Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 13:40
Ik heb een Canon FS11 gekocht.

De manual zegt dat een class 2 SDHC kaart voldoende is, aangezien de hoogste kwaliteit video een stream van 9MB/s schrijven is.
De Sandisk Ultra II serie adverteert met 15MB/s lezen (en 9MB/s schrijven), dus in principe zou dit genoeg moeten zijn.

Nou garandeert een class 2 kaart alleen een minimale schrijf rate van 2MB/s voor zover ik weet.
Hoe weet ik of een class 2 genoeg is? Moet ik maar gewoon domweg vertrouwen op de manual?

PS Ik weet dat deze camera intern geheugen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

QuarK schreef op zondag 21 december 2008 @ 21:39:
Moet ik maar gewoon domweg vertrouwen op de manual?
Serieusss???? Zijn er verkiezingen voor de ....... reactie van 2008? :+

Je haalt bitjes en bytjes door elkaar. De camera neemt om met een maximum van 9 megabit per secone. Dit is dus maximaal 1,125 megabyte per seconde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ik heb zelf de FS10, en heb class 4 kaartjes (omdat die makkelijker te verkrijgen waren) en die werken prima. En kwa kosten maakt het ook niet zo heel erg veel uit. Voordeel is wel dat je ze sneller (via cardreader) leeg kan trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:32:
[...]

Serieusss???? Zijn er verkiezingen voor de ....... reactie van 2008? :+

Je haalt bitjes en bytjes door elkaar. De camera neemt om met een maximum van 9 megabit per secone. Dit is dus maximaal 1,125 megabyte per seconde. ;)
Denk je serieus dat mijn vraag een domme vraag is?
Ik weet hoe vaak megabyte en megabit door elkaar gehaald wordt. En zoals je kunt zien gebruik ik consistent Byte in mijn originele vraag.

Aangezien ik op de manual (en in de camerainstellingen zelf) overal hoeveelheden in Bytes zag (hoofdletter B) begon ik toch erg te twijfelen (3,6,9 MB/s). En de SDHC kaart verpakking vermeldde ook fijn alles in MB/s.

Ik kon helaas niet uitgebreid experimenteren aangezien het een kado is welke nu elders ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door QuarK op 22-12-2008 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Trouwens, de SanDisk Ultra II kaartjes zijn gewoon class 4 (heb hier een paar van die kaartjes liggen) en die werken gewoon prima met de FS10 en aangezien het enige verschil met de FS11 is dat er minder geheugen in zit werken die kaartjes ook bij jouw toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Weet je het zeker? Er staat toch echt een class 2 logo op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

QuarK schreef op maandag 22 december 2008 @ 09:36:
Weet je het zeker? Er staat toch echt een class 2 logo op...
Denk je werkelijk dat ik niet kan lezen? Heb die kaartjes hier voor me liggen 8)7
Dan nog, class 2 kaartjes werken ook prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

QuarK schreef op maandag 22 december 2008 @ 08:00:

Denk je serieus dat mijn vraag een domme vraag is?
Ik weet hoe vaak megabyte en megabit door elkaar gehaald wordt. En zoals je kunt zien gebruik ik consistent Byte in mijn originele vraag.
Ik heb niet gezegd dat jouw vraag een domme vraag is; ik probeer je nota bene te helpen! Ik vind de volgende vraag alleen nogal schokkend zeg maar:
QuarK schreef op zondag 21 december 2008 @ 21:39:
Moet ik maar gewoon domweg vertrouwen op de manual?
Als je al niet meer kunt vetrouwen op de handleiding, waarom zou je een stelletje tweakers dan wel vertrouwen. Niet dat je dat doet, want je twijfelde notabene ook al aan de opmerking van Erkens. Hij heeft gewoon gelijk; Sandisk Ultra II is class 4.

Even terug naar de bitjes en bytes. Naar mijn bescheiden kennis is een kleine b de juiste afkorting voor bit en een hoofdletter B de juiste afkorting voor Byte. De geheugenkaarten worden gespecificeerd in MB en de bitrate van de camera (de naam zegt het al) in Mb. Daarin zit het probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
Erkens schreef op maandag 22 december 2008 @ 09:40:
[...]

Denk je werkelijk dat ik niet kan lezen? Heb die kaartjes hier voor me liggen 8)7
Dan nog, class 2 kaartjes werken ook prima ;)
Nou dan heb jij een latere revisie van de Ultra II. Hier staat een class 2 logo op.
IIG bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.letsgodigital.org/images/artikelen/48/sandisk-32gb-sdhc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
:X

Afbeeldingslocatie: http://henjo.glasch.nl/tmp/ultra2class2.jpg
snelle google + bron

[ Voor 45% gewijzigd door QuarK op 22-12-2008 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd