Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:28

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Ik werk tijdelijk voor een uitzendbureau en met de huidige ontslagen ben ik best blij met mijn baantje totdat ik deze week mijn salaris kreeg.

Dit zijn exacte cijfers!
Ik weet dat het weinig is, maar het is dus via een uitzendbureau en tijdelijk.

Deze week kreeg ik mijn salaris en volgens mij klopt er geen k*t van.
Meer eerst even hier maar navragen voordat ik boos ga worden.

Eerst een normale 40 werkuren-week om het salaris per uur te berekenen:
Week 49:
Uren gewerkt: 40
Salaris: €267,69
Per uur: € 6,69

De week waar ik mee zit:
Week 51
Uren gewerkt: 50
Salaris: €330,61
Per uur: €6,61

Dat betekent dus dat ik er 8 cent per uur op achteruit ga als ik overwerk.
Dat lijkt mij al krom.

Maar nu komt het volgende wat ik niet snap:
De 40 uur is de normale werkweek.
De 10 andere uur zijn overuren die 150% bedragen qua financiën.
Dus in mijn visie is het dan: 40 + (10 x 150%) = 55 uur gewerkt.

Dus als je dan terug gaat rekenen:
Week 51
Uren gewerkt: 55
Salaris: €330,61
Per uur: €6,01

Ik had eerder een bedrag in deze trand verwacht:
55 gewerkte uren x € 6,69 = € 367,95

Maar zelfs als de overuren maar 100% zouden zijn en dan met 50 uur krijg ik dit:
50 gewerkte uren x € 6,69 = € 348,11

Nu weet ik niet alles van belastingen en schalen als je moet overwerken en hoe dat zit.
Maar bovenstaande lijkt mij nogal krom.
Ik werk over en krijg per uur minder betaald.... dus eigenlijk wordt ik gestraft door meer te doen :(

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 14:59
Waarom open je hierover een topic op GoT :? Als je met het uitzendbureau belt en even netjes vraagt hoe dat zit en dat je het niet snapt kunnen ze je dat vast haarfijn uitleggen. En misschien is er een fout gemaakt en kunnen ze dat weer rechtzetten.

Verder zou je in je contract oid kunnen kijken wat hierover is vastgelegd.

[ Voor 12% gewijzigd door urk_forever op 23-12-2008 20:34 ]

Hail to the king baby!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
urk_forever schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 20:33:
Waarom open je hierover een topic op GoT? Als je met het uitzendbureau belt en even netjes vraagt hoe dat zit en dat je het niet snapt kunnen ze je dat vast haarfijn uitleggen.

Omdat dit tenslotte Werk en Inkomen is? :>

Maar ik heb niet echt hele leuke ervaringen met het uitzendbureau.
Ze doen nogal kribbig en kortaf, dus als ik ze morgen ga bellen met een probleem wat er dus eigenlijk niet is ga ik nog meer minpunten scoren en dat wil ik gewoon voorkomen :$

• urk_forever
  • Laatst online: 19-11 14:59
Dat begrijp is ;) maar hier op GoT kunnen wij natuurlijk niet zien wat jij en het uitzendbureau afgesproken hebben. Zij kunnen dat veel beter beoordelen lijkt mij.

Verder zijn zij er natuurlijk voor dit soort vragen dus het lijkt me niet dat je hier minpunten mee kan scoren.

Wat staat er in je contract/overeenkomst met het uitzend bureau over je uurtarief wat je verdient?

Hail to the king baby!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tja, kan wel gaan zitten gokken, maar heb je ook weinig aan toch? :)

Meer uren -> meer inkomen -> meer belasting? Of mischien dat overuren 'zwaarder' belast zijn?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Begin eens met vertellen op basis van wat je uitbetaald krijgt ?
Heb je een nul uren contract met een vast uurloon ? Of heb je een contract met een vast salaris op basis van een xx-urige werkweek?
In het eerste geval weet je je uurloon, in het tweede geval zal dit (altijd) op je loonstrook staan.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Over overuren wordt in eerste instantie (zolang je qua jaarinkomen niet in de hoogste schijf zit) meer belasting ingehouden dan bij je gewone uren (het zogenaamde bijzondere tarief). Ook bij je bonus of dertiende maand zal dit het geval zijn en volgens mij ook bij je vakantiegeld en uitbetaling van vakantiedagen. Dit is omdat de belastingdienst graag voor de zekerheid het geld al binnen wil hebben, want wie weet kom je door die overuren ineens in een hoger schijf terecht.

