• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:49
Ik was afgelopen weekend bij de fotozaak en daar wist de verkoper mij te vertellen dat de prijzen van Canon significant (circa 15-20%) omhoog gaan. Dit in verband met de gestegen dollar en Yen. Ook de Nikon vertegenwoordiger had prijsstijgingen in petto.

Nu weet ik niet zeker wat het waarheidsgehalte is van deze opmerking. Feit is wel dat hij geen belang had om mij wat te verkopen (ik heb al een volle tas). Hebben meer mensen hier iets over gehoord?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Verwijderd

Och de prijs van de dollar daalt alweer.... Het is een beetje koffiedik kijken denk ik.

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-11-2025
De verkoper wil zijn bonus nog even binnenslepen.

• Michieleke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04-2023
kwenie heb op buitenlandse fora ook al gelezen dat de grote jongens, canon, nikon en sony de prijzen inderdaad gaan verhogen! in engeland schijnt het al zover te zijn!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:56

Barrycade

Through the...

Gezien de huidige conjunctuur zullen ze als ze al prijsstijgingen wilden doorvoeren dit niet lang kunnen volhouden.

Daarnaast is de dollar weer aan het zakken is de olie voor een spotprijsje te koop.

FGA zijn nou niet spulletjes die men nodig heeft om te overleven. En zeker in de USA zal men nou niet warm lopen voor prijsstijgingen. En dat is toch het land waar de omzetten moeten worden gemaakt.

Ik zie het een niet lang leven beschoren.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zie het ook niet zo snel gebeuren. Iig niet met grote percentages.
Daar komt nog bij dat nieuwe producten (zoals de Canon 5DII) toch na verloop van tijd goedkoper worden. Wellicht gaat dit nu iets minder snel, maar ik denk sowieso dat de meeste Nederlanders heel weinig van die hele kredietcrisis zullen merken.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:40
Denk dat fabrikanten dan toch in hun eigen vingers gaan snijden. Waarom zou je 15% meer gaan betalen? Voor veel mensen valt dan een DSLR vaak buiten het budget.

Beetje jammer..

A Soldiers manual and a pair of boots.

• /\/\|)
Michieleke schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 14:24:
kwenie heb op buitenlandse fora ook al gelezen dat de grote jongens, canon, nikon en sony de prijzen inderdaad gaan verhogen! in engeland schijnt het al zover te zijn!
Omdat het Engelse pond wel bijzonder stevig gedaald is.

• psychodweep
  • Laatst online: 08-06-2023
Hun prijzen gaan verhogen om nog minder te gaan verkopen in deze economische crisis ??
Waar heeft die winkel zijn bron ?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Dit zou een bron kunnen zijn: Duurdere gadgets door dure yen. Doordat de yen duur is / duurder wordt, zal veel electronica ook duurder worden voor ons. De beste man in die zaak was dus niet zomaar wat aan het roepen: er worden inderdaad flinke prijsstijgingen verwacht.
De Japanse munt is in korte tijd tientallen procenten in waarde toegenomen ten opzichte van de euro. Daardoor is Japanse apparatuur duurder ten opzichte van die van Koreaanse concurrenten als Samsung. Dat bedrijf is inmiddels de op twee na grootste op de markt voor digitale camera’s, na Canon en Sony.
edit:
To_Tall schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 14:46:
Denk dat fabrikanten dan toch in hun eigen vingers gaan snijden. Waarom zou je 15% meer gaan betalen? Voor veel mensen valt dan een DSLR vaak buiten het budget.

Beetje jammer..
We zijn dan ook lange tijd spekkopers geweest met hele leuke dSLRs voor 500, 1000 of 2000 euro. Hele beschaafde prijzen als je kijkt naar 2, 4 of 8 jaar geleden.

[ Voor 25% gewijzigd door Remy op 23-12-2008 16:35 ]

LinkedIn
Instagram

• BugBoy
De verkoper had het van de Canon vertegenwoordiger, dus als de importeur hogere prijzen gaat rekenen dan gaan wij dat helaas betalen. Vroeger had je echt een prijslijst per jaar, maar die periode ligt alweer een stukje achter ons...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• ThomasW
  • Laatst online: 25-01 19:06
2 jaar terug gingen de prijzen ook omhoog, was ook toen erg snel terug op het oude niveau...

• /\/\|)
Als de export van Japan instort, dan valt de Yen even hard.
Ik vervroeg mijn geplande aankopen in ieder geval niet.

