Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:30
Hello,

Een korte vraag, heb gezocht op internet en hier op tweakers, maar kan geen duidelijk antwoord vinden.

Door salarisverhoging val ik nu de 42% schaal (jeeh), betekent dat nu dat mijn hypotheekrenteaftrek volledig wordt gebaseerd op 42% (krijg ik dat dus terug), of wordt het op dezelfde manier opgebouwd als mijn loonheffing (33,65+41,40+42)??

bedankt alvast!

Verwijderd

Door je hypotheekrente-aftrek val je waarschijnlijk niet meer in de 42%. :) Bij het berekenen van de te betalen belasting worden eerst o.a. de aftrekposten (o.a. je hypotheekrente) van je bruto-loon afgehaald en vervolgens wordt berekend hoeveel je moet betalen.

• EvtK
oké, maar stel dat dat toch het geval is (men kan hard groeien).. hoe zit het dan?

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het doet er niet toe. Je hypotheekrente wordt van je bruto inkomen afgetrokken. Van het deel dat overblijft wordt belasting gerekend. Je hyptheekrenteaftrek heeft dus niets met belastingschalen te maken.

Een simpel voorbeeld. Voor het gemak hou ik even deze schalen aan: tot 20.000 belastingvrij, van 20.000 tot 30.000 30%, vanaf 30.000 40%.
  • Stel je verdient 35.000 en je hebt geen hyptheekrenteaftrek. Dan betaal je dus 30% over 10.000, en 40% over 5.000.
  • Stel je had een hypotheekrenteaftrek van 4.000. Dan is je belastbaar inkomen 35.000-4.000 = 31.000. De hoeveelheid belasting die je betaalt is dan 30% over 10.000 en 40% over 1.000.
  • Stel je had een hypotheekrenteaftrek van 8.000. Belastbaar inkomen: 27.000. Dus betaal je nog maar 30% over 7.000.
Je belastingvoordeel door hypotheekrenteaftrek is natuurlijk wel afhankelijk van de schalen. In het eerste geval is je voordeel niets. In het tweede geval 40% van 4.000. In het derde geval 40% van 5.000 en 30% van 3.000. Maar zo rekent de belastingdienst verder niet, die kijkt alleen wat jouw belastbaar inkomen is geweest en dus hoeveel ze eigenlijk hadden moeten inhouden, en wat ze daadwerkelijk hebben ingehouden. Het verschil geven ze terug.

[ Voor 75% gewijzigd door .oisyn op 22-12-2008 21:31 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• EvtK
helemaal helder hoor, bedankt voor de uitgebreide uitleg!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

En hoe zit het dan als je een loonsverhoging verwacht? Is het dan beter je hra te berekenen met je huidige salaris of je toekomstige salaris?

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Verwijderd

Naboo schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:40:
En hoe zit het dan als je een loonsverhoging verwacht? Is het dan beter je hra te berekenen met je huidige salaris of je toekomstige salaris?
Maakt niks uit. Aan het eind van het ritje (definitieve aanslag over dat jaar) moet je het verschil toch bijbetalen of je krijgt het verschil terug. Als je niet wil bijbetalen, dan schat je je loon wat laag in. Je berekent trouwens niet je HRA (die staat namelijk vast, dat is gewoon het bedrag wat je aan hypotheekrente betaalt), maar je VT (voorlopige teruggave).

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:52
Kan het op internet niet vinden, daarom schop ik dit topic omhoog. Excuses alvast :+

Betaal maandelijks bruto de hypotheekrente (100% aflossingsvrij atm). Nu weet ik dat ik maandelijks terug kan gaan vragen. Dit zou ik niet doen totdat het wat krapper zou worden.

Nu hebben we het 2 maanden wat krapper ivm 1 tijdelijk weggevallen inkomen. Dus wil maandelijks de boel terugvragen, daar liggen mijn vragen nu ook concreet :

- Hoe zit het als ik nu maandelijks wil terugvragen?
* Krijgen we dan de komende maand zo dat we het netto kunnen gaan betalen?
* Wanneer krijg je het resterende bedrag terug? (vanaf januari altijd bruto betaald)
- Wil maandelijks verlichten, wat is het beste te doen?

