• PietjeTweakers
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-05 07:52
volgende situatie (werkende pc die plots de geest geeft gegeven)

mobo: P5K Pro met 460W voeding. (de rest van het systeem heb ik afgekoppeld)

Het standby ledje van het moederbord brandt wanneer de voeding wordt aangezet (aan / uit knop achteraan voeding).
Wanneer de powerknop van de kast wordt ingedrukt gebeurt er niets. Geen fans, geen bieps, niets.

wat heb ik reeds geprobeerd:
Ik heb de voeding reeds getest in een ander systeem en de voeding werkt daar wel.
Ik heb ook de PWRSW op het mobo kortstondig kortgesloten om een niet werkende powerknop op de kast uit te sluiten, maar geen positief resultaat.

Mijn vraag aan jullie, is het moederbord dood of moet ik nog in andere richtingen zoeken?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Knippert de standby LED of brandt hij echt? Indien hij knippert is er iets verkeerd aangesloten en gaat hij inderdaad niet aan. Ik had het met een P5K toen ik de USB bracket één pinnetje verkeerd had aangesloten.

Verwijderd

Meest logische dat het het moederbord is maar ik zou niet zo maar een nieuwe gaan kopen, want als het wat anders is heb je je geld weggegooid.
Neem dus de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door en ga testen. :)

En welkom op GOT btw. :w

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2008 11:19 ]

• PietjeTweakers
het ledje brandt constant.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Probeer eens met een andere voeding. En zie ook dat je een speaker hebt aangekoppeld om de piepjes te kunnen horen. Tenzij je moederbord een onboard speakertje heeft natuurlijk.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 13:55
Je hebt dus alles uit je PC gehaald en probeert hem nu op te starten zonder CPU en geheugen en videokaart? Ja, dat gaat niet werken nee...

CPU, geheugen, videokaart. Reset je CMOS eens en probeer het dan nog eens.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Mr_Atheist schreef op zondag 21 december 2008 @ 11:31:
Je hebt dus alles uit je PC gehaald en probeert hem nu op te starten zonder CPU en geheugen en videokaart? Ja, dat gaat niet werken nee...

CPU, geheugen, videokaart. Reset je CMOS eens en probeer het dan nog eens.
De fans zouden op z'n minst al moeten draaien:). Toch wel logisch om bij een systeem dat helemaal geen geluid maakt enkel het moederbord en PSU aan te sluiten.

http://specs.tweak.to/16567

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:59
skelleniels schreef op zondag 21 december 2008 @ 12:12:
[...]

De fans zouden op z'n minst al moeten draaien:). Toch wel logisch om bij een systeem dat helemaal geen geluid maakt enkel het moederbord en PSU aan te sluiten.
Neej hoor als er geen CPU en geheugen in zit gaan vaak ook de fans niet draaien!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:53

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je het geheugen er uit trekt zou hij op zijn minst wat bios piepjes moeten laten horen, een paar korte en lange. Idem met videokaart. Dus als er echt niets gebeurt, geen draaiende ventilatoren, dan vrees ik het ergste.

• PietjeTweakers
Bedankt iig al voor jullie reacties.

Ik heb nu getest met mobo, voeding en cpu (+ koeler), ook heb ik externe speakers aangesloten in het geval de system speaker het niet zou doen.

Het resultaat blijft hetzelfde: niets.

Ik zal een nieuw mobo bestellen en ik laat jullie weten hoe het loopt!

• Bl44tschaap
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-05 18:00
De voeding al los getest? En wat voor merk is die voeding?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
PietjeTweakers schreef op zondag 21 december 2008 @ 16:36:ook heb ik externe speakers aangesloten in het geval de system speaker het niet zou doen.
En dat heeft dus totaal geen zin ;) De aansturing van je externe speakers zit ergens weggestopt in een chip op je pci-bus, waar drivers voor nodig zijn. Juist die interne speaker (pc speaker) zit op de ISA bus waar het bios direct mee communiceert.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• PietjeTweakers
De voeding is een Zalman ZM460B-APS, en is idd al getest op een andere systeem. Daar werkt de voeding wel.
Dat van die exerne speakers wist ik niet.

Wat komt er trouwens eerst: geluid uit de system-speakers of het draaien van de fans?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Normaal gaan eerst de ventilators draaien.

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-05 21:54

Xenan

Tree-of-life

Ik heb overigens bij één van mijn PC's precies hetzelfde probleem. Ledje brandt, maar verder niets. Geen van de fans gaat draaien. Ik heb er een andere voeding ingezet maar niets. Powerswitch kortgesloten maar ook niets. Alles eruitgehaald/losgekoppeld behalve processor, geheugen en videokaart maar nog steeds niets. Moet haast wel het moederbord zijn.

Ben benieuwd of er nog bruikbare suggesties komen!

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
PietjeTweakers schreef op zondag 21 december 2008 @ 16:36:
Bedankt iig al voor jullie reacties.

Ik heb nu getest met mobo, voeding en cpu (+ koeler), ook heb ik externe speakers aangesloten in het geval de system speaker het niet zou doen.

Het resultaat blijft hetzelfde: niets.

Ik zal een nieuw mobo bestellen en ik laat jullie weten hoe het loopt!
Geheugen erbij prikken!

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
wat zou geheugen bijprikken nu helpen ?

Wanneer je test doe je dat steeds met de processor, 1 latje Ram, en een (liefst basic) videokaart.

Bij voorkeur zijn die onderdelen dan ook nog getest op goede werking in een ander systeem.

Met zo min mogelijk onderdelen booten is trouwens alleen om te laten zien of je systeem POST , en om zeker te zijn dat er toch niet iets kapot is of toch niet goed werkt in dat specifieke bord. (ik heb al geheugenproblemen gezien dat het niet mooi meer is bij de Asus P5K)

Wanneer je systeem dan POST , kan je het weer uitschakelen en een onderdeel erbij steken, dan weer opstarten, enzoverder. Wanneer het systeem niet meer post heb je het onderdeel of de configuratie gevonden die de boosdoener is.

[ Voor 18% gewijzigd door successor op 22-12-2008 00:46 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Klopt, maar ik heb nergens gezien dat hij er uberhaupt geheugen in heeft gestoken (en videokaart)...

• PietjeTweakers
ik heb bij deze ook getest met het geheugen erin, en met de videokaart.
Nog altijd hetzelfde resultaat, geen reactie (geen beeps of draaiende fans en dus ook geen POST).

++++++++++++++++

24/12/2008: Oplossing gevonden

Ik heb het mobo terug werkend gekregen door het batterijtje er even uit te halen.
Dit was een oplossing die hierboven ook al voorgesteld werd, maar waar ik blijkbaar overgelezen had.

IIg, iedereen bedankt voor jullie suggesties!

[ Voor 46% gewijzigd door PietjeTweakers op 24-12-2008 10:20 ]

Pagina: 1