• sapphire
  • Laatst online: 19:07

sapphire

Die-hard pruts0r

Remy schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:34:
Dit zou een bron kunnen zijn: We zijn dan ook lange tijd spekkopers geweest met hele leuke dSLRs voor 500, 1000 of 2000 euro. Hele beschaafde prijzen als je kijkt naar 2, 4 of 8 jaar geleden.
Komt dat niet gewoon omdat dSLR's gewoon goedkoper worden ? 8 jaar geleden was een dSLR onder de 1000 euro nog een sensatie en nu heb je instap modellen van 3/4oo euro, lijkt me meer marktwerking en ontwikkelingen in een markt.

Gabriël AM5

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07-2025

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Ik sluit me aan bij sapphire. Het argument van Remy is niet valide in die zin dat de techniek gewoon veroudert. Vroeger kocht ik ook een 80GB harddisk voor 90 euro. Ik kan me nou niet bepaald met terugwerkende kracht spekkoper noemen. ;)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Remy

Remy

Euhm, sapphire en Positron, dat is precies wat ik bedoel: met spekkopers bedoel ik dus dat de prijzen -nu- zo laag zijn voor wat je krijgt, inderdaad vergeleken bij vroeger: oa door marktwerking/concurrentie en dat de productieprocessen steeds beter worden en daardoor goedkoper :)

Techniek veroudert, maar doordat het gemeengoed wordt gaan de prijzen ook omlaag :)

Ruim 5 jaar geleden had je de Canon 300D, dat was inderdaad een sensatie: een body van 1100 euro! Geen geld vergeleken bij een 10D die toen bijna 2x zoveel kostte. Kijk eens wat je nu 5 jaar later voor 1100 euro krijgt aan een body: heel wat meer dan een 300D :)

LinkedIn
Instagram

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-11-2025

mennovanw

Canon? You can!

Of het eerlijk is of niet laat ik in het midden: de prijzen van de inkoop van camera's + lenzen gaan van alle merken per 1 januari significant stijgen. Dit houd dus in dat de winkelprijzen ook gaan stijgen. Hoe lang dit gaat duren? Tot de yen weer wat fatsoenlijker staat, maar de prijsstijgingen gaan er zeker aan komen. Reken maar ook niet op cashbacks van de grote merken het eerste kwartaal van 2009.

edit: iedereen moet zich ook wel even realiseren dat het niet Canon of Nikon is die meer geld vraagt voor hun objectieven (en camera's). De denkbeeldige lens kost nog steeds 1000 yen. Alleen kost die 1000 yen ons een stuk meer (zwakke) euro's dan toen de euro nog hoger stond ten opzichte van de yen. Dit heeft te maken met de zwakke Europese economie als geheel versus de veel sterkere Japanse economie.

[ Voor 32% gewijzigd door mennovanw op 23-12-2008 23:02 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• /\/\|)
mennovanw schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 22:30:
Of het eerlijk is of niet laat ik in het midden: de prijzen van de inkoop van camera's + lenzen gaan van alle merken per 1 januari significant stijgen. Dit houd dus in dat de winkelprijzen ook gaan stijgen. Hoe lang dit gaat duren? Tot de yen weer wat fatsoenlijker staat, maar de prijsstijgingen gaan er zeker aan komen. Reken maar ook niet op cashbacks van de grote merken het eerste kwartaal van 2009.
Het wordt in een interessante tijd. Hogere prijzen in een tijd dat mensen terughoudend zijn met uitgaven, dat klinkt niet als een goed recept.

Voor mij persoonlijk: als de prijzen significant gaan stijgen doe ik wel een jaartje langer met mijn gear.

• sOid
  • Niet online
mennovanw schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 22:30:

edit: iedereen moet zich ook wel even realiseren dat het niet Canon of Nikon is die meer geld vraagt voor hun objectieven (en camera's). De denkbeeldige lens kost nog steeds 1000 yen. Alleen kost die 1000 yen ons een stuk meer (zwakke) euro's dan toen de euro nog hoger stond ten opzichte van de yen. Dit heeft te maken met de zwakke Europese economie als geheel versus de veel sterkere Japanse economie.
Jij bent de eerste die ik daadwerkelijk geloof :+

Overigens ben ik wel echt blij dat we de euro hebben hier. Kijk maar naar de VS en UK: daar is het helemaal dramatisch.

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

sOid schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 23:25:
[...]