Een troost zolang je door die uren/uitbetalingen niet in de hogere schaal terecht komt zal je dus altijd een deel van de betaalde belasting terug krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Backpacker op 23-12-2008 20:50 . Reden: verbeteringen doorgevoerd, voortaan iets minder snel klikken... ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Hier op GoT ben ik al heel vaak en veel geholpen op ICT en audiogebied.
En aangezien er ook een W&I-forum is had ik het idee om hier dan ook maar eens om hulp te vragen :$

Dat uurtarief wat ik zelf berekend heb (dus salaris / gewerkte uren) dat komt gewoon overeen met wat in mijn "contract" staat.

Plus dat ik overuren uitbetaald krijg.
Dus tijd voor geld en geen tijd voor tijd zoals vaste krachten.
Dus ook vandaar dat ik niet snap dat als ik 10 overuren maak dat ik dan geen 15 uur betaald krijg.

Het gaat mij er puur om of het mogelijk is dat je als je meer uren werkt dat je dan per uur minder gaat verdienen. Want dat lijkt mij gewoon volkomen krom. De euro's en de uren heb ik er alleen voor de duidelijkheid bij gezet. Dit omdat ik een topic met een paar regels uitleg en geen voorbeelden kanslozer vond dan wat ik nu heb gepost.

Maar morgen dan toch maar bellen.
Hopelijk komt er nog iemand met een mogelijke verklaring, want anders zou ik het ook niet weten...

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
SinergyX schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 20:41:Meer uren -> meer inkomen -> meer belasting? Of mischien dat overuren 'zwaarder' belast zijn?
Die had ik ook bedacht, maar dan heb ik dus niets aan overwerken.
Maar dan is die belasting wel heel erg zwaar.... ik werk financieel 15 uur meer (10 x 1,5) en er gaat zo veel vanaf 8)7
Koffie schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 20:41:
Begin eens met vertellen op basis van wat je uitbetaald krijgt ?
Heb je een nul uren contract met een vast uurloon ? Of heb je een contract met een vast salaris op basis van een xx-urige werkweek?
In het eerste geval weet je je uurloon, in het tweede geval zal dit (altijd) op je loonstrook staan.
Ik krijg gewoon per uur betaald (en per week uitbetaald) en als uitzendkracht heb je altijd een nul uren contract (binnen dit bedrijf dan). Dan kunnen ze je makkelijk naar huis sturen als er geen werk is...

Mijn uurloon heb ik in mijn contract staan en dat komt overeen met hetgeen wat ik dus berekend had in de situatie van week 49.

[ Voor 30% gewijzigd door FeaR op 23-12-2008 20:50 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Bij de berekening van de inhoudingen wordt uitgegaan van een jaarloon op basis van je normale aantal uren. De belastingvrije som zit daar dus in verwerkt. Als je in een bepaalde week meer werkt zal over het meerdere die belastingvrije som dus niet gelden en dus worden deze uren dan schijnbaar hoger belast.
Bij je aangifte inkomstenbelasting zal blijken of alles juist is berekend, anders krijg je het teveel ingehouden bedrag gewoon terug. Of moet je het te weinig betaalde bijbetalen...

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 23:50

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

FeaR1986 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 20:50:
Die had ik ook bedacht, maar dan heb ik dus niets aan overwerken.
Maar dan is die belasting wel heel erg zwaar.... ik werk financieel 15 uur meer (10 x 1,5) en er gaat zo veel vanaf 8)7
Je krijgt toch meer geld, omdat je meer hebt gewerkt? Zo werkt dat in Nederland, hoe meer je verdient, hoe meer je (ook percentueel gezien) gaat verdienen. Maar gelukkig is het bijna nog altijd zo, dat hoe meer uren je werkt, je netto meer geld overhoudt.