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-11 07:53
the-edge schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:37:
Kan het op internet niet vinden, daarom schop ik dit topic omhoog. Excuses alvast :+

Betaal maandelijks bruto de hypotheekrente (100% aflossingsvrij atm). Nu weet ik dat ik maandelijks terug kan gaan vragen. Dit zou ik niet doen totdat het wat krapper zou worden.

Nu hebben we het 2 maanden wat krapper ivm 1 tijdelijk weggevallen inkomen. Dus wil maandelijks de boel terugvragen, daar liggen mijn vragen nu ook concreet :

* Wanneer krijg je het resterende bedrag terug? (vanaf januari altijd bruto betaald)
Gewoon een aanvraag voor voorlopige teruggave invullen. Deze vul je op jaarbasis in en de belastingdienst zal de teruggave in maandelijkse termijnen terugbetalen. Als ik mij niet vergis betekent dat in jouw geval dat je dus je totale belastingteruggave in de komende maanden per maand uitgekeerd krijgt.
Daar kun je ook wat mee spelen door de waarden in het VT-programma iets aan te passen waardoor je bijvoorbeeld minder terugkrijgt en bij je uiteindelijke belastingopgave nog een "spaarpotje" overhoudt.

Voorbeeld: Stel je krijgt op jaarbasis 1200 euro terug. Dat zou over een heel jaar 100 euro per maand zijn. Nu invullen betekent dat je in nog 4 maanden 300 euro per maand krijgt. Wil je dat niet dan kun je in het voorlopige teruggave-programma bijvoorbeeld de te betalen rente (op basis waarvan je belasting terugkrijgt) lager op te geven. Dat kan, je geeft immers alleen maar een inschatting. Natuurlijk vul je bij je uiteindelijke aangifte de echte bedragen in.

http://www.belastingdiens...ulier/voorlopige_aanslag/

www.steamloco.info

• the-edge
Spoetnik385 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:03:
[...]

Gewoon een aanvraag voor voorlopige teruggave invullen. Deze vul je op jaarbasis in en de belastingdienst zal de teruggave in maandelijkse termijnen terugbetalen. Als ik mij niet vergis betekent dat in jouw geval dat je dus je totale belastingteruggave in de komende maanden per maand uitgekeerd krijgt.
Daar kun je ook wat mee spelen door de waarden in het VT-programma iets aan te passen waardoor je bijvoorbeeld minder terugkrijgt en bij je uiteindelijke belastingopgave nog een "spaarpotje" overhoudt.

Voorbeeld: Stel je krijgt op jaarbasis 1200 euro terug. Dat zou over een heel jaar 100 euro per maand zijn. Nu invullen betekent dat je in nog 4 maanden 300 euro per maand krijgt. Wil je dat niet dan kun je in het voorlopige teruggave-programma bijvoorbeeld de te betalen rente (op basis waarvan je belasting terugkrijgt) lager op te geven. Dat kan, je geeft immers alleen maar een inschatting. Natuurlijk vul je bij je uiteindelijke aangifte de echte bedragen in.

http://www.belastingdiens...ulier/voorlopige_aanslag/
Ok helder, bedankt. Nu een andere vraag:
Als ik besluit de wijziging maandag a.s. door te voeren, hoe lang duurt het dan doorgaans voordat ik dat 'merk'? :)

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-11 23:13
the-edge schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:37:

volgens mij is het praktischer (indien je dat kan dragen) om gewoon jaarlijks (eenmalig) de teruggave te ontvangen: je vangt dan ook nog een lekker bedrag aan wettelijke rente, die momenteel zeker hoger is dan dat je op een reguliere spaarvorm zou kunnen vangen.

just my 2 cents.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• the-edge
NielsTn schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 22:06:
[...]

volgens mij is het praktischer (indien je dat kan dragen) om gewoon jaarlijks (eenmalig) de teruggave te ontvangen: je vangt dan ook nog een lekker bedrag aan wettelijke rente, die momenteel zeker hoger is dan dat je op een reguliere spaarvorm zou kunnen vangen.

just my 2 cents.
Dat is waar, dat hebben we tot nu toe ook gedaan. Laat ik het verhaal uitleggen :
Mijn vriendin is lerares en valt momenteel in, afwachtend op een vaste baan. Nu het vakantie is krijgt ze 6 weken niet betaald, omdat ze niet werkt.
Vandaar dat we nu deze maand een eenmalige (of tot eind dit jaar) 'verlichting' willen.

