Toon posts:

2.1 set met losse componenten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Audiofreaks,

Ik heb "helaas" moeten besluiten om een 2.1 set aan te schaffen gezien mijn vriendin absoluut geen woning vol met speakers wil. Mijn budget ligt tussen de 600 a 700 euro, en dvd speler heb ik al en zal tzt door een BD speler vervangen worden, en drie HDMI ingangen zouden wel op prijs gesteld worden.

Nu ben ik van mening dat ik beter geen all-in-one set aan moet schaffen met het oog op de toekomst.
Nu heb ik echter een paar vragen die men in de winkel niet kon beantwoorden :

- in hoeverre kan een a/v receiver dit, en zijn hier aparte types voor
- kan ik hier alle speakers voor gebruiken en moeten deze speciale kenmerken hebben.

Alvast bedankt voor jullie tips!!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:46
de meeste, A/V recievers hebben profielen voor 2.0, 2.1 en 5.1 soms 7.1 voor 7.1 recievers. Dus dat moet geen probleem zijn. Gwn 2 front speakers op de front aansluiting en een sub op de sub aansluiting. Wel moet je dan instellen dat hij 5.1 downmixed naar 2.1 anders krijg je alle stemmen door de center speaker die je niet hebt, en dan vallen deze weg.

In principe kun je alle speakers ervoor gebruiken. Als je ook veel muziek luisterd zou ik voor zuilspeakers gaan. Mag het niet te groot zijn. Dan gwn boekenplank modellen.

En vergeet niet! Altijd eerst luisteren, dan kopen.! :P

HD4Life @ Full-HD

Verwijderd

Er zijn gewoon stereo receivers. Die zou ik pakken, aangezien dan geld in die 2 kanalen gaat ipv in 3 of meer extra kanalen die je niet gebruikt.
Davidshadow13 schreef op zondag 21 december 2008 @ 21:44:

In principe kun je alle speakers ervoor gebruiken. Als je ook veel muziek luisterd zou ik voor zuilspeakers gaan. Mag het niet te groot zijn. Dan gwn boekenplank modellen.
Dit zou ik gewoon negeren. Hoe groot een speaker is zegt vrij weinig over de kwaliteit en hoe muzikaal (bij gebrek aan een beter woord) ze zijn. Ja, hij gaat misschien lager. Maar hoe? En aangezien je het over 2.1 hebt kan je altijd later nog een sub toevoegen.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 22:40 ]

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Met dat budget zou ik voor een stereoversterker gaan (bijvoorbeeld de Marantz PM4001 die nu overal voor zo'n 170 euro te krijgen is en de rest van het budget in een el-cheapo dvd-speler van Philips steken en wat over is in een paar goede luidsprekers. Een subwoofer zou binnen dit budget weinig toevoegen. Dan heb je nog voor zo'n 300 euro per stuk budget over voor luidsprekers. Dit is de enige manier om een goede set te halen voor dit budget. Dan kan je kiezen voor een goedkope vloerstaander (KEF, Wharfedale), of een wat duurdere boekenplank luidspreker (B&W, Monitor Audio, etc).

HDMI zou ik met een losse verdeler regelen en de audio gewoon analoog versturen.

[ Voor 6% gewijzigd door PHiXioN op 21-12-2008 22:54 ]

Verwijderd

Als je audio analoog gaat doen neem dan geen elcheapo dvd speler.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 00:16:
Als je audio analoog gaat doen neem dan geen elcheapo dvd speler.
Je hebt wel een punt, maar dan nog zou ik eerder op de speler dan de luidsprekers bezuinigen en het budget is al niet heel groot. Tenzij hij natuurlijk al een goede dvd-speler heeft natuurlijk.

*edit*

Beter lezen @ mijzelf, de speler heeft hij al en er komt een Bluray speler. Voorlopig zou ik in elk geval voor stereo gaan en mocht er in de toekomst surround bijkomen zou ik dan pas een receiver kopen. Zelf heb ik nu ook een receiver 'op de groei' en had eigenlijk liever een stereoversterker gehad.

[ Voor 29% gewijzigd door PHiXioN op 22-12-2008 00:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie reacties, er is mij toch nog iets niet helemaal duidelijk.