Maar het komt vooral door de heffingskorting die je krijgt. Deze werken als volgt:(getallen zijn indicatief)
Iedereen in Nederland heeft recht op een heffingskorting van €6000 per jaar. Men gaat bij salarisberekeningen er vanuit dat iemand het hele jaar werkt, dus dit wordt omgerekend per maand €500 en per week €125 (4 weken in een maand he ;) )

Stel we hebben een belastingtarief van 25%, en je verdient per week €500, moet je dus €125 per week belasting betalen. Maar hier gaat de heffingskorting nog vanaf, 125-125=€0 belasting.

Ga je nu opeens 20% extra werken, krijg je dus €600, is dus €150 belasting-€125=€25 belasting betalen. Dus je dacht 20% extra te krijgen, maar dat is dus maar €75 is 15% geworden.

[ Voor 39% gewijzigd door Lolhozer op 23-12-2008 21:05 ]

Waarom? Omdat het kan!!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
[b][message=31241209,noline]
Nu weet ik niet alles van belastingen en schalen als je moet overwerken en hoe dat zit.
Maar bovenstaande lijkt mij nogal krom.
Ik werk over en krijg per uur minder betaald.... dus eigenlijk wordt ik gestraft door meer te doen :(
Ik zal je uit je lijden verlossen. Het is inderdaad zo dat hoe meer je werkt, hoe zwaarder je belast wordt. Je wordt dus inderdaad gestraft om harder te werken. Zo werkt dit nu éénmaal in een democratie.

Maar ivm het gemiddelde dat je uitrekent...het is normaal dat dit zakt, als je meer uren werkt. Ik zal het even aangeven met een voorbeeld(let wel onderstaande in niet reëel en dient enkel als voorbeeld, maar jou voorbeeld is erg vergelijkbaar) :

De eerste 10 uren ben je vrij van belastingen en krijg je 7€/uur. Elk volgend uur dat je werkt, krijg je nog 6.5€/uur want vanaf hier wordt je wel belast. Na 20 uren krijg je dan €135 uitbetaald(gemiddeld 6.75€/uur), na 40 uur krijg je dan 265€ uitbetaald(gemiddeld 6.625€/uur) en na 50 uur krijg je dan 330€(gemiddeld 6.6€/uur)

[ Voor 51% gewijzigd door makila op 23-12-2008 22:33 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

makila schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 22:19:
[...]

Ik zal je uit je lijden verlossen. Het is inderdaad zo dat hoe meer je werkt, hoe zwaarder je belast wordt. Je wordt dus inderdaad gestraft om harder te werken. Zo werkt dit nu éénmaal in een democratie.
Dit heeft niets met democratie te maken, maar met de wetten zoals deze vastgelegd zijn door de regering die democratisch gekozen is. Diezelfde democratisch gekozen regering had ook de wetten zo kunnen maken dat je nog minder of nog meer over zou houden...
Maar ivm het gemiddelde dat je uitrekent...het is normaal dat dit zakt, als je meer uren werkt. Zelfs al wordt je voor overuren NIET extra belast, dan nog zakt dit gemiddelde. Dit komt omdat de eerste xxx uren je namelijk een vrijstelling van lasten/belastingen krijgt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
Waar je ook aan voorbij gaat is de regeling met percentages. Je schrijft nergens wanneer je in de week die overuren gemaakt hebt. Ik geef hier een voorbeeld, daar kan van af geweken worden. De eerste twee uur na gewone werktijd zijn meestal 100% uren of soms 125%. Pas later wordt het 150%. Overwerk valt in een ander belastingtarief, waardoor het ongunstig uitkomt. Het kan echterr zijn dat er geen overwerkclausule in je kontrakt staat en dan krijg je maar 100% (in de uitzendbranch wordt je vaak een oor aan genaaid).
Wat ik ook mis in je berekening, is of het netto of bruto bedragen zijn waar je over praat. Nogal een verschil voor de berekening. Ik ga even uit dat het een netto bedrag is. Dan zou je 10 uur gewerkt hebben voor 6.29 per uur, hetgeen zou kunne duiden op een vergoeding tegen 100%, maar met een extra aanslag i.v.m. overwerk

An 11 is a 10 that swallows

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 19:25
Het is echt zo'n bullshit dat overwerk in een ander belastingtarief valt... vraag me echt af waarom mensen nog steeds deze hoax blijven verkondigen.

