[virtualisatie: Ubuntu-Win XP] hoe deze configuratie bouwen?

Pagina: 1
Acties:

• EgoVD
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-06-2022
Ik had graag de volgende opstelling gemaakt op één pc liefst met zo weinig mogelijk prestatieverslies.
Linux Ubuntu (server) en Windows XP Pro die naast elkaar draaien op dezelfde Pc. Voor de gebruiker moet het lijken alsof er gewoon windows XP draait. Reden is simpel: mijn ma kan namelijk niet zo goed met computers overweg en het minste dat er anders uitziet, zit ze vast.
Op de Linux opstelling zou ik Ubuntu draaien of eventueel Ubuntu server. Hierop zou mijn testserver (http/ftp/mysql/.. draaien. In de toekomst zullen er waarschijnlijk nog zaken bijkomen.
Daarnaast werk ik mee aan het WGC programma(http://www.worldcommunitygrid.org). Alle ongebruikte! CPU kracht, mag naar dit programma gaan. Dus dit zou de laagste prioriteit moeten hebben.

Hoe verwezel ik dit best? Met VMware ESXi(http://www.vmware.com/products/esxi/)? Heeft iemand nog tips?

Hopelijk zit dit in het goeie forum!

Alvast bedankt,
Thomas

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Virtualbox of vmware-server (beide gratis) al eens geprobeerd? ESXi zou ik niet meteen naar kijken voor een simpel desktopsysteem.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-01 19:11
ESXi is alleen maar bruikbaar als je remote connect, dwz, je kan niet 'lokaal' draaien. Daarnaast werkt het alleen op heel specifieke serverhardware.

Beter draai je binnen Ubuntu een virtuele machine in VirtualBox OSE. Daar heeft mijn vrouw ook een jaar mee kunnen werken ;-)

Edit: zoals hieronder voorgesteld kan omdraaien natuurlijk ook, Ubuntu in VirtualBox OSE binnen windows maar ik vond de performance op die manier een stuk lager terwijl ik er in Windows binnen VirtualBox op fullscreen weinig van merkte.

Edit2: Overigens is VirtualBox OSE gratis én open-source ;)

Je kan eenvoudig een 2e user aanmaken in Ubuntu die je automagisch de virtuele machine in fullscreen laat starten.

Dan zou ik WCG ook alleen maar fysiek op de hardware zetten en niet nogmaals in de virtuele machine installeren aangezien deze dan meer cpu power van de host gaat vragen (minder cpu power voor WCG op de host) en die 'virtuele' cpu power een stuk minder efficient is ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Noxious op 23-12-2008 12:30 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kun je niet beter de server als virtuele server instellen op de Windows XP bak?

Andersom kan natuurlijk ook, maar het lijkt me eigenlijk omslachtiger. Je zou dan na het opstarten de virtuele XP direct fullscreen op het scherm moeten toveren.

Mogelijke oplossingen:

Gratis:
XEN
VMware Player
Vmware Server

Betaald:
Vmware Workstation

Heb je een budget?

[ Voor 4% gewijzigd door Noork op 23-12-2008 12:20 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het zou helpen als je je een beetje in zou lezen wat o.a. ESX(i) eigenlijk is ;)

Mijn idee: zet die machine op met XP en installeer VMWare (GSX) Server of Microsoft Virtual Server met daarin je Ubuntu-installatie.

edit: wat ze hierboven al zeggen dus, misschien eerst ff F5-en 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door spone op 23-12-2008 12:21 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• EgoVD
Ik heb een vmware draaien op mijn laptop in windows xp. Ik zou eens moeten kijken welke versie het is. Ben daar wel tevreden van.

edit: Als ik Ubuntu draai in VMware, gaat dit niet teveel tenkoste van de snelheid? Want het is een testproject die toch redelijk wat data moet verwerken (van zonnepanelen op meerdere lokaties)
ivm Bugdet: liefst gratis ;)

Had idd niet gezien dat er al heel wat meer gepost was ;)

edit2: dus ESXi is wat overkill als ik jullie goed versta (anders ook gratis) en gaan voor VMware server(deze staat wss op mijn laptop). Ik zit dan nog met 1 probleem: Als de server amper gebruikt wordt, ben ik wel alle resource kwijt die naar de vmware toegewezen zijn. Dit kan je niet dynamisch oplossen ofzo?

