Verwijderd

Topicstarter
"Hi all,

Heb net een nieuwe pc gekocht en zedlf inelkaar gezet. Leek voor zich te spreken en alles kon maar op "een manier"in elkaar. Echter na alles gecheckt te hebben en power on geberud er niets. Ik krijg geen beeld op mijn scherm, ik hoor geen piepjes welke wijzen op een opstart of foutcodes... alle fans draaien, cpu uiteraard op de juiste manier erin met cooler en videokaart onder stroom.

Wie kan mij helpen zoeken naar een oplossing:

Specs:

asus p5b premium vista edit ip965 sata 2 raid moerderbord
coolermaster midi tower
corsair powersuply cmpsu 650 atx no psu zwart
intel core 2 dua e8400 3.00 ghz 1333 6mb box
ocz 2x2gb ddr2 sdram pc6400 cl5.0 vista
saphire hd3870 passief gekoelde videokaart

wat ik heb gedaan:
alles aangesloten en power on... niets
alles los muv cpu, coolers, videokaart, 1 x geheugen bank, keybord.... niets
alles los muv cpu en mem.. niets,
alles los muv cpu, videokaart, keybord en 1 gehuegen bankjeop verschillende sloten geprobeerd...niets
heb de cmos al gereset volgens handleiding

het rare vind ik dat ik geen pieps krijg. De led op het mb gaat van blauw (standby) naar rood (power on).

Heeft iemand een suggestie....

Wat ik graag nog zou willen weten is of:

- als ik alles los haal muv cpu en cooler.. moet hij dan gaan posten met een error piep?

- las ergens dat je ook cmos kan resetten met ook de cpu los, bat los, jumper reset en dan poweron...???

- ergens las ik dat het mogelijk aan de standsoff kan liggen? Wat dan en hoe dat op te lossen. Ik heb alle 9 bevestigingspunten gebruikt...

- of men bedoelde bij de standsoff iets van de clip die de cpu op het mb klempt..??

- de passieve videokaart (koelgedeelte/pipers) voelen niet warm aan... (uiteraard op juiste manier aangesloten op mb)... klopt dat?

- als het geheugen niet op de qvl lijst komt of de videokaart niet werkt dan moet moet de pc toch wel posten met error piepjes...??

Ontzettend bedankt van een gefrustreerde knutselaar :-))

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:58
Een P965 chipset ondersteunt normaal geen 45nm CPU's zoals een E8400. Misschien is er een bios update beschikbaar?

Verwijderd

Over die standoffs, weet je zeker dat je ze hebt gebruikt? ze moeten in je moederbord tray geschroeft worden en daarop meot je moederbord komen. doe je dit niet zal er idd niets gebeuren aangezien je moederbord in contact komt met je kast.

Afbeeldingslocatie: http://www.cybergooch.com/tutorials/images/buildsystem/IMG_6805.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 13:46 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
TZC-T1-FX schreef op zondag 21 december 2008 @ 13:41:
Een P965 chipset ondersteunt normaal geen 45nm CPU's zoals een E8400. Misschien is er een bios update beschikbaar?
Hi, bedankt voor je reactie... ik ben een leek hoor dus .. maar even goed. Dit las ik bij mijn mb specs

LGA775-socket voor Intel® Core™2 Quad/ Core™2 Extreme / Core™2 Duo / Pentium® Extreme / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D processoren
Compatibel met Intel® 05B/05A/06 processoren
Intel® Hyper-Threading Technologie gereed

zie link: http://nl.asus.com/produc...=0&model=1558&modelmenu=2

en zou volgens mij dus moeten lukken... toch? Een ander had een q6600 erop zitten... is volgens mij ook een 45 nm cpu...?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 14:09

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 13:43:
Over die standoffs, weet je zeker dat je ze hebt gebruikt? ze moeten in je moederbord tray geschroeft worden en daarop meot je moederbord komen. doe je dit niet zal er idd niets gebeuren aangezien je moederbord in contact komt met je kast.

[afbeelding]
Weet je zeker dat je ze alle 9 had moeten gebruiken? Meestal zitten er maar 6 of 7 schroefgaatjes in een moederbord. Als je meer standoffs hebt gebruikt dan er schroefgaten zijn, maken ze sluiting tussen mobo en de kast.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• damnengineer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
SeatRider schreef op zondag 21 december 2008 @ 14:03:
[...]