Jij bent de eerste die ik daadwerkelijk geloof :+

Overigens ben ik wel echt blij dat we de euro hebben hier. Kijk maar naar de VS en UK: daar is het helemaal dramatisch.
Nou buitengewoon fijn dat je aan mijn woord zoveel waarde hecht ;)

Ik wil geen doemdenker zijn maar ik denk dat 2009 wel eens financieel een HEEL slecht jaar zou kunnen gaan worden voor de elektronica-retail. Er worden al een record aantal faillissementen in het MKB voorspelt en ik denk niet dat de elektronica-branche zich daaraan onttrekken kan. Er zijn een hoop kleine foto-boeren die het al moeilijk zat hebben en de slechte economie kan een hoop jongens en meisjes die het tot nu toe net hebben weten te redden de kop kosten.

*oftopic*
En dat we blij moeten zijn met de euro? De euro is de som van de valuta van alle landen in de EEG. Denk je dat de vermenging van de valuta van die economische "powerhouses" als Italië (*KUCH*) of Frankrijk (dubbel *KUCH*) zoveel voordelen hebben gebracht voor ons als Nederland?

@ bouwfraude: volkomen mee eens.

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
sOid schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 23:25:
[...]
De Euro is anders ook naar beneden gegaan en flink ook t.o.v. de Yen.
De Gulden was met de DM vrij stabiel, De lire en de peseta werden ieder jaar minder waard totdat
de wisselkoers vast werd gezet.

Maar het huidige klimaat in Nederland is ook niet echt florissant, wacht maar totdat de ganse vinexwijk de hypotheek weer opnieuw moet afsluiten.
Dat amerika bankroet gaat zit er natuurlijk aan te komen, die staatsschuld begint belachelijke vormen aan te nemen. Het is gewoon niet slim om meer geld uit te geven dan je hebt.

Als ik nu in de prijswatch kijk dan zijn de meeste lenzen die tussen een half en twee jaar geleden gekocht heb goedkoper geworden, de Tokina 12-24 zelfs 68 euro. :( Kan dat ook liggen aan wat meer concurrentie of het prijs baseren op de dollarkoers. Als je de grafiekjes bekijkt zit er altijd wat variatie in... Als je besluit om wat te kopen weet je toch nooit of de prijs daarna omhoog of omlaag gaat (behalve dan bij computer onderdelen, mijn eerste 40MB harddisk met 2MB fastram was ook iets van 1000 gulden)

[ Voor 66% gewijzigd door bouwfraude op 24-12-2008 00:54 . Reden: vraagt zich af waarom dan zo sip over 68 euries... ]

Verwijderd

Mijn 70-300VR is 75 euro gezakt in 6 maanden ;).

Maar even ontopic: ik verwacht niet dat ze echt de prijs gaan verhogen. Dan is het helemaal onaantrekkelijk voor mensen om FG meuk te kopen tijdens deze recessie.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:14

mphilipp

Romanes eunt domus

littlejoannes schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 14:30:
Daarnaast is de dollar weer aan het zakken is de olie voor een spotprijsje te koop.
OPEC draait de kraan alweer dicht, dus die olieprijs gaat wel weer omhoog. Anders kunnen die Arabieren geen wasmiddel meer kopen voor hun jurken. En dat willen we niet...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 01:03:
Mijn 70-300VR is 75 euro gezakt in 6 maanden ;).
En dat heeft helemaal niets te maken met de prijs van het objectief zelf, maar meer met de creativiteit van inkopers en Nikon. Inkooptechnisch is een dubbelzoomkit namelijk veel goedkoper dan een Nikon met standaardzoom en een 70-300. Trek de kit uit elkaar en je haalt lage prijzen.

Voor Canon is dit verhaal makkelijker te controleren. Probeer maar eens een goedkope 70-300IS in een normale doos te pakken te krijgen. Alle goedkope winkels leveren hem in een witte doos! Ik kan je verklappen dat je een 70-300IS niet los bij Canon kunt bestellen in een witte doos! :P

• - J.W. -
  • Laatst online: 14:33
Shimano heeft een paar weekjes geleden de prijzen al met 22% verhoogd, naar eigen zeggen wegens de Yen. 't Is dus al gebeurd bij andere merken (ok, dat was in de racefietsenbranche).. Ik zou niet weten waarom Canon, Nikon en andere bedrijven die erg afhankelijk zijn van de Yen dat niet zouden kunnen doen.

