Ik heb van de zomer een Spyder 3 Pro gekocht om een monitor te kunnen kalibreren. Op zich lukt dat ook prima, maar onder Windows XP (onder Mac OSX treedt het probleem niet op) verschiet alles om de 5 minuten van kleur. Ofwel het gekalibreerde monitor profiel valt af en toe weg zodat Windows XP de kleuren weer laat zien in niet gekalibreerde toestand. Het probleem lijkt ook vooral op te treden als je van venster wisselt, maar het gebeurt niet altijd, dat maakt het ook zo onvoorspelbaar en dus erg irritant want je weet niet meer of je nou met het gekalibreerde profiel werkt. Heeft er iemand een idee voor een oplossing?
Ik ben er al wel achter dat een fundementeel verschil tussen Mac OSX en Windows is dat Windows geen kleurenprofielen kan toepassen zonder een extern programma (Adobe Gamma, of in dit geval de Spyder software), Mac OSX kan al vanuit het OS zelf met kleurenprofielen werken.
Nadere info:
- Datacolor Spyder 3 Pro
- Eizo S2111W en Eizo S2431 monitoren
- Een MacBook Pro met OSX geeft geen problemen
- nVidia 7300GT (Dual-DVI) en Ati 1950XTX (zijn dus twee aparte PC's)
- Op beide systemen staat Windows XP SP3
- Adobe Gamma is volledig verwijderd.
En dan nog een vraag, ik kan bij het kalibreren tussen een groot aantal 'calibration targets' kiezen. 1.8/6500K, 2.0/6500K, 2,2/6500K, enzovoort, welke modus kan ik het beste kiezen? En moet ik dan ook de monitoren op die gamma en kleurtemperatuur instellen?
Ik ben er al wel achter dat een fundementeel verschil tussen Mac OSX en Windows is dat Windows geen kleurenprofielen kan toepassen zonder een extern programma (Adobe Gamma, of in dit geval de Spyder software), Mac OSX kan al vanuit het OS zelf met kleurenprofielen werken.
Nadere info:
- Datacolor Spyder 3 Pro
- Eizo S2111W en Eizo S2431 monitoren
- Een MacBook Pro met OSX geeft geen problemen
- nVidia 7300GT (Dual-DVI) en Ati 1950XTX (zijn dus twee aparte PC's)
- Op beide systemen staat Windows XP SP3
- Adobe Gamma is volledig verwijderd.
En dan nog een vraag, ik kan bij het kalibreren tussen een groot aantal 'calibration targets' kiezen. 1.8/6500K, 2.0/6500K, 2,2/6500K, enzovoort, welke modus kan ik het beste kiezen? En moet ik dan ook de monitoren op die gamma en kleurtemperatuur instellen?
[ Voor 3% gewijzigd door SVDT op 21-12-2008 11:55 ]