Optisch gamen met 5.1 geluid op Xfi Xtreme Audio

Pagina: 1
Acties:

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:52
Beste tweakers,

Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe computer met als moederboord een MSI Eclipse waar een mooie Creative X-fi Xtreme Audio kaart bij zat. De geluids kaart heb ik aangesloten op mijn Z-5500 setje via de optische aansluiting, DTS en DD wordt ondersteund door het setje en dit heb ik inmiddels getest met de test mogelijkheden in het configuratie scherm van windows.

Muziek speelt die prima af, wel in stereo maar dat kan je ook wel verwachten, dit is in principe ook geen probleem. Echter zodra ik games ga spelen (ik heb er nu een paar getest) gebeurt dit ook via stereo. Far Cry 2 bijvoorbeeld speelt af in stereo. Nu heb ik wel eens settings bij andere spellen gezien waar DD of DTS bij stond, ik neem aan dat het dan ondersteund wordt, maar lang niet alle (bijna geen?) games ondersteund dit. Mijn vraag is of het uberhaubt mogelijk is om 5.1 geluid te krijgen met spellen die geen DD of DTS ondersteunen? Ik heb al gekeken naar creative Alchemy maar dit werkt niet, die heeft het alleen maar over EAX effecten die hij weer kan activeren (en hoe wordt dit dan naar mijn setje gestuurd?). Moet ik dan toch weer terug naar 3,5 mm?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• Soepstengel
*kick* (toegestaan na 48 uur toch?)

Verwijderd

In het kort: je kaart moet beschikken over Dolby Digital live! of DTS connect. (de Xfi extreme audio kan dit geloof ik niet??)

Beide formaten zorgen ervoor dat alle audio (games, windows ect.) direct gecodeerd word naar DTS of Dolby, vervolgens decodeert de z5500 dat en speelt het af als 5.1.

Je z5500 kan wel 5.1 geluid afspelen als hij analoog is aangesloten.

• Soepstengel
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 01:20:
In het kort: je kaart moet beschikken over Dolby Digital live! of DTS connect. (de Xfi extreme audio kan dit geloof ik niet??)

Beide formaten zorgen ervoor dat alle audio (games, windows ect.) direct gecodeerd word naar DTS of Dolby, vervolgens decodeert de z5500 dat en speelt het af als 5.1.

Je z5500 kan wel 5.1 geluid afspelen als hij analoog is aangesloten.
Bah :( Dat is balen, juist deze mobo gekocht omdat er een redelijk goede audio kaart bij zat die ook nog eens optisch werkte... Volgende keer dus iets meer verdiepen in dit soort dingen. Maar een X-fi Titanium kan dit wel zie ik, mischien dat ik dan die maar moet kopen. Is er geen mogelijkheid om 5.1 geluid uit een spel software matig om te zetten naar DD of DTS?

Verwijderd

Als je het perse zo aan wilt sluiten zou ik gaan voor bijvoorbeeld de Club3d theatron. Bij digitaal aansluiten is er geen verschil tussen een goedkope of veel duurdere audigy kaart.

Je kan bij ffdshow en ac3 filter geloof ik wel het een en ander instellen op het gebied van codering, maar dat zal dan niet voor je games gelden. Het kan goed dat er ergens software bestaat die dit wel doet.

• Soepstengel
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 19:11:
Als je het perse zo aan wilt sluiten zou ik gaan voor bijvoorbeeld de Club3d theatron. Bij digitaal aansluiten is er geen verschil tussen een goedkope of veel duurdere audigy kaart.

Je kan bij ffdshow en ac3 filter geloof ik wel het een en ander instellen op het gebied van codering, maar dat zal dan niet voor je games gelden. Het kan goed dat er ergens software bestaat die dit wel doet.
Bedankt voor de tip! Ik denk dat ik dan voor de Club3D Theatron DTS ga inplaats van de DD dit omdat mijn setje ook DTS ondersteund. Toch vraag ik me af of dit wel een goed idee is, digitaal is digitaal zeggen ze wel eens maar de chips die erachter zitten lijken mij ook belangrijk. Het lastige is dat ik zo weinig reviews of tips kan vinden voor het digitaal aansluiten van je computer op een speaker set, het lijkt wel of iedereen op anologe lijnen zit. Ik ga in ieder geval eens goed zoeken naar een goede kaart die optisch alles goed door kan sturen. Ik laat het even weten waneer ik wat heb gevonden!

Pagina: 1