[PHP/MySQL] SQL Command LIKE

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
Hoi!

Ik probeer een nieuws scroller te maken voor Seditio, eerst text based, and so far lukt het niet echt goed.
Dit is de sql query die ik probeer uit te voeren:

code:
1
$sql = sed_sql_query("SELECT `page_id`, `page_alias`, `page_cat`, `page_title`, `page_date` FROM $db_pages WHERE page_state='0' AND page_cat LIKE 'events','articles' ORDER by page_date DESC LIMIT 10");

En op het laatste punt gaat het fout, bij:

code:
1
AND page_cat LIKE 'events','articles' ORDER by page_date DESC LIMIT 10");

Ik wil dus de pagina catogorieën uitlezen die events en articles heten, alleen lukt dit niet.

Zoals ik het nu heb geeft het deze fout code:
Fatal error : SQL error : You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ''articles' ORDER by page_date DESC LIMIT 10' at line 1
Ook heb ik geprobeerd in plaats van de "," tussen de 2 categorieën te zetten AND of OR te gebruiken, beide zonder het gewenste resultaat dat ze allebei uit ge lezen werden. Toen leesden ze alleen de eerste, events, uit of helemaal geen.

Kunnen jullie mij verder helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JortK
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09-2022
Probeer eens zoiets:

code:
1
SELECT `page_id`, `page_alias`, `page_cat`, `page_title`, `page_date` FROM $db_pages WHERE page_state='0' AND (page_cat LIKE 'events' OR page_cat LIKE 'articles') ORDER by page_date DESC LIMIT 10

Edit: En waarom trouwens de LIKE, geeft dit ook niet het juiste resultaat:

code:
1
SELECT `page_id`, `page_alias`, `page_cat`, `page_title`, `page_date` FROM $db_pages WHERE page_state='0' AND (page_cat = 'events' OR page_cat = 'articles') ORDER by page_date DESC LIMIT 10

[ Voor 37% gewijzigd door JortK op 21-12-2008 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
Vergeten er bij te zetten, () had ik inderdaad ook al geprobeerd.

Ik probeer nu even je 2e initiatief :)

Je 2e initiatief werkde! Heel erg bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door t1mmy op 21-12-2008 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

No offence maar van een syntax error verwachten we dat je dat toch eigenlijk zelf wel op kan lossen. In dit geval is het een redelijk basic SQL iets wat een beetje SQL tutorial je echt wel aan kan leren. Pak anders er de PRG FAQ bij waar ook wel een stukje over SQL staat ;)

Wil je voor een volgende keer aub PRG Beleid eens doorlezen zodat je op de hoogte bent van de gebruiken hier?

[ Voor 20% gewijzigd door Creepy op 21-12-2008 19:50 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Dit topic is gesloten.