[ Voor 66% gewijzigd door - J.W. - op 27-12-2008 17:37 ]

Verwijderd

Met de pond op 1,05 is het wel interessant om nu te shoppen in de UK. Droom nog steeds van een A900 en die is in NL rond de 2200 euro. In de UK online heb ik hem voor 1640 pondjes gezien. Redelijk verschil.

Maar goed, als die voorraad op is moet er weer ingekocht worden door de retailers........

(Online UK , London Camera Exchange, CameraWorld, Jessops )

• skralan
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik heb zopas beslist op mijn Canon EOS 1000D met 18-55mm IS en na de suggestie van Mien Olta in Jessops de goedkoopste gevonden. Echter is me niet duidelijk of ze wel naar België transporteren. London Camera Exchange was eigenlijk nog goedkoper, maar daar staat duidelijk dat ze niet exporteren.

@Mien Olta, hoe geraak jij dan aan je spul via die websites?
Zijn er nog andere shops die wel exporteren?

//edit: ik wil in de UK kopen om 2 redenen: 1) Het is er sowieso een stuk goedkoper. 2) Canon heeft er een Cashback actie lopen op de kit die ik wil kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door skralan op 04-01-2009 03:43 ]

• Remy

Remy

Just spoke with a Nikon Pro retailer in Melbourne today and they inform me that Nikon Australia are increasing their prices by 20-30% as of 1st February. This follows on the back of the recent price increase from Sony. Some lens prices will increase the whole 30%.

This will increase the D3 to around AUD$7500 from AUD$6000, but interesting enough the D3X will remain at AUD$13500. The SB900 for example will increase from $699 to $999. Ouch!

Canon had already increased their prices but by not as much a few months ago and they say now there is a huge difference between the two brands in particular making the 5DII very attractive in comparison. The 1Ds3 sill is around $3-4K cheaper than the D3X.
Dit is (in Australië) per 1 feb dit jaar dus, over ruim 3 weken. Ik verwacht dat dat hier ook zal gebeuren: misschien wat minder heftig dan zulke percentages maar toch. Oftewel, heb je nog wat japanse merk-hardware op het oog, sla je slag voor die tijd: zelfs een prijsverhoging van 10% ~ 15% is aardig wat :X

LinkedIn
Instagram

• sOid
  • Niet online
Remy schreef op zondag 04 januari 2009 @ 11:50:
[...]
Dit is (in Australië) per 1 feb dit jaar dus, over ruim 3 weken. Ik verwacht dat dat hier ook zal gebeuren: misschien wat minder heftig dan zulke percentages maar toch. Oftewel, heb je nog wat japanse merk-hardware op het oog, sla je slag voor die tijd: zelfs een prijsverhoging van 10% ~ 15% is aardig wat :X
Jezus wat een verschil :S

Misschien toch maar ff kijken of ik een deel van het 5DII bedrag van iemand kan lenen... Gaat echt honderden euro's schelen.

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

De prijsverhogingen zullen niet meteen door gevoerd worden, slimme winkels hebben voor het einde van het jaar natuurlijk nog flink ingekocht. Maar als die voorraad op is en dingen waar moeilijk aan te komen is (neem de 5D mark 2) zullen waarschijnlijk behoorlijk stijgen qua verkoopsprijs (alhoewel ik nog geen cijfers gezien heb). Mijn advies is dan ook: niet te lang wachten. Gelukkig heb ik niet veel meer nodig ;)

[ Voor 79% gewijzigd door mennovanw op 04-01-2009 12:41 ]

• /\/\|)
sOid schreef op zondag 04 januari 2009 @ 12:07:
[...]

Jezus wat een verschil :S

Misschien toch maar ff kijken of ik een deel van het 5DII bedrag van iemand kan lenen... Gaat echt honderden euro's schelen.
Let wel, dat als de 5DmkII schaarste voorbij is (in het voorjaar, verwacht ik), de natuurlijke trend is dat hij in prijs gaat dalen, zeker om het gat met de D700 niet te groot te maken.
Ik denk dat niemand nu kan voorspellen of de 5DmkII in april duurder of goedkoper is dan nu. Bovendien was de vorige structurele prijsverhoging (was dat in 2005 of 2006?) ook geen heel lang leven beschoren.

Hij staat ook op mijn lijstje (en ik zou hem nu kunnen aanschaffen), maar ik wacht toch of Canon wellicht nog een revisie op de hardware zal maken i.v.m. het zwarte gaten probleem, mocht een firmware update geen volledige oplossing voor dit probleem bieden. Ik fotografeer nu al jaren met mijn 20D en ik kan nog wel even langer wachten, alhoewel ik moet kwijlen van de IQ van de 5DmkII foto's.

