Toon posts:

Linux-tooltje om ombekende host te identificeren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Regelmatig wil ik over van bepaald (LAN) IP-adres zo veel mogelijk informatie als mogelijk vergaren, om te bepalen welke machine een netwerk verstoort. Met nmap kan ik de open poorten scannen, met xprobe kan ik gokken welk OS de host draait, etcetera.

Er is echter nog wel meer informatie waar in ik geinteresseerd ben, zoals (maar niet beperkt tot) de Netbios hostname en het macadres. Nu vraag ik mij af: is er geen tooltje dat dit allemaal voor mij zoekt? Er moeten toch immers meer mensen zijn die een machine willen identificeren a.h.v. het IP-adres?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-01 17:26

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Mac adres kun je opvragen mbv 'arp', eventueel 'arp -n | grep $ip'. Met nmblookup kun je vast wel wat nmblookups doen met smbclient kun je dingen als shares opvragen

Door het vervolgens achter elkaar in een scriptje te zetten kom je een best eind :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• imp-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-11-2025
findsmb kan ook nog handig zijn, het toont de hosts in een subnet die antwoorden op smb name queries
findsmb maakt trouwens ook gebruik van het hierboven al genoemde nmblookup

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Nmap? Oeps, staat ook al in de TS.

[edit]
Met Nmap kan je ook wel wat meer dan open poorten scannen hoor. De bijbehorende services kan je ook zien, net als het OS.

[ Voor 243% gewijzigd door AtleX op 22-12-2008 18:19 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 16:12:
Beste allemaal,

Regelmatig wil ik over van bepaald (LAN) IP-adres zo veel mogelijk informatie als mogelijk vergaren, om te bepalen welke machine een netwerk verstoort. Met nmap kan ik de open poorten scannen, met xprobe kan ik gokken welk OS de host draait, etcetera.

Er is echter nog wel meer informatie waar in ik geinteresseerd ben, zoals (maar niet beperkt tot) de Netbios hostname en het macadres. Nu vraag ik mij af: is er geen tooltje dat dit allemaal voor mij zoekt? Er moeten toch immers meer mensen zijn die een machine willen identificeren a.h.v. het IP-adres?
man nmap. ;)