Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er niet uit. Ik zie bij de support files op de asus site, geen aparte drivers staan voor SATA onder XP. Zoals ik al eerder een keer gevraagd heb, weet ik dat er in de BIOS een schakelaar staat voor IDE. Maar ik wil o.a. ESATA gebruiken en ben dan bang dat ik dat niet kan gebruiken. Plus de extra features (als die er zijn). Weet iemand hoe dit nu precies zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eSATA heeft op zich weinig met die IDE optie te maken. Het kan wel zijn dat hot plugging alleen onder AHCI werkt.

Maar kijk anders eens op de site van de maker van jou SATA controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Wikipedia: Serial ATA

esata is voor externe sata disken. die heb je :? zo nee: dan mis je niks

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 13:29:
eSATA heeft op zich weinig met die IDE optie te maken. Het kan wel zijn dat hot plugging alleen onder AHCI werkt.

Maar kijk anders eens op de site van de maker van jou SATA controller.
Ik laat het volgende antwoord maar voor wat het is. Verwijzingen naar Wiki zijn niet nodig. Goed, wat betreft AHCI lijkt het dat dit alleen onder Vista ondersteund wordt en niet onder XP. Dit zou dus kunnen betekenen dat ESATA niet werkt. Ik blijf het zeer raar vinden dat er bij ASUS geen aparte drivers worden aangeboden. Of zit het toch anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 14:13:
Ik laat het volgende antwoord maar voor wat het is. Verwijzingen naar Wiki zijn niet nodig. Goed, wat betreft AHCI lijkt het dat dit alleen onder Vista ondersteund wordt en niet onder XP. Dit zou dus kunnen betekenen dat ESATA niet werkt. Ik blijf het zeer raar vinden dat er bij ASUS geen aparte drivers worden aangeboden. Of zit het toch anders?
Schijnbaar is het wel nodig, want je begrijpt het niet:
eSATA is een externeSATA aansluiting. Het zit dus verbonden naar een SATA-poort op je moederbord. Je hoeft dus alleen maar SATA-drivers te installeren binnen Windows en je kunt gaan.

Deze drivers dus voor XP, staan gewoon op de site van Asus. Selecteer Windows XP als OS en zie het kopje SATA. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 21-12-2008 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GJtje schreef op zondag 21 december 2008 @ 14:27:
[...]
Schijnbaar is het wel nodig, want je begrijpt het niet:
eSATA is een externeSATA aansluiting. Het zit dus verbonden naar een SATA-poort op je moederbord. Je hoeft dus alleen maar SATA-drivers te installeren binnen Windows en je kunt gaan.

Deze drivers dus voor XP, staan gewoon op de site van Asus. Selecteer Windows XP als OS en zie het kopje SATA. ;)
Ik begrijp het maar al te goed. ;) ;)

Het gaat nm niet om de Pro maar om degene zonder pro. Dus de "gewone" P5QL. Dat ik esata moet aansluiten op sata is bekende kost. Nee, het gaat dus om die driver. Het "gekke" is dat ASUS deze dus bij de P5QL niet vermeldt :( .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 14:51:
Ik begrijp het maar al te goed. ;) ;)

Het gaat nm niet om de Pro maar om degene zonder pro. Dus de "gewone" P5QL. Dat ik esata moet aansluiten op sata is bekende kost. Nee, het gaat dus om die driver. Het "gekke" is dat ASUS deze dus bij de P5QL niet vermeldt :( .....
Zolang de chipset hetzelfde is van de SATA-controller, maakt het voor de drivers niet uit.
Het hangt af van de controller die bij beiden op het bordje gesoldeerd is, maar ik ga er van uit, dat het dezelfde is. Give it a shot zou ik zeggen. Zoveel reden zie ik niet om de P5QL Pro anders te laten zijn dan een P5QL niet-Pro. ;)

Overigens dat het niet op de site staat kan twee dingen betekenen:
- De site heeft een foutje
óf
- Jij hebt stiekem een P5QL Pro

Overigens zou de driver ook gewoon op de driver CD moeten staan. :)

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 21-12-2008 15:48 ]

Pagina: 1