Toon posts:

DJ Gear aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan op korte termijn apparatuur aan te schaffen om digitaal te gaan mixen. Wat ik van plan ben ik mijn laptop (MacBook Pro) gebruiken met Traktor. Daarbij wil ik een mixer en twee cdmixers aansluiten.
Kan iemand mij meer informatie vertellen als dit mogelijk is en als het zoja mogelijk is om bijvoorbeeld van Pioneer de DJM-800 en CDJ-800 erop aan te sluiten.

Bvd, Rob

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ja, dat kan. Maar wat wil je precies weten?

Verwijderd

Topicstarter
Nou een beetje meer info over welke apparatuur hiervoor geschikt is om mee te beginnen. Ik heb max 2000 euro te besteden. Ik las op internetsites dat de Pioneer sets erg goed zijn.
En heb ik nog meer nodig dan 2 cdj en 1 djm ?

Verwijderd

Topicstarter
ik zie dat er ook een Audio 8 (usb geludiskaart voor invoer etc) van Native Instrument moet worden aangeschaft. Ik neem aan dat alle apparatuur via deze geludiskaart naar de laptop gaat.

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-02 16:45
Als je met de cd players Traktor wilt bedienen moet je eens naar de Denon S1200 kijken deze heeft standaard midi.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Verwijderd

Topicstarter
Maar opzich kan dus iedere cdplayer op de audio 8 worden aangesloten en zo bedienbaar op traktor ?

• MrAcid
  • Niet online
Traktor is een software oplossing om te kunnen doen wat je ook met twee (of meer) CD spelers en een mengpaneel kunt.

Volgens mij moet jij helemaal niet van die dure CD spelers gaan kopen (die toch best wel in het hoogste segement zitten) maar moet je gewoon een interface kopen om traktor mee te bedienden. Die heb je volgens mij al vanaf een euro of 150. Daar heb je dan twee jogwheels, pitch, start/pause, cue, enz. knoppen op. Ook zitten er faders op waardoor je de mengpaneelfunctionaliteiten van Traktor kunt benutten. CDJ-800s zijn echt bedoeld om CD's mee te draaien, niet om softwarepakketen aan te sturen. Daar zijn ze een beetje te duur voor. Net als de mixer die je noemt.

Dus: geef eerst eens aan wat je er nou eigenlijk mee zou willen? Kun je bijvoorbeeld al draaien? Wat voor muziek wil je draaien? Waar wil je gaan draaien?

En antwoord op die vragen kan in combinatie met je (ruime) budget dan voor wat nuttigere informatie zorgen.

[ Voor 17% gewijzigd door MrAcid op 22-12-2008 22:19 ]

• Randy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-02 15:22
Als totaaloplossing voor gebruik in Traktor via midi is de A&H Xone 4D toch wel zo'n beetje het beste wat er te krijgen is. Dit apparaat is in feite 2 cd spelers en een mixer in 1, alleen de jog wheels vervallen. (weet niet of de 'wielen' op dit apparaat 4-punts knoppen zijn of dat deze ook als jogwheels te gebruiken zijn.) Dit is dus een digitale oplossing waarbij er geen fysieke opslagmedia aan te pas komen, veel (goede) DJ's stappen ook over op dit soort apparatuur.
Link naar de Xone 4D

Houd je zelfs nog 1 euro over. :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door Randy op 22-12-2008 23:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kijk aan ok ok even teurgkomen op MrAcid, ik heb in het verleden met cdplayers gemixed, het een en ander lukt dan ook wel. Ik ga voornamelijk richting de electronic trance kant platen mixen, maar die keuze is erg breed. Het is puur voor de hobby.
Ik zie het software pakket ook puur als een extensie op de sets trouwens. Zodat ik al mijn muziek op mijn laptop kan aansturen naar de cdplayers/decks...
Bedankt voor de info :)

• MrAcid
  • Niet online
Ok, dan lijkt me het enige dat je nodig hebt Traktor zelf en een audiokabel van je Mac naar je mengpaneel. :)

De CD spelers die je op het oog hebt zijn heel relaxed, maar ook behoorlijk duur. Als je het echt alleen thuis als hobby gaat doen is het wat mij betreft echt overkill. Als je de ambitie hebt om op locatie(s) te gaan draaien is het wel erg handig: daar staat bijna altijd CDJ-800 of CDJ-1000 (vergelijkbaar maar uitgebreider). Je zou voor thuis eens kunnen kijken naar de CDJ-400, CDJ-200 of de CDJ-100 (verouderd, maar wellicht 2de hands nog te krijgen). Dat past sowieso iets beter in je budget dan je huidige wensen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet het, maarja als je het mooi vind dat is het nooit weggegooid geld denk ik maar zo. In ben nu een stuk wijzer geworden in ieder geval. Ik las ook dat de DJM-800 mini aanstuurt en dat een groot voordeel heeft met Traktor. De DJM-400< heeft dit namelijk niet.

