Toon posts:

Auto-Installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al een stevige installatie in de auto.
Deze bestaat uit 2 versterkers
- Eentje van Sony Xplod 310watt "rms" deze gebruik ik voor de compo set en hoge tonen
Hier zitten 4 compo speakers op, 2 voor middentonen, 2 voor hoge tonen ( 6x9 ofzoiets in die zin )

- Eentje van Ampire Monoblok 1000.1 met 1000watt rms deze is voor de subwoofers.

Hier zit 2x JL audio 15W6 op met 400watt RMS 15"

Wat ben ik vanplan, wat is het probleem:

Het probleem? Ik heb bass in overvloed, alsook hoge tonen.
Maar op het vlak van middentonen begint de compo set al door te slaan bij een gewoon volume.

- Ik zou voor de 4 compo speakers een hoogdoorlaatfilter plaatsen (zelf maken) zodat ik deze enkel gebruik voor de hoge tonen. En dan zou ik een apart setje "middentoon" woofers/speakers kopen.
En deze dan aansturen met de middentonen.

Heeft iemand een bepaald merk dat hij mij kan aanraden, welke een goede prijs kwaliteit heeft?
Rond de 120 euro MAX voor 2 middentoon boxen.

Zelf heb ik al via google en tweakers.net gezocht. Over subwoofers en tweeter vind ik voor maar middentonen niet. Bedankt!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:43
Gek he dat je een overkill aan laag hebt met die twee JL's je set is gewoon absoluut niet in verhouding.
Wil je kwaliteit en volume terug in je mid dan zal je om te beginnen een serieuze investering moeten doen in een degelijke compo (dus de oude handel eruit ook de tweets, teveel moeite omdat recht te lullen wat betreft crossovers ed.). En voor 120 euro heb je in principe niets wat meekan met je JL's, dan moet jeje budget minimaal verdubbelen. Ik zou kijken naar AudioSystem en Kicker, gezien het hele verhaal je me niet echt een SQ fanaat lijkt is dat wel een aardige keus.

[ Voor 7% gewijzigd door ConZito op 22-12-2008 02:36 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Vanaf hoeveel Hz spelen die compo's mee? Kijk of je daar wat laag vanaf kan halen.

In mijn setup speelt mijn compo setje voor vanaf ongeveer 100Hz mee, de 6x9's spelen vanaf 70 Hz mee, en de sub achterin tot ong. 80Hz.

Wise enough to play the fool

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
[b][message=31232532,noline]X-LimiTed schreef op maandag 22 december 2008 @ 00:08[/message- Eentje van Sony Xplod 310watt "rms" deze gebruik ik voor de compo set en hoge tonen
Hier zitten 4 compo speakers op, 2 voor middentonen, 2 voor hoge tonen ( 6x9 ofzoiets in die zin )
Wat moet ik me hier nu bij voorstellen?
Het je nu 4 dezelfde 6x9 speakers? Of heb je een composetje (=mid+tweeter+filter) met daarnaast nog 2 van die 6x9?

Normaal kun je een versterker instellen op fullrange, lowpass of highpass. En dan kun je met een potmetertje nog de afsnijfrequentie afstellen.
Met highpass zit er geen lage toon meer in (of iig niet veel). Vervorming van middentonen lijkt me dan sterk met die instelling. Dan heb je de versterker te ver opengedraaid voor de speakers. Maw. ze houden de JL's niet bij (Ook goed voor je oren dan).

Wat je iig nodig hebt is voren een steengoede composet. Met 120 euro kom je er echt niet.
Als je voor 900 euro aan woofers in de auto hebt liggen, dan kun je verwachten dat je het met maar iets meer dan 100 euro voor de rest niet gaat redden.