Ruis op HiFi-set ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-03 11:38
Beste tweakers,

Ik heb onlangs mijn "HiFi-setje" op mijn computer aangesloten voor handiger gebruik en dit valt allemaal zeer goed mee op 1 ding na: het geruis dat uit mijn 2 speakers komt.

Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een Denon DRA-455 Stereo Receiver met daarbovenop een Denon DCD-755AR. Op de stereo receiver zijn 2 Mission M71 speakers aangesloten. De stereo receiver is vervolgens aangesloten aan men PC met een mini-jack to RCA kabel.

De 2 speakers staan momenteel net naast mijn scherm waardoor ik er wel heel dicht tegenaan zit maar dit is tijdelijk totdat ik 2 poten heb. Het geruis dat uit mijn boxen komt zal, vrees ik, nog steeds hoorbaar zijn aangezien het niet echt stil is.

Het geruis is zeker niet luid maar ook niet stil en hoorbaar, weliswaar op de achtergrond, wanneer de muziek die er uit komt even iets stiller is of er even geen muziek is. Mijn speakers staan meestal wel aan maar het zou geen overbodige luxe zijn om van deze ruis vanaf te geraken.

Wat ik al heb geprobeerd:

De ingang van de muziek (die uit mijn PC komt) te veranderen naar bv. CD ipv Video. De ingang staat momenteel op Video omdat ik persoonlijk vindt dat via deze ingang het geluid uit men PC het mooiste klinkt, Wanneer ik een CD afspeel vindt ik het mooier klinken via de CD-ingang dus daar is de CD speler dan ook op aangesloten.

Ik heb hem al aan de Tape-ingang, CD-ingang, BR-ingang etc.. gehangen maar het ruis blijft.

Een andere mogenlijkheid was (dacht ik) dat het een mijn "geluidskaart" hing. Aangezien ik een luizig PC-tje heb met een mini-ATX mobo en onboard geluid verwacht ik hier niet te veel van. Om dit na ta gaan heb ik dan maar simpelweg een CD afgespeeld en de Video-ingang er even uitgehaald (dus de PC even losgekoppeld van de stereo). Toen ik de CD even op pauze zette en dicht tegen de boxen ging hangen hoorde ik het geluid nog steeds.

Ik heb ook al "geprobeerd" om de muziek via Video binnen te laten komen maar af te laten spelen via CD? 8)7 Klinkt raar maar dat is wat mijn stereo installatie nu eenmaal doet...

Nog iets raar wat er misschien (maar onwaarschijnlijk) iets me te maken heeft is het feit dat mijn speakers EN een CD EN muziek via men PC kunnen afspelen. Dus als ik een CD insteek en deze laat afspelen en ondertussen een youtube-filmpje bekijk ofzo dan hoor ik deze twee door elkaar. Opzich fancy maar toch liever niet.

Het bovenstaande deed me vermoeden dat de ruis misschien ontstaat doordat er andere signalen worden opgepikt door de ingangen, of iets dergelijks, en dat er daardoor ruis ontstaat. (Werd aangehaald door iemand met een gelijkaardig probleem)

Het geruis is ook afhankelijk van het volume in bepaalde mate. Wanneer ik de boxen helemaal dichtdraai met de volume knop dan hoor ik nog steeds geruis en even hard als wanneer deze 1 vierde opengedraaid staat (normale omstandigheden). Wanneer ik echter de volume knop helemaal om draai (maximum) dan hoor ik het geruis zeer hard, of toch meer dan zou mogen?

Ik heb al 2 dagen lang het internet af liggen speuren naar mensen men het zelfde probleem maar nooit is er echt een oplossing waardoor ik vermoed dat het aan mijn speakers zelf ligt. Dit kan ik niet met zekerheid zeggen aangezien mijn speakers vroeger veel verder van mij weg stonden.

Een laatste mogenlijkheid is de lengte van mijn kabels van de boxen. Deze zijn ongeveer 6-7m lang maar ik kan niet testen of het hier aan ligt omdat ik geen andere kabel heb liggen. En beide speakers hebben ruis dus dat ze nou net alletwee defect zouden zijn lijkt me raar maar niet onmogenlijk natuurlijk.

Mijn stereo-receiver heeft aansluitingen voor 4 speakers en heb nog niet geprobeerd om deze eens te veranderen, dacht er net aan...

Is er iemand die het zelfde probleem heeft/gehad heeft. En is er misschien iemand met een oplossing?

Ik ben op vlak van speakers en HiFi installaties helemaal geen pro dus sorry dat ik bepaalde kabels gen deftige naam kan geven maar ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest en moesten er nog vragen zijn...

Alvast bedank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250276

Heb je je computer aan een geaard stopcontact aan gesloten ? Zo niet dan zou dat even tueel een verklaring kunnen wezen. De buiten kant van je computer staat namelijk vaak onder een hele lage spanning en het kan zijn dat je geluidskaart hier hinder van ondervind.

Het moet wel aan de bron (je computer) liggen als ik je verhaal zo lees, je kan misschien ook nog proberen andere drivers te instaleren voor je geluidskaart.

Heeft je versteker ook een geaard stopcontact aansluiting ? Of is het een dubbel geisoleerde aansluiting ?