In ieder geval erg bedankt voor de informatie, relaxed. Ik zal binnenkort laten weten waar uiteindelijk mijn keuze naar uit is gegaan.

Groeten,
Rob

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 17:53:
Ik ben van plan op korte termijn apparatuur aan te schaffen om digitaal te gaan mixen. Wat ik van plan ben ik mijn laptop (MacBook Pro) gebruiken met Traktor. Daarbij wil ik een mixer en twee cdmixers aansluiten.
Kan iemand mij meer informatie vertellen als dit mogelijk is en als het zoja mogelijk is om bijvoorbeeld van Pioneer de DJM-800 en CDJ-800 erop aan te sluiten.

Bvd, Rob
Koop gewoon een goede midi controller zoals de VCI-300 zou ik zeggen, http://aboutdj.nl/reviews...l/1038-vestax-vci300.html

Ik gebruik zelf een soort set zoals jij in gedachten hebt (zie plaatje hier onder) en dat heeft zo zijn voor en nadelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.aboutdj.nl/diversen/reinddjset.jpg

Mooie van zo'n complete set is dat je eens een keer wat weg kunt doen en wat nieuws kunt kopen als je dat zou willen en nergens echt aan vast zit. Probleem is dat je een godsvermogen neer zult moeten leggen als je meteen aan de CDJ's en DJM wil gaan. Dat kost je gewoon een paar duizend euro terwijl je er op dj vlak echt geen fluit meer mee kan dan een fatsoenlijke dj controller.

Als ik NU overnieuw moest beginnen kocht ik GEEN set meer zoals ik die nu heb maar een fatsoenlijke controller. Mocht je zeker weten dat je ook nog cd spelers e.d. gaat gebruiken is de eerder genoemde Xone:4D een mooie optie, prima midi opties om software mee aan te sturen en daarnaast ook nog een verdomd goede mixer.

Voordeel van de Xone:4D is dat je zo een beetje de kosten kunt spreiden, eerst een 4D waarmee je aan de slag gaat met Traktor en later nog een keer een cd spelertje o.i.d.

Midi op de DJM-800 heb je overigens vrij weinig aan op je macbook pro tenzij je met een externe geluidskaart gaat werken welke din aansluitingen heeft. Midi op de DJM-800 verloopt namelijk via een ouderwetse din kabel en niet via USB zoals je het vandaag de dag zou verwachten. Daarnaast is de mixer OF in midi mode te gebruiken OF in mixer mode. Uiteindelijk heb je er binnen Traktor vrij weinig aan en als je dan toch met geld gaat gooien je een stuk beter af bent met een Xone:4D of Ecler EVO5 als midi een vereiste is op de mixer.

Mooi leesvoer als je nadenkt over digitaal draaien,
http://aboutdj.nl/tutoria...di-wat-kun-je-er-mee.html
http://aboutdj.nl/tutoria...n-deel-1-de-hardware.html

Traktor Scratch ready mixer reviews
http://aboutdj.nl/reviews/mixers/853-korg-zero4.html
http://aboutdj.nl/reviews/mixers/1056-mackie-d4pro.html
http://aboutdj.nl/reviews/mixers/883-ecler-evo5.html

Mixers die jij op het oog hebt,
http://aboutdj.nl/reviews/mixers/828-pioneer-djm-800.html
http://aboutdj.nl/reviews/mixers/782-pioneer-djm-400.html

Voordeel van Traktor scratch ready mixers is dat je met 1 enkele kabel zowel midi als ook audio van en naar je macbook kunt sturen zonder dat je aan de gang hoeft te gaan met externe geluidskaarten e.d. Daarnaast koop je een upgrade pakket van Traktor Scratch welke fiks goedkoper is dan het pakket met audio8 (geluidskaart).

Aanraden is echter er eerst heel veel over te gaan lezen en dan eens bij iemand te gaan kijken (die er verstand van heeft) voor je een klap geld uit gaat geven. Zo'n bedrag wil je tenslotte het liefst maar 1 keer uit geven ;)

Overigens loopt er ook een "how to become a dj" topic in dit subforum waar heel veel in is geschreven over digitaal dj'en. Ook die eens doorlezen dus ;)

[ Voor 35% gewijzigd door R2D2 op 23-12-2008 01:32 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Reind schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 01:21:
[...]

Koop gewoon een goede midi controller zoals de VCI-300 zou ik zeggen, http://aboutdj.nl/reviews...l/1038-vestax-vci300.html

[...]
Het grote nadeel met hoofdletter G van de VCI-300 is dat de support voor Traktor 3 gewoon nul is van zowel de kant van Vestax als die van Native Instruments. Voor wat ik tot nu toe gevonden heb is de enige manier om Traktor 3 met de VCI-300 te kunnen gebruiken is een 'zelf-gemaakt-tooltje' van DJ TechTools. Daar wil ik liever niet van afhankelijk zijn. Het moet gewoon ondersteund zijn.