Ik heb voor nieuwjaar nog wel even een 17-40L gescoord omdat ik die sowieso wilde hebben (zowel op crop als FF). Die is inmiddels overal duurder aan het worden.

[ Voor 7% gewijzigd door /\/\|) op 04-01-2009 13:41 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:49

Sick Nick

Drop the top!

mennovanw schreef op zondag 04 januari 2009 @ 12:37:
De prijsverhogingen zullen niet meteen door gevoerd worden, slimme winkels hebben voor het einde van het jaar natuurlijk nog flink ingekocht. Maar als die voorraad op is en dingen waar moeilijk aan te komen is (neem de 5D mark 2) zullen waarschijnlijk behoorlijk stijgen qua verkoopsprijs (alhoewel ik nog geen cijfers gezien heb). Mijn advies is dan ook: niet te lang wachten. Gelukkig heb ik niet veel meer nodig ;)
Slimme winkels hebben flink ingekocht toen ze goedkoop waren en gaan zodra de prijsverhoging er is net iets onder de nieuwe prijzen zitten zodat ze alsnog goedkoper zijn dan de rest (die wel volledig de nieuwe hoge prijzen hanteren) maar nog steeds flink meer winst erop maken dan bij de oude prijzen ;)

• sOid
  • Niet online
/\/\|) schreef op zondag 04 januari 2009 @ 13:36:
[...]

Let wel, dat als de 5DmkII schaarste voorbij is (in het voorjaar, verwacht ik), de natuurlijke trend is dat hij in prijs gaat dalen, zeker om het gat met de D700 niet te groot te maken.
Ik denk dat niemand nu kan voorspellen of de 5DmkII in april duurder of goedkoper is dan nu. Bovendien was de vorige structurele prijsverhoging (was dat in 2005 of 2006?) ook geen heel lang leven beschoren.
Heb je helemaal gelijk in, maar ik denk niet dat de 5DII in 4 maanden zo'n 10-15% gaat dalen in prijs (waardoor hij dus hetzelfde blijft).

• Thud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01-2022
In Canada en Australië zijn al prijsverhogingen aangekondigd van 10-30%. In de UK nog niet maar er wordt in Engeland wel een flinke verhoging verwacht op korte termijn. Het Engelse Pond is natuurlijk behoorlijk in waarde gedaald t.o.v. de Euro en Yen.
Een goede Engelse Pricewatch site voor camera-apparatuur: http://www.camerapricebuster.co.uk
Een goede en betrouwbare Engelse dealer die ook binnen de EU verstuurd:
http://www.robertwhite.co.uk/
Doe er je voordeel mee zolang de prijzen nog zo laag zijn in Engeland, want er kon wel eens snel verandering in komen.

Edit: Zojuist gelezen op DPR:
Nikon prices are set to increase by 15% next week due to the weak Pound against the Euro! Once dealers sell existing stocks, Nikon prices will rise. Other camera manufacturers - Canon, Olympus, Pentax - have also announced similar price rises, and some (Olympus) have already taken effect. Check out the price of the E3 - it's increased by about £150.

[ Voor 25% gewijzigd door Thud op 05-01-2009 19:53 ]

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 18:16
Ook in de States schieten prijzen van Canon gear omhoog schijnbaar. Op http://photography-on-the.net/forum/ lees is veel posts van mensen die nog maar snel even hun slag slaan...

Verwijderd

15 tot 20% is wel behoorlijk veel! :X
Ik wil binnenkort de 40D aanschaffen. Deze is alleen wél ietsie goedkoper geworden.. :*) Laten we hopen dat dat zo doorgaat

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Toch even een schopje, zijn er hier geen mensen die wat meer inside info hebben?
Bijv. omdat ze werken bij een fotowinkel en zodoende weten wat importeurs van Canon/Nikon/etc doen met de inkoopprijzen?

In het Canon topic stond een adviesprijslijst en die prijzen zijn flink hoger dan de huidige winkelprijzen. Wat waren de adviesprijzen in 2008 bijvoorbeeld?

[ Voor 6% gewijzigd door Tom op 14-01-2009 12:20 ]

• BugBoy
Adviesprijzen zijn altijd al hoger geweest dan wat je bij de webwinkels betaalde. Dit is meer de richtprijs voor de fotozaak op de hoek die ook nog een stuk service en advies levert. Wat ik zoals hoor is dat gemiddeld de verhoging zo'n 10-15% is op de objectieven.

