Toon posts:

pixel rand video

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds mijn nieuwe videokaart (hd4850 catalyst 8.12) heb ik iets raars ontdekt. Als ik een video afspeel in een willekeurige speler zitten er aan de randen van de video één pixel brede lijnen.

Deze lijnen zijn als het ware een stukje van de video aan de tegenovergestelde kant. Dus de pixel rand aan de onderkant is een kopie van de bovenste rij pixels aan de onderkant en visa versa. Niet al te storend, maar bij een donkere scene is een lichte lijn aan de rand van je scherm wel irritant. Is er iemand die mij kan vertellen wat dit voor effect is en of ik het kan verhelpen? Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee? Google weet het namelijk ook niet...

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Omhoog schoppen binnen 24 uur is 'not done' en tegen het Het algemeen beleid .

Anyway, controleer eens in je Catalyst Control Center (voorts CCC) hoe je scherminstellingen staan. Let vooral op de eigenschappen (attributes) en het schalen (scaling options) van je scherm.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

AA aanstaan toevallig? ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 22:02

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je geeft echt ontzettend weinig info hier.
Alleen aangeven welke videochip je gebruikt is niet voldoende.

Begin eens met wat informatie over je systeem en gebruikte monitor, welk besturingssysteem je gebruikt en welke software je gebruikt om de video af te spelen. Verder is informatie over de gebruikte codec(s) welkom.
Hebben alle videobestanden dit probleem of maar één bestand?
Hoe is de monitor aangesloten aan de PC? Door middel van een VGA (DSub), DVI of HDMI connectie?

En wat heb je zelf al geprobeerd? Andere afspeelsoftware? Settings in de drivers en van de videosoftware gecontroleerd? Indien aangesloten via VGA, al geprobeerd om de Auto Calibrate functie van je monitor opnieuw de boel te laten centreren?

kalizec wijst je al op het feit dat je topic kicken binnen 24 uur not done is. Als je zelf de laatste poster bent in de afgelopen 24 uur en je hebt wat toe te voegen, maak dan aub gebruik van de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif knop.

Wees aub compleet, anders ben ik bang dat je topic niet door Het algemeen beleid komt en op slot zal gaan.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal proberen een wat completer beeld te schetsen:
Mijn monitor vx2025wm is aangesloten dmv. DVI. Ik draai de resolutie 1680x1050. In CCC staat scale image op "scale to full panel size" andere opties gegen geen verschil. De kaart draait buiten het videoafspelen zonder problemen. Ik heb .avi .wmv en .mkv bestanden geprobeerd (volgens mij allemaal dvix).

Wel verschillen de symptomen per afspeelprogramma:
-VLC, windows mediaplayer, mediaplayer classic: rondom die pixel rand
-Winamp: onder de pixel rand en niet continu
Het gaat hierbij niet altijd om een rand helemaal onder aan het scherm, maar aan het begin van de zwarte band, als het wide-screen content is uiteraard.

update: Ik heb ook DviX player gedownload. Deze geeft geen problemen met het beeld, maar is erg instabiel. Ik heb ook de Codec opnieuw geinstalleerd. OS is Vista x64

Mijn excuses voor het kickje. Zal niet meer gebeuren!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2008 01:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kickje. Misschien heeft iemand een idee voor een alternatieve player?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Als het probleem zich ook voordoet bij wide-screen content EN het scherm zelf draait niet op een lagere resolutie. Dan is het geen scaling probleem binnen de drivers. Wat nog wel mogelijk is, is dat er anti-aliasing wordt toegepast en om 'onduidelijke' redenen de bovenste en onderste rand met 'elkaar' gealiased worden. Je kunt kijken of het verdwijnt als je in ATI CCC overal AA en dergelijk uitschakelt.

Die rand is wel 'neutraal' van kleur? Dus niet rood of blauw of groen?

Wat gebeurt er als je 'Enable GPU scaling' uit zet?
Wat gebeurt er als je 'Alternate DVI operational mode' uit/aan zet (afhankelijk van of ie nu aan staat)?

Tot slot, op welke refreshrate draait je scherm nu? Hoger dan 60? Probeer 60 eens.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog even ge-dubbelchecked of alle AA opties uit staan in CCC. Alles staat op application controlled oid en ik heb voor de zekerheid nog even met de settings gespeeld.

Mijn refresh rate is 60Hz en ik heb ook even 59Hz geprobeerd, helaas zonder resultaat.

De rand is neutraal van kleur, zeg maar gewoon de rij pixels aan de tegenovergestelde kant van de video, en rondom (behalve dus bij Winamp?!?).Ik moet er bij zeggen dat het effect er ook is als ik in windowed mode kijk.

GPU scaling stond uit, aanzetten levert niks op.
Alternate DVI operational mode doet ook niets.

Als ik de drivers er af haal en ik kom in een "driverloze" omgeving heb ik het probleem niet.

Verwijderd

Uninstall videokaart drivers, alles van ati cleanen met Drivercleaner.net of driver sweeper in safe mode, herinstall drivers.

Kijk eens of dat helpt

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een clean install met driver sweeper geprobeerd. Helaas blijft het probleem bestaan.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een update/kick van mijn kant. Met het gebruik van BS player heb ik het probleem kunnen omzeilen. Hiermee heb ik geen last van de befaamde streep. Toch wil ik graag van het probleem af en mijn vertrouwde player gebruiken (mede omdat .mkv hd niet kan worden afgespeeld door bs).

Het lijkt mij echt een driver issue. Kan het zijn dat er, ondanks de driver sweeper, oude Nvidia drivers zijn (van mijn 8800gt) die roet in het eten gooien en dat ik Vista er opnieuw op moet zetten. Of wellicht een hardware defect?

Edit: BSplayer maakt bij de omzetting van video gebruik van EVR (voor verbeterde omzetting onder vista). Alle andere programma's van wrm9. Als ik bij BSplayer vrm9 selecteer ontstaat het probleem daar ook.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2008 03:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zit nog steeds met het probleem. Nieuwe inzichten zeer welkom!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:55
Alle codecs die je geinstalleerd hebt staan verwijderen, en dan de nieuwste versie van ffdshow tryouts installeren. Dan voor alles behalve DVD's het programma Media Player Classis (MPC) gebruiken, evt de Home Theater versie oid die is geloof ik nieuwer (je eigen speler zal het beeld dan vast ook wel weer goed weergeven, maar MPC is echt een heel fijn, licht spelertje)

Verwijderd

Topicstarter
Dat zal ik proberen Freddy. Wat ik wel raar vind is dat VLC mediaplayer het probleem blijft vertonen wanneer ik het opnieuw installeer. De codecs zijn bij VLC toch ingebouwd?
Pagina: 1