Ik ben van plan om in mijn pc een nieuwe hardeschijf te zetten. het gaat om een hadreschijf waar windows vista op komt te staan. Nu wil ik windows heel erg snel kunnen opstarten. Ik zat te om er een 15000 rpm sas schijf in te hangen of een sata WD VelociRaptor 10000. Maakt dat veel verschil in opstart tijd en welke kan ik het beste kopen. Wat is een goede goedkoope controllerkaart op PCI express voor mijn sas schijf hoeft geen raid te kunnen en hoeven maar 2 schijven op te kunnen. Ik heb nu een raptor van 73 gb 10000RPM 8 cahe. zal dat veel verschil maken in opstart tijd. Ik wil geen ssd schijven.
Toch zou ik een SSD overwegen, wel iets prijziger, maar wel stiller, kleiner en sneller dan beide voorgestelde alternatieven, zie ook: reviews: Intel X25-M solid state disk getest En anders qua prijs/snelheid een Velociraptor.
Als je snel wilt opstarten kun je beter een ssd kopen. De toegangstijd heeft een grote invloed op de prestaties tijdens het booten van Windows en het starten van applicaties. Solid state disks zijn hierin veel sneller dan welke harde schijf dan ook. Als je een ssd neemt hoef je ook geen geld te verspillen aan een sas-controller waar je verder niets aan hebt.
Ik heb de nieuwste generatie 15.000 toeren harde schijven niet getest. Ze zijn wellicht net iets sneller dan een Velociraptor. In het verleden vielen de prestaties vaak nogal tegen vanwege de caching die bij sata-schijven veel aggressiever is. Een Velociraptor zal in ieder geval veel stiller zijn dan een 3,5 inch 15K sas-disk.
Ik heb de nieuwste generatie 15.000 toeren harde schijven niet getest. Ze zijn wellicht net iets sneller dan een Velociraptor. In het verleden vielen de prestaties vaak nogal tegen vanwege de caching die bij sata-schijven veel aggressiever is. Een Velociraptor zal in ieder geval veel stiller zijn dan een 3,5 inch 15K sas-disk.
Ook ik zou voor een OS eerder aan een SSD denken dan aan een 10k of 15k schijf. De enige reden om een dergelijke schijf te nemen ipv een SSD is omdat er in verhouding erg veel geschreven zou worden naar een dergelijke schijf of dat sequentieele leessnelheid belangrijk is. Beide zijn bij een OS zeker niet het geval.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S