Alles wat je boven je normale salaris verdient, komt gewoon in de hoogste van toepassing zijnde belastingschijf terecht (in mijn geval 42%). Over alle overuren die ik draai moet ik dus 42% belasting betalen, omdat de heffingskorting e.d. al over mijn regulieren salaris is berekend. Zie ook het verhaal van Lolhozer.

.....

• leech1984
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-11 23:38
Sabelhout schreef op woensdag 24 december 2008 @ 07:20:
Het is echt zo'n bullshit dat overwerk in een ander belastingtarief valt... vraag me echt af waarom mensen nog steeds deze hoax blijven verkondigen.

Alles wat je boven je normale salaris verdient, komt gewoon in de hoogste van toepassing zijnde belastingschijf terecht (in mijn geval 42%). Over alle overuren die ik draai moet ik dus 42% belasting betalen, omdat de heffingskorting e.d. al over mijn regulieren salaris is berekend. Zie ook het verhaal van Lolhozer.
Dit is niet per definitie waar.
Wanneer je bedrijf een goed salarissysteem heeft, kan eventueel de voordeelregel toegepast worden.

Dit houdt in dat je overuren bij je salaris wordt opgeteld en daarover wordt loonheffing berekend.
Meestal is dit tot een paar 100 euro voordeliger. Maar wanneer je voor duizenden euro's aan overuren maakt dan moet je inderdaad de bijzondere beloningen tarief belast krijgen.

PSN: Leech1984

• Lolhozer

Lolhozer

leech1984 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 08:18:
[...]

Dit is niet per definitie waar.
Wanneer je bedrijf een goed salarissysteem heeft, kan eventueel de voordeelregel toegepast worden.

Dit houdt in dat je overuren bij je salaris wordt opgeteld en daarover wordt loonheffing berekend.
Meestal is dit tot een paar 100 euro voordeliger. Maar wanneer je voor duizenden euro's aan overuren maakt dan moet je inderdaad de bijzondere beloningen tarief belast krijgen.
Je bent dan niet voordeliger uit. Aan het eind van het jaar krijg je een jaaropgaaf. Hierin staat vermeldt wat je verdient hebt, en wat er is afgedragen aan de belastingdienst. Dit vul je in op je belastingformulier, waarna er bepaald wordt of je teveel betaald hebt, of dat je nog bij moet betalen, of dat het precies goed is. Bij een bedrag X verdienen hoort een bedrag Y belasting betalen, dit kan niet voordeliger uitvallen door een andere manier van rekenen.
Alleen het moment dat je het geld krijgt kan verschillen, wanneer je werkgever hierop kan anticiperen met de salarisadministratie. Echter zal op het eind van het jaar dan weer een verrekening gemaakt worden, zodat uiteindelijk op 31 december precies voldoende belasting betaald is.
Als je bij het uitzendbureau werkt, zal je over het algemeen, als jongere, niet continue bij eenzelfde opdrachtgever werken, en evenveel uren per week draaien. Dus is dat niet te doen voor het uitzendbureau en deze zal dus op de gewone manier de heffingskortingen verrekenen.

Waarom? Omdat het kan!!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

FeaR1986 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 20:13:
Ik werk tijdelijk voor een uitzendbureau en met de huidige ontslagen ben ik best blij met mijn baantje totdat ik deze week mijn salaris kreeg.
*knip*
Ik zie nog steeds dat je voor 10 uur werk € 62,92 gekregen hebt (€ 330,61 - € 267,69). Daarnaast bouw je 'n spaarpotje op bij de belastingdienst.

Dus overwerk is wel degelijk nuttig: het levert geld op. En nee, niet minder dan gewoon werk. Zoals eerder gezegd, je krijgt het alleen op andere momenten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
Sabelhout schreef op woensdag 24 december 2008 @ 07:20:
Het is echt zo'n bullshit dat overwerk in een ander belastingtarief valt...
In België worden overuren weldegelijk extra belast hoor. Je kunt beter je overuren opnemen(verlof) of een 2de job nemen dan overuren laten uitbetalen. Al hebben ze onlangs de belastingen op overuren wel fel verminderd, om het maken van overuren aan te prijzen. In Nederland kan ik me er niet over uitspreken. Maar ik heb met een voorbeeld reeds aangehaald, dat zelfs al betaal je evenveel belastingen voor overuren dan voor normale uren, dan nog daalt je gemiddelde verloning, als je meer uren werkt, omdat de eerste xxx uren vrijgesteld zijn van belastingen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door makila op 24-12-2008 09:02 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Om te zien of dit echt is toe te schrijven aan belastingen zou het handig zijn om ook de brutobedragen even te posten. Die kunnen dan teruggerekend worden naar uren en ook kan gezien worden of de overwerktoeslag correct is toegepast.
(Leer mij uitzendbureaus kennen en de fouten die ze maken; er gaat zeer regelmatig iets fout en het narekenen van m'n loonbriefje heeft in het verleden een hele productielijn een half uur per dag opgeleverd aan loon wat toch zo'n 8% is :P)

