AP, 2 x wifi en 1 kabel pc

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Er was eens een crash. Daarna geen lekker werkend netwerk meer en dus zelf een hardware reset van modem en AP naar fabriek settings gedaan, maar toen...

Situatie: adsl > modem/router van zyxel > 1 bekabelde pc > 1 kabel naar wifi AP

AP zit dus met kabel op het adsl modem waar internet adsl hier binnenkomt. AP heeft statisch IP adres, (is ook geen andere keuze voor)
Vanaf de bekabelde pc (ook op modem/router) zie ik de AP niet, krijg menu in browser op mij bekende Ip niet te zien, zoals die wel in de modem/router lijst staat ook, maar de wifi laptops daar achter zie ik met de bekabelde pc wel !! (alleen de namen, kan er niet op met remote software, of zelfs maar een shared map zien)

De AP is een belkin N1 router, echter op AP only gezet, met kabel uit byzondere en geel gemarkeerde poort naar modem/router in de poort waar die al zat EN andere poorten er op geprobeerd.
Zowel AP als modem/router hebben sub 255.255.255.0 en een 192.168.1.x ip nummer
Alle pc's op zowel auto, als vast ip gehad, zelfde netwerknaam, niet openbaar maar thuisnetwerk setting. (Overigens hebben alle ps's wel internet, en oh ja, alle 3 vista home premium)

Nu kunnen de 2 wifi pc's elkaar wel zien en remote werken is onderling mogelijk, mappen bladeren.
Echter degene die ene met kabel op de modem/router, die word door de wifi's niet gezien (Op alle 3 staan de vinkjes voor netwerk browsen aan) Wel ziet hij 1 wifi laptop, maar kan die niet openen, hij ziet hem in de lijst, maar klik er op en er staat dat deze niet bestaat, het netwerkpath.
De bekabelde pc is niet direct op diens mij bekende ip te pingen ook.

In de modem/router dhcp uitgegeven lijst doemen alle 4 de IPs op, van AP en de 3 pc's, maar van de AP is transparant qua naam, echter dit was altijd volgens mij al...

Heb ik alle firewalls uit gehad? ja
flushdns , renew ip ? ja

Wat voor simpels zie ik over het hoofd?

Arghhhhhhhhhhhhhhhh )(*!&#*%@$(^_@+)@$)@+$_)@($%@$^)@$

Kort gezegd: bekabelde pc ziet wifi's maar na klik meldt ie dat het netwerkpath er niet is
De wifi's zien de bekabelde niet.
De modem router ziet zowel de AP, als de Wifi's als de bekabelde pc, met of zonder dhcp / auto ip settings...

[ Voor 16% gewijzigd door notsonewbie op 23-12-2008 16:28 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De AP hangt aan de pc dus? Heb je dan een bridge of ICS ingesteld o.i.d.? Ik begrijp je setup niet helemaal.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Internet --> Modem/Router --> PC (kabel) --> WiFi AP --> 2x WiFi Laptop.

Ongeacht of die setup werkt of niet...waarom niet die AP aan je Router koppelen?

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Saturnus schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:17:

Ongeacht of die setup werkt of niet...waarom niet die AP aan je Router koppelen?
Ik zal het eerste bericht aanpassen, AP zit, net als voorheen, met kabel aan / achter de modem/router , als 'onzichtbare' kabel voor de 2 wifi laptops hier.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Saturnus schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:17:

Zit ie ook, althans zo:
AP > kabel > modem/router (zyxel P-2602H-D1A met 4 poorten en zOnder wifi er op)

• Noork
  • Niet online
ah, dit maakt e.e.a. duidelijk. Het is dus wel 1 netwerk.

Kun je de pc's pingen? Kun je de pc's benaderen op het ip? Heb je simple netwerksharing aan staan? Heb je geen exotische virusscanners/firewalls geinstalleerd? (Nod32 o.i.d. ?) Netbios geinstalleerd? Staan de pc's in dezelfde werkgroep?

Heb je gezocht?
Computers zien elkaar niet
[XP Home] PC's zien elkaar niet meer
[XP] Computers zien elkaar niet
draadloze laptop en vaste pc zien elkaar niet
[Vista] Kan niet op netwerk shares van andere pc's
etc etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Noork op 23-12-2008 16:34 ]

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Noork schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:13:
De AP hangt aan de pc dus? Heb je dan een bridge of ICS ingesteld o.i.d.? Ik begrijp je setup niet helemaal.
Nee, 1 pc zit met kabel in de modem/router P-2602H-D1A
De AP idem, dus met kabel uit speciaal daarvoor bestemde poort, naar een poort op de modme/router.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Noork schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:31:

Kun je de pc's pingen? Kun je de pc's benaderen op het ip? Heb je simple netwerksharing aan staan? Heb je geen exotische virusscanners/firewalls geinstalleerd? (Nod32 o.i.d. ?) Netbios geinstalleerd? Staan de pc's in dezelfde werkgroep?

Heb je gezocht?
Computers zien elkaar niet
[XP Home] PC's zien elkaar niet meer
[XP] Computers zien elkaar niet
draadloze laptop en vaste pc zien elkaar niet
[Vista] Kan niet op netwerk shares van andere pc's
etc etc.
Ben ik in google ook wel tegengekomen wellicht (zat wat tweakers.net tussen)
Enige nieuwe dat ik net na lezen zag was:
" Heb zelf hetzelfde probleem gehad van op Vista x64 "
deze pc, de bekabelde, deed het altijd, nu niet meer geheel qua netwerk zien en benaderbaar zijn vooral, is vista x64...
Netbios opnieuw installeren
, in XP ken ik, kan het hier in vista pc niet vinden nog.

• Noork
  • Niet online
Het is wel handig om mijn bovenstaande vragen even te controleren. Pingen, shares benaderen op basis van ip e.d. kan weer e.e.a. uitsluiten.

zie ook:
en:
Equator in "NT FAQ"-
FAQ - Network Troubleshooting

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Noork schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:31:
1 Kun je de pc's pingen?
2 Kun je de pc's benaderen op het ip?
3 Heb je simple netwerksharing aan staan?
4 Heb je geen exotische virusscanners/firewalls geinstalleerd? (Nod32 o.i.d. ?)
5 Netbios geinstalleerd?
6 Staan de pc's in dezelfde werkgroep?
1 nee niet pingbaar, zelfs niet degen die elkaar wel zien (!)
2 Nee, niet op naam en niet op direct ip nummer
3 niet gevonden in settings waar ik mee bezig ben geweest
4. ik heb op alle 3 Avast, maar deze ook uitgehad, net als de vista eigen firewall, modem en AP ook uitgehad (qua firewalls)
5 waar check ik dat?
6 Ja, zelfde subnet, netwerknaam voor allen het zelfde, thuisnetwerk-setting met dito huisje icoon (niet de setting ' openbaar ' en dus minder zichtbaar)

Onderstaande, vanaf bekabelde pc, via modem, via AP, alle 3 pc's zichtbaar, maar wifi pcs niet benaderbaar.

Afbeeldingslocatie: http://i249.photobucket.com/albums/gg207/usegrouper/screencapture3pcwifi.jpg

dns volgorde had ik al ingevuld bij IP settings, eerst lokale modem/router als dns, dan internet dns....

[ Voor 15% gewijzigd door notsonewbie op 23-12-2008 17:13 ]

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Als ik van de bekabelde pc 192.168.1.40 > door de router/modem heen > de AP op 192.168.1.35 ping gebeurt er dit:

Microsoft Windows [versie 6.0.6001]
Copyright (c) 2006 Microsoft Corporation. Alle rechten voo

C:\Windows\system32>ping 192.168.1.35

Pingen naar 192.168.1.35 met 32 bytes aan gegevens:
Antwoord van 192.168.1.40: De doelhost is niet bereikbaar.

Ping-statistieken voor 192.168.1.35:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 4, verloren = 0
(0% verlies).

C:\Windows\system32>

Ik ping van pc .40 naar AP .35, maar hij komt terug met de pc waarvan (.40) de ping doet ? ? ? Die kende ik nog niet.

• Noork
  • Niet online
Kun je de accespoint een ipadres geven buiten de dhcp range? B.v. dhcp range loopt van 192.168.1.1 tot x.x.x.50, dan geeft je de AP een x.x.x.51 adres.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Noork schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 18:33:
Kun je de accespoint een ipadres geven buiten de dhcp range? B.v. dhcp range loopt van 192.168.1.1 tot x.x.x.50, dan geeft je de AP een x.x.x.51 adres.
Ga ik vanvond gelijk doen! thanx! hopelijk is het dat, zou te gek zijn.

• Noork
  • Niet online
Denk niet dat dat het is, maar wie weet.

Overigens, hierboven is door Saturnus nog een opmerking gemaakt: Kun je de bedrade pc ook niet aan het AP hangen? of gewoon instellen als router en je huidige router niet meer gebruiken. Of is dat geen optie?

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Noork schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 18:47:
Denk niet dat dat het is, maar wie weet.

Overigens, hierboven is door Saturnus nog een opmerking gemaakt: Kun je de bedrade pc ook niet aan het AP hangen? of gewoon instellen als router en je huidige router niet meer gebruiken. Of is dat geen optie?
Dat hielp helaas niet.

De modem als slechts modem, en de wifi router dan niet als AP maar als zowel kabel-pc en wifi-pc router kan wel volgens de manual en in gebleken theorie.
Sterker nog, dat was de eerste keer gelijk een drama, de quickstart die dit namelijk zelf al opgeeft
(kabel uit pc in wifi, wifi via speciale poort op modem die dan als bridge moet staan)
en de cd, het vond de boel niet, manueel instellen, het werkte niet, ook niet via kabel, wifi middels XP ipv vista... Mijn zwager hier geweest, neef, noppes.

