• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:58
Hallo,

Ik heb eergisteren nieuw geheugen in mijn computer geplaatst. (Corsair 2x1 gb DDR 400 mHz)
Eerst had ik één module van 512 mb (DDR). Computer liep goed alleen bij sommige spellen nog al weleens een lag. Ik besloot om 2gb er bij te kopen (2x1 gb). Ik heb 3 sloten.
Ik slot 1 heb ik 512 mb gedaan. In slot 2 en 3 heb ik beide 1 gb gedaan. Meteen toen ik Windows opstartte kreeg ik al een BSOD (Blue Screen of Death). Ben de stopcode vergeten.
Ik heb één kaartje van 1gb eruit gehaald. Toen liep de computer gedurende 2 uur normaal. Daarna heb ik de module van 512 mb vervangen door de module van 1 gb. Op dat moment zat er dus twee maal 1 gb in. Dit ging helemaal fout. Bij de kleinste aanspraak op het geheugen kreeg ik al een bsod. Stopcodes: irql not less or equal, memory_management, pfn_list_corrupt.

Ik het kaartje weer vervangen door die van 512 mb (1gb + 512 mb op dat moment). Ik bleef last houden van BSOD's. Ten einde raad heb ik die van 1 gb eruit gehaald. Nu zit er dus alleen nog 512 mb in. Echter nou is mijn computer vele malen trager dan daarvoor. Nu kan ik niet eens meer gamen. Af en toe nog steeds een BSOD.

Ik heb ook al een memtest gedaan maar geen errors. Bios al gereset en dergelijke. Kan het zijn dat ik processor of geheugenbussen heb beschadigd? geheugenbussen lijken me wel raar, want dan zouden ze alle drie kapot moeten zijn.

Ik weet nu niet meer wat te doen om de computer fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Ik zou al blij zijn als hij het vorige tempo haalde (met alleen 512 mb). De computer wordt tevens ook niet sneller als ik er 1 gb bij doe. Heb nu zelfs last van een muis die blijft haperen.

Systeem:
Processor: Intel Pentium 4, 3000 mHz (15 x 200) dual core.
Moederbord: ECS 648FX-A2
Geheugen: op het moment 512 mb (PC3200 DDR SDRAM)
Videokaart: nVidia GeForce 7600 GT (512 mb)
Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional 32 bit

Moederbord ondersteunt wel 400 mHz
Ik zou graag hulp hierbij krijgen

Mvg,
Lars93

• Bl44tschaap
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-05 18:00
Memtest draaie?

• Capacitor
Als je goed had gelezen had je al gezien dat ik al een memtest had gedraaid maar geen errors gevonden

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:16

BCC

Doordat 1 van de geheugen modules brak was, is het heel goed mogelijk dat je windows installatie corrupt is geraakt tijdens het booten met die module.

Je kunt het beste de huidige configuratie heel goed memtest en dan windows opnieuw installeren.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Capacitor
Zou daaraan kunnen liggen ja maar heb ook al een checkdisk gedraaid via de xp-cd. Deze heeft ook fouten gevonden en gerepareerd maar nog steeds die bsod's en trage pc. Moet ik nu per se xp opnieuw installeren of was die checkdisk al genoeg?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:16

BCC

Als het niet werkt, dan was het waarschijnlijk niet genoeg :) Maar begin gewoon even stapje voor stapje. Heb je je 2x1 GB al gememtest?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Capacitor
Heb ik al gedaan. Geen fouten gevonden.
Maar als ik nu dan een nieuwe harde schijf erin doe en daarop een besturingssysteem zet, dan zou hij de oude snelheid terug moeten hebben (omdat het aan een corrupte windows xp ligt?????????)?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
staan uberhaupt de timings en het voltage van je nieuwe geheugen wel goed ingesteld? ik zou ook even uitzoeken welke geheugenslots paren zijn zodat je kunt proberen met die 2x 1 GB in dual channel te draaien, denk dat dat de beste prestaties gaat geven

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Indien je nieuwe geheugen werkt in memtest, dan gewoon windows opnieuw installeren.

Je kan wel even je moederbord boekje nalezen in welke sloten je de 2 geheugen reepjes zet, de 512 niet meer gebruiken, omdat je moet zorgen dat je geheugen op dubbele snelheid loopt, dit gaat alleen met 2 reepjes. Normaal is dit slot 1 en 2 (of 1 en 3 of 2 en 4 bij meer sloten). kijk eens naar de kleuren.