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 24-12-2008 09:11 ]

• leech1984
Lolhozer schreef op woensdag 24 december 2008 @ 08:35:
[...]

Je bent dan niet voordeliger uit. Aan het eind van het jaar krijg je een jaaropgaaf. Hierin staat vermeldt wat je verdient hebt, en wat er is afgedragen aan de belastingdienst. Dit vul je in op je belastingformulier, waarna er bepaald wordt of je teveel betaald hebt, of dat je nog bij moet betalen, of dat het precies goed is. Bij een bedrag X verdienen hoort een bedrag Y belasting betalen, dit kan niet voordeliger uitvallen door een andere manier van rekenen.
Dit geldt wanneer je van schaal verandert. Bijvoorbeeld van 41,85 naar de 52% schaal.
Wanneer je in het begin van het jaar 2000 bruto verdient, wordt er het hele jaar met 41,85% gerekend.
Wanneer je ineens een bonus van 10.000 euro bruto krijgt, wordt dit belast tegen 41,85%.

Maar volgens de belastingdienst hoor je eigenlijk in de 42% schaal te zitten.
Hierdoor zul je aan het einde van het jaar inderdaad een stuk moeten gaan betalen.

Maar wanneer je het hele jaar in je eigen schaal blijft, verandert hier dus niets aan. Een voordeelregel toepassen maakt aan het einde van het jaar niets uit voor je jaaropgaaf.
Alleen het moment dat je het geld krijgt kan verschillen, wanneer je werkgever hierop kan anticiperen met de salarisadministratie. Echter zal op het eind van het jaar dan weer een verrekening gemaakt worden, zodat uiteindelijk op 31 december precies voldoende belasting betaald is.
Klopt, maar zie boven.
Als je bij het uitzendbureau werkt, zal je over het algemeen, als jongere, niet continue bij eenzelfde opdrachtgever werken, en evenveel uren per week draaien. Dus is dat niet te doen voor het uitzendbureau en deze zal dus op de gewone manier de heffingskortingen verrekenen.
Mijn voorbeeld was niet bedoeld voor de TS.
Maar met een beetje goed systeem kun je het makkelijk inregelen. Hij draait zijn uren tegen een bepaald tarief. Ongeacht werkgever.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Oorzaak van een dalend netto-uurloon bij meer uren is de heffingskorting. Van de eerste circa €100,-- bruto die je per week verdient krijg je ook circa €100,-- netto uitbetaald. Over de rest wordt belasting geheven.

Gesimplificeerd voorbeeld met €10,-- per uur bruto

15 uur werken: 10*15=€150,-- bruto, over 150-100=€50,-- dient belasting betaald te worden, 50*0,3=€15,-- belasting. Netto verdien je dus 150-15=€135 ofwel €9,-- per uur netto.

40 uur werken: 10*40=€400,-- bruto, over 400-100=€300,-- dient belasting betaald te worden, 300*0,3=€90,-- belasting, Netto verdien je dus 400-90=€310 ofwel €7,75 per uur netto.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
leech1984 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 08:18:Dit is niet per definitie waar.

Bijzondere beloningen tarief? Dat is gewoon het percentage wat je betaalt over je laatstverdiende euro.

Er is geen apart tarief voor overwerk. Met Sabelhout dus. In ieder topic over overwerk wordt die fout gemaakt.

Ga gewoon van je bruto maandloon uit en niet van je netto uurloon.

• leech1984
Roenie schreef op woensdag 24 december 2008 @ 09:43:
[...]
Bijzondere beloningen tarief? Dat is gewoon het percentage wat je betaalt over je laatstverdiende euro.

