Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem met Asus Xonar D2X

Pagina: 1
Acties:

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:26
Beste medetweakers,

ik heb een probleem met mijn Xonar D2X dat ik nu al weken probeer op te lossen, maar het wil maar niet lukken. Als een van jullie een oplossing heeft hoor ik het heel graag!

Betreft Asus Xonar D2X i.c.m:
mobo: Gigabyte P45-DS4
PSU: Antec NeoPower 650
case: Antec P182
Mem: Corsair Dominator 2x 2GB
CPU: E8400 (@ 3.6GHz)

Het probleem
Als ik mijn PC opstart heb ik géén geluidskaart, rechtsonder in de system tray het rode kruisje door het speaker-icoontje, en de melding "no audio device installed". Als ik daarna nogmaals opstart is alles in orde (geluidskaart is geinstalleerd, het Xonar D2X Audio Center werkt etc.) en werkt de kaart prima.
Dit is een vast gegeven, elke keer vanuit een "koude start" doet de kaart het niet.
Op een gegeven moment tijdens het startscherm van Vista (vrij ver tegen het einde) hoor ik een "klik", van de versterker die aanspringt (zo klinkt het althans), deze klik hoor ik ook niet bij de keren dat de kaart het niet doet.

Wat heb ik geprobeerd:
- voedingsstekker gecontroleerd, geen probleem gevonden
- een van de andere voedingsstekkertjes erop geprikt (De kaart heeft verlichting in de connectors, deze is altijd aan, ook als de kaart niet door Vista gevonden is, dus het lijkt geen stroomprobleem te zijn...)
- drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd (herhaaldelijk, ook met virusscanner uit bijvoorbeeld)
- in BIOS de on-board audio (Azalia) uitgezet/aangezet
- zonder overklokken opstarten (overklok is overigens orthos 12u stabiel, dus ik verwachtte er geen probleem van)
- gegoogled op dit probleem (niets nuttigs gevonden)

Dit is een uitermate vervelend probleem, als ik een spelletje wil doen of een muziekje op wil zetten tijdens het schrijven van een artikel o.i.d. moet ik elke keer de pc twee keer opstarten... :'(

[ Voor 0% gewijzigd door Masterlans op 21-12-2008 15:59 . Reden: typo ]

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:26
Hmm, uiteindelijk na lang googlen bleek er een workaround te zijn voor dit probleem, dat overigens alleen met mobo's van de p45 serie van giga-byte gemeld wordt: te weten het plaatsen van de xonar in een 16x slot. Nu zit daar mijn 8800 GT al, en ik heb geen tweede 16x slot, echter bleek een 4x slot ook te werken, sinds de kaart daarin zit start hij elke keer gewoon op...
Het kan ook niet aan dat ene 1x slot liggen, want ik heb zeker 3 van de 1x slots geprobeerd.