Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Topicstarter
En weer een vraag over overuren :)

Mijn werkgever heeft aangegeven 30 minuten voor en 30 minuten na de reguliere arbeidstijden geen overuren meer in declaratie te willen nemen.

Dit betekent dus dat er elke dag een uur aan normaliter declareerbaar overwerk weg 'kan' vallen. Kijk, over een kwartiertje hier of daar doe ik niet moeilijk, maar dit kan wel op gaan tellen...

Mag dit zomaar? Heb al gezocht in de wet, maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden.

Het is niet van te voren besproken jammer genoeg, maar ineens ingevoerd...

Ben werkzaam in de IT, 40-urige werkweek. In de voor mij geldende CAO staat over dit specifieke geval in feite niets.

[ Voor 14% gewijzigd door EquiNox op 23-12-2008 11:04 ]

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 12:41

DinX

Motormuis

Staat er niks in je arbeidsovereenkomst hierover ? (Of in je CAO moest je die hebben) ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-11 23:08
Onder welke CAO val je?

• EquiNox
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Topicstarter
Ik val onder http://www.nbbu.nl/

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:35
Ik geloof nooit dat dit zomaar mag. Dit betekent dat je werkdag is verlengt van 8 naar 9 uur. Dit mag nooit zonder toestemming van een OR of buiten de CAO om.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dat is natuurlijk niet waar - je hoeft niet over te werken. Bij ons is het overigens zo dat het eerste uur zelfs niet als overuren tellen (dus de overuren tellen pas vanaf 18:00).

Is niet echt iets waar ik heel blij mee ben natuurlijk :P

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
EquiNox schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 11:01:
En weer een vraag over overuren :)

Mijn werkgever heeft aangegeven 30 minuten voor en 30 minuten na de reguliere arbeidstijden geen overuren meer in declaratie te willen nemen.

Dit betekent dus dat er elke dag een uur aan normaliter declareerbaar overwerk weg 'kan' vallen. Kijk, over een kwartiertje hier of daar doe ik niet moeilijk, maar dit kan wel op gaan tellen...

Mag dit zomaar? Heb al gezocht in de wet, maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden.

Het is niet van te voren besproken jammer genoeg, maar ineens ingevoerd...

Ben werkzaam in de IT, 40-urige werkweek. In de voor mij geldende CAO staat over dit specifieke geval in feite niets.
Als het niet in de CAO is bepaald dan kan dit niet zomaar eenzijdig gewijzigd worden. Of het echter zover gaat dat de werkgever ook instemming (collectief of individueeel) nodig heeft weet ik niet.

Wil men het wijzigen dan is de eerste vraag: wat staat er voor de werknemer tegenover? Een mooi uitgangspunt is tijd-voor-tijd.

Op zich is de regeling niet heel erg vreemd, echter juist wel wanneer men op uitzend-/inhuurbasis werkt.
Ah, het alternatieve clubje met een alternatieve CAO gesloten door een alternatieve vakbond die zich in het wereldje wilde invechten.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 23-12-2008 11:34 ]

• Hillie
  • Laatst online: 00:29

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Zoals m'n maat in de VS en z'n collega's deden toen klussen buiten business hours en overuren niet meer betaald werden: 9 tot 5 werken en ongezien de typhus met je extragratis voor noppes overwerken. Die overuren waren leuk betaald en werden nog veel leuker aan de klanten doorberekend, dus uiteindelijk kostte het geld en werd de maatregel weer rapjes teruggedraaid.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 10:15
Ik zit in de slechtste CAO van nederland (kleinmetaal) en hier is het zo geregeld:
Ik ben electricien
Geen vergoeding is verschuldigd voor overwerk dat wordt verricht aansluitend aan de dagelijkse werktijd, wanneer dit overwerk dient tot afsluiting van de normale dagtaak, zich slechts incidenteel voordoet en niet langer duurt dan een half uur.

Is dit overwerk van langere duur, dan is de vergoeding over de gehele duur ervan verschuldigd.
Dus als wij overwerk 'moeten' verrichten duurt dat altijd minsten 45 minuten |:( B)
En dan worden de volledige minuten vergoed.

Verwijderd

Ach, ik zit in een tak waar overwerk nooit vergoed wordt (en ook niet doorberekend wordt aan de client trouwens). Dat wordt overigens wel grotendeels in het basissalaris gecompenseerd.

In jouw situatie? Kijken hoeveel die paar minuten je waard zijn: of met de blik op de klok afnokken indien je overuren dreigt te gaan maken en wellicht ruzie krijgen met het management, of de overuren slikken met het oog op "de goede vrede bewaren".

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Goede vrede bewaren is natuurlijk ook iets wat vanuit de werkgever kan gebeuren, dat hoeft niet vanuit de werknemers te komen. Ik vind zelf dat overuren gewoon betaald horen te worden. Er mag best een kwartiertje of halfuurtje meer dan 8 uur worden gewerkt als opstart- en afsluittijd (in mijn geval, kantoorwerk) maar structureel een uur niet doorbelasten gaat wel ver.

Ik ga ervanuit dat je een contract hebt voor 40 uur in de week. Je mag ervanuit gaan dat je uiteindelijk een uurtje of 42 bezig bent met je werkzaamheden, en dat daar nog reistijd bijkomt. Wordt het veel meer dan dat en is het structureel dan ben je gewoon aan het overwerken en dien je imo gewoon compensatie te krijgen in de vorm van salaris danwel opneembare vrije uren.

[ Voor 33% gewijzigd door TheLunatic op 23-12-2008 15:44 ]

Mother, will they like this song?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bij ons is het ook zo dat tot 1 uur overwerken geen overwerk is. Het minimum wat geschreven kan worden is 1 uur, en alleen als daar een goede reden voor is (project, bespreking, ...). Voor het normale dagelijkse werk "mogen" we geen overuren maken.

Maar daarnaast hebben we flexibele werktijden. Als ik maar tussen 9:30 en 15:30 op kantoor ben (muv lunchpauze) mag ik de rest zelf indelen. Als ik dus een dag een half uur "overwerk" kan ik zonder problemen een andere dag een half uurtje minder werken. Dat houd ik ook allemaal netjes bij in een excel-bestand voor het geval er ooit verantwoording gevraagd wordt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je kunt nooit zomaar eenzijdig de arbeidsvoorwaarden vernadren naar mijn idee.
Maar goed, komt dit echt zomaar uit de lucht vallen ? Of gaat het b.v. niet zo goed met het bedrijf ?
Een baas kan je altijd naar redelijkheid dwingen om over te werken, laten we dat fabeltje nou even doorprikken.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je kunt natuurlijk een tegenvoorstel doen dat het begin en einde van de werktijden ook een half uur na de officiele start en een half uur voor het officiele einde kunnen zijn. Flexibiliteit hoeft niet van 1 kant te komen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Zoals eerder is gezegd lijkt dit inderdaad een verlenging van de werkdag en die overuren zijn niet verplicht.
En let er wel op wat precies het overwerk inhoudt. Onbetaald overwerk mag niet zomaar eenzijdig ingepland worden. Overwerk is eigenlijk iets afmaken waar je geen tijd voor had, of er is iets tussen gekomen wat niet voorspelbaar was. Als je na je werktijd iets compleet nieuws moet doen is dat gewoon extra werk wat ingepland kan worden en dat kan dan ook de volgende dag.

En het eerste halfuur voor je eigenlijke werkdag hoef je natuurlijk niet aanwezig te zijn. ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1