De camerabodies verouderen snel en zakken dus vlot in prijs. Daarom valt het daar ook wat minder op.

De reden voor de prijsverhoging is dat de Yen t.o.v. de Euro minder waard is geworden. Het laatste half jaar is de Yen flink gezakt en nog geen 75% waard van wat die voorheen was.
Afbeeldingslocatie: http://www.exchange-rates.org/Chart.aspx?iso_code=JPY&base_iso_code=EUR&mode=G&filter=180

• sOid
  • Niet online
Tom schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 12:19:
Toch even een schopje, zijn er hier geen mensen die wat meer inside info hebben?
Bijv. omdat ze werken bij een fotowinkel en zodoende weten wat importeurs van Canon/Nikon/etc doen met de inkoopprijzen?

In het Canon topic stond een adviesprijslijst en die prijzen zijn flink hoger dan de huidige winkelprijzen. Wat waren de adviesprijzen in 2008 bijvoorbeeld?
mennovanw werkt bij een van de grotere camerazaken hier in 't land (ik zeg maar geen naam aangezien ik niet weet of hij dit prettig vindt).

Hij heeft een paar reacties geplaatst in dit topic, zoek maar ff op...

Verwijderd

@BugBoy
Ehm, de Yen is juist heel dúúr geworden. De importprijzen worden betaald in Yen en die zijn ongewijzigd gebleven, maar daar moeten nu dus meer Euro's tegenover staan.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:56

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 12:53:
@BugBoy
Ehm, de Yen is juist heel dúúr geworden. De importprijzen worden betaald in Yen en die zijn ongewijzigd gebleven, maar daar moeten nu dus meer Euro's tegenover staan.
Grafiekje klopt toch? Ongeveer 170 yen voor 1 euro verleden jaar en nu ongeveer 115 yen voor 1 euro?

• Tom
  • Niet online

Tom

sOid schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 12:53:
[...]

mennovanw werkt bij een van de grotere camerazaken hier in 't land (ik zeg maar geen naam aangezien ik niet weet of hij dit prettig vindt).

Dat is leuk maar ik lees alleen dat de prijzen gaan stijgen, mogelijk als de voorraad op is, en wat de reden is (yen duurder geworden). Maar concreet zie ik nog weinig behalve het verhaal van dinges in het Canon topic dat zijn bestelling geannuleerd was (of bijbetalen). Dat is pas het eerste voorbeeld in de praktijk, terwijl we al halverwege januari zitten. Verder zijn er nog nergens prijsverhogingen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Die camerazaken zullen nu toch al duurder moeten inkopen, dus is toch ook bekend hoeveel duurder de consument uit is?

• sOid
  • Niet online
Tom schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:29:
[...]

Dat is leuk maar ik lees alleen dat de prijzen gaan stijgen, mogelijk als de voorraad op is, en wat de reden is (yen duurder geworden). Maar concreet zie ik nog weinig behalve het verhaal van dinges in het Canon topic dat zijn bestelling geannuleerd was (of bijbetalen). Dat is pas het eerste voorbeeld in de praktijk, terwijl we al halverwege januari zitten. Verder zijn er nog nergens prijsverhogingen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Die camerazaken zullen nu toch al duurder moeten inkopen, dus is toch ook bekend hoeveel duurder de consument uit is?
Ik heb op verschillende websites (sorry ik heb geen tijd om het op te zoeken nu, zit tot m'n nek in het schoolwerk) gelezen dat de prijsverhogingen (op internationaal niveau) eind januari/begin februari komen...

Ik hoop het ook niet hoor :P

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:25

Deathchant

Don't intend. Do!

Tom schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:29:
[...]

Dinges = Deathchant :)

De directeur van K-E zei tegen mij dat ze vanaf 1 januari al wisten dat er stijgingen aankwamen, ik plaatste mijn bestelling op 5 januari en belde nog VOORDAT ik bestelde om te vragen of de voorraden die ze kregen mogelijk een prijswijziging kregen. Nee meneer, de 17-55 lens krijgen we nog van Canon voor de oude prijs.

Ik kreeg verweten dat ik had moeten weten dat de stijging eraan zat te komen, terwijl zij het al vanaf 1 januari wisten en toch verzaken ze het om ook maar IETS ervan op de site te zetten om de klanten vooraf te informeren van: indien het gebeurt kunnen wij niks doen en zult u ook de meerprijs moeten betalen, of u kunt uw bestelling kostenloos annuleren.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Tom
  • Niet online

Tom

(was te lui om het op te zoeken ;))

Nouja, ondanks je negatieve ervaring heb ik toch maar een bestelling bij KE geplaatst, voor de bestelde lens zijn ze vooralsnog het goedkoopste en ik wilde em toch aanschaffen. Volgens de website is deze ook op voorraad. Zit momenteel even zonder camera maar kan het maar vast in huis hebben.