Er is geen apart tarief voor overwerk. Met Sabelhout dus. In ieder topic over overwerk wordt die fout gemaakt.

Ga gewoon van je bruto maandloon uit en niet van je netto uurloon.
Helaas moet ik u teleurstellen:

Handboek Loonheffingen 2008, bladzijde 82, 7.3.5
Beloningen over een ander tijdvak
Op overwerkloon mogen de tabellen voor bijzondere beloningen worden toegepast.
Hetzelfde geldt voor beloningen die over een ander tijdvak worden uitbetaald dan
het normale loon (bijvoorbeeld achteraf betaalde provisie of loonsverhoging met
terugwerkende kracht).
Bijzondere beloningen is hetzelfde als belastingschijf. Dus 33,6%, 41,85%, 42% en de 52%.

[ Voor 5% gewijzigd door leech1984 op 24-12-2008 10:08 ]

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 23:31
Handboek Loonheffingen 2008, bladzijde 82, 7.3.5
Pas op. Dit zijn de loonheffingen die je werkgever als 'voorschot op je belasting', op je brutoloon inhoudt! Dit betekent *niet* dat je effectief, aan het einde van het jaar, als je je belastingopgave doet, nog steeds dit 'hogere tarief' zult vallen.

Je zult dus in zo'n situatie in principe zien dat je bij je belasting aangifte per 1 april komend jaar, geld terug krijgt. Eenvoudigweg omdat je werkgever wat teveel geld aan loonbelasting heeft ingehouden.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:35
Ik heb een tijd gezeten via een uitzendbureau. En ik kan alleen maar zeggen drama. Ik was wekelijk zeker een uur bezig om alles te controleren en uit te zoeken. Ben blij dat dat achterwege is nu.

• leech1984
BartS12 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:10:
[...]

Pas op. Dit zijn de loonheffingen die je werkgever als 'voorschot op je belasting', op je brutoloon inhoudt! Dit betekent *niet* dat je effectief, aan het einde van het jaar, als je je belastingopgave doet, nog steeds dit 'hogere tarief' zult vallen.

Je zult dus in zo'n situatie in principe zien dat je bij je belasting aangifte per 1 april komend jaar, geld terug krijgt. Eenvoudigweg omdat je werkgever wat teveel geld aan loonbelasting heeft ingehouden.
Dat heb ik volgens mij in een eerdere post ook uitgelegd... alleen in mijn voorbeeld ging ik er dan vanuit dat je moest betalen. Het kan dus ook andersom.

Laten we even afwachten wat de TS te melden heeft... we wijken een beetje af van zijn verhaal.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 01:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Hebben ze je wellicht vergeten te vertelen dat de toeslagen (die 150% zeg maar) altijd pas in de volgende maand worden uitgekeerd :?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 19:25
hufkes schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:30:
Hebben ze je wellicht vergeten te vertelen dat de toeslagen (die 150% zeg maar) altijd pas in de volgende maand worden uitgekeerd :?
Dat is volgens mij bij uitzendbureaus niet het geval, je krijgt daar nl. betaald n.a.v. je ingeleverde urenbriefje. Als je gewoon ergens vast in dienst bent is dit uiteraard wel mogelijk, aangezien je dan je loon krijgt in de maand dat je ervoor gewerkt hebt (dus je loon van december rond de 20e december) en er op dat moment je totaal aantal overuren van die maand nog niet bekend is.

.....

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 01:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Was bij mij echt wel het geval, kreeg idd ook gewoon de uren per week uitbetaald, maar de toeslagen kwamen de maand erna. Mijn salaris volgde dan ook gewoon dat van de collegae en niet een of anders afzetloontje van het uitzendbureau.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
leech1984 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 09:54:Bijzondere beloningen is hetzelfde als belastingschijf. Dus 33,6%, 41,85%, 42% en de 52%.
Dat maakt het toch geen ander tarief :?

• anandus
  • Niet online
Sabelhout schreef op woensdag 24 december 2008 @ 11:17:
[...]

