Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Adobe Creative Suite] Profijt van betere grafische kaart? *

Pagina: 1
Acties:

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Mijn vriendin die is een beetje aan het kijken naar een pctje om op te werken. Er zal niet veel computer intensiefs op gedaan worden alleen is ze wel grootgebruiker van de adobe creative suite. Nou vroeg ik me af hoeveel invloed de grafische kaart had op dit programma? Ik als op hun website dat je videokaart shader 3.0 en opengl 2.0 moet ondersteunen en dat je dan gpu versnelling krijgt. Maar hoe goed werkt dit? Iemand ervaring hiermee toevallig?

Alvast bedankt,
Craven

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Adobe Creative Suite is slechts een verzameling andere Adobe programma's; en aangezien er 6 verschillende pakketten zijn is het wellicht handig om te vermelden om welk pakket, en welke applicaties het hier dus gaat.

Ik denk zelf dat de applicaties die Adobe aanbied weinig profijt van een high-end videokaart zullen hebben; ik zou dus beginnen met een eenvoudige (onboard) kaart.

Hiernaast pas ik je topictitel nog even aan wellicht kun je dat in het vervolg zelf doen?

adobe creative suite > [Adobe Creative Suite] Profijt van betere grafische kaart? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Craven
  • Nu online
Dank je zal het de volgende keer netjes doen.

Het gaat voornamelijk om photoshop, indesign en illustrator.

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Ik werk hier op een 3200+ met Geforce 5900XT met 1GB geheugen en bij mij gaat het werken met photoshop gewoon vloeiend.

Zeker als je je alleen nog gaat bezighouden met kleine projectjes is het goed te doen. Ga je echter ontzettend veel effecten toevoegen en werken met bestanden van over de paar GB, dan is het misschien handig om er eens over na te denken.

Omelette du fromage!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Volgens mij is de laatste CS4 GPU versneld, en ondersteunt de laatste Photoshop ook 3D modellen, maar de vraag is dan of dat wel nodig is.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:28

Twazerty

AVCHDCoder developer

Denk dat je CS4 bedoelt. Ja deze heeft baat bij bepaalde videokaarten. Op hardware.info is daar nog een uitzending over.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:58
Grafische kaart boost merk je eigenlijk alleen in AE. Daar kan je je preview een stuk sneller mee maken en je kan je gpu mee laten renderen voor bepaalde effecten.
Ze zeggen dat ze voor PS ook gpu versnelling uitbrengen maar in CS4 is het alleen voor speciale grafischekaarten als ik me niet vergis, en in CS3 en alles dat daarvoor komt zit het niet in.

Dus de vraag is nu: voor welk pakket bouw je de pc en moet ie ten tijden vna CS5 ook nog mee kunnen?

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 16:50
Sinds CS3 en CS4 wordt er wel veel meer gebruik gemaakt van de GPU en niet alleen voor 3dlayers:

CS3 Document:
GPU settings
Instead of relying on the Central Processor
Unit (CPU) for the graphics processing,
some Graphics Processor Units (GPUs)
are capable of providing faster graphics
rendering. Where a GPU type card
is detected, checking the Enable 3D
Acceleration box will improve the image
display performance. The 3D support
will also improve the performance of the
brushes. When using a pressure sensitive
pen, the brushes response will feel much
more sensitive and responsive.

Maar je hoeft er inderdaad geen super gpu voor te hebben. Voor photoshop is vooral je ram en cpu snelheid van belang.

• Craven
  • Nu online
Bedankt voor de replies.

Ze werkt nu voornamelijk nog met cs3 maar zal binnenkort wel overschakelen naar cs4. Het liefst zou ze hem ook nog willen gebruiken met cs5 (als dat uitkomt dan). Ik zou dus het beste eerst even met een standaard of onboard dingetje kunnen klooien en tegen de tijd dat er echte gpu versnelling in komt er een betere in stampen?

Dan nog 1 vraagje met AE bedoel je after effects denk ik? Ben zelf namelijk totaal niet bekend met de adobe creative suite.

• ixl85
Ja AE is idd After Effects.
Vooralsnog zijn de voordelen van een gpu in photoshop is minimaal.
Dus het is idd verstandig om te investeren in je CPU en ram zoals al werd gezegd en over een tijdje een leuke gpu te kopen. Maar goed, zoals ik het hoor doet je vriendin dingen met photoshop, illustrator en indesign.
Afgaande op deze programma's en het werk wat hier rondom heen hangt lijkt het me onzinnig om hier een dure gpu voor te kopen. Een normale, midrange versie voldoet hier zeker weten.
Die 3d layers zijn alles behalve zwaar in PS, zo ook de brush. De echte intensieve gpu renders zullen pas bij AE komen kijken, en dan nog moet je het vrij gek maken om deze goed (dus 100%) te stressen (spreek uit ervaring). Er zitten namelijk vrij veel limitaties aan de implementatie van gpu-rendering in de huidige pakketten.

Iets wat wellicht leuker is en sowieso je overall performance van je computer gaat verbeteren is een SSD te kopen over een half jaartje ofzo (OCZ komt met een core3 versie over een maandje).
Snelle boot, snelle startup van PS, hogere diskspeeds (kan fijn zijn als je met (enorm)grote bestanden werkt).
Als je toch je geld wilt besteden zou het imo daar naar toe gaan.

