[Raid0] Offline member?

Pagina: 1
Acties:

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09-2025
Hoi,

Ik heb afgelopen vrijdag een nieuw setje intern geheugen (tweede hands, weet dus niet zeker of ze werken, maar ga ervan uit dat een tweaker eerlijk is bij V&A) in mijn computer geprikt, ging allemaal vlekkeloos.
Tot ongeveer 2 uur daarna, ik kreeg 2 bluescreens, en toen wilde mijn computer niet meer opstarten.
Bij het raid-opstart schermpje kreeg ik te zien dat 1 van mijn schijven een 'Offline member' is.
Na wat prutsen met kabeltjes etc etc ben ik tot de conclusie gekomen dat alle kabeltjes helemaal prima zijn.

Ik heb een Dell XPS 420, waarin ik dus 2x seagate barracuda's van 250 GB in Raid0 draai.
Hij werkt met een intel raid controller.

Ik heb al geprobeerd een SpinRite te draaien, maar dit doet ie niet, door mijn raid controller ziet SR de disk niet eens. Overgeprikt in een andere computer werkt ook niet, dan geeft hij aan dat het een corrupted volume is.
Verder spint de schijf nog gewoon up, en lijkt hij vanaf buiten helemaal intact te zijn (geen brandplekjes op printplaat oid).

Heeft iemand nog een idee voor me? Ik ben nu tot het punt gekomen dat ik er over denk morgen mijn OS opnieuw erop ga gooien en een diskformat etc (EN RAID 1 &@$@$%^ :P )
Hier ben ik flink kapot van, want er stonden flink wat projecten op waar ik de tijd nog niet voor had genomen het te BackUppen *dit gaat natuurlijk veranderen, had to learn it the hard way...*
Denk aan tientallen uren programmeren en een flink aantal uren aan een filmpje werken etc.

Alle, maar dan werkelijk ALLE ideeën worden op prijs gesteld!
Cheers, Yannick

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 13:12
Weinig kans, maar wat ik zou doen:
2 schijfjes in een linux bak plaatsen, een stripeset met de juiste instellingen proberen te creeeren in software, dan zonder mounten een dd_rescue naar een andere schijf doen ervan, vervolgens daar een copie van maken en met loop device proberen te mounten, lukt dat niet, dan forensische tools gebruiken om te kijken of er nog wat te herstellen valt (gewoon googlen, vond zelf snel genoeg bruikbare tools)
Niet vanuit windows proberen ! Die verknalt de boel al snel !

• YannickH
Tja, ik heb niet echt toegang tot een linux bak met Sata aansluitingen... en alle forensische tools die ik vind zijn 100+ euro's, en mijn kapitaal bedraagt aanzienlijk minder :P
Dank voor de tip, ben bij wat vrienden na aan het vragen of ik ff een linuxbakkie kan lenen :)

over die forensische tools: waar google jij precies op? of wat zou jij gebruiken?

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Heb je al geprobeerd het RAID volume te repareren in de bios? Overigens voor in het vervolg; RAID1 is geen backup, je kan het beste gewoon iedere dag/week/maand een backup maken van je bestanden die je wilt bewaren en deze op de andere disk plaatsen.

• jeroentb
volgens mij heet het sleuthkit oid. Is gratis.

• YannickH
Ok, dan dump ik mijn Raid1 idee, en koop ik na de kerst gewoon een externe HDD.

Ik heb dat Sleuth kit geprobeerd, maar ik snap er niet veel van. Ik heb het ook niet werkend gekregen.
Ik kan mijn computer ook niet in een OS krijgen behalve knoppix atm, is er een manier om dat sleuth kit te starten vanaf een bootable floppy/disc ofzo? of een makkelijke manier om het werkend te krijgen in knoppix? moet ik iets beters downloaden? een bootdisc van ubuntu oid? *gaat uren duren, moet dan via mn oude computer, en das een museumstuk :P*

Ik heb echt geen idee meer wat ik hier nou van kan redden, is er uberhaupt wel een kans dat dit sleuth kit mn discs kan lezen vanwege het feit dat ze in raid0 staan? ik vond namelijk geen enkele info over raid op die site.
ik wil niet al te dramatisch klinken, maar is er nog hoop? :P

edit: de belachelijke hoeveelheid spellingsfouten verbeterd ;)

[ Voor 9% gewijzigd door YannickH op 22-12-2008 15:48 ]

• jeroentb
Tja je moet wel aardig thuis zijn in linux, in ubuntu kun je universe repository inschakelen in synaptic, daarlangs kun je die sleuthkit installeren.
Je moet iig weten welke chunksize je stripeset had en ook de partitionering moet je exact weten.
Pagina: 1