Weet je zeker dat je ze alle 9 had moeten gebruiken? Meestal zitten er maar 6 of 7 schroefgaatjes in een moederbord. Als je meer standoffs hebt gebruikt dan er schroefgaten zijn, maken ze sluiting tussen mobo en de kast.
De meeste moederborden die ik in mijn leven voorbij heb zien komen, hadden er 9 (3 rijen van 3).

Anyway, je hebt hoogstwaarschijnlijk een bios update nodig, het moederbord is wel compatible maar pas na de update. Je zult dus een processor nodig hebben die het wel doet om je bios te updaten en anders aan de winkel vragen of ze 'm willen flashen.

En een q6600 is 65nm.

Btw waarom heb je zo'n oud model moederbord aangeschaft?

[ Voor 5% gewijzigd door damnengineer op 21-12-2008 14:11 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:51

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Net een vergelijkbaar probleem onder ogen gehad en opgelost. Van een bestaande pc was het mobo overleden en deze vervangen door een P5Q Pro. Geen boot, ook geen piepjes. Diverse dingen geprobeerd, als laatste vandaag bij de MM maar even een andere voeding en een 1 GB reepje geheugen gehaald. Gemonteerd en de pc boot!

In mijn geval kan het de oude voeding zijn die niet genoeg prik gaf voor het nieuwe mobo, maar dat sluit ik bij jou uit. Waarschijnlijk is het voltage dat het mobo standaard aan het geheugen geeft te laag, want ik heb er nu een reepje Dane-Elec 667Mhz inzitten wat met het standaard DDR2 voltage af kan en de Team Extreem 800Mhz cas4 reepjes van daarvoor niet.

Ik ga nu eerst Vista even installeren, een paar tests doen en dan weer terug naar het BIOS voor fine-tuning én om het mem voltage omhoog te schroeven zodat die Team reepjes hopelijk wél werken.

Kortom, probeer even een andere geheugenmodule als je die hebt met lagere timings/snelheden. Ga als ie dan wel boot, het BIOS in en pas de voltage settings aan.

Ik heb zelf trouwens ook een P5B de Luxe en een E8400, de BIOS daarvoor is al een jaar beschikbaar en zal zeker al op je nieuwe bord zitten. Je kunt op je bord elke huidige (45nm) C2D of C2Q draaien, behalve de 400 Mhz FSB varianten.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Yep dat zijn ze... 9 stuks op kast gemonteerd op de plaatsen waar ze op het mb komen. Hield er nog 4 over maar dat was omdat er niet meer gaten in mijn mb zitten... er zaten div boutjes bij... heb deze gebruikt. De kop valt binnen het witte rondje op het moederbord...

Off topic: Is het mogelijk om het mb uit de kast te halen en dan "ergens" op te leggen en aan te zetten om ev sluiting van de spaceholders te checken... of aan beiden zijden van het mb een stukje tape op de plaats waar de placeholder het mb raken???
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 13:43:

[afbeelding]

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dat geeft me moed :=)) Maar wat ik mij afvroeg is of het systeem uberhaupt piept ook als er geen geheugen model eof niet ondersteunende module inzit. Een van de error piepjes zou nl zijn dat het geheugern niet werkt ofzo... maw.. moet hij zo wie zo niet posten met een error ???

Thxs voor de tip ga het zo wie zo vanavond proberen!
bvk schreef op zondag 21 december 2008 @ 14:21:
Net een vergelijkbaar probleem onder ogen gehad en opgelost. Van een bestaande pc was het mobo overleden en deze vervangen door een P5Q Pro. Geen boot, ook geen piepjes. Diverse dingen geprobeerd, als laatste vandaag bij de MM maar even een andere voeding en een 1 GB reepje geheugen gehaald. Gemonteerd en de pc boot!

In mijn geval kan het de oude voeding zijn die niet genoeg prik gaf voor het nieuwe mobo, maar dat sluit ik bij jou uit. Waarschijnlijk is het voltage dat het mobo standaard aan het geheugen geeft te laag, want ik heb er nu een reepje Dane-Elec 667Mhz inzitten wat met het standaard DDR2 voltage af kan en de Team Extreem 800Mhz cas4 reepjes van daarvoor niet.

Ik ga nu eerst Vista even installeren, een paar tests doen en dan weer terug naar het BIOS voor fine-tuning én om het mem voltage omhoog te schroeven zodat die Team reepjes hopelijk wél werken.

Kortom, probeer even een andere geheugenmodule als je die hebt met lagere timings/snelheden. Ga als ie dan wel boot, het BIOS in en pas de voltage settings aan.

