• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-01 18:23
hey,

ik heb een laptop op marktplaats staan, (acer laptop vraag 385 euro) de volgende dag heb ik 2 biedingen nl. 420 en 450. wel gesteld door ene mrsandrasonjane en simplytracy4u211.

mrsandrasonjane heb ik vervolgens een e-mail gestuurd (had al een fishy gevoel) in het nederlands dat wat mij betreft de laptop verkocht is en dat ik hem kan versturen of als hij/zij in de regio woont langsbrengen.

10 minuten later krijg ik een engels mailtje terug of ik het even in het engels wil vertalen en terug zenden.
in dit mailtje vriendelijk uitgelegt dat ik niet naar het buitenland ga versturen, en mocht meneer/mevrouw wel in NL wonen dat ik bij het versturen vooraf betaald wil worden door een nederlandse bank.

moet ik met nog meer dingen rekening houden? het voelt allemaal toch een beetje fishy :/

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Nigeriaan. Scam.

if it looks too good to be true, it probably is.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:51

Boss

+1 Overgewaardeerd

Alleen cash betaling bij afhalen accepteren als je heel zeker wilt zijn. Laat je niet gekmaken voor een paar 10-tjes meer, verkoop liever aan iemand waar je er een goed gevoel bij hebt.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Nu wil ik niet gelijk van het slechte der Nederlanders uit gaan maar de doorsnee Nederlander zal niet meer dan de door jouw gestelde prijs bieden als daar geen reden voor is. Nee, vaak bieden ze ook nog flink lager, vooral op Marktplaats overkomt dat mij vaak genoeg (en dan vraag ik redelijke prijzen :)). En buitenlanders die wel jouw Nederlandse advertentie blijkbaar begrijpen maar jouw Nederlandstalige mailtje niet.. juist. Sowieso heeft elk land over het algemeen wel een eigen Marktplaats.nl achtige website en anders zou men eerder uitwijken naar bijvoorbeeld eBay. Kortom: scam, rotzooi. Rapporteren bij Marktplaats.nl kan je doen maar die kunnen er natuurlijk niet echt iets tegen doen, en verder vooral niet in zee proberen te gaan met dat soort lui.

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:21

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Niet doen, ik zou liever 25 euro minder vangen dan het risico lopen dat je je laptop kwijtraakt. Zelfs al komen ze hem halen, dit soort mensen heb je liever niet in huis. Met een beetje pech halen ze dat geld 's nachts terwijl je slaapt weer terug. En dan ook nog als extra je TV, geluidsinstallatie, PC etc. etc. meenemen. -O-

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:46
Alvast een aanvulling:
Cheque: Niet echt.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-01 07:54
Pay-pal ook niet doen.. De koper kan het geld terug eisen en dan moet jij als verkoper vanalles bewijzen.

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-01 18:23
Nu wil ik niet gelijk van het slechte der Nederlanders uit gaan maar de doorsnee Nederlander zal niet meer dan de door jouw gestelde prijs bieden als daar geen reden voor is. Nee, vaak bieden ze ook nog flink lager, vooral op Marktplaats overkomt dat mij vaak genoeg (en dan vraag ik redelijke prijzen :)). En buitenlanders die wel jouw Nederlandse advertentie blijkbaar begrijpen maar jouw Nederlandstalige mailtje niet.. juist. Sowieso heeft elk land over het algemeen wel een eigen Marktplaats.nl achtige website en anders zou men eerder uitwijken naar bijvoorbeeld eBay. Kortom: scam, rotzooi. Rapporteren bij Marktplaats.nl kan je doen maar die kunnen er natuurlijk niet echt iets tegen doen, en verder vooral niet in zee proberen te gaan met dat soort lui.
duidelijk, bedankt voor de reacties iedereen :)

[ Voor 93% gewijzigd door !GN!T!ON op 21-12-2008 22:18 ]

Verwijderd

Als je een mailtje terugkrijgt (wat ik betwijfel want ze hebben al door dat je een niet zo'n makkelijk doelwit bent) en meteen begint over een buitenlandse bank of een vage betaalmethode die volgens hem zo betrouwbaar is als wat moet je er verder niet op ingaan en het marktplaats even vertellen. Mensen die weleens zo'n bod hebben gehad zullen de opbouw herkennen als je de mail post. Meestal begint het met "My dear friend" en wordt er afgesloten met "yours sincerely, docter/priest hoeloeboeloe". Het is mij ook overkomen met mijn psp. Ik kreeg er dan zoveel Nigeriaanse dollars voor en moest hem naar een bushalte daar sturen. Moet je ze dan gaan vertellen dat je hem niet opstuurt en dat je op hem wacht op het vliegveld van eindhoven om 4.30 in de morgen bij hangar 3 in de cockpit van de F-16 (the one with a ticking engine) >:) . Kijken of ze dat ook zo grappig vinden. De meesten zullen dan wel afhaken.

