Sypher schreef op maandag 22 december 2008 @ 13:07:
[...]
Een troepmerk? Hmm niet om het een of ander maar ik heb zo nu en dan wel producten van Trust gehad. Tot nu toe werkt alles nog gewoon hoor! Een beetje kort-door-de-bocht misschien? Een Logitech kan net zo goed kapot gaan.
Doorgaans gebruik je een tobo voor "erbij", even internetten enzo en voor de echte mediacenter handelingen een afstandsbediening. Overigens: zelfs uren lang met dit tobo werken is geen probleem. Vaak genoeg gedaan.
Er is een verschil tussen de vaak aangedragen drogreden 'bij mij werkt ie nog, dus het merk is goed' en realiteit. Een merk als logitech, uitgezonderd hun laagst gepositioneerde producten, propt kwaliteitscomponenten in de toetsenborden. Goede plastics, fatsoenlijke lak die er niet meteen afslijt, goede soldeerverbindingen, goede membranen of zelfs gedeeltelijk keyswitches en stof/troepvrije rolmechanismen. In het geval van de touchpads zit er fatsoenlijke sluiting omheen en is er niet overal bezuinigd op de elektronica door dies direct op de print te bonden maar hebben ze aparte packages gebruikt (wat duurder is, maar beter voor warm-koudovergangen en vaak betere ratings op andere gebieden, bovendien worden betere chips gepackaged dan gebond). Ze zijn goed getest en ergonomisch vormgegeven, kortom, er is over nagedacht. Het enige en werkelijk enige waar merken als Trust goed in zijn is iets zo goedkoop mogelijk produceren, en dit is geen merkenbullshit, het is gewoon in Nederland één van die aliasmerken die goedkope troep op de markt brengt, in hetzelfde rijtje als Q-tec (niet te verwarren met qtek) en Sweex. Je zult exact dezelfde producten terugvinden op chinese sample- of fabrieksoutlets zoals de bekende dealextremes van deze wereld. Het enige bestaansrecht van deze producten is ultragoedkoopheid. Sommige producten zijn beter dan anderen, en sommigen blijven het bijzonder lang doen, maar ze moeten het zeker weten afleggen tegen de betere merken omdat er gewoonweg overal op is bezuinigd ten koste van levensduur, comfort, etc.
Dus in tegenstelling tot minder duidelijke merkendiscussies zoals sony vs jvc of zoiets: Trust, Sweex, Q-tec en al die zooi is een alias voor 'goedkoop en redelijk feature-rijk'. Gebruikspatroon: af en toe, voor de computergebruiker die niets met zijn computer doet dat kritiek is op enige manier. Zoals 99% van de thuiscomputergebruikers.
Dus terug OT: Je weet zeker dat je met de trust een kwalitatief slechter ding binnenhaalt, maar je zult zelf moeten beslissen of dat acceptabel is. Het werkt waarschijnlijk prima, mits je het niet als primair spul gebruikt. Je kunt geluk hebben, je kunt ongeluk hebben. Als je het daar niet van wilt laten afhangen kun je meer betalen en een logitech of microsoft bordje kopen, maar ook daar kun je ongeluk hebben.
Ikzelf gebruik veel te veel computers en ben afhankelijk van veel te veel invoerelektronica om maar voor het goedkoopste te gaan. Als ik ergens geld aan uitgeef dan wil ik dat niet doen aan een bedrijf dat moedwillig bespaart op duurzaamheid of comfort. Ik koop dus iets wat statistisch gezien minder fouten zou moeten geven en mij beter dient op andere manieren. Case in point: packard bell 9201 laptop form-factor usb1.1 bord uit 2001. Bijna onafgebroken gebruikt voor 7 jaar, kwaliteit zoals alleen eerste-generatieproducten overengineered zijn. Helaas worden zulke goede tobo's niet meer gemaakt, maar deze gaat zeker nog mee tot 2011. Schoonmaken zou hygiënisch zijn ja