Ik heb zelf trouwens ook een P5B de Luxe en een E8400, de BIOS daarvoor is al een jaar beschikbaar en zal zeker al op je nieuwe bord zitten. Je kunt op je bord elke huidige (45nm) C2D of C2Q draaien, behalve de 400 Mhz FSB varianten.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:51

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 14:24:
Maar wat ik mij afvroeg is of het systeem uberhaupt piept ook als er geen geheugen model eof niet ondersteunende module inzit. Een van de error piepjes zou nl zijn dat het geheugern niet werkt ofzo... maw.. moet hij zo wie zo niet posten met een error ???
Blijkbaar niet, daar verbaasde ik me ook al over, ik dacht in mijn geval aanvankelijk dat het de processor zou zijn. Maar goed dat de MediaMarkt geen CPU's verkoopt, anders had ik die voor niets gekocht... ;)
Tenzij het mobo als het een piep wil geven daarvoor (werkend) geheugen nodig heeft, in ieder geval gezien/herkend.

[ Voor 8% gewijzigd door bvk op 21-12-2008 14:41 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
...In mijn geval kan het de oude voeding zijn die niet genoeg prik gaf voor het nieuwe mobo, maar dat sluit ik bij jou uit. Waarschijnlijk is het voltage dat het mobo standaard aan het geheugen geeft te laag, want ik heb er nu een reepje Dane-Elec 667Mhz inzitten wat met het standaard DDR2 voltage af kan en de Team Extreem 800Mhz cas4 reepjes van daarvoor niet.

Heb ik dus ook maar even gedaan naar de MM voor een geheugen bankje. Hadden alleen nog maar een van 533 maar dat mijn mb ook ondersteuten... En...???? NIKS gloeiende gloeiende ....

Zou het dan echt mijn bios kunnen zijn... dat zou toch waanzinig zijn... moet je dus een cpu extra hebben om een bios te flashen....

Iemand nog suggesties hoe ik een evenuteel bios update probleem kan oplossen... een vriend vragen zijn cpu uit zijn mb te slopen is niet een voor d ehand liggende optie...zou er zelf ook geen voorstander van zijn....

Thxs

Verwijderd

Topicstarter
Nog even aan BVK: Ik heb op de site van dane elec gekeken en zag dat de dimm die ik had maar op de site staat hier niets over... Lees toch meer en meer op forums dat het te booten fout gaat met het type geheugen....

maar ff kijken wat de mogelijkheden zijn...

Had nu deze (1 gb ddr2 533) http://www.dane-elec.fr/holland/

DDR SDRAM DIMM
geschikt voor de desktop computer
De Double Data Rate Unbuffered of Registered DDR DIMM geheugenmodules van DANE-ELEC (PC2100, PC2700 en PC3200) zijn samengesteld uit 4 tot 18 chips van diverse leveranciers en hebben een capaciteit van 128, 256 of 512 Mbit. Ze werken op 2,5 V. De klokfrequentie van bijvoorbeeld 133 MHz komt effectief overeen met 266 MHz omdat het component zowel reageert op de stijgende als op de dalende fase van de klokcyclus. Alle geheugenchips zijn van het type TSOPII (66-pins). Iedere module beschikt over een EEPROM geheugen van 2Kb.

maar dat was hget dus ook niet

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 09:39

ötzi

eclecticus

Je hebt wel je "systeem speaker" aangesloten aangezien je geen piepjes hoort ?
Heb je de 4 pin 12V aangesloten ? als deze niet is aangesloten boot je systeem niet .

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:58
Een Q6600 is nog een 65nm CPU. En volgens de CPU lijst is er een bios update beschikbaar om hun te laten draaien op jouw P5B. Welke bios heb je nu dan? Anders even een andere CPU fixen en checken welke Bios je hebt, en zodanig updaten

http://support.asus.com/c...m%20Vista%20Edition&os=24
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 13:58:
[...]

Hi, bedankt voor je reactie... ik ben een leek hoor dus .. maar even goed. Dit las ik bij mijn mb specs

LGA775-socket voor Intel® Core™2 Quad/ Core™2 Extreme / Core™2 Duo / Pentium® Extreme / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D processoren
Compatibel met Intel® 05B/05A/06 processoren
Intel® Hyper-Threading Technologie gereed

zie link: http://nl.asus.com/produc...=0&model=1558&modelmenu=2

en zou volgens mij dus moeten lukken... toch? Een ander had een q6600 erop zitten... is volgens mij ook een 45 nm cpu...?