In Nigeria hebben ze namelijk een rechtsysteem dat zo lek is als een mandje. De wet die bij deze meneer hoort is de wet dat je de inwoners van rijke westerse landen mag oplichten of bestelen. Je zou dan meehelpen de rekening te verheffen die de westerse landen vroeger zouden hebben moeten betalen ofzoiets 8)7

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:10
Biedingen die boven de vraagprijs zijn zonder dat er eerdere biedingen zijn gewoon gelijk negeren of verwijderen, heb je een stuk minder gezeur.

The devil is in the details.

• B. Stuff
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Hoe dit doorgaands werkt: De persoon in kwestie koopt het meestal voor iemand anders (zoon die jarig is, etc). Maar er is nog al haast bij, dus het is van groot belang dat de laptop ONMIDDELIJK verstuurd moet worden. Hij zal het geld gelijk overmaken dmv een wire-transfer via een paypal-achtige site. De site zit ook in het complot en zal aangeven dat een betaling onderweg is (nadat je een account hebt gemaakt). Het geld zul je echter nooit ontvangen.

Voorkomen is eigenlijk heel simpel. Zorg ervoor dat je het geld in je bezit hebt voordat je de laptop overhandigd. En wat hierboven allemaal al is gezegd. :)

[ Voor 0% gewijzigd door B. Stuff op 21-12-2008 23:16 . Reden: typo ]

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
offtopic:
Voor de liefhebbers: http://www.zug.com/pranks/powerbook/
Neem er wel de tijd voor, is nogal een lap tekst...

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heb ik ook gehad zoiets. Had ook een laptop op Marktplaats staan (driekwart jaar terug) en kreeg een mail van iemand uit Nigeria ofzo die laptops kocht voor een weeshuis :+ Moest uiteraard ook snel worden verzonden enzo.

De opa van een goede vriend is helaas in zo'n soort scam getrapt :( 600 euro kwijt...

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-01 18:49

dread

Sluwe vlaming

F4T4L_3RR0R schreef op maandag 22 december 2008 @ 05:12:
offtopic:
Dit is echt te gek. Zit hier nu al een uur te lezen.

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
offtopic:
geniale grap :D Dat zal ze leren, 500 dollar betaald voor een stuk plastic :P

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Thralas schreef op zondag 21 december 2008 @ 21:20:
[...]

Alvast een aanvulling:
Cheque: Niet echt.
Nog een aanvulling:
Naam: Piet?

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

offtopic:
bekende :D Alleen dat zag ik op alle sites die deze prank hadden gepost, is die Jeff nu echt spoorloos?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• johan12
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 08:35
Ik verkoop ook regelmatig spullen op marktplaats. En ik praat nu alleen over de dingen die ik verkoop op marktplaats boven de 200 euro.

Je kan inderdaad zo zien (aan de naam alleen al) dat het nep is. Daarnaast wanneer je artikelen verkoopt en er mensen precies of meer dan de vraagprijs gaan bieden weet je bijna zeker dat het nep is.

Ik had een keer bij de verkoop van een telefoon iemand die direct reageerde en een zeer slecht engels gefabriceerd mailtje stuurde. (ik rook uiteraard al onraad, maar vond het grappig om te zien wat de werkwijze van deze meneer of mevrouw was). In het mailtje werd gerept over iemand die op sterven lag, of jarig was en dat die telefoon ASAP naar nigeria verzonden moest worden, hij/zij kon via paypal betalen.

Ik dus mijn paypal account gegeven (dacht ach, misschien 0.01% kans dat dat bedrag daadwerkelijk morgen op mijn paypal staat).
En toen kwan het mooie, ik kreeg toen een fake paypal mailtje, met een echte paypal huisstijl en logo's etc. waarin werd uitgelegd dat er iets fout was gegaan bij paypal en dat ik moest reageren met mijn account gegevens incl wachtwoord, want dan kon het worden 'opgelost'.

Nooit meer iets van me laten horen toen natuurlijk en paypal en marktplaats gewaarschuwd. De hond blafte nog wat met mailtjes over die op hande zijnde verjaardag en dat als ik echt in god zou geloven ik wel even die telefoon op zou sturen, deze heb ik vriendelijk beantwoord met dat ik diegene had aangegeven bij de politie, toen nooit meer wat gehoord.

Ik weet 100% zeker dat die 2 biedingen die je noemde nep zijn.

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
offtopic:
sorry dat ik hier ook nog mee offtopic ga, maar dit verhaalstuk is meesterlijk!
Pagina: 1