Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-07 09:31
Ik ben van plan om alle dia's en negatieven van "vroegah" te gaan inscannen, zo'n 2500 negatieven en 300 dia's, na behoorlijk wat zoeken en vergelijken ben ik tot de volgende conclusie gekomen:

Een Nikon Coolscan V kopen voor 600 á 700 euro.
Of een Nikon Super Coolscan 5000 huren voor minimaal 2 weken voor 220 euro.

Ik zou graag voor langere tijd een scanner in huis hebben, zodat ik niet zo'n "haast" hoef te maken met het scannen, wat dus neer zou komen op de coolscan V.

Nou is mijn vraag eigenlijk, is de 5000 echt nog een stuk beter qua beeldkwaliteit of zit de meerprijs echt voornamelijk in de snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266663

Ik heb sinds een paar dagen de Nikon Coolscan IV LS-40ED thuis om wat dia's in te scannen. Maar het valt kwa snelheid niet mee om dat klusje even te klaren. zo'n 40 sec. per dia.. Ik weet niet hoe de andere zijn kwa snelheid/kwaliteit. De kwaliteit van de scans is goed te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184739

Ik heb de V zelf al een paar jaar hier in huis, voorzover ik heb begrepen zit het verschil met de 5000 vnl. in de snelheid, zoals jezelf al aangeeft. Kwalitatief bevalt het ding me prima, tijdje geleden nog, in de loop van járen hopeloos bekraste en verkleurde dia's van m'n broer gescand, monnikenwerk, maar wat je er met tooltjes als Digital ICE, ROC e.d. uit krijgt is verrassend. Vooral die Digital ICE bespaart je úren werk en een geheide muisarm >:)

Verkijk je echter niet op het tempo, sowieso, denk ik; de 5000 mag dan sneller zijn, op een gegeven moment wordt dat scannen echt een pokkenwerk. Met een paar hersteltooltjes geactiveerd zit je voor iedere dia wel een paar minuutjes te wachten, en ook als het wat korter duurt gaat het op een gegeven moment toch vervelen. Dat is tenminste mijn ervaring. Scannen is alleen leuk in de folder.

Allen al om die reden zou ik geen scanner huren, het is iets wat je op z'n tijd eens doet, op je gemakkie, dat je er ook mee op kan houden als je er geen zin meer in hebt. Komt de kwaliteit ten goede, anders ben je nog uren bezig in Photoshop o.i.d. om zaken softwarematig te corrigeren (moet vaak toch nog, finishing touch, je kent dat wel).

Mijn ervaring is dat je in de loop van de tijd wat meer kijk krijgt op dat scannen, technisch gezien, ook dat zou voor mij een reden zijn om zo'n apparaat niet te huren. Nogmaals, om de kwaliteit van de V hoef je het niet te laten, voor die prijs is er m.i. niets beters (die goedkope rotzooi-scannertjes moet je sowieso links laten liggen). Anyway, succes ermee!

• tabakje
Bedankt voor je reactie, bij deze ga ik de V kopen, ik wilde er eigenlijk ook een ia-20 film adapter bij doen, maar volgens mij is deze niet geschikt voor filmstrookjes.

Hm...ik zie net tot m'n verbazing dat ie niet eens meer zo makkelijk te verkrijgen is, voorzover ik kan nagaan heeft alleen Konijn 'm nog, voor 599 Euro. Ik meld het maar even....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
Anoniem: 184739 schreef op donderdag 25 december 2008 @ 13:48:
Hm...ik zie net tot m'n verbazing dat ie niet eens meer zo makkelijk te verkrijgen is, voorzover ik kan nagaan heeft alleen Konijn 'm nog, voor 599 Euro. Ik meld het maar even....
das ook de winkel waar ik 'm wil halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
Nou heeft konijn dat ding ook niet meer, het wordt zo wel erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 266663 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 21:45:
Ik heb sinds een paar dagen de Nikon Coolscan IV LS-40ED thuis om wat dia's in te scannen. Maar het valt kwa snelheid niet mee om dat klusje even te klaren. zo'n 40 sec. per dia.. Ik weet niet hoe de andere zijn kwa snelheid/kwaliteit. De kwaliteit van de scans is goed te noemen.
Met de LS-2000 op scsi en multi-sampling klom de scantijd van een negatiefstrookje van 6 foto's gemakkelijk richting een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tabakje schreef op zondag 28 december 2008 @ 01:49:
Nou heeft konijn dat ding ook niet meer, het wordt zo wel erg lastig.
Dat is idd spijtig! Ik zie 'm nog wel bij Talens, maar die is daar met 729 Euro gelijk een stuk duurder. Misschien Nivo Schweitzer of Eyes on Media? (onduidelijk, je zou 's kunnen bellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
Anoniem: 184739 schreef op zondag 28 december 2008 @ 07:01:
[...]

Dat is idd spijtig! Ik zie 'm nog wel bij Talens, maar die is daar met 729 Euro gelijk een stuk duurder. Misschien Nivo Schweitzer of Eyes on Media? (onduidelijk, je zou 's kunnen bellen).
Bedankt! ik heb me echt rot gegoogled, en niks kunnen vinden, ik ga morgen meteen even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
ik heb er 1 te pakken weten te krijgen, bij correct.nl voor 600 euries.
Ik heb nikon nog gebeld en die meld dat ze zo slecht verkopen dat ze gestopt zijn met de produktie.

Bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 259541

Net 3000 dia's in zitten te scannen met een Nikon 5000 Ed en een SF 210 slide feeder. Heb je veel dia's te scannen dan is de slide feeder onmisbaar, een magazijn van ongeveer 38 dia's duurt 45 minuten. Ik heb de scanner gehuurd bij Evertz in Sprang Capelle, voor het eenmalige scannen van veel dia's is het goedkoper om een scanner met slide feeder te huren dan die te kopen. Je zit wel een week full time te scannen, maar dan ben je er wel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar hoe stel je de scanner dan in? Mijn ervaring is dat je, voor een goed resultaat, iedere dia apart moet behandelen. Doe je dat niet dan ben je later, voor een vergelijkbaar resultaat, veel meer tijd kwijt aan softwarematige nabewerking. Maar nogmaals, dat is mijn ervaring, als jij andere ervaingen hebt hoor ik graag welke dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235950

Het instellen van Nikon scanners is erg lastig heb ik gemerkt. Na veel proberen om de juiste kleuren te krijgen heb ik de moed opgegeven en mijn verzameling laten scannen bij http://www.bewaarhetverleden.nl. Het zelf scannen duurt naar mijn mening veel te lang. Je bent snel 1-2 minuten met een Nikon scanner bezig voor 1 dia. Dat is knap lastig als je een paar dia's te digitaliseren heb. Overigens zou ik bij zelf scannen zeker geen Nikon V kopen maar een Coolscan 5000 met SF-210 feeder. Anders moet je na 4 dia's weer opnieuw laden. Bij een 5000 kun je tot wel 50 dia's in een keer scannen.
Pagina: 1