Problemen met een draadloos netwerk*

Pagina: 1
Acties:

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03 20:26
Of beter gezegd ,ik heb problemen met een draadloos netwerk :X

Eerst mijn setup :
Er zijn 2 PC's en 1 Laptop

Vanaf mijn internetmodem (zeelandnet) gaat de verbinding naar mijn router ,een WRT54GC versie 2
Vanaf de router :
- heb ik met een kabel een "vaste" verbinding met mijn eigen PC (Windows Vista)
- een draadloze verbinding naar de 2de PC (deze draait op XP Home SP3 en er zit een WMP54G kaart in)
- een draadloze verbinding naar mijn laptop ,een Acer 7720G met Vista erop

Nu word internet dus gedeeld door de router richting deze 3 systemen ,en dat werkt ,maar ...

- om de zoveel minuten valt de hele internet verbinding eruit ,voor ongeveer een minuut
Ik denk dat het komt door uTorrent op mijn "vaste" PC ,alleen hier heb ik de instellingen al veranderd en nog steeds blijft het probleem zich voordoen

Het 2de probleem is :
Ik wil tussen de 3 systemen een netwerk maken ,de "vaste" PC en mijn laptop zien elkaar :
- Alleen de 2de PC (die met XP SP3 erop) zie ik dus in het hele netwerk niet ,terwijl deze toch internet heeft
(lijkt mij dat ik dan toch ook een netwerk moet kunnen maken met deze PC)
Mijn insteek hierachter is is dat ik de draadloze PC en de laptop vanaf mijn vaste PC kan besturen EN dat het mogelijk is om vanaf de draadloze PC en de laptop te printen met de printer die aan mijn vaste PC hangt
(de printer gaat nog verhuizen naar de draadloze PC)

Wat heb ik tot nu toe gedaan :
- De vaste PC en de draadloze PC hebben allebei een static adress ,mijn vaste PC is 10 en de draadloze 15 ,alleen de laptop is flotting (dit vanwege het netwerk op mijn werk ,anders blijf ik alles veranderen)

- De router staat ingesteld op Automatic Configuration : DCHP en het netwerk is beveiligd via WEP ,wat alle 3 de systemen hebben

- Al een hard reset uitgevoerd op de router ,een paar minuten geleden ,tot zover houd het zich goed

- Heel veel al zitten zoeken op internet (en hier) van hoe ik dit probleem kan oplossen en waar het door komt ,maar dus nog steeds niks bereikt :S

Mijn vraag(en) zijn dus :
- Hoe los ik dat verlies van de internet verbinding op ,waar ligt het aan ?
- Hoe maak ik een onderling netwerk tussen deze 3 systemen ?
(PS : ik heb de netwerk configurator al gebruik maar zoals gezegd ,alleen de vaste PC en de laptop zien elkaar ,de draadloze PC word niet gezien)

PS :
Leg het aub uit in layman's terms uit ,want mijn kennis kwa netwerken houd dus op met waar ik nou vast loop :$

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• -JeeDee-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-02-2025
Probeer je windows firewall eens uit te zetten, dat belemmert vrij vaak dat computers elkaar kunnen zien op een netwerk. Al die torrentprogramma's zijn een ramp voor routers, dan vliegt ie er inderdaad om de zoveel minuten uit, dan is hele buffer volgelopen, maar is weinig aan te doen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

dierkx36 schreef op zondag 21 december 2008 @ 13:38:
- om de zoveel minuten valt de hele internet verbinding eruit ,voor ongeveer een minuut
Ik denk dat het komt door uTorrent op mijn "vaste" PC ,alleen hier heb ik de instellingen al veranderd en nog steeds blijft het probleem zich voordoen
Dat zou inderdaad best de oorzaak kunnen zijn.
Welke instellingen heb je dan veranderd?
Waar je naar moet kijken is het aantal connecties, en de upload snelheid.
De upload flink naar beneden schroeven 5Kb/sec. En als dat probleemloos werkt langzamerhand weer verhogen (dan kom je vanzelf de grens tegen).
Daarnaast het aantal gelijktijdige connecties flink laag instellen (100). En daarbij geldt ook weer: langzaam omhoog schroeven en per wijziging even kijken of je verbinding wel blijft werken.

Wat betreft de verbindingen tussen de diverse pc's betreft. Begin altijd met alle firewall uitgeschakeld. Dus de windows firewall, maar ook andere software (norton internet security bijvoorbeeld). Kijk of je tussen de pc's kan pingen. (dus start > cmd > ping). Lukt dat.. dan ga je verder kijken.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dierkx36 schreef op zondag 21 december 2008 @ 13:38:
Hoe heb je die instellingen "veranderd"? Je zult moeten vertellen wat je precies hebt gedaan, want men is niet helderziend hier. Ga testen zonder uTorrent en zie of het dan nog steeds gebeurt.