• Capacitor
Timings staan goed (denk ik) aangezien ze automatisch door SPD worden toegewezen. Voltage kan ik niet veel over zeggen, omdat ik dit niet kan zien in BIOS wel een beetje raar. Maar lijkt me toch sterk dat mijn computer trager is geworden nu het oude geheugen er wel weer in zit dan.

Ik zal de 2x1gb nogmaals draaien in memtest. Ik zal ze in slot 1 en 2 zetten (volgens moboboekje). Als dit geen effect heeft zal ik toch windows moeten herinstalleren. Ik zal het geheugen ook eens testen op een andere pc. Als iemand nog andere suggesties heeft zijn die welkom.

Mvg,
Lars93

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:55
Hoe lang heb je MemTest laten draaien? Het kan soms een hele poos duren voordat er een error optreedt, ik zou testen met steeds een combinatie van modules en elke keer 's nachts of minimaal een paar uur laten draaien (of tot je een error krijgt), tot je erachter bent welke module(s) defect is / zijn.

• Capacitor
512 mb test ik dadelijk op een andere pc. 2x1gb laat ik testen door memtest86+. Mocht dit niets opleveren is het dan een corrupte versie van windows?

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-05 08:06

B4tman_DH

To the Bat.....

Test ze wel even allemaal appart

• Capacitor
Ik heb nu de 512 mb in een andere pc gedaan. Deze werkt nu volkomen normaal. Kan ik er nu vanuit gaan dat ik zowel een brakke module heb als een corrupt windows xp? of speelt er nog iets anders?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Doe beide dimmetjes er maar in en zet de speed terug naar 333.
Komt wel vaker voor met boardjes met single channel dat ze reepjes niet lekker op 400 draaien en dat 333 geen probleem geeft.
Image je pc ff en test met een clean install.

Ff gegoogled en kwam dit draadje tegen, dat boardje heeft wel vaker deze issue's.
http://forums.pcper.com/showthread.php?t=362808

[ Voor 34% gewijzigd door KillerAce_NL op 23-12-2008 16:17 ]

• Capacitor
Ik was even toevallig met Nero bezig en deed eens even Systeminfo. In het rapport klikte ik op ASPI en onderin staat een rode balk met daarin de tekst: "ASPI installation is corrupt." Ze hebben het over de volgende twee bestanden: wnaspi32.dll en aspi32.sys
Kan dit betekenen dat mijn Windows XP corrupt is? Dan weet ik dit alvast zeker.

• Capacitor
Heb inmiddels de hele nacht memtest gedraaid met 2x1gb geheugen. Dit gaf 0errors. Is mijn windows nu corrupt en kan ik met een clean install weer normaal computeren???

Mijn 2 gb geheugen loopt nu btw op 133 mHz. BSOD's heb ik al geen last meer van alleen nog maar de trage pc.

[ Voor 24% gewijzigd door Capacitor op 24-12-2008 07:32 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lars93 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 19:04:
Ik was even toevallig met Nero bezig en deed eens even Systeminfo. In het rapport klikte ik op ASPI en onderin staat een rode balk met daarin de tekst: "ASPI installation is corrupt." Ze hebben het over de volgende twee bestanden: wnaspi32.dll en aspi32.sys
Kan dit betekenen dat mijn Windows XP corrupt is? Dan weet ik dit alvast zeker.
Dat zijn alleen maar je APSI drivers. Nero is zowiezo bugged met die dingen.
Een goed begin om je slome install te debuggen is je XP logboek, kijk of je daar errors ziet in systeem.

• Capacitor
Heb het logboek gecheckt en een stuk of 100 fouten sinds het plaatsen van het nieuwe RAM. Is dit veel?
En wat kan ik hier nu mee? Veel fouten zijn service control manager-fouten. Wat kan ik hier nu mee. Als ik dit zoek bij microsoft zegt hij dat er geen aanvullende informatie is.

• Capacitor
Heb inmiddels een format gedaan. Windows xp professional en ubuntu 8.10 erop gezet. Computer is op het moment erg snel. Hoe kan het trouwens dat ik bij Ubuntu niet in de C-schijf kan kijken. Als ik op Computer klikt zie ik alleen mijn Cd-rom-drives en Besturingssysteem. Dan gaat hij meteen naar C:\Ubuntu
Pagina: 1