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Deze constructie wordt in 't onderwijs vaker gebruikt, ze heeft wellicht gewoon WW premie betaald bij haar vorige aanstelling. Ik meende dat er een drempel is van 6 maanden werken voor je daar gebruik van kunt maken, maar het is goed mogelijk dat ze een WW uitkering kan krijgen voor die 6 weken (ook met terugwerkende kracht).

• the-edge
Oviparous schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 01:31:
Deze constructie wordt in 't onderwijs vaker gebruikt, ze heeft wellicht gewoon WW premie betaald bij haar vorige aanstelling. Ik meende dat er een drempel is van 6 maanden werken voor je daar gebruik van kunt maken, maar het is goed mogelijk dat ze een WW uitkering kan krijgen voor die 6 weken (ook met terugwerkende kracht).
Die procedure is ze een paar weken geleden bij het UWV gestart. Ze heeft recht op een uitkering maar wanneer dergelijke uitbetaald worden is natuurlijk afwachten..

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

the-edge schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 11:25:
[...]

Die procedure is ze een paar weken geleden bij het UWV gestart. Ze heeft recht op een uitkering maar wanneer dergelijke uitbetaald worden is natuurlijk afwachten..
Hetzelfde geld voor de VT daar kan ook wel wat tijd over heen gaan voordat dat de eerste keer uitbetaald wordt. Je kunt denk ik beter even die 6 weken overbruggen met wat spaargeld.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
the-edge schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:19:
[...]

Ok helder, bedankt. Nu een andere vraag:
Als ik besluit de wijziging maandag a.s. door te voeren, hoe lang duurt het dan doorgaans voordat ik dat 'merk'? :)
Uit ervaring; acht weken.

Divide and conquer.

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:37

Goverman

not loaded

Mijn ervaring met HRA krijgen via voorlopige teruggave is positiever: vorig jaar op 1 juli aangevraagd (meteen na thuiskomst van de notaris) en nog voor het einde van de maand stond de eerste termijn er al op. Dat was zelfs nog eerder dan de eerste keer hypotheekrente betalen (wat altijd achteraf is, dus op 1 aug. betaal je over juli).

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Verwijderd

Goverman schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 21:11:
Mijn ervaring met HRA krijgen via voorlopige teruggave is positiever: vorig jaar op 1 juli aangevraagd (meteen na thuiskomst van de notaris) en nog voor het einde van de maand stond de eerste termijn er al op. Dat was zelfs nog eerder dan de eerste keer hypotheekrente betalen (wat altijd achteraf is, dus op 1 aug. betaal je over juli).
Dat ligt er dus aan of je het nodig hebt. Wanneer je eenvoudig de bruto rente op kan hoesten heb je de voorlopige teruggaaf niet nodig en heb je zodoende een spaarpotje, die je niet per ongelijk toch op kan maken. Daarnaast kan je wanneer nodig zonder HRA ook vooruit. Zonder meteen in de problemen te komen. (Die HRA gaat er toch een keer vanaf, misschien pas over 10-15 jaar maar het gaat een keer gebeuren.)

• the-edge
Duurde ons te lang, daarom besloten om het spaarpotje bij de Belastingdienst te behouden. ;)
Deze krijg je dus met de belastingteruggave uitgekeerd, wordt dat bedrag in 1 keer uitgekeerd? Of gaat dat in termijnen?

Verwijderd

the-edge schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 12:38:
Duurde ons te lang, daarom besloten om het spaarpotje bij de Belastingdienst te behouden. ;)
Deze krijg je dus met de belastingteruggave uitgekeerd, wordt dat bedrag in 1 keer uitgekeerd? Of gaat dat in termijnen?
je krijgt je teruggave van een jaar of in termijnen vooruit, of ineens achteraf. Tenzij je moet betalen dan kan je ook wel weer een regeling treffen. Jij hebt gekozen voor ineens achteraf. Meestal krijg je dat in de maanden mei-juni-juli ongeveer, ligt eraan hoe druk ze bij de belastingdienst zijn en of je het mooi optijd hebt ingediend.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2009 12:48 ]

Pagina: 1