Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aardlus ofzo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben iemand die de klok wel heeft horen luiden, maar het bestaan van de klepel is mij vreemd ;) Dat gezegd hebbende:

Ik heb hier 2 PC's, specs niet echt boeiend maar voor 1 v/d systemen zie onder. Deze had ik eerst met een stekkerdoos met lange kabel op een niet ge-aard stopcontact aangesloten. We hadden toen wat probleempjes met de TV-out en het geluid op de TV.

Dus ik dacht, ik ga ze geaard aansluiten. Wat schetst mijn verbazing: Meer ruis in het geluid, slechter beeld... Bij het beeld loopt er een witte zweem langzaam van onder naar boven en het geluid zit een hele dikke brom in.

Nou heb ik weleens gehoord van een aardlus... Alleen geen idee wat het is. Toch is het gevoelsmatig mijn probleem, een lus waardoor de overtollige stroom niet via de aarde wegkan ofzo?

Ik post deze in elektronica omdat het daar meer mee te maken heeft dan met de rest van de h/w catagorieen. Wie kan mij uit de brand helpen plz?

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:19
Misschien is het een idee om van die kabelmagneten aan te schaffen zoals je ze hier ook ziet:
Afbeeldingslocatie: http://www.bonphi.com/product/cable/ps-ps2-ps3-cable/ps3-105-b.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door HenkEisDS op 22-12-2008 19:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk prima idee, wat doen ze? :P

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 16:50
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:36:
Tuurlijk prima idee, wat doen ze? :P
Probeer de apparaten eens beiden op een eigen stekkerdoos aan te sluiten, je zal zien dat je problemen weg zijn. Ik had precies hetzelfde.. :D Waarschijnlijk verhelpt een echt goede stekkerdoos het ook wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Giant87 op 22-12-2008 19:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Giant87 schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:39:
[...]

Probeer de apparaten eens beiden op een eigen stekkerdoos aan te sluiten, je zal zien dat je problemen weg zijn. Ik had precies hetzelfde.. :D Waarschijnlijk verhelpt een echt goede stekkerdoos het ook wel.
Beiden op een eigen stekkerdoos die beide verbonden zijn met hun eigen stopcontact met rand-aarde? Kan wel, maar dan moet ik ff nieuwe stekkerdoos halen :)

Ik denk alleen dat het niet werkt. Toen ik slechts 1 PC op een stekkerdoos had aangesloten had ik de brom namelijk nog, en toen was er geen enkele stekker van de 2e pc verbonden. Je moet het ook zo zien:

[Wandcontact met randaarde] -------- [Stekkerdoos met 4 aansluitingen] ------ [stekkerdoos met nog eens 4]

Dus van wandcontact naar 1 stekkerdoos, daar een stekker in die naar een 2e stekkerdoos gaat. Allemaal geaard.

Haal ik de stekker die naar de 2e stekkerdoos gaat uit de 1e dan heb ik de brom nog, en is de 2e pc dus helemaal ontkoppelt want die zit op zijn eigen doosje.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2008 19:42 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

HenkEisDS schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:34:
Misschien is het een idee om van die kabelmagneten aan te schaffen zoals je ze hier ook ziet:
[afbeelding]
Die dingen heten Ferriet Ringen ;) het zijn verre van magneten ;)
Het doel er van is het creeeren van een minimale sterkte spoel om zo hoogfrequentie uit te smoren.

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 22-12-2008 19:44 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:43:
[...]

Die dingen heten Ferriet Ringen ;)
Het doel er van is het creeeren van een minimale sterkte spoel om zo hoogfrequentie uit te smoren.
Oke cool, maar die brom is erg laagfrequent... Maakt het dan alsnog sense om Ferriet ringen aan te schaffen?

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11 14:14

FlyEragon

Alien Monkeys

Het zou goed kunnen dat er een aardpotentiaal-verschil is, d.w.z beide aardes zijn niet aan elkaar verbonden, of de afstand is zo groot dat er een verschil spanning ontstaat, zol til je je referentievlak op en kan je gekke effecten krijgen.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Trek de antennekabel van de tv eens los, dat zal je probleem waarschijnlijk oplossen.
Als dat werkt kun je een mantelstroomfilter aanschaffen: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=203

Ferriet helpt geen reet bij een aardlus.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 16:50
Stekkerdoos op stekkerdoos aansluiten is sowieso niet de beste manier. Kan de eerste door overbelasten.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:11
HenkEisDS schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:34:
[afbeelding]
Dat zijn ontstorings kernen, ookwel ferriet kernen die helpen interference tegen te gaan.
Maar zijn niet van toepassing als er een sprake is van een aardlus.

My favorite programming language is solder.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

bobo1on1 schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:47:
Trek de antennekabel van de tv eens los, dat zal je probleem waarschijnlijk oplossen.
Als dat werkt kun je een mantelstroomfilter aanschaffen: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=203

Ferriet helpt geen reet bij een aardlus.
enige goede tip tot zover lijkt me

Wikipedia: Aardlus staat aardlus uitgebreid beschreven..

ALS het een 50hz bromtoon is,
-Zorg ervoor dat kabels gebundeld zijn, oppervalk zo klein mogelijk.
-Verbreek de lus, dus antenne los.