Ik ben zelf ook op zoek naar een controller. Ik heb eigenlijk wel al een mixertje (een simpele, maar het meeste gebeurd in Traktor) dus ik zat te denken aan 2x een Denon DN-S1200 (vanwege de 14 bits Midi en dat je ze allebei als geluidskaart kunt gebruiken). Denon support verschillende software waaronder Traktor.

De Xone:3D of Xone:4D is ook erg aantrekkelijk, alleen 2x zo duur als twee DN-S1200's. Dat is mij teveel van het goede. Maar jij moet ook nog een mixer hebben, dus wellicht is een Xone dan wel interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 24-12-2008 10:39 ]

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• R2D2
  • Niet online
Room42 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:37:
[...]

Het grote nadeel met hoofdletter G van de VCI-300 is dat de support voor Traktor 3 gewoon nul is van zowel de kant van Vestax als die van Native Instruments. Voor wat ik tot nu toe gevonden heb is de enige manier om Traktor 3 met de VCI-300 te kunnen gebruiken is een 'zelf-gemaakt-tooltje' van DJ TechTools. Daar wil ik liever niet van afhankelijk zijn. Het moet gewoon ondersteund zijn.
Vanaf versie nummer 1.0.3 van Traktor Pro zal ook de VCI-300 ondersteund gaan worden met zijn 14 bit midi data, hoeft dus geen enkel probleem te zijn gezien het feit dat die update één dezer dagen word vrij gegeven.

Daarnaast is het geen zelf gemaakte tool van dj techtools maar gewoon een uitgeklede vorm van Bome midi translator met een mapping er bij. Kan iedereen dus ook zelf in elkaar knutselen mocht dat nodig zijn ;)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Reind schreef op woensdag 24 december 2008 @ 11:51:
[...]

Vanaf versie nummer 1.0.3 van Traktor Pro zal ook de VCI-300 ondersteund gaan worden met zijn 14 bit midi data, hoeft dus geen enkel probleem te zijn gezien het feit dat die update één dezer dagen word vrij gegeven.
Dat is goed nieuws! (Ik heb nu alleen een Traktor 3 licentie, dus die is (met uitzondering van upgrade-recht) dan waardeloos ;) )
Daarnaast is het geen zelf gemaakte tool van dj techtools maar gewoon een uitgeklede vorm van Bome midi translator met een mapping er bij. Kan iedereen dus ook zelf in elkaar knutselen mocht dat nodig zijn ;)
Mja, dat vind ik toch redelijk zelfgemaakt. Het wordt niet standaard door een van beide fabrikanten ondersteund. Gelukkig dus dat NI daar verandering in brengt.

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• R2D2
  • Niet online
Room42 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 12:23:
Mja, dat vind ik toch redelijk zelfgemaakt. Het wordt niet standaard door een van beide fabrikanten ondersteund. Gelukkig dus dat NI daar verandering in brengt.
Midi is gewoon een algemeen protocol, daar hoef je niets zelf aan te maken. Traktor had de implementatie van de 14bit data bits al lang en breed binnen Traktor 3 alleen was dat via de pitchbend methode. In Traktor Pro zal straks zowel de pitchbend als ook de methode zoals Vestax hem gebruikt worden ondersteund.

Wat er met de translator gebeurd is dat de 14bit midi data op de manier zoals Vestax hem gebruikt omgezet word in 14bit midi data welke volgens het pitchbend principe werkt. De Bome midi translator bestaat echter al jaren dus er is weinig zelf aan gemaakt. Het enige wat djtechtools heeft gedaan is de boel strippen van alles wat niet nodig is, de translator + template in een package gooien (dat kan namelijk gewoon met de pro versie van de translator) zodat ie installeerbaar is en klaar.

Vandaag de dag komt men met termen als HD midi e.d. echter zijn het zaken die al lang en breed bestaan en totaal niet nieuw zijn. Het gebruik van 14 databits word normaliter echter gedaan met de pitchbend methode (denon doet het bijvoorbeeld op die manier) waardoor NI geen zaak zag de andere manier te implementeren. Traktor Pro had in zijn beta's overigens al ondersteuning voor de VCI-300, waarom dat er uit gehaald is destijds is mij een raadsel (het werkte namelijk prima) maar nu komt het dus weer terug.

Om een lang verhaal kort te maken, waarschijnlijk heb je vlak na de kerst geen 3rd party tools meer nodig om de VCI-300 binnen Traktor te kunnen gebruiken ;)

Pagina: 1