4ohm center combineren met 8ohm zuilen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h00ligan83
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-04-2021
Dag mede tweakers,

momenteel ben ik aan het verhuizen en hierbij heb ik nieuwe meubels aangeschaft. Ook ben ik van plan om huidige hifi set te gaan vervangen. Ik ben al wat aan het informeren en luisteren geweest bij diverse speciaalzaken bij mij in de buurt.

Momenteel is mijn oog gevallen op de CM serie van B&W. Zowel het geluid en design bevallen mij beter als mijn huidige focal chorus set (B&W set gaat wel meer kosten als wat mijn huidige set gekost heeft dus een helemaal eerlijke vergelijking is dit niet, maar toch :*) )

Een probleem waar ik nu tegen aan loop is dat de CM center van B&W niet in mijn meubel gaat passen (er op is geen optie). Deze is namelijk bijna 17 cm hoog, en de ruimte in het meubel is iets meer dan 15cm hoog. Bij de winkel heeft men mij de dynaudio excite x22 center aangeraden omdat deze kwa geluid overeen zou komen met de B&W en een hoogte heeft van 13cm. Ik moet zeggen dat ik dit nog niet heb kunnen controleren omdat deze niet op voorraad was.

Op de website van dynaudio heb ik zojuist gelezen dat deze speaker een impendancy heeft van 4ohm. De B&W CM zuilen hebben een impedancie van 8ohm. Nou zeg mijn gevoel dat dit niet te combineren is (op mijn versterker kan alleen de impendancie voor alle kanalen gelijk worden ingesteld, dus of 4ohm of 6-8ohm).

Wie kan mij vertellen of mijn gevoel klopt of niet?

Eventueel tips voor andere center speakers die goed passen kwa design en geluid bij de B&W CM zuilen (en die niet hoger zijn dan 15 cm en niet breder dan 50cm) zijn van harte welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250276

Maakt helemaal niks uit, theoretisch zal je center speaker iets meer geluid produceren maar dit wordt door veel meer invloeden bepaald bijvoorbeeld ook door het rendement van de speakers.

Een ding is zeker, je zult absoluut niets kapot maken. Ik geef je 99,7 % kans dat je er niks van merkt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 23:36
Is een ander meubel geen optie? De merken die je noemt zijn geen kattenpis en de luidsprekers op de voorkant zou ik persoonlijk graag op elkaar laten aansluiten. Verder denk ik dat je gewoon een paar centers moet lenen om thuis te proberen, dit ga je op een forum of in een winkel niet goed ervaren.

[ Voor 30% gewijzigd door PHiXioN op 21-12-2008 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:12

franssie

Save the albatross

ok je koopt twee center speakers ;) naast elkaar heb je [ruw weg] dezelfde impedantie of je zet ze achter elkaar en dan heb je ook 8 ohm maar dan weerstand-like.

Aangezien je [opde versterker] niet alleen de impedantie kan instellen maar waarschijnlijk ook het volume (en dat dan wel weer per kanaal) valt het wel te corrigeren - het klankbeeld blijft wel overeind. Maar je kan er natuurlijk ook zelf eentje bouwen, zo moeilijk is dat niet en he, tweakers.net, toch?

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 21-12-2008 23:04 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
franssie schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:03:
ok je koopt twee center speakers ;) naast elkaar heb je [ruw weg] dezelfde impedantie of je zet ze achter elkaar en dan heb je ook 8 ohm maar dan weerstand-like.
Hoe wilde je die twee centers gaan plaatsen dan? Boven elkaar lijkt me gezien het probleem van de TS niet echt haalbaar en naast elkaar zal het geluid ook niet ten goede komen. :P
Maar je kan er natuurlijk ook zelf eentje bouwen, zo moeilijk is dat niet en he, tweakers.net, toch?
Ik hoop toch niet dat je in de waan bent dat een speaker bouwen hetzelfde is als een computer in elkaar steken hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Ik zou eerst uberhaupt maar eens gaan luisteren of er inderdaad zo weinig verschil is... De laatste keer dat ik dat deed, was het verschil gigantisch!

In mijn ervaring, moet je nooit verschillende merken luidsprekers gaan mixen. Het doet gewoon verschrikkelijk veel afbreuk aan de geluidskwaliteit. Liever je audio meubel vervangen of aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h00ligan83
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-04-2021
Ten eerste allen bedankt voor de info
PHiXioN schreef op zondag 21 december 2008 @ 22:56:
Is een ander meubel geen optie? De merken die je noemt zijn geen kattenpis en de luidsprekers op de voorkant zou ik persoonlijk graag op elkaar laten aansluiten. Verder denk ik dat je gewoon een paar centers moet lenen om thuis te proberen, dit ga je op een forum of in een winkel niet goed ervaren.
Een ander meubel is geen optie, dat kan ik niet verkopen bij mijn weder helft. ;) De centerspeaker moet in dit meubel passen en dan mag ik de B&W zuilen neer zetten. Gelukig hebben die een mooi design.
Anoniem: 175233 schreef op maandag 22 december 2008 @ 16:31:
Ik zou eerst uberhaupt maar eens gaan luisteren of er inderdaad zo weinig verschil is... De laatste keer dat ik dat deed, was het verschil gigantisch!

In mijn ervaring, moet je nooit verschillende merken luidsprekers gaan mixen. Het doet gewoon verschrikkelijk veel afbreuk aan de geluidskwaliteit. Liever je audio meubel vervangen of aanpassen...
Ik kreeg vandaag het zelfde te horen van een collega. Ik heb nog niet geluisterd dus ik durf het niet te zeggen, maar gevoelsmatig wil ik eigenlijk toch gewoon de B&W center.

Nu heb ik een onkyo receiver en die is vrij groot (lomp, het is maar hoe je het bekijkt ;) ) Ik heb vandaag gekeken bij Cambridge audio op de website, en de 640R is met 15CM een stuk lager als de Onkyo (19CM). Nadeel vind ik wel dat de Onkyo een stuk betere specs heeft (DTS-HD, meer vermogen etc).
Ik zal nog eens kijken naar andere merken receivers die beter uitvallen met de hoogte, ik denk dat ik toch voor die oplossing ga. Gevoelsmatig wil ik front zuilen en center toch het zelfde houden, een ander meubel is geen optie, dan blijft alleen de receiver over om aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 175233 schreef op maandag 22 december 2008 @ 16:31:

bull. Ik had toen ik een setje 602's van B&W had de bijpassende CC6 gebruikt. En die klonk zo ontzettend anders. Ik heb uiteindelijk een chario syntar dialogue gebruikt omdat die gewoon veel beter matchte. Sowieso verschillen ook verschillende modellen soms als dag en nacht van elkaar in 1 serie van een merk. En zorgt de verschillende plaatsing (los in de ruimte / in een meubel) al voor dermate veel klankverschil dat je je over 'het moet hetzelfde merk zijn' al gelijk een stuk minder druk hoeft te maken :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1