• Craven
  • Nu online
Bedankt, hier kan ik wat mee. Zal uiteindelijk toch wel een Delletje worden. Aangezien ze mij niet vertrouwd met haar eigen pc :P.

• ixl85
Dan doe je toch iets fout als je pc's niet betrouwbaar zijn :)
Als je een dell koopt, wil je dan wel zelf je een gpu/SSD oid in gaan bouwen? Anders heeft het nog geen zin ;)

Ik weet niet of je er iets aan zal hebben (hoogstwaarschijnlijk niet) maar CS4 is 64bit en kan dus 8GB ram zien en gebruiken. Cs3 kan dat niet... iets dat voor mij een redelijk grote beperking was aangezien ik er 8GB in heb zitten en op 720p of hoger AE dingen doe. Ik zeg dit er expliciet bij omdat dell een aardige meerprijs rekent voor extra componenten. Ik heb geen idee wat voor een dingen ze precies doet met PS maar laat ik het zo zeggen:
Ik ben nog nooit tegen de grens aangelopen met PS dat ik echt last had van de 4GB restrictie. Wel met AE.
Iets om over te denken misschien ;) (ik zou btw wel een 64bit OS gebruiken, aangezien je dan ook gebruik maakt van de 64bit instructie in het pakket, dit staat los van de 4 of 8GB keuze)

• Craven
  • Nu online
mn pc's zijn wel betrouwbaar alleen klooi ik er te vaak mee op rare manieren :P. Dan gaat het stuk...

maar ze gebruikt ook geen AE. Dus 4gb is genoeg voor haar. En ssd ga ik voorlopig toch niet doen voor haar. Is te prijzig. Tegen de tijd dat de creative suite eindelijk behoorlijke gpu versnelling heeft ga ik wel kijken naar een behoorlijke grafische kaart. Was sowieso van plan om 64bits vista erop te knallen. De 4gb heeft ze trouwes wel nodig toch? Ze zal het verschil iig wel merken tussen 2gb en 4gb in PS, ID en AI neem ik aan?

• ixl85
4GB is sowieso aan te raden qua prijs en vista-wise :)

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-11 16:19

Nutral

gamer/hardware freak

Photoshop CS4 ondersteund inderdaad een videokaart en daarmee word antialiasing toegepast en verschilende dingen om ervoor te zorgen dat je sneller kunt werken. Met een simpele videokaart kun je dat al aanzetten. een HD4650 moet wel lukken. Waarschijnlijk wel minder. Voor After effects zul je een echte quadro met uitgebreide opengl support nodig hebben. Verder is een snelle cpu en 4gb geheugen wel vereist. als je geen 64bit os gebruikt kan een programma niet meer dan 2gb gebruiken dus daarom is het handiger om 64bit te installeren.

• ixl85
Nutral schreef op zondag 21 december 2008 @ 21:20:
Photoshop CS4 ondersteund inderdaad een videokaart en daarmee word antialiasing toegepast en verschilende dingen om ervoor te zorgen dat je sneller kunt werken. Met een simpele videokaart kun je dat al aanzetten. een HD4650 moet wel lukken. Waarschijnlijk wel minder. Voor After effects zul je een echte quadro met uitgebreide opengl support nodig hebben. Verder is een snelle cpu en 4gb geheugen wel vereist. als je geen 64bit os gebruikt kan een programma niet meer dan 2gb gebruiken dus daarom is het handiger om 64bit te installeren.
Hier en daar mis je wat dingen ;)
Voor AE voldoet een normale kaart al. Quadro's zijn meer voor 3d. Als je ook bij de openGL settings van AE kijkt met een normale kaart zie je dat alle functies die AE heeft op GPU gebied ondersteunt worden.
Verder ziet een 32bit systeem meer dan 2gb (3.5 oid) :9
De restircties die daar weer in zitten liggen aan AE zelf (dat je geen comp met maskers in een andere comp kan zetten en met gpu kan uitrenderen enz enz)

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-11 16:19

Nutral

gamer/hardware freak

AE moet een quadro oid nodig hebben volgens mij. vanwege dat hij totaal geen glitches mag maken en op mijn 2900xt werkte dat niet maar misschien ligt het daar wel aan.
ik heb even gekeken in AE en ik kan nu inderdaad wel opengl gebruiken voor de preview.

In 32bit kan er idd max 3.5gb of zoiets gebruikt worden maar 1 programma mag maximaal 2gb aan virtuele adressen gebruiken, vaak komt dit op 2gb geheugen of minder waar hij aan zijn max zit. als je bijvoorbeeld in AE op een 32bit systeem wat gaat renderen wat meer geheugen nodig heeft stopt het geheugengebruik rond de 2gb omdat hij als enkel programma niet meer dan 2gb virtuele adressen kan gebruiken. op 64bit ligt dit veel hoger. Zoals ik al zei, beter lezen dus ;)

• ixl85
Nutral schreef op maandag 22 december 2008 @ 20:20:
AE moet een quadro oid nodig hebben volgens mij. vanwege dat hij totaal geen glitches mag maken en op mijn 2900xt werkte dat niet maar misschien ligt het daar wel aan.
ik heb even gekeken in AE en ik kan nu inderdaad wel opengl gebruiken voor de preview.
offtopic:
Je kan hem ook gewoon mee laten renderen hoor.
En previewen kan al sinds 6.5 oid met een gpu.
Als je hem wil laten mee renderen moet je bij je render que waar 'best settings' staat "enable GPU" aanvinken.
Pagina: 1