Nieuwe subnets in netwerk

Pagina: 1
Acties:

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-03 12:55
Ik zit even met het volgende. Ik heb een adsl modem/router, fritzbox 7170. Omdat ik een soort van experimenteel netwerkje wil maken (los van m'n bestaande dus) heb ik wat hulp nodig bij de configuratie daarvan.

In mijn Fritzbox kan ik aangeven: "All computers are located in the same IP network", dit heb ik uitgezet. Nu zijn het Lan en Wlan gedeelte afzonderlijk in te stellen met hun ip-adressen, subnetmasks en eventueel een dhcp range. Maar zo ver ik in de docu lees zijn de instellingen betreffende het lan meteen ingesteld op alle poorten van de router.

Ik zie in de handleiding verder geen mogelijkheid om hiervan af te wijken. Ik denk dus (maar misschien sla ik de plank wel mis), dat ik op één van de lan-poorten een andere router moet koppelen (een echte ;)) die vervolgens 2 nieuwe subnets creeert en doorverwijst naar m'n Fritzbox?
Ik heb ook een optie tot static routes gezien in de Fritzbox, maar die is zo goed als niet goed gedocumenteerd. Zou het hier ook mee mogelijk zijn?

Wat uitgangspunt is dat is dat mijn 'normale' lan en mijn experimentele lan onder geen enkele voorwaarde elkaar mogen bereiken... Ik heb hier een Cisco router voor handen. Ik hoop dat iemand mij nog begrijpt en mij kan voorzien van antwoorden en/of wedervragen!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
Er vanuit gaande dat je experimentele LAN niet heel groot is: waarom niet handmatig een paar ip-adressen en netmasks in een alternatieve range instellen (bv 10.x.x.x als je 1e range 192.168.x.x is)? Het maakt dan niet uit dat je aan dezelfde switch hangt.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-03 12:55
Ik heb dit nog niet geprobeerd, maar het lijkt me een valide manier om het voor elkaar te krijgen, mits internettoegang niet noodzakelijk is. Dat is het echter wel. Probleem is denk ik wel dat je het netwerk al op de fritzbox moet instellen. Op het moment dat ik bijv met een 10.x.x.x adres hier vanaf ga wijken dan vraag ik me af of het mogelijk blijft het modem (en dus internet) te benaderen via deze manier (aan gezien ik slechts 1 netwerk kan instellen).

Maw. de adressen zoals 10.x.x.x kunnen niet communiceren met de gateway op 192.168.x.x. Ik denk dat ik dan toch een andere router er tussen moet gooien. Of de eis van internetconnectiviteit moet droppen.