Toon posts:

Intel Matrix Storage Raid 0 error -> niet bootable

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers

Ik heb een probleem met mijn Raid0 configuratie op mijn Asus p5k Pro mobo. Tijdens booten geeft 1 van de schijven aan dat er een error is, maar sinds deze error bestaat kom ik niet meer in windows. Ik kan het dus niet oplossen met de storage manager van windows.

Ik heb geprobeerd het op te lossen met een Ubuntu 8.10 live CD, maar die 'ziet' de raid config niet.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik ben flink de sjaak als ik mijn data verlies! :(

Groet!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 11:48:Tijdens booten geeft 1 van de schijven aan dat er een error is, maar sinds deze error bestaat kom ik niet meer in windows. Ik kan het dus niet oplossen met de storage manager van windows.
Dat je dan niet meer in Windows kan komen is logisch, als die ene schijf echt kaduuk is dan heb je aan alle data op je raid array niets meer.

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:29

Spoooky

Core temp 37°C

Is het daarwerkelijk RAID0 ?

Waarom heb je dat dan gedaan?

Heb je je wel goed ingelezen en gerealiseerd dat als er één schijf van je RAID0 set kapot gaat, dat je dan ál je data van die RAIDset kwijt bent?

Wat is dan de error die je krijgt?

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Verwijderd

Tijdens het booten, d.w.z. voor of tijdens de start van Windows?

Verwijderd

Topicstarter
De error staat net na het POST screen, dus de init screen van de raid controller. Daar staat bij 1 van de 2 schijven 'error occured'.

De PC is overigens van een vriend van mij, die heeft er al 3 dagen mee doorgewerkt op die manier.

Ik zocht eigenlijk naar een Intel tool waarmee ik net zoals een ubuntu live CD de schijf kan proberen te repareren!?

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Ik denk dat op die 3 dagen die schijf aan gaf dat zijn SMART waarden bagger waren (vaak een melding als: iminent failure).

Staat er in het BIOS scherm van de RAIDcontroller niet meer info ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 11:48:
Ik heb geprobeerd het op te lossen met een Ubuntu 8.10 live CD, maar die 'ziet' de raid config niet.
Maar je kan de schijven voor die check toch even uit de RAID array halen? Het gaat er toch om dat de hardware OK is?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de schijven niet uit raid halen omdat dan de data weg is, geloof ik. En het gaat juist om de data saven. Formatten doe ik zowieso, maar eerst moet de data eraf

Verwijderd

Dat snap ik niet. Als jij gewoon die 2 schijven in (bijv.) een andere Windows machine stopt dan kan je toch de hardware checken? Alleen zal Windows de data niet kunnen lezen. Het wordt pas gevaarlijk (lijkt me) als Windows wil gaan formatteren.

Ik denk trouwens dat hier ook wel het e.e.a. over staat in de FAQ.

Verwijderd

Topicstarter
De hardware is wel goed volgens mij. Maar hoe stel je je voor dat ik de schijven in een andere PC hang? die moet dan exáct dezelfde raid controller hebben!?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 13:01:
De hardware is wel goed volgens mij. Maar hoe stel je je voor dat ik de schijven in een andere PC hang? die moet dan exáct dezelfde raid controller hebben!?
los van de raid controller, nee daar heb je voor je data niets aan maar je kunt wel checken of de schijven uberhaupt werken.

Verwijderd

Topicstarter
OK true, maar als ik ze uit raid haal, de hardware check, en vervolgens weer in raid zet, dan is mn data weg!

Verwijderd

Waarom dan? Hij hoeft die partitie toch niet te vernietigen om de hardware te checken?

Een sector is hardware hoor...

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:05
Goed leermomentje zou ik zeggen.
Daarom: software RAID...
Fakeraid (wat jij hebt) is afhankelijk van de controller, afhankelijk van de drivers (en daarmee soms ook afhankelijk van OS), je kan de array eenvoudig stuk krijgen (OS ernaar laten schrijven zonder dat goede drivers geladen zijn), is niet sneller dan software RAID (want gebruikt gewoon CPU via driver) en kan over het algemeen alleen over hele schijven RAID doen (niet over partities en verschillende levels door elkaar), maar het is wel snel en eenvoudig in te stellen. Met hardware raid geef je honderden euro's uit aan een dedicated controller, ben je afhankelijk van de controller die je gebruikt (als die stuk gaat ben je de kanarie), maar is het wel sneller.
Omdat je software RAID op partities kan draaien, kan je gemakkelijk ook multibooten. Het enige nadeel is dat het langzamer is dan met hardware raid. In de praktijk met twee schijven RAID0 is dat verschil er bijna niet, maar pas met parity checks als RAID5 bijv.
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 13:16:
Waarom dan? Hij hoeft die partitie toch niet te vernietigen om de hardware te checken?
Dan moet je 100% zeker weten dat je er geen schrijfacties naar die schijf plaatsvinden. Je ziet nog wel eens dat de partitietabel op beide schijven leesbaar is met zo'n fakeraid controller en dan moet je er dus 100% zeker van zijn dat je het volume niet of read-only mount. In Linux is dat geen probleem, maar in Windows...
Klopt. Je moet erg geluk hebben als het werkt met een fakeraid how-to. Zie mijn verhaal hierboven.
Hoe kan ik dit oplossen? Ik ben flink de sjaak als ik mijn data verlies! :(
Eerst gewoon wat proberen en als het misgaat je backups terugzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door gertvdijk op 21-12-2008 13:45 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 01:03
Gebruik je toevallig hardeschijven van Western Digital?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, data is eraf (IDE schijf aangesloten, WIN erop, raid drivers installen, en toen raid schijven weer ingestoken)

Ben nu de schijven aan het testen met SpinRite

Keep u posted.

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Dan heb je bijzonder veel geluk gehad...

En als de data belangrijk is... goed backups maken !

Pagina: 1