[ Voor 81% gewijzigd door EgoVD op 23-12-2008 12:32 ]

• spone
  • Niet online
edit2: dus ESXi is wat overkill als ik jullie goed versta (anders ook gratis) en gaan voor VMware server(deze staat wss op mijn laptop). Ik zit dan nog met 1 probleem: Als de server amper gebruikt wordt, ben ik wel alle resource kwijt die naar de vmware toegewezen zijn. Dit kan je niet dynamisch oplossen ofzo?
Resources als in geheugen, diskspace?
Geheugen, tja, hoe leg je het aan een besturingssysteem uit dat geheugen wat er eerst nog wel was nu ineens niet meer is, terwijl het besturingssysteem daar helemaal niet voor ingericht is. ESX(i) kan weliswaar geheugeninhoud van meerdere gelijke guests samenvoegen, maar dat is niet wat je zoekt.

Wat dat laatste betreft, kan VMWare een expanding disk gebruiken, met andere woorden een disk die groeit met het diskspacegebruik van je guest.

CPU cycles worden gewoon automatisch verdeeld tussen host en guest, naar behoefte.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Noxious
ESX(i) is niet alleen overkill, maar je kan er dus ook niet lokaal op werken ;-)

Je moet bijv. gebruik gaan maken van een andere pc / thin client met RDP om er op te komen.

• EgoVD
@spone: "Resources als in geheugen, diskspace?"
Eigelijk meer als intern geheugen, grootte op de harde schijf vind ik minder van belang. Dus indien je server niet het volle gereserveerde intern geheugen gebruikt, ook niet reserveerd :)
Wel bedankt voor de "groeiende harddisk"

@japyDooge: ESXi lijkt mij iets leuks. Welliswaar niet voor dit "probleem", maar misschien kan ik dat elder nog eens gebruiken.
"VirtualBox OSE " => dit kende ik niet. Ik zal daar eens voor kijken. Ik denk dat ik inderdaad voor deze oplossing zal gaan. Het enige wat mijn ma doet is af en toe mail zenden en eens iets opzoeken op internet... en ik installeer dan WGC - boing dan beter in Ubuntu. merci vo de tip!

• Noxious
EgoVD:

Zie: http://www.virtualbox.org/ ;)

Er is ook een niet-OSE versie maar daar heb ik geen ervaring mee.

Overigens heb ik m'n ouders na wat moeite aangeleerd om Opera + Evolution te gebruiken onder Ubuntu en ze hebben way minder problemen met hun pc dan toen ze nog Windows draaien. Misschien een idee ;) al kun je wel eens gezeur hebben met zaken als flash, uitzendingemist (silverlight), streams, enz...

ESX(i) is zeker erg leuk om mee te spelen, moet je wel wat server hardware op de kop tikken aangezien het op consumentenspul niet gaat draaien maar een 3 jaar oude Dell PowerEdge 1750 ofzo draait het prima.
Ik gebruik het privé en op het werk werk ik dagelijks met de 'zakelijke' variant zonder i-tje.

Oh btw, shared geheugen wordt teruggegeven aan de host als het niet in gebruik is, maar een VM zal altijd wel wat geheugen en cpu blijven gebruiken als 'ie draait ;)

Kleine toevoeging:
VirtualBox OSE zit @ Ubuntu in de repository dus gewoon te installeren met apt

[ Voor 6% gewijzigd door Noxious op 23-12-2008 13:33 ]

• EgoVD
"ESX(i) is zeker erg leuk om mee te spelen, moet je wel wat server hardware op de kop tikken aangezien het op consumentenspul niet gaat draaien maar een 3 jaar oude Dell PowerEdge 1750 ofzo draait het prima.
Ik gebruik het privé en op het werk werk ik dagelijks met de 'zakelijke' variant zonder i-tje."

Is dat omdat 'consumenten'producten niet ondersteund worden?