Dat is volgens mij bij uitzendbureaus niet het geval, je krijgt daar nl. betaald n.a.v. je ingeleverde urenbriefje. Als je gewoon ergens vast in dienst bent is dit uiteraard wel mogelijk, aangezien je dan je loon krijgt in de maand dat je ervoor gewerkt hebt (dus je loon van december rond de 20e december) en er op dat moment je totaal aantal overuren van die maand nog niet bekend is.
Dat is mijn ervaring ook, je levert je urenbriefje in en je krijgt de week erna ook wat je toen gewerkt hebt.
Maar misschien houden verschillende uitzendbureau's er andere regels op na?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 20:22

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Overuren worden ook wel eens als bijzonder inkomsten uitbetaald, en dan geldt dus per definitie 52% belasting.

Nu ook met Flickr account

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Bij een uitzendbureau kan het ook zijn dat tot 40u je vakantietoeslag (circa 8%) mee wordt uitgekeerd, maar die krijg je waarschijnlijk niet over werk boven de 40 uur. Maar die 150% gaat die al in boven de 40 uur exact? Dan zou het kunnen zijn dat ze die later verrekenen.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wacky schreef op woensdag 24 december 2008 @ 15:58:
Overuren worden ook wel eens als bijzonder inkomsten uitbetaald, en dan geldt dus per definitie 52% belasting.
Tsja, dat is dan om te voorkomen dat je per abuis te weinig betaalt en je aan het einde van het jaar moet bijbetalen. Maar als het inderdaad tegen 52% belast wordt en dat blijkt onterecht te zijn aan het einde van het jaar krijg je het teveel betaalde gewoon weer terug :)

• markiew
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-11 10:35
Niet alles door gelezen maar misschien dat het volgende reden is:
Bij een uitzendbureau kan het ook zijn dat tot 40u je vakantietoeslag (circa 8%) mee wordt uitgekeerd, maar die krijg je waarschijnlijk niet over werk boven de 40 uur
Dat zijn dus al twee bronnen die hetzelfde denken

In standaard uurloon is 8% vakantietoeslag verwerkt. De vakantietoeslag wordt niet meegerekend bij overuren. Hierdoor wordt het uurloon per saldo iets lager !?

Of het helemaal klopt weet ik niet, maar klinkt logisch :)

[ Voor 30% gewijzigd door markiew op 25-12-2008 09:57 ]

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

aanhakend op de vraag, maar niet 100% ontopic:

Waarom worden overuren zo belast?
Je zou zeggen dat elk uur dat je meer werkt voor je baas toch beloond zou moeten op een manier dat je er ook nog daadwerkelijk wat aan hebt, ipv ineens een stuk meer belasting af te dragen.

Hier (.lu) is dat gelukkig wel zo geregeld. Overuren zijn onbelast, en worden tegen 150% uitbetaald. Nou is dat uiteraard prettig voor mij, maar ik vind het eigenlijk ook niet meer dan normaal...je zou zeggen dat je over de 1e 40 uur per week dat je werkt al genoeg belasting hebt afgedragen...

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

kamstra schreef op woensdag 24 december 2008 @ 19:46:

Je zou zeggen dat elk uur dat je meer werkt voor je baas toch beloond zou moeten op een manier dat je er ook nog daadwerkelijk wat aan hebt, ipv ineens een stuk meer belasting af te dragen.

Hier (.lu) is dat gelukkig wel zo geregeld. Overuren zijn onbelast, en worden tegen 150% uitbetaald. Nou is dat uiteraard prettig voor mij, maar ik vind het eigenlijk ook niet meer dan normaal...je zou zeggen dat je over de 1e 40 uur per week dat je werkt al genoeg belasting hebt afgedragen...
Heel simpel, hier in NL hebben we afgesproken dat diegene die meer verdient ook meer belasting betaald. Dat is hier normaal.
urk_forever schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 20:33:
Waarom open je hierover een topic op GoT :? Als je met het uitzendbureau belt en even netjes vraagt hoe dat zit en dat je het niet snapt kunnen ze je dat vast haarfijn uitleggen. En misschien is er een fout gemaakt en kunnen ze dat weer rechtzetten.