Dus als ik een 5.1 receiver zou kopen en deze laat "downscalen" naar 2.1, dan geeft hij neem ik aan wel het virtual dolby surround, of heb ik dit mis?

Als ik voor de stereo set zou gaan ben ik dit helemaal kwijt, dit lijkt mij toch minder mooi.

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-02 20:00

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Zoiets heet Dolby Surround/Pro Logic of Pro Logic II, dat behoort op iedere receiver te zitten, neem ik aan.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Dat is eerder andersom, DPL is een surround geluid uit stereo (ipv stereo uit surround). Voor dolby pro logic zijn extra speakers nodig.

"Virtual surround" bestaat wel, er zijn ook een paar topics over dergelijke systemen, maar de meningen zijn nogal verdeeld. Mijn mening is, je kunt je geld beter in een goede stereo versterker + luidsprekers inversteren dan in zo'n oplossing.

Great minds think alike!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 21:40

Nik

Virtual Dobly is en mooie term voor extra echo en galm voor zover ik weet. Dan klinkt een strak stereo geluid toch beter. Trouwens, als je achter geen speakers hebt, zul je ze ook nooit horen.

* Nik mopeld iets over marketing...

• Odysseus253
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-01 02:32

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

is zoiets niet wat voor jou? Ik heb het setje zelf ook en gebruik het niet voor bij m'n tv, maar ik kan je wel vertellen dat dit echt prachtig geluid gaat leveren. Sommigen vergelijken het met de (verschrikkelijke kwaliteit) 2.1 setjes van Bose, maar dat mag je eigenlijk niet doen. Het is een actief setje dus geen versterker nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Odysseus253 op 22-12-2008 12:42 ]

• Penetrator
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 09:23
Spaar nog een heel klein beetje meer en ga voor een Bose 321 setje :9~ . Als je het maximum uit 2 speakers wilt halen en het op 5.1 wilt laten lijken!

• Odysseus253

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

Penetrator schreef op maandag 22 december 2008 @ 12:46:
Spaar nog een heel klein beetje meer en ga voor een Bose 321 setje :9~ . Als je het maximum uit 2 speakers wilt halen en het op 5.1 wilt laten lijken!
:/

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:20

BCC

Mijn nicht heeft zo'n ding en ik vind het echt een heel erg waardeloos geluid. Zeker als je CDs afspeelt.
Daarnaast zit er bij zo'n 321 set een ENORME subwoofer waar al het geluid uit komt die je ook ergens kwijt moet.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie tips, is toch moeilijker dan ik had gedacht.

Met een beetje speurwerk ben ik er wel achter gekomen dat er ook stereo receivers zijn met HDMI ingangen, zijn deze kwalitatief te vergelijken met de 5.1 modellen, of moet ik hier met mijn handen vanaf blijven.

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet op zoek naar super high end apparatuur, voor mij is de midrange meer dan voldoende, wil echter niet het standaard blikkerig geluid dat de meeste all in one sets leveren.

Heb toch met het ook op de toekomst besloten om wellicht een iets duurder model 5.1 receiver aan te schaffen, en eventueel in een later stadium nieuwe speakers te kopen..

Is dit compleet onmogelijk met mijn budget, wellicht dat ik nog wat los kan krijgen ;)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 10:01

mutsje

Certified Prutser

http://www.eu.onkyo.com/products/product_en_5750368.html deze heb ik onlangs aangeschaft en past in jou budget. voordeel als je cd gaat afspelen je em op direct audio kan zetten en schakelt die alles wat met video enzo te maken heeft uit. Deze bevalt me prima! Je kan eventueel een ander component in mijn geval een harddisk recorder met optic fibre er zo naar verbinden :) dus geen audio kabels meer.

[ Voor 21% gewijzigd door mutsje op 22-12-2008 14:24 ]

• Odysseus253

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 13:54:
Alvast bedankt voor jullie tips, is toch moeilijker dan ik had gedacht.

Met een beetje speurwerk ben ik er wel achter gekomen dat er ook stereo receivers zijn met HDMI ingangen, zijn deze kwalitatief te vergelijken met de 5.1 modellen, of moet ik hier met mijn handen vanaf blijven.

