standalone vst player op linux

Pagina: 1
Acties:

• kikker81
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik ben al een tijdje op zoek naar een betrouwbare oplossing om live vst plugins te bespelen zonder dat ik een hele pc hoef mee te slepen. Nu heb ik al een tijdje de v-machine op het oog.
Alleen zijn de reacties die ik er over hoor en lees niet al te best, en vind ik de specs ook niet helemaal geweldig.
Ik denk eigenlijk dat ik best een ITX PC'tje zou kunnen bouwen voor minder geld die meer kan en dit lijkt me ook leuk om te doen.

Allereerst lijkt het me het verstandigst een OS te kiezen waarop alles gaat draaien, nu is het meest voor de hand liggende om hier XP voor te gebruiken omdat de VST plugins die ik gebruik ook allemaal gemaakt zijn voor Windows.
Alleen lijkt het me persoonlijk interessanter om hier een Linux distributie voor te gebruiken omdat ik verder echt weinig met het ding hoef te kunnen. Ik moet er MIDI apparaten op aan kunnen sluiten (USB) en er moet een geluidskaart inkomen (M-Audio Audiophile, hier zijn linux drivers voor).
Als ik hem dan live gebruik wil ik geen scherm erbij gebruiken, aanzetten, keyboards aansluiten en spelen.
Alle instellingen kan ik dan thuis van tevoren doen.

Nu is dus het eerste probleem dat Linux geen (windows) vst's kan afspelen, hier heb ik onderstaande oplossing voor gevonden die niet met alle plugins goed werkt maar kennelijk wel met degene die ik gebruik.
http://www.breakfastquay.com/dssi-vst/

Ik denk dat ik eerst eens Linux ga installeren op een partitie op m'n thuis pc, en dan ga proberen om de vst's die ik wil gebruiken daarin aan de praat te krijgen.

Heeft er iemand tips over welke linux distributie ik hier het beste voor kan gebruiken?
Of is het handig om meteen een eigen kernell te compilen?

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:47
Ik ben ook een tijdje geleden op zoek geweest naar de mogelijkheden van linux op het gebied van producen. Met die zoektocht ben ik al snel gestopt, want er is gewoon heel weinig te vinden op dat gebied. Anyhow, ik hou je topic in de gaten. Succes!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
in principe gewoon prettig te onderhouden linux distributie installeren
dus iets van Ubuntu of OpenSuse oid

in de basis zijn alle linux distributies toch gelijk, dus zou je software daar op moeten kunnen werken

iRacing Profiel

• kikker81
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik heb gekozen voor Ubuntu, off-topic maar wat een verademing die installatie als je windows gewend bent. 10 minuutjes bestanden kopieren, opnieuw opstarten en ALLES werkt naar behoren, beeld, geluid, internet, alles waar je normaal nog 20 driver cd's voor moet installeren.

Na wat nazoeken ben ik bij dssi-vst uitgekomen.
In combinatie met Jack en Wine speelt dssi dus Windows vst's af, heb het geprobeerd en het werkt probleemloos. Heb al een paar verschillende plugins geprobeerd, maar installeren, registreren, gaat allemaal prima!
Ga vanavond maar eens aan de slag om er een midi keyboard op aan te sluiten, kijken hoe dat gaat, en dan eens goed opletten wat de performance wordt bij meerdere en wat zwaardere plugins.