Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

'Betrouwbaarheid' van SMS 'protocol'/overdracht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vooraleerst mijn excuses als dit totaal op de verkeerde plek staat. Ik zat te kijken bij Netwerken, bij GSM's en nog wat andere subfora, maar deze plek leek mij de beste.

Ik ben op het moment even nieuwsgierig wat de betrouwbaarheid is van SMS-diensten op het gebied van een fenomeen genaamd packet loss. Er zijn, puntsgewijs, een aantal dingen die ik mij afvraag en ik hoop dat er hier iemand rondhangt met genoeg kennis om mijn vragen te beantwoorden. Ik heb al wat technische documentatie in mijn handen gehad, maar daar was het niet zo goed in uitgelegd. Wat ik wil weten is het volgende:

- Is SMS doorgaans een best effort service, of kan er uit worden gegaan van een bepaalde mate van betrouwbaarheid? Hierbij bedoel ik of er gewoon simpelweg data gepompt wordt en als het verkeerd (of niet) aankomt dat dat pech hebben is, of dat er maatregelen genomen worden om te zorgen dat een SMS-bericht volledig aankomt?
- Als er tijdens het transport een SMS verminkt raakt (in een gefabriceerd voorbeeld een 'x' een 'y' wordt), wordt deze dan zo afgeleverd, of zit hier een soort controle op (checksum-achtig iets) om te detecteren dat dit bericht fout is. In het laatste geval, hoe wordt er op verminkte berichten gereageerd? Opnieuw opvragen, parity om het zelf op te lossen, gewoon droppen, etc?
- Zijn deze zaken centraal afgesproken en wordt het allemaal goed gehanteerd (dwz net zoals met TCP/IP) of is het ooit door iemand voorgesteld en hebben alle telefoons en centrales hun eigen ideeën en implementaties hiervan?

Nou ik hoop dat iemand dit een beetje kan beantwoorden, of misschien verwijzingen heeft naar waar dit echt goed staat uitgelegd.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 23:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 11:54:
- Is SMS doorgaans een best effort service
Voor zover ik weet wel.
Volgens mij zit er geen garantie op aankomst van de data en het moment waarop deze aankomt.
- Zijn deze zaken centraal afgesproken en wordt het allemaal goed gehanteerd (dwz net zoals met TCP/IP) of is het ooit door iemand voorgesteld en hebben alle telefoons en centrales hun eigen ideeën en implementaties hiervan?
Aangezien het internationaal werkt neem ik aan dat er wel zekere standaarden zijn afgesproken. Maar met zekerheid durf ik dat net zo min te zeggen als jijzelf.

Ben ook wel benieuwd nu...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.