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet op zoek naar super high end apparatuur, voor mij is de midrange meer dan voldoende, wil echter niet het standaard blikkerig geluid dat de meeste all in one sets leveren.

Heb toch met het ook op de toekomst besloten om wellicht een iets duurder model 5.1 receiver aan te schaffen, en eventueel in een later stadium nieuwe speakers te kopen..

Is dit compleet onmogelijk met mijn budget, wellicht dat ik nog wat los kan krijgen ;)
Het beste kan je dan opzoek gaan naar een aparte boxen, want de standaard setjes die in de winkel te koop zijn, zijn allemaal om te huilen. Je kan een 5.1 receiver kopen en daar (nu) binnen je budget een 2.1 setje aan hangen. Als je in de toekomst weer geld teveel hebt maak je er een 5.1 setje van!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is nu inderdaad de planning, mijzelf kennende zie ik me toch binnen het jaar overstappen naar de 5.1 wereld.
hmmm, na het werk eens even langs bij de electro winkel en wat receivers gaan beluisteren, zijn er merken waar ik zeker met mijn handen vanaf moet blijven??

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-02 14:39
Gewoon lekker gaan luisteren. Ik heb destijds ook tientallen sites afgespeurd voor mijn 5.1 set en heb uiteindelijk toch iets anders gekocht.
Pak een goede versterker 5.1 of stereo van een goed merk, Onkyo, Denon, Yamaha whatever en laat de verkoper er wat speakers op horen.
Ga zeker niet voor zo'n alles in één set als Bose.

Enne, jij komt je vriendin tegemoet dan mag ze jouw ook wel iets tegemoet komen. Ik zou een paar flinke speakers uitzoeken!

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Verwijderd

Hou alsjeblieft op met nonsens te verklaren ... :9 Heb je ooit een bose set en een aantal andere set's naast elkaar vergeleken?

Alles in 1 set is zeker niet aan te raden, je kunt hier niks naar smaak aanpassen en of uitbreiden, behalve als het merk tekentje belangrijker is dan het uitiendelijke doel waarvoor je het koopt moet je bose kopen.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 21:40

Nik

Of als je ruimte wil besparen, want laten we eerlijk zijn, zo'n 321 is wel lekker klein. Makkelijk te installeren. Het kost alleen een paar flinke knaken. En ja, het is niets voor de mensen die over het algemeen in AUD rondlopen. Maar voor de gemiddelde huis- tuin- en keukengebruiker is het echt wel een leuke set. Relatief (!) een goed geluid uit een klein en eenvoudig kastje.

Maar zoals de TS aangeeft, is hij niet opzoek naar dergelijke spullen. Dus gewoon lekker los kopen en luisteren naar wat je prettig vind. Ieder zijn ding, toch? Want immers: wat is de definitie van 'mooi' of 'goed'? Dat is voor iedereen toch anders (en voor de een belangrijker dan voor de ander).

Verwijderd

Nik schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:14:
Of als je ruimte wil besparen, want laten we eerlijk zijn, zo'n 321 is wel lekker klein. Makkelijk te installeren. Het kost alleen een paar flinke knaken. En ja, het is niets voor de mensen die over het algemeen in AUD rondlopen. Maar voor de gemiddelde huis- tuin- en keukengebruiker is het echt wel een leuke set. Relatief (!) een goed geluid uit een klein en eenvoudig kastje.

Maar zoals de TS aangeeft, is hij niet opzoek naar dergelijke spullen. Dus gewoon lekker los kopen en luisteren naar wat je prettig vind. Ieder zijn ding, toch? Want immers: wat is de definitie van 'mooi' of 'goed'? Dat is voor iedereen toch anders (en voor de een belangrijker dan voor de ander).
Dan zijn er ook alternatieven van Harman Kardon & Denon.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren even binnengestapt bij de MM, hadden daar een Sony STR-DG720 staan, heb deze beluisterd met HKTS 2BQ 2.1. Dit klonk in mijn oren heel goed.

Deze set past zelf binnen mijn budget. Hebben jullie ervaring met bovenstaande, en zijn de HDMI ingangen van een redelijke kwaliteit? En hebben jullie in deze prijsklasse met 3 HDMI ingangen nog recivers die ik zeker in overweging moet nemen?
Pagina: 1