Nou doek het hele forum dan maar op... :z

• StevenK
  • Laatst online: 16:10
kamstra schreef op woensdag 24 december 2008 @ 19:46:

Nogmaals: het zijn niet de overuren die 'zo' belast worden, maar je hele inkomen. Of je dat inkomen nu krijgt door 20 uur tegen een hoog tarief of 80 uur tegen een wat lager tarief te werken maakt niet uit.
Elk uur dat je meer werkt, krijg je ook betaald. Het is niet zo dat je meer dan 100% belasting betaalt over die uren, dus je houdt er geld aan over.

Overigens is er ook nog wel een goed argument om overuren *wel* zwaarder te belasten: door dat te doen, neem je de motivatie om meer dan het reguliere aantal uren te werken weg, waardoor er werk is voor meer mensen.

[ Voor 13% gewijzigd door StevenK op 26-12-2008 15:18 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Lolhozer

Lolhozer

StevenK schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 10:12:
[...]

Nogmaals: het zijn niet de overuren die 'zo' belast worden, maar je hele inkomen. Of je dat inkomen nu krijgt door 20 uur tegen een hoog tarief of 80 uur tegen een wat lager tarief te werken maakt niet uit.

[...]

Elk uur dat je meer werkt, krijg je ook betaald. Het is niet zo dat je meer dan 100% belasting betaalt over die uren, dus je houdt er geld aan over.

Overigens is er ook nog wel een goed argument om overuren *wel* zwaarder te belasten: door dat te doen, neem je de motivatie om meer dan het reguliere aantal uren te werken weg, waardoor er werk is voor meer mensen.
[/quote]
En sommige mensen zullen misschien ook wel geneigd zijn, om een stapje minder te doen, zodat ze wat meer overuren kunnen maken :)

En over over de hoeveelheid belastingen, als ze het niet meer kunnen innen over de overuren, zullen ze de rest van de uren zwaarder belasting gaan heffen, ze hebben toch bedrag X nodig. En dat extra belasten van de reguliere werkuren is dan weer vervelende voor de mensen die geen overuren kunnen/mogen draaien.

Waarom? Omdat het kan!!

• De Bij
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb ook een vraagje in ongeveer dezelfde categorie.

Ik werk bij verschillende werkgevers bij eentje ben in geswitched. Bij deze kreeg ik een bruto uurloon van €14,52 en geen reiskostenvergoeding. Per maand werd ik uitbetaald en dat was €325 euro. Ik werkte er 1 dag dus 8 uur per week.
325€ x 12 maanden is 3900€(netto)

Nu werk ik bij een nieuwe werkgever. Afgesproken is weer een bruto uurloon van €14,52. Ik krijg wel een reiskostenvergoeding van 14,25 per dag. Ik word per 4 weken uitbetaald.
Hoe kan het nu zijn dat ik veel minder geld krijg? Ik kreeg nu €265 euro. Voor 1 dag 8 uur per week (4 weken).
265€ x 13 maanden is: 3445€ netto

Ik snap heus wel dat er een verschil in zit qua per 4 weken of per maand betaald krijgen. Maar dit scheelt bijna een dag salaris of ze zijn misschien de reiskosten (€57) vergeten. Ik ben in dienst van repaypayrolling en zij betalen mijn salaris, mijn werkgevers geven de uren door.

Ik heb ze net gemailt waar het verschil hem in zit. En hoe en wanneer ik mijn loonstrookje krijg.. Ben heel benieuwd.

check mijn webshop!

• Lolhozer

Lolhozer

Misschien hebben ze geen loonheffingskorting toegepast, omdat ze niet weten of je er nog een andere baan naast hebt? Zie voor loonheffingskorting de berichten hierboven. En wacht gewoon je loonstrook af, dan kun je er pas wat over zeggen.

Waarom? Omdat het kan!!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:15
StevenK schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 10:12:
[...]

Mijn ervaring is dat je overuren juist wel vaak 'zo' belast worden (bij 2 verschillende bedrijven was het zo iig). Reden is al eerder gegeven en is om te voorkomen dat je te weinig belasting betaald. Wat ze doen is over je gewone inkomen berekenen in welke belasting-groep die valt en die belasting ook in te houden. Alle extra's worden max belast en het teveel betaalde krijg je achteraf via je belasting-aangifte terug.

[removed]

• De Bij
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik ben er al achter, ze hebben inderdaad een dag te weinig doorgegeven.. scheelt toch weer 88 euro..

check mijn webshop!

Pagina: 1