Zorg er ook voor dat apparaten niet op verschillende groepen zijn aangesloten, dat maakt de kans op een lus veel groter.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• bobo1on1
Tja, het punt is dat de mantel van de antennekabel wel elektrisch is verbonden met de randaarde, alleen zit daar toch een flink eind kabel tussen en zal er ook redelijk wat stroom door lopen, dan krijg je een potentiaalverschil tussen die twee

Als je die twee gaat verbinden met dunne kabeltjes zal er een redelijke stroom door gaan lopen wat zorgt voor een spanning over de kabel zelf, dat zie je dan terug als witte balken door het beeld en een brom door het geluid.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Verwijderd

Topicstarter
Oke thanks 2 leuk_he en bobo1on1 :) De coax kabel los en het probleem is weg.

Ook nog tips voor een meer permanente oplossing? :P Hele tijd cable pluggen heb ik natuurljik niet veel zin in ;)

Van de oplossingen op Wiki lijkt een mantelstroomtransformator het makkelijkst... kan ik gewoon een radioshack binnenlopen en om zo'n ding vragen of hebben ze dan nog specifieke informatie nodig?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2008 20:56 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Normaal zouden ze zoiets wel moeten liggen hebben, zorg dat je goed weet wat je nodig hebt (meestal weten de verkopers er zelf niet zoveel van, of dat moet aan mij liggen) en zoek ook zelf ff in de rekken.

Als je het zelf in elkaar kan knutselen is er ook wel info over te vinden, tis niet gewoon de aarding lossen, er zit wel meer in het kastje (zie bijvoorbeeld http://www.epanorama.net/...na_isolator_building.html )

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het kan ook het gebrek aan massa verbinding zijn tussen je tv en de pc.
dat geeft een soortgelijk effect

maar waarchijnlijk is de aarde van je antenne singaal niet galvanisch gescheiden
(trek de antenne los, is de brom dan weg?)

.. ow spuit 11 ...

het best is imho het aob te vervangen voor zoiets Afbeeldingslocatie: http://www.tratec.net/photo/news/57-1.jpg
http://www.tratec.net/news2.php?ID=57

een tras 1000

dan pak je het probleem op een netten maniet bij de "bron" aan.

[ Voor 39% gewijzigd door Fish op 22-12-2008 21:21 ]

Iperf

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Wat ook nog een tip is, ga de stekkers van alle apparaten eens langs en ga combinaties met stekkers andersom in het stopcontact proberen.

Als bij alle apparaten de ontstoorfiler hetzelfde op de lijn zit zou in ieder geval de 50Hz bromtoon weg moeten zijn. Klinkt misschien vreemd maar werkt best vaak omdat lang niet alle apparatuur intern een eve nette filtering heeft.

Je coax galvanisch scheiden is ook geen slecht idee, maar houdt er rekening mee dat de uitgangsmantel van de tras ECHT geaard moet zijn, die mag je echt niet zomaar los laten hangen. Uit ervaring weet ik dat je daar erg nare schokken van kan krijgen omdat het dan alsnog een aarde gaat opzoeken en als het even kan via je armen, en dat kan een aardig lading opbouwen.

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 22 december 2008 @ 21:09:
Normaal zouden ze zoiets wel moeten liggen hebben, zorg dat je goed weet wat je nodig hebt (meestal weten de verkopers er zelf niet zoveel van, of dat moet aan mij liggen) en zoek ook zelf ff in de rekken.

Als je het zelf in elkaar kan knutselen is er ook wel info over te vinden, tis niet gewoon de aarding lossen, er zit wel meer in het kastje (zie bijvoorbeeld http://www.epanorama.net/...na_isolator_building.html )
Thanks :) Ik zal eens bij Radio Centrum vragen in Utrecht, die hebben vaak wel redelijk wat kennis van de meuk die ze verkopen.

• bobo1on1
Zolang je nog geen mantelstroomfilter hebt kan ik je aanraden goed uit te kijken, ik ken iemand die een zelfde soort probleem had en 2 videokaarten grondig heeft gesloopt.

[ Voor 27% gewijzigd door bobo1on1 op 23-12-2008 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
bobo1on1 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:32:
Zolang je nog geen mantelstroomfilter hebt kan ik je aanraden goed uit te kijken, ik ken iemand die een zelfde soort probleem had en 2 videokaarten grondig heeft gesloopt.
Ik heb hier dus al 2 geluidskaarten mee gesloopt :'( Zowel de onboard als de vervangende soundblaster audigy (niet van het systeem in de sig maar die 2e waar ik het over had), geven nog maar 20% van hun originele volume. Ook is van vrijwel alle uitgangen 1 kanaal volledig uitgevallen.

Ik heb nu nog over: 1 uitgang met 20% volume in stereo en 1 uitgang op 50% volume met alleen links.

Die coax kabel komt er dus niet meer in totdat ik dat filter heb, en ook pas als de zaak gefilterd is gaan we de geluidskaart vervangen.

Vraagje nog. Is zo'n filter een passief of actief ding, en moet dat filter zelf dan nog geaard worden?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2008 19:16 ]

• bobo1on1
Een mantelstroomfilter is volledig passief, het lijkt me verstandig om de mantel na de filter te aarden, anders is je tv geaard via je pc en krijg je weer het probleem van opgeblazen spul als er ergens iets stuk gaat in de tv.

Pagina: 1