed. Ook irritant. Maar minder irritant dan als ie helemaal niks doet :P

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die APC's geven wel eens vaker vage problemen, heb er thuis een stel staan, die het op mijn werk niet meer deden. Zo had ik er zelf 1 die niets meer wilde doen. Nadat de accu's te diep waren ontladen.
Dag de spanning er op gelaten terwijl de UPS uit stond, en vervolgens deed ie het weer.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

@HlpDsK, ff de seriele of usb kabel aansluiten, de powerchute software installeren, en ff selftest on power-on en selftest iedere zoveel draaiuren uitschakelen, dan ben je dr weer vanaf :)

ik denk dat het idd thermische beveiliging is geweest, als ie et nu gewoon weer doet..

Verwijderd

Ach, die van mij zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/ontploft2.jpg

Een voordeel bij een nadeel, je weet tenminste zeker dat 't echt kapot is :+
ThinkPadd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 22:13:
Er zit ook zo'n wit palletje (ook een zekering) achterop, die stond nog op de normale stand. Dus niet naar buiten, als teken dat hij geactiveerd was.
Een thermische zekering zit vaak gewoon op de print, ziet eruit als een diode of condensatortje. Ze zijn zelfherstellend, maar dat duurt uiteraard even.

Verwijderd

Ik heb de seriele kabel er altijd aanhangen en ook powerchute staat al sinds jaar en dag geinstalleerd.

Echter het instellen of uitzetten van de selftest of calibratie gaat niet in mijn Powerchute.
Mijn schedule is altijd leeg maar toch doet ie het bij het aanzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2008 23:37 ]

Verwijderd

ze kunnen zomaar ineens de geest geven als ze een dagje ouder worden.

mijn smart ups1400 die geeft stelselmatig te weinig load aan die eraan hangt,zo kan je rustig 1300watt aansluiten en nog geeft hij maar aan 800 aan.....maar dat ding gaat dus wel aan als ik de netspanning eraf haal,da's een flinke overload :D

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

staat ergens anders in powershute, niet bij de schedual..
zelfde geld voor piepjes als ie op noodstroom draait.. (ook uitgezet, irritant :P)

Verwijderd

Ja wijs maar aan dan want in de Powerchute die bij mijn UPS werkt, kan ik het niet vinden.

En dat is PowerChute Plus 5.2

Die piepjes wel, die selftest helaas niet.

• ThinkPad
Hij heeft er weer last van :/

Zelftest begint , en dan ineens is het weer disco (alle LED's knipperen, en ik hoor eventjes 1 lange pieptoon)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een 1400VA, daar kon de batterij niet genoeg stroom leveren waardoor de spanning keihard inkukelde. Kan ook aan een kabel of (een paar) MOSFET(s) liggen. Houd de multimeter eens op je batterijen terwijl je self test, kijk of daar iets braks gebeurt.

Het is normaal dat bij de self test en/of flinke belasting de spanning behoorlijk zakt, als je een 48V exemplaar hebt is 36-40V op zich niet heel vreemd, maar als hij dat bij lichte belasting al doet zijn je accu's gewoon brak.

• ThinkPad
Het is een 24V model.

De accu's zijn nog goed, heb nog met 2 andere accu's geprobeerd, maar dan heb ik hetzelfde probleem.

De spanning op de accudraden van de UPS is normaal (als de UPS uitstaat, en de stekker er niet in zit) 26,1V

Met de stekker erin, en de knop op de achterkant op Aan (hij is dan nog wel uit, ledjes op voorkant branden nog niet)

Is het 27,4V

Met de zelftest is het laagste wat ik heb gemeten 25,3V

Verwijderd

Je mag hier in Alkmaar zo een APC smartups 1000va ophalen hoor ;-)

• ThinkPad
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:11:
Je mag hier in Alkmaar zo een APC smartups 1000va ophalen hoor ;-)
Bedankt voor het aanbod O+ , maar Alkmaar is ongeveer 199 km te ver voor mij :+

Het vreemde is, dat hij het soms wel doet (gister bijv.) toen kwam hij moeiteloos door de zelftest, maar wanneer ik de stekker eruit trok (zodat hij over moet gaan op batterijspanning) dan krijg ik weer die disco.

Toen ik daarna nog een keer probeerde om hem weer op te starten (met stekker erin) toen was het bij de zelftest al disco

Vreemd.....

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 19-01-2009 14:13 ]

Pagina: 1