Juist toen iemand de AP functie navroeg en we dat lazen en probeerden, knal in '1 keer' zeg 1,5 uurtje settings instellen, herstarts en koffie, klaar.

• Noork
  • Niet online
Mmh doe je toch iets fout volgens mij.

Maar goed, andere optie is modem in DHCP mode, aansluiten op een gewone lan poort van de router/accespoint waarbij daar de dhcp uit staat.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Noork schreef op woensdag 24 december 2008 @ 00:02:
Mmh doe je toch iets fout volgens mij.

Maar goed, andere optie is modem in DHCP mode, aansluiten op een gewone lan poort van de router/accespoint waarbij daar de dhcp uit staat.
Maar dat is dus al.. het modem staat in dhcp mode.
De wifi AP heeft alleen zijn eigen, dien je zelf in te vullen, IP adres en de functie dhcp staat dan (in ap mode) nergens meer in de settings.

Als het wifi AP alszodanig staat ingesteld moet die netwerkkabel in de aparte poort daarvoor op de wifi ap.
Van modem naar wifi ap in een gewone port is sowieso niet werkende, met of zonder dhcp op modem, dat had ik uit wanhoop zelf al puur gokkende op 'een wonder' geprobeerd. idem als de wifi ook als router staat ingesteld met of zonder dhcp.

Het is jammer dat het AP wifi ding, belkin N1, nog niet zo oud is en de modem van telfort, anders zou ik een nieuwe 3 in 1 (adsl modem, router, wifi ap) sterk overwegen.
Ook KAN het zo zijn, wat ik dus via google en hier vond, dat vista x64 op enig moment register vuil of zo vasthoud en een 2e configuratie niet pakt. Zou ik vista opnieuw doen, werkt het zo maar wel _misschien_.

Ik heb een kabeltje naar boven gelukkig laten liggen, die is nu weer in gebruik zo nu en dan.

• Noork
  • Niet online
notsonewbie schreef op woensdag 24 december 2008 @ 12:39:
[...]
Als het wifi AP alszodanig staat ingesteld moet die netwerkkabel in de aparte poort daarvoor op de wifi ap.
Van modem naar wifi ap in een gewone port is sowieso niet werkende, met of zonder dhcp op modem, dat had ik uit wanhoop zelf al puur gokkende op 'een wonder' geprobeerd. idem als de wifi ook als router staat ingesteld met of zonder dhcp.
Je hebt het modem dus aangesloten op de WAN poort van het accespoint? Deze moet toch echt in de LAN poort,

zie b.v.:
NFaZe in "2 routers in een netwerk?"
ik222 in "2 routers in een netwerk?"
Swaptor in "wireless router achter een router plaatsen"
MrDry in "Router op Router?! Mogelijk?"

Wat nog wel het geval kan zijn, is dat je een cross-cable moet gebruiken ipv een normale straight-kabel. Wellicht is dit afhankelijk van het gebruikte modem. Zie:
Flyduck schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:59:
De 2e router is dus ook een AP ? Dan hoef je de routerfunctie toch helemaal niet te gebruiken?
Gewoon crosscable tussen beide apparaten en je bent klaar.... (eb zoals al eerder aangegeven, WAN poort niet gebruiken)

[ Voor 22% gewijzigd door Noork op 24-12-2008 12:53 ]

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
update:

Afbeeldingslocatie: http://i249.photobucket.com/albums/gg207/usegrouper/nietwelcomodoaanwezig.jpg

Ooit, bijna jaar terug had ik een trial versie van comodo op deze pc. Verwijderd.
Na het geklooi van afgelopen dagen is die terug !!! Niet door sytem restore, want die gebruik ik niet(werk met mirrors van c: als backup) ook niet gebruikt nog)
De standaard staat uit, de comodo kan niet uit (grayed out die optie)
In register e.e.a. verwijderd, maar bepaalde dingen lukken niet, ook niet in veilige modus zonder netwerk.
Het word nog gekker, de 3 overgebleven comodo services en een .sys file, zijn er niet, niet in de services lijst (ctrl-shft-esc en volledige list) en niet qua genoemde /system32 bestanden... !!
Om gek te worden dit.
Noork schreef op woensdag 24 december 2008 @ 12:47:
[...]
Je hebt het modem dus aangesloten op de WAN poort van het accespoint? Deze moet toch echt in de LAN poort,
Niet volgens de handleiding, overigens is het geen WAN poort, althans zo heet het niet, staat er niet bij zoals wel bij andere device's.
Dat van die 2 routers zal ik eens doorlezen.
Wat nog wel het geval kan zijn, is dat je een cross-cable moet gebruiken ipv een normale straight-kabel. Wellicht is dit afhankelijk van het gebruikte modem. Zie:
Ik weet niet welke (crossover of straight) er bij zit, maar volgens manual http://www.belkin.com/sup...D8231-4&aid=5926&scid=221 is die voor zowel router als AP setup de juiste.[/img]

[ Voor 27% gewijzigd door notsonewbie op 24-12-2008 15:46 ]

Pagina: 1