Bedankt voor de uitleg en tips! Zeer bruikbaar allemaal!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:21
Is dat omdat 'consumenten'producten niet ondersteund worden?

Bedankt voor de uitleg en tips! Zeer bruikbaar allemaal!
Officieel worden 'consumenten' producten niet ondersteund. Het gaat vooral om de SATA controller en netwerkkaart. Je kunt ESXi via een omweg ook op een IDE schijf installeren, dus dan zou de SATA controller geen probleem meer zijn.
Dan moet je alleen nog een ondersteunde netwerkkaart hebben. Maar in jouw geval blijf ik er ook bij dat ESXi overkill is, al is het leuk spul om mee te spelen.

• Noxious
Het wordt sowieso niet ondersteund wat betreft support ;) maar de hardware op zichzelf vaak ook niet :)

Er is wel een hardware compatibility database: http://www.vmware.com/res...ase&deviceCategory=server

Succes :)

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:21
Noxious schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:49:
Het wordt sowieso niet ondersteund wat betreft support ;) maar de hardware op zichzelf vaak ook niet :)

Er is wel een hardware compatibility database: http://www.vmware.com/res...ase&deviceCategory=server

Succes :)
Klopt, maar als je support op ESXi wilt (de gratis versie) moet je sowieso betalen, dus als support belangrijk is zul je ook niet bezuinigen op goede (wel ondersteunde) hardware.

• spone
  • Niet online
Ik heb het gevoel dat de TS een box wil waar iemand op de console aan het werk is (moeder), en een virtuele machine op de achtergrond, of precies andersom. In ieder geval geen ESX oplossingen waar er niet meer op de console gewerkt kan worden.

• Noxious
spone schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 17:39:
Ik heb het gevoel dat de TS een box wil waar iemand op de console aan het werk is (moeder), en een virtuele machine op de achtergrond, of precies andersom. In ieder geval geen ESX oplossingen waar er niet meer op de console gewerkt kan worden.
Anders lees je het topic even :) :*

• spone
  • Niet online
Noxious schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 19:21:
[...]

Anders lees je het topic even :) :*
Volgens mij kan je dat beter zelf even doen B) Maak nergens uit het topic op dat er behalve het servergedeelte daadwerkelijk remote gewerkt gaat worden.

• Noxious
spone schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 19:34:
[...]

Volgens mij kan je dat beter zelf even doen B) Maak nergens uit het topic op dat er behalve het servergedeelte daadwerkelijk remote gewerkt gaat worden.
Ik heb 'm ook nergens ESX aangeraden ;) alleen maar aangegeven dat 'ie daar alleen remote mee kon werken aangezien TS er zelf mee kwam :)

• EgoVD
Ik wil eigelijk een http/ftp/mysql/php op een desktop PC draaien(24/24). Omdat ik het een beetje stom vind om daarnaast nog een (lichte) pc met windows op te plaatsen zocht ik naar een oplossing om de windows dmv virtualisatie op de ubuntu te draaien. Zo kan mijn ma(windowsgebruiker - mailen en surfen) haar vertrouwde omgeving behouden en toch een behoorlijke server op te zetten.
Op deze manier tracht ik een paar vliegen in één klap te staan.
1) Zo moet er maar 1 scherm/kast/toetsenbord/.. => goedkoper en plaatsbesparend
2) windows voor mijn ma en ubuntu op de achtergrond/voorgrond
3) ongebruikte CPU power mag ingezet worden voor WGC, maar 1) en 2) hebben voorang
4) windows en linux mooi gescheiden

Ikzelf heb ooit eens met VMware server gewerkt, 2/3jaar geleden en dacht dat ik voor deze toepassing ESX kon toepassen. Dit was dus verkeerd en heb reeds een goeie oplossing van JapyDooge gekregen.

Maar het concept van ESX vind ik wel interessant, niet voor deze toepassing, maar misschien voor andere toepassingen. Eigelijk moet ik eens mij een tijdje bezighouden met virtualisatie in het algemeen, omdat dit wel sterk ge-evolueerd is en knappe dingen mee kan doen.

Ik hoop dat dit het een en ander verduidelijkt
Pagina: 1