Wel vervelend zoals het is verlopen. Blijf het ook een raar verhaal vinden. Lijkt wel alsof veel fotozaken op elkaar wachten voor ze de prijs daadwerkelijk omhoog gooien, tot het moment dat ze echt door de (goedkoper ingekochte) voorraad heen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Tom op 14-01-2009 14:50 ]

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

sOid schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 12:53:
[...]

Mijn dank sOid, ik zou het vervelend vinden als ik meteen gekoppeld word aan een bepaalde toko, ik zit hier niet uit hoofde van mijn werk maar voor mijn lol (en heb in die hoedanigheid ook niets met mijn werkgever te maken als ik op fora zit).

@Tom

Elke (grote / verstandige) cameraboer heeft voor het einde van jaar nog even flink besteld bij ome Nikon / Canon / Sony / Olympus. Alles wat bijv. Canon had ingekocht voor het einde van het jaar was tegen "oude" prijzen. Dingen die Canon niet had en besteld moesten worden door Canon NL zijn per 1 januari duurder geworden (prijslijsten heb ik niet gezien maar ga er maar vanuit dat de verhoging tussen 10-15% er echt doorheen is).

Het duurt altijd even voordat prijsstijgingen doorsijpelen in de retail en in het geval van de grote NL-cameraboeren kan het wel even duren voordat de "goedkope" voorraad op is (maar als erg veel mensen nu nog snel wat kopen kan dat wat minder lang zijn ;) ).

Er kunnen natuurlijk altijd spulletjes besteld zijn tegen de oude prijs die achteraf niet leverbaar bleken te zijn door de fabrikanten (in ieder geval niet tegen de "oude" prijs) maar waarvan de verwachting was dat er nog wel geleverd zou worden tegen de oude prijs.

We zullen meer en meer geconfronteerd gaan worden met stijgende prijzen van voornamelijk lenzen in de retail zodra de "oude" voorraden op beginnen te raken. Vergeet even niet in de vaart dat er op lenzen an sich geen klote verdiend word (concurentie is in NL moordend, marges zijn flinterdun) en dat winkels ook simpelweg niet de buffers in de prijzen hebben om qua prijsverhogingen wat water bij de wijn te doen -> d.w.z. dat prijsverhogingen in de inkoop 1 op 1 door gevoerd moeten worden in de verkoopprijs.

Mijn advies is: als je iets substantieels wil gaan aanschaffen wacht daar dan niet te lang mee. In Engeland worden de prijzen as-we-speak keihard verhoogt (omdat ze daar veel sneller door hun "oude" voorraad heen zijn omdat half Europa nu in Engeland besteld) en dat gaan we in Nederland geleidelijk aan ook zien.

edit:

Qua prijslijsten: die zijn niet per 1 januari verstrekt door de fabrikanten maar later. De vertegenwoordigers van de foto-fabrikanten hebben de retail ingelicht over de naderende verhoging zonder daar echt specifieke lenzen / body's enzo aan vast te hangen (in de trant van "let op, je weet dat het eraan komt maar de details krijg je nog"). Veel importeurs gebruiken de eerste week van het nieuwe jaar om hun voorraad te inventariseren en laten dan ook geen (grote) bestellingen o.i.d. de deur uit gaan. Dit is ook elk jaar weer een aanleiding tot vertragingen op allerlei gebieden.

[ Voor 10% gewijzigd door mennovanw op 14-01-2009 15:05 ]

• Tom
  • Niet online

Tom

Duidelijk verhaal Menno!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:56
Ik heb op 04-Jan-2009 bij Calumet UK de D90 & 18-105mm lens besteld voor de mooie prijs van £693.
Keek gisteren even op hun site en de prijs is nu £789 voor hetzelfde setje.
Een verschil van £96 in ongeveer 10 dagen, denk dat de nieuwe bestellingen dus bij de dealers gearriveerd zijn, oude "goedkope" voorraad is op. (van de D90 kit dan he)

[ Voor 0% gewijzigd door Wobcat op 14-01-2009 15:10 . Reden: spelling ]

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:25

Deathchant

Don't intend. Do!