Voor het elkaar niet zien in een netwerk zijn er stapels topics, ook hiervoor geld: wat heb je al precies gedaan?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• dierkx36
Zonder dat uTorrent draait ,wilt de verbinding er nog wel eens uitklappen ,alleen minder vaak
Dus toch ligt het probleem ergens bij uTorrent

daarin heb ik dit veranderd :
- UpnP en NAT-PMP uitgezet
- maximale connecties omlaag geschroefd naar max 100
- DHT netwerk uitgezet

Wat ik al geprobeerd heb om dat netwerk aan de gang te krijgen :
- IP's veranderd
- die configurator op alle 2de PC's gedraait
Verder nog niks ,omdat ik er geen verdere kennis van heb

Mijn vermoeden bestaat dat de draadloze PC niet word gezien omdat deze draait op XP ,de rest draait namelijk op Vista en die zien mekaar wel

Dat met die firewall uitzetten ga ik nu proberen :Y

• dierkx36
Kleine update kwa het uitvallen van internet :

Ik heb een paar uur geleden een hard reset gedaan van de router en tot nu toe is mijn internet verbinding er nog geen 1 keer uitgeklapt ,terwijl uTorrent wel aan het werk is *O*

Verwijderd

Zitten alledrie de pc's in dezelfde netwerkgroep ? Anders klopt het dat xp en vista mekaar niet zien. XP is volgensmij standaard "Mshome" en Vista is standaard "workgroup". Als beide besturingssystemen in dezelfde netwerkgroep zitten dan zouden ze mekaar kunnen zien.

• dierkx36
Ze staan in dezelfde netwerk groep maar no go ;(

• dierkx36
Tot zover stabiel internet ;(
Die harde reset van de router heeft wel 1 dag geholpen ,daarna was het voorbij :S

Ik heb de router nog op andere kanalen gezet ,met de gedachte dat er misschien iemand anders ook toevallig net op dat kanaal zat ,maar dit heeft ook niet geholpen :N
Het valt wel op dat hij bijna precies om de 30 minuten van internet afvalt

Iemand nog ideeën :?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:48

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De WRT54GC is niet echt een denderend apparaat. Ik ken een paar mensen met dat ding, en die trekken allemaal meerdere keren per week de stroom van dat ding en vinden dat normaal. Ik denk dat je gewoon een router moet hebben die wat meer verbindingen tegelijktijdig aankan en beter gekoeld is dan die GC, zoals een WRT54GL ofzo.

Hier stond een dode link.

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
dus ..

noteer eens de IP-adressen van de 3 machines op een papiertje.

en probeer dan eens vanaf een van de PC's het volgende:
1. start de commandprompt op: Start -> Run ... en dan cmd.exe opstarten

2. voer het commando 'telnet IPADRES 139', zonder de quotes en met IPADRES gelijk aan een IPadres van een machine die je wilt benaderen.

als je een connection refused krijgt, dan werkt op de machine die je wilt benaderen ofwel een firewall, ofwel et delen van mappen staat uitgeschakeld. als je een lege prompt krijgt, dan ligt het probleem wsch bij de computer waar je op dat moment achter zit.

je kunt ook 'telnet IPADRES 445' gebruiken; de ports 139 en 445 zijn beiden in gebruik door het SMB protocol, wat dus die shares afhandelt.

Je kunt verder niks met dat telnet commando nu, maar je hebt nu wel een betere diagnose.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
Als je nog garantie hebt, haal dan een betere jongen. Ik heb al een paar jaar een WRT54gl die retestabiel is. Wel draai ik DD-WRT, om het bereik vna het netwerk te vergroten.

• dierkx36
wat is DD-WRT ? :$

@DR-Claw
Ik ga het morgen proberen ,thanx _/-\o_

[ Voor 58% gewijzigd door dierkx36 op 27-12-2008 21:35 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:26
Doorgaans is ook bekend dat de WRT's (zonder custom firmware) nog al lang hun verbindingen openhouden, ook al zijn ze al lang niet meer in gebruik. Op zich kan je daar volgens mij niet veel aan doen, buiten een custom firmware te flashen.

Even lullig denken: als je toch regelmatig je router wilt resetten, kan je evengoed een automatische klok er tussen zetten en 'm iedere nacht rond 4u even uit laten vallen... :+ (serieus).

Wat je zeker moet doen:
Uploadsnelheid omlaag in µTorrent en langzaam opschroeven
Aantal simultane connecties omlaag en langzaam opschroeven
dierkx36 schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 21:35:
wat is DD-WRT ? :$

@DR-Claw
Ik ga het morgen proberen ,thanx _/-\o_
DD-WRT is een alternatieve firmware voor een heel serietje WRT's, net zoals Tomato of OpenWRT
Google eens even... ;)
dierkx36 schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 10:14:
Tot zover stabiel internet ;(
Het valt wel op dat hij bijna precies om de 30 minuten van internet afvalt
Dat is met µTorrent running ?