Dubbel geisoleerde stekker als voorbeeld :
Afbeeldingslocatie: http://www.dekuipermontage.nl/assets/images/Stekker.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 250276 op 23-12-2008 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Je hebt last van een ground loop problem.

Onderbreek de loop en klaar is Kees. ( In mijn geval moet ik af en toe mijn tv antenne eruit halen gedurende 5 minuten, en dan ben ik weer een tijdje van de ruis (hum) af).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Ik denk niet dat het aan de computer hangt aangezien ik het ook heb wanneer ik gewoon een CD afspeel en de PC niet aangesloten is. Ik heb geen geaarde stekker maar een ''dubbel geisoleerde" zoals die op de afbeelding.

Ik zal hem zometeen eens in een ander stopcontact steken zien of dat helpt. Maar de tekst die je me gegeven hebt is redelijk onoverzichtelijk? Wat moet je juist doen om het zogenaamde "ground loop" probleem te voorkomen of op te lossen?

Edit:

Ik heb hem net in een eerste verlengkabel gestoken ipv de tweede die op de eerste was aangesloten. (de kabel is zeer kort en anders hangen de verlengkabel hier in de lucht.

Alleszinds, het geruis was nog steeds aanwezig wanneer ik hem aansloot op de eerste verlang kabel.

[ Voor 23% gewijzigd door n0valyfe op 23-12-2008 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250276

n0valyfe schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 12:27:
Ik denk niet dat het aan de computer hangt aangezien ik het ook heb wanneer ik gewoon een CD afspeel en de PC niet aangesloten is. Ik heb geen geaarde stekker maar een ''dubbel geisoleerde" zoals die op de afbeelding.

Ik zal hem zometeen eens in een ander stopcontact steken zien of dat helpt. Maar de tekst die je me gegeven hebt is redelijk onoverzichtelijk? Wat moet je juist doen om het zogenaamde "ground loop" probleem te voorkomen of op te lossen?

Edit:

Ik heb hem net in een eerste verlengkabel gestoken ipv de tweede die op de eerste was aangesloten. (de kabel is zeer kort en anders hangen de verlengkabel hier in de lucht.

Alleszinds, het geruis was nog steeds aanwezig wanneer ik hem aansloot op de eerste verlang kabel.
Ah dan heb ik dat verkeerd gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
n0valyfe schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 12:27:
Maar de tekst die je me gegeven hebt is redelijk onoverzichtelijk? Wat moet je juist doen om het zogenaamde "ground loop" probleem te voorkomen of op te lossen?
De tekst is onoverzichtelijk? Ik heb je gewoon een google linkje gegeven met de relevante steekwoorden. Even zelf de juiste link aanklikken, of alles rustig lezen: dan kom je er vanzelf achter wat jouw probleem is en hoe je het oplost.

Succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
De kabel van de antenne kan ik niet verwijderen aangezien ik deze niet heb. Ik heb dit artikel gelezen:

http://www.epanorama.net/...undloop/home_solving.html

Heb alles afgelopen wat er in het artikeltje staat maar niets helpt.

Ik heb de CD speler van de receiver gehaalt om te zien of er een soort storing was. Ik heb de receiver op een verhoog gezet om zo enige storing te voorkomen maar ook dit helpte niet. Ik heb ook alle kabels een los gemaakt en terug vastgeschroefd ook dit helpte niet.

Het enigste dat mij nog rest is alles loskoppelen en een voor een weer aansluiten en zien waar het probleem is maar dit is wat ik heb gedaan bij het installeren van mijn boxen dus ik verwacht gewoon het zelfde effect, dat mijn speakers meteen beginnen te ruisen van zodra ik mijn receiver aanzet en de boxen connect met de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jij schrijft:
n0valyfe schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:33: Wanneer ik de boxen helemaal dichtdraai met de volume knop dan hoor ik nog steeds geruis en even hard als wanneer deze 1 vierde opengedraaid staat (normale omstandigheden). Wanneer ik echter de volume knop helemaal om draai (maximum) dan hoor ik het geruis zeer hard, of toch meer dan zou mogen?
Aardlus of niet, als je de volumeknop dicht draait (die op je versterker) hoor je alleen de ruis van de versterker zelf en geen externe (stoor-)signalen. (tenzij het een hele brakke versterker is).

Ik ga er van uit dat dit witte ruis is, dus 'ssssssshhhhhh' en geen brom. (brom duid op een slecht aardschema, tussen óf in apparaten).

Die witte ruis is eigen aan een ontwerp en de gebruikte onderdelen. De hoorbaarheid is afhankelijk van je speakers; gevoelige speakers hebben minder signaal nodig waardoor ruis eerder hoorbaar is.

Nog een kleine tip, mocht je dat niet gedaan hebben, ga naar de 'volume control' (bureau-accessoires/entertainment), zet bij opties/eigenschappen/afspelen alle vinkjes aan. Zet vervolgens alles op dempen, behalve de wave-out en de 'main', die twee zet je vol open. Het volume regel je dan bij de versterker. Dit zou de minste ruis op moeten leveren.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Pagina: 1