Toon posts:

BIOS flash bij ASUS M2N-E mislukt: verify error.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lieve mensen,
Ik heb laatst een AMD 6000+ gekocht om mijn AMD 3800+ te vervangen. Nu had ik al ergens anders gevraagt of dat kon op mijn moederbord (ASUS M2N-E), het antwoord was ja maar update je BIOS wel even. Nou goed, ok, dus ik breng de PC met nieuwe cpu naar de computerboer die voor mij normaliter de zaakjes regelt (ik las ook dat de BIOS update een delicaat proces is, dus dat laat ik liever aan een expert over) om de BIOS de updaten en die cpu erin te gooien. Hij belt mij vervolgens op: de BIOS wil niet updaten. Bleek dat ie bij verify een error gaf, de rest deed hij wel prima. Hij gebruikte het tooltje van ASUS, selecteerde updaten via internet en selecteerde vervolgens de juiste bios (gewoon de nieuwste versie, 1504, volgens deze ASUS pagina ondersteund die ook mijn nieuwe cpu). Alles ging dus prima, maar toen kwam die verify error en mijn mobo zit nog steeds op de oude bios versie (denk ik, geen idee hoe ik dat eigenlijk kan checken, maar in de 2 jaar dat ik dit ding heb heb ik er nog nooit wat aan veranderd). Ik heb natuurlijk eerst wat rond gegoogled, en kwam vervolgenshier terecht. Kennelijk heeft die persoon hetzelfde probleem als mij: error bij het verifyen, en als ik de pc opnieuw opstart doet hij het weer*. Maar daar staat ook dat ik zou moeten flashen via een tooltje ín de BIOS. Alleen de pc boer zegt dat het heel erg is af te raden om het via dat tooltje te doen, en hij zegt ook dat hij dat risico niet durft te nemen (anders is het dagdag mobo). Klopt dit eigenlijk wel? Ik heb nu werkelijk géén idee wat ik moet doen (zoek functie hier bracht ook niks op) om ervoor te zorgen dat die AMD 6000+ lekker draait in mijn pc :(

*Kleine nuance: ik had toenet wel wat gezeik, bij het opstarten deed hij moeilijk en moest ik kiezen wat voor opstartmodus ik wilde, toen flitste een blue screen voorbij en hij deed niets anders dan rebooten, dit hield zo een tijdje aan. In de bios vervolgens even de default settings geload, toen gaf ie volgens mij nog 1 keer bluescreen om vervolgens normaal op te starten na het kiezen van de normaal opstarten optie. Ook kreeg ik 1 keer een error dat Windows XP opnieuw moest verifiëren, en dat de netwerk kaart kennelijk geen drivers had o.i.d. Dat loste zichzelf kennelijk op, en nu staat de PC weer vrolijk te draaien. Met de oorspronkelijke hardware welliswaar.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:30
ik neem aan dat die kerel geprobeerd heeft van uit windows te flashen met een asus tool? ik vind juist dat nogal een risico. Normaal gesproken flash ik vanuit de tool in het bios, of via een bootable usb stick en dan met de dos tool van asus. Ik heb al zeker 100 asus borden geflashed, en het is 1x fout gegaan (de eerste natuurlijk :z ) ik zou de gok wagen, en anders heb je meteen een excuus voor een leuk nieuw moederbord :+

Verwijderd

het eerste wat ik leerde op school , gebruik nooit de flastools vanuit windows, de kans dat er wat misgaat is een stuk groter,

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, via dat Windows tooltje. Ik heb alleen geen bootable usb stick, kan ik niet die bios op de boot schijf (C in dit geval) gooien en hem vanaf daar selecteren? De handleiding van mijn mobo geeft aan dat een harde schijf met een bepaald format ook wel moet lukken.

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 21:20

Bene

list incomprehension

..tijd voor een nieuwe computerboer..

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je uberhaupt geen usb stick? Want het is niet zo moeilijk om een bootable (dos) usb stick te maken... Leen desnoods even een diskettestation uit een oude pc, of brand een bootable cd'tje (rewritable desnoods).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier wel een ouwe MP3-speler liggen (zo'n simpel USB stickje). Die heb ik naar FAT32 geformateerd, BIN bestandje opgegooid, EZ Flash opgestart maar toen kon ik em niet selecteren in EZ Flash. Ik zag wel de C drive staan, daar heb ik dat BIN bestandje ook maar opgegooid maar geen énkel bestand zag ik op de C schijf staan. Zal wel komen omdat die NTFS is, en niet FAT32/16/12 (wat moet volgens de manual). Ook zag ik de A schijf staan, dit is kennelijk mijn niet bestaande diskette station :/ Nu denk ik dat die usb stick dus niet bootable is (die zit op station K hier), ik neem aan dat ik die bootable moet maken? Ik weet alleen niet of mijn mobo dat ondersteund. Als ik namelijk rechtermuis op station K doe, en dan formateren, kan ik het vakje MS-DOS opstartdiskette maken niet aanvinken.
Overigens zie in EZ Flash ook mijn dvd drive niet staan, dus een bootable cd drive heeft ook geen zin?
PS: Maar ik snap niet goed waarom ik een bootable usb stick/cd nodig heb. Ik hoef toch niet mijn pc op te starten vanaf zo'n ding? Alleen een bestandje ervanaf halen voor dat EZ flash.

PS: Heb net weer in EZ Flash gekeken, en wat viel me op: bij ROM stond er 1503! Maar het Windows flash programmaatje gaf een error tijdens het verifyen, dan zou ik toch geen nieuwe BIOS moeten hebben? Ik sta echt perplex...

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2008 13:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pfew! Al dat gezeur voor niets geweest :') Bleek dat we nog zo'n USB diskette reader te hebben (als pa daar nou even eerder mee kwam). Hop BIN bestand op een diskette gegooid, EZ Flash geladen, ik kon meteen updaten en voila: Update succesfull! Your system will reboot after 5 seconds. Voor de zekerheid nog maar een keer EZ Flash geladen om te zien welke versie ik had, en ja hoor daar prijkte "1601" boven in beeld! Mijn nieuwe CPU werd al vanaf 1401 ondersteund, dus met 1601 moet ik (als het goed is) wel goed zitten 8) Nu nog een kwestie van die CPU erin te laten zetten, da's zo'n priegelig rotwerk ;)
Pagina: 1