[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 27-12-2008 21:38 ]

• dierkx36
Jep ,juist met uTorrent running

Als uTorrent uitstaat wilt ie ook nog wel :w doen ,maar minder vaak

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-03 14:28
ik had een zelfde soort probleem. Toen ik de router een ander adres gaf, wat niet in de range van de modem lag, was het probleem over.
Dus modem was bv xxx.xx.x.1 tot 150 en router zat eerst op .12
Daarna veranderd buiten de 150 en probleem was over.

Ben een netwerk noob, dus kan het niet uitleggen. Werkte wel.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:26
dierkx36 schreef op zondag 28 december 2008 @ 11:57:
Jep ,juist met uTorrent running

Als uTorrent uitstaat wilt ie ook nog wel :w doen ,maar minder vaak
En wat gebeurt er als je µTorrent echt een HEEL lange tijd niet meer gebruikt, dus een weekje ofzo ?
(ik vraag het maar, wie weet houdt dat ding echt retelang zijn verbindingen (nog langer als ik dacht) en ga jij met surfverkeer er nog een paar bijgooien en op een gegeven moment is zijn maximum weer bereikt en hangt ie zichzelf weer op... Dat probleem heb ik gelukkig nog NOOIT gehad, maar had daar wel wat schrik voor met de nieuwe modem/voip-adapter/router/switch/ap die ik van mijn provider kreeg...)

[ Voor 38% gewijzigd door HyperBart op 28-12-2008 12:33 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:48

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Title-change.. gaarne niet meer van die schreeuwerige titles plaatsen..

• dierkx36
dries77 schreef op zondag 28 december 2008 @ 12:07:
ik had een zelfde soort probleem. Toen ik de router een ander adres gaf, wat niet in de range van de modem lag, was het probleem over.
Dus modem was bv xxx.xx.x.1 tot 150 en router zat eerst op .12
Daarna veranderd buiten de 150 en probleem was over.

Ben een netwerk noob, dus kan het niet uitleggen. Werkte wel.
De router heeft hetzelf adres als wat de modem de originele netwerk kaart meegaf ,daarnaast heb ik alleen de 2 pc een ander adres gegeven ,dit om conflicten te vorkomen ,1 op 10 en de ander op 15

De modem van zeelandnet wijst de pc die eraan hang zelf een ip adres aan dus ik denk dat het met de router hetzelfde is ,tenminste lijkt me

Ik heb al een paar keer geprobeerd de router een eigen ipadres te geven ,namelijk ***.1 maar toen werkte er dus helemaal niks

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-03 14:28
Volgens mij moet je de router een adres geven wat niet valt binnen de range van je modem. (de range in welke je modem ip adressen uit mag geven)

Ik heb een soortgelijke opstelling. Modem ---> router/desktop en vanaf router draadloos laptop.
Heb dus alleen de router een ander adres gegeven. De rest krijgt automatisch adressen van het modem/router.

De verbinding van de laptop viel steeds weg, en deze verandering was de oplossing.
Misschien kan je er wat mee.

• dierkx36
Gisteren heb ik in uTorrent 1 instelling veranderd ,die van max_half_open
Die stond op 50 en dus terug gedraaid naar 40 en tot mijn grote verbazing is internet ,op alle 3 de PC's/laptop nou stabiel *O*

Verbinding is er nog geen 1 keer uitgeklapt *O*

Probleem 1 opgelost :
Nu kijken of ik dat onderlinge netwerk aan de praat krijg :9

• dierkx36
Okay .nu snap ik er even helemaal niks meer van |:(

Gisteren de router er van tussen gehaald en de desktop direct op de modem gezet :Y
Kijken of er veel verschil in zat
Iets verschil ,maar nog steeds bagger :X

Kijk ik via ipconfig/all naar de IP adressen zie ik gewoon heel mooi staan :
192.168.1.1 IPv4 adres
255.255.255.0 subnetadres
212.115.192.195 DNS server
62.238.255.196 DNS alternatief server adres

Okay router heeft dus 192.168.1.1 als hoofd IP adres gehad

Nu kijk ik dus via de status van de router en wat schets mijn verbazing
IP Address: 62.238.54.176
Subnet Mask: 255.255.248.0
Default Gateway: 62.238.55.254
DNS1: 212.115.192.195
DNS2: 62.238.255.196

Een heel ander IP adres en subnetmask :?

Welke moet ik nou gebruiken voor de router om als standaard adres te gebruiken
Ik snap het effe niet meer |:(

PS :
Ik heb met 192.168etc etc wel internet ,dus verbinden doet ie wel ,tis alleen niet de van het :N

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Gelukkig wel. Dat is de buitenkant van jou netwerk, de verbinding met het internet. Dat kunnen toch ook geen zelfde adressen zijn...

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• dierkx36
Buitenkant van het netwerk bedoel je het IP adres dat de modem meekrijgt toch ,of toekent hoe je het wil lezen ?

En daar gaat het dus juist "vaut"

Zonder de router ertussen kreeg ik via IPconfig het 192.168.1.1 adres
Met de router is dat dus ineens 62.238.54.176 geworden

Dat snap ik dus niet :N

Router staat trouwens op DCHP enable ,dus automatisch IP adres zoeken

Pagina: 1