Tom schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 14:50:
[...]

(was te lui om het op te zoeken ;))

Nouja, ondanks je negatieve ervaring heb ik toch maar een bestelling bij KE geplaatst, voor de bestelde lens zijn ze vooralsnog het goedkoopste en ik wilde em toch aanschaffen. Volgens de website is deze ook op voorraad. Zit momenteel even zonder camera maar kan het maar vast in huis hebben.

Wel vervelend zoals het is verlopen. Blijf het ook een raar verhaal vinden. Lijkt wel alsof veel fotozaken op elkaar wachten voor ze de prijs daadwerkelijk omhoog gooien, tot het moment dat ze echt door de (goedkoper ingekochte) voorraad heen zijn.
Als je je goed voelt bij K-E dan moet je vooral daar bestellen. ik wilde ook absoluut niet zeggen dat je maar niet daar moet kopen, want de een heeft slechte ervaringen, de ander weer niet. Ik zou het gewoon niet gedaan hebben, omdat jou eigenlijk hetzelfde boven het hoofd zou kunnen hangen. en misschien kom je dan ook wel 60 euro bij te dokken...wie weet. voor hetzelfde geldt niet..

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ach, de consument zal hier vanzelf op reageren door minder/anders/niet te kopen. Komt vanzelf goed. :).

• Tom
  • Niet online

Tom

Deathchant schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:34:
[...]

Als je je goed voelt bij K-E dan moet je vooral daar bestellen. ik wilde ook absoluut niet zeggen dat je maar niet daar moet kopen, want de een heeft slechte ervaringen, de ander weer niet. Ik zou het gewoon niet gedaan hebben, omdat jou eigenlijk hetzelfde boven het hoofd zou kunnen hangen. en misschien kom je dan ook wel 60 euro bij te dokken...wie weet. voor hetzelfde geldt niet..
offtopic:
Ik had het niet zo'n probleem gevonden omdat ik de lens niet per direct nodig heb, dus dan had ik het geld terug laten storten en ergens anders besteld. Overigens is ie inmiddels verzonden... maargoed, ontopic maar weer ;)

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Voor een ieder die bij zichzelf nog twijfelde of er nog überhaupt prijsstijgingen aan zaten te komen of het afdeed als "nog even de kas spekken voor het einde van het jaar"

Ziehier een officieel bericht van Kamera-Express in het akkefietje met Deathchant

Kamera-express in "Prijsverhoging na betaling"

Ik denk niet dat de inhoud qua prijsverhogingen ruimte laat voor enige twijfel ;)

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-01 22:55
Hier het bericht op Tweakers over de prijsverhoging van Nikon:
nieuws: Nikon gaat in februari prijzen verhogen

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• Mad_Demon
  • Laatst online: 27-01 20:42

Mad_Demon

de dokter

Gaan we dit ook met Sigma meemaken? Ik zie alleen verhalen over Canon en Nikon langskomen?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Ja, Sigma en Tamron komen ook met prijsverhogingen.. Bron? Dat hebben de vertegenwoordigers van Sigma en Tamron me verteld.

• just_dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06-2024

just_dre

dré met een streepje

Misschien niet helemaal relevant voor dit topic maar slechts ter illustratie: de canon 10-22 koste eerst bij calumet.co.uk 480 pond. Op 3 januari heb ik m voor die prijs besteld. Gisteren (zover ik het kon zien) is de prijs gestegen tot 605 pond.
Mijn bestelling is nog niet verzonden, maar ik hoop/verwacht dat ik niet moet bijbetalen. (Indien dat toch moet zal ik maar annuleren)

more is more

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

just_dre schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 20:57:
Misschien niet helemaal relevant voor dit topic maar slechts ter illustratie: de canon 10-22 koste eerst bij calumet.co.uk 480 pond. Op 3 januari heb ik m voor die prijs besteld. Gisteren (zover ik het kon zien) is de prijs gestegen tot 605 pond.
Mijn bestelling is nog niet verzonden, maar ik hoop/verwacht dat ik niet moet bijbetalen. (Indien dat toch moet zal ik maar annuleren)
Hehe misschien trekken ze wel een K-E'tje met je bestelde lensje.. ;)

• Mad_Demon
  • Laatst online: 27-01 20:42

Mad_Demon

de dokter

mennovanw schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:13:
[...]

Hehe misschien trekken ze wel een K-E'tje met je bestelde lensje.. ;)
Te mooi dat het een begrip is geworden :P

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Pagina: 1