Verwijderd

Topicstarter
Hi ijscobar... nu begin in te twijfelen en maak me hier vast belachelijk maar kan het zijn dat ik die niet heb..??
Is zie nl bij de specs van mijn MB

http://www.hardware.info/...Edition_90MBB4EKG0EAY00Z/

onboard speaker NO.... en ik hou inderdaad 4 pinnetjes over op de systempanel connector.... misschien duf hoor maar waar zouden die draadjes dan vandaan komen... ofte wel .. als ze op die connector zijn aangesloten waar zitten dan die "speaker"aansluiting....

ZAL DIT HET DAN ZIJN..???
ötzi schreef op zondag 21 december 2008 @ 19:52:
Je hebt wel je "systeem speaker" aangesloten aangezien je geen piepjes hoort ?
Heb je de 4 pin 12V aangesloten ? als deze niet is aangesloten boot je systeem niet .

• ötzi

ötzi

eclecticus

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:16:
Hi ijscobar... nu begin in te twijfelen en maak me hier vast belachelijk maar kan het zijn dat ik die niet heb..??
Is zie nl bij de specs van mijn MB

http://www.hardware.info/...Edition_90MBB4EKG0EAY00Z/

onboard speaker NO.... en ik hou inderdaad 4 pinnetjes over op de systempanel connector.... misschien duf hoor maar waar zouden die draadjes dan vandaan komen... ofte wel .. als ze op die connector zijn aangesloten waar zitten dan die "speaker"aansluiting....

ZAL DIT HET DAN ZIJN..???

[...]
Je zal niet de eerste zijn die dit vergeet :P
Maar dit kan niet de reden zijn dat je niet kunt booten maar kan wel inzicht geven door de error codes van de piepjes wat het probleem zou kunnen zijn.
Sommige kasten hebben hier een aansluiting voor maar je krijgt bij Asus tegenwoordig eentje bij je moederbord .
Ze zien er vaak zo uit (en gaat idd op de 4 vrije pinnen van je systempanel) ;
Afbeeldingslocatie: http://tbn0.google.com/images?q=tbn:7lSgw2mONdcTzM:http://www.clearpc.ca/catalog/images/speaker.JPG

Los van je systeem speaker die niet geplaatst is , heb je wel de 4 pins connector (die je MB met de 24 pins connector van stroom voorziet) op je moederbord aangesloten ? Die zit vlak achter je I/O panel .

[ Voor 7% gewijzigd door ötzi op 21-12-2008 23:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
nop niet bij gezien en in de handleiding wordt er ook niet over gesproken... dat zou verklaren waarom het inderdaad stilblijft.... heb al 3 vreschillende bankjes erin gehad... met voltage van 2,0 welke volgens md specs zouden moeten doen... hangt het geheugen werkelijk zo nauw samen met mb cq... zal hij dan niet doorstarten ..

mn pctje doet dus niets... ook de monitor blijft op standby en komt hier niet uit... miogelijk de dat videokaart het dus niet goed maar ik heb een nvidea kaart van mn maat geprobeerd en dan gebeurd er ook niets...

over die "speaker"... er zit wel een aansluiting voor een gewone pc geluidspeaker set. als ik die aansluit zal ik dan de beepjes wel kunnen horen???

Fantastisch trouwens dat je nog zo laat online bent :-)

Verwijderd

Topicstarter
Los van je systeem speaker die niet geplaatst is , heb je wel de 4 pins connector (die je MB met de 24 pins connector van stroom voorziet) op je moederbord aangesloten ? Die zit vlak achter je I/O panel .

ik ben je hier dus even kwijt... ik heb de 24 pins aangesloten op de voeding... is er dus nog iets wat van de voeding op het moederbord moet worden aangesloten?? Het enige andere wat ik zo zie is een 8 pins aansluiting maar dat is volgens mij het alternatief voor de 24 pins...?? Ps... het zelfverzekerde gevoel wordt nu wel minder...

• ötzi

ötzi

eclecticus

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:40:
nop niet bij gezien en in de handleiding wordt er ook niet over gesproken... dat zou verklaren waarom het inderdaad stilblijft.... heb al 3 vreschillende bankjes erin gehad... met voltage van 2,0 welke volgens md specs zouden moeten doen... hangt het geheugen werkelijk zo nauw samen met mb cq... zal hij dan niet doorstarten ..

mn pctje doet dus niets... ook de monitor blijft op standby en komt hier niet uit... miogelijk de dat videokaart het dus niet goed maar ik heb een nvidea kaart van mn maat geprobeerd en dan gebeurd er ook niets...

over die "speaker"... er zit wel een aansluiting voor een gewone pc geluidspeaker set. als ik die aansluit zal ik dan de beepjes wel kunnen horen???

Fantastisch trouwens dat je nog zo laat online bent :-)
kijk ook nog even naar m'n edit van voorgaande post
Nee , op je mini jack uitgang van je I/O panel kun je geen systeem piepjes horen .
Zit er niet eentje in je moederbord doos dan ?

• ötzi

ötzi

eclecticus

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:46:

ik ben je hier dus even kwijt... ik heb de 24 pins aangesloten op de voeding... is er dus nog iets wat van de voeding op het moederbord moet worden aangesloten?? Het enige andere wat ik zo zie is een 8 pins aansluiting maar dat is volgens mij het alternatief voor de 24 pins...?? Ps... het zelfverzekerde gevoel wordt nu wel minder...
als je een voeding hebt met ATX 2.0 standaard heb je buiten de 24 pin connector ook een 4 en een 8 pins connector .
Deze 8 pins moet je dus aansluiten anders kun je niet booten en is dus geen alternatief voor de 24 pins , ze moeten beide aangesloten zijn .
Ik dacht dat het bij jou een 4 pins was vandaar de verwarring , excuus .

Kijk goed of je de goede 8 pins hebt want ze lijken erg op de 8 pins PCI-E connector .

[ Voor 4% gewijzigd door ötzi op 21-12-2008 23:53 ]

• JiriB
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09-2023
Ik heb zelf een soortgelijk probleem gehad, en uiteindelijk was het simpelweg doordat ik een bios versie had die mijn processor (E8400) nog niet ondersteunde, ook al zou het moederbord (Asus P5K) dat volgens de specs wel moeten.

Heb toen een goedkope 2e-handse celeron voor s775 gehaald, computer opgestart, bios update gedaan, E8400 erin, en toen werkte ie gewoon prima.

Ook het verhaal om lagere snelheid geheugen te gebruiken om vervolgens in de bios settings de geheugen voltages aan te passen is een veel gegeven oplossing die ik tegenkwam tijdens mijn zoektocht toen ik dit probleem had.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
nee niet gezien... ik zal daar eens achter aan gaan... maar wat ik niet van je begreep is je vorige opmerking van die 4pins connector niet.... of is dat "speakertje" waar je een plaatje van hebt neer gezet?

• ötzi

ötzi

eclecticus

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:53:
nee niet gezien... ik zal daar eens achter aan gaan... maar wat ik niet van je begreep is je vorige opmerking van die 4pins connector niet.... of is dat "speakertje" waar je een plaatje van hebt neer gezet?
Sommige moederborden hebben een 4 pins connector (zoals de mijne) om het moederbord van stroom te voorzien .
Jij moet dus de 8 pins hebben (samen met de 24 pins) , kijk in je handleiding bij hoofdstuk "Connectors" 2.7.10 genaamd "ATX Power Connectors"

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:53:
Je bent dus vergeten de 8-pins voedingsconnector aan te sluiten. Deze wordt gebruikt om je CPU van voldoende stroom te voorzien. Download de Quick Installation Guide maar eens en kijk op pagina 2-33 (hoofdstuk 2.7.2.10).

Er staat daar ook een duidelijke waarschuwing:
Do not forget to connect the4-pin/8pin EATX12V power plug; otherwise, the system will not boot.
Aangezien je nog een "beginner" bent, kan het sowieso geen kwaad om het hele boekje eens door te lopen en alles te controleren.

[ Voor 19% gewijzigd door Stamgastje op 22-12-2008 00:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
IJSCOBAR JIJ BENT DE BESTE !!!!! wat ben ik een dikke sukkel zeg. 8 pins voeding erbij en draaien maar!

Dat stekkertje heeft mij 9 uur gekost met wisselen van bakjes en videokaarten en check en checken...

jij bent voor mij de best en super super bedankt!~!!!!!

• ötzi

ötzi

eclecticus

Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 00:09:
IJSCOBAR JIJ BENT DE BESTE !!!!! wat ben ik een dikke sukkel zeg. 8 pins voeding erbij en draaien maar!

Dat stekkertje heeft mij 9 uur gekost met wisselen van bakjes en videokaarten en check en checken...

jij bent voor mij de best en super super bedankt!~!!!!!
Gelukkig